"Jesus-loves-you" skrev
8270 news:gjkv0b$1bqu$1@newsbin.cybercity.dk
>
> > Vi forvandles gradvist fra blot at være en forvrænget udgave af vor
> > identitet til med tiden at erobre den ægte.
> > (se fx. Kol. 1,13. symbolsk Jos 6)
>
>
> 1. fase
>
> Vi må med andre ord ha' spejlet til at gengive virkeligheden korrekt, uden
> al for mange løgne osv.
Interrupt from
www.blr.dk
(Andagtshæfte 1, gældende for jan-mar 2009)
(NB! Afsnit tilføjet hist og her i teksten under denne
tekstkopi-redigering.)
=== citat start ===
Lørdag 3, januar
Luk 3,21-38
Døbt med synderes dåb
Hvorfor skulle Guds syndfrie søn døbes med en dåb, som var bestemt for
syndere ?
Det er en gåde, som teksten ikke giver noget svar på. Der findes to
mulige svar:
Det første tager udgangspunkt i Johannes' ord om, at Jesus er den, der bærer
verdens synd (Joh 1,29ff). Altså: at i den række af syndere som steg ned i
vandet til Johannes, stod også den største synder, jorden har set.
Han, der havde al synd på sine skuldre. Jesus havde som den største
synder i verdenshistorien også brug for dåben.
Det andet svar tænker stik modsat:
Hvor de andre blev rene i Johannes' dåb, så blev Jesus beskidt. De blev
renset fra deres synder, og Jesus påtog sig verdens synd ved den dåb.
Uanset hvilken forklaring, vi vælger - og det er måske en pointe, at det
skal være gådefuldt (!) - så står der det samme på bundlinien: Jesus gør sig
til ét med alle os syndere. For at kunne frelse os.
Og dermed indtager han sin egentlige kongeværdighed: At være synderes
frelser.
Den afsluttende bemærkning i vers 22 har i hvert fald stor lighed med
Det Gamle Testamentes formuleringer ved en kongesalvning (fx Sl 2,7).
...
=== citat slut ====
Øh ...
Der kan også måske være en tredje mulighed, eller rettere sagt: en tredje
synsvinkel, som i billedsproget symboliseres gennem jødefolkets befrielse
fra slaveriet i Egypten.
Det står i hvert fald helt klart, at der skelnes mellem Johannesdåben og så
den kristne dåb (se fx. skriftstederne i Ap.G. 10,37; 11,16; 19,3-6).
Johannesdåben er således en omvendelses-dåb.
Den er mægtig fin og god. Den har bare en skavank, ligesom Loven° (Rom.
7,12; 3,20). Det er til gengæld en ret alvorlig skavank: Den bringer ikke
nyt liv! Den kan ikke - om jeg så må sige - frelse (det fortabte, Rom.
3,10.23) !
Det gør derimod den kristne dåb, hvor vi jo modtager Gud Helligånd
(altså Jesu Ånd, jævnfør John 14,23); dét, at GudsOrdet tager bolig i vores
hjerter, jævnfør Rom. 5,5 samt Jeremias 31,33, således at vi bliver en helt
*ny* skabning (2.Kor. 5,17), nemlig dén, Gud oprindelig havde tænkt på, da
Han skabte dig og mig; og som derfor må være vores *sande* identitet (for nu
at komme ind på den psykologiske side af sagen) ...
Selv en baby kan gøre det (modtage dåben), hvorfor dåben må knytte sig meget
tæt til vor *præstationsløse* identitet; altså noget, hvor man ikke skal
arbejde og således gøre sig fortjent til ydelsen (Ef. 2,8-9 samt Esajas
55,1) modsat fx. en tjeners præstationsfikserede fastlåste rolle.
Der er - med andre ord - her tale om *uforfalsket* modermælk (Hebr.
5,12b-14), som den kristne dåb igangsætter.
Om sidstnævnte (altså den kristne dåb) er der tidligere også bl.a. blevet
sagt følgende:
From: "Jesus-loves-you" ...
Newsgroups:
News:dk.livssyn.kristendom
Sent: Friday, August 10, 2007, CET 15:44, GMT 13:44
Subject: Re: Hvad stille vi op med synden ? -
Was: Fest-*aflysning* ...
Was: Koranen overraskende kedelig ...
6886 news:%YZui.36$AG5.13@news.get2net.dk
>
> "Vidal" skrev
> news:46bc56e7$0$69268$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
>
> [ ... file 6882 ... ]
>
> > > Du ér i sandhed, Jesus, en *kærlig* person; vor ven og broder. Og
> > > igennem Dig ser jeg Skaberens sande væsen; en kærlig Far i Himlen, som
> > > ikke vil os det ondt ...
> >
> > I virkeligheden tror jeg, jo mindre man tænker på
> > synden, jo bedre. ...
>
> Jeps (apropos visne ukrudtsfrø under husets fundament) ...
>
> > ... Lad samvittigheden råde, ...
>
> Jeps (dåben er en samvittighedspagt med Gud, 1.Pet. 3,21) ...
>
> > ... vær den
> > du er, ...
>
> Jeps (einem *unik* skabning) ...
>
> Et udsagn:
>
> Mig har hidentil levet en falsk identitet, men mig skulle hele
> tiden gøre mig fortjent til anerkendelse osv., og mig blev
> træt ...
>
> Nu har mig fundet mig selv. Mig behøver derfor ikke længere
> spejle mig i andre menneskers meninger om ære-og-slam ... Øh ...
> jeg mener selvfølgelig *skam*, for mig har det godt ved at være,
> den jeg er (Salme 131) ...
>
> > ... så må vi se om det bærer igennem hos Gud.
>
> And then I heard a voice from Heaven said:
> (2007-08-10, Friday, CET 15:37, GMT 13:57)
> - "Jo ...
... "
>
> Très bja ...
>
> > Vi er lovet tilgivelse.
>
> Jeps (og mere end det: Evigt liv med Gud. Gud er med-os, ikke imod-os,
> John 1,29; 3,17; 11,26) ...
Se evt. også diskussion ang. ...
Subject: Er Helligåndens dåb adskilt fra den såkaldte almindelige dåb ?
5524 news:d9k6g.17826$vV.17675@news.get2net.dk
(samt dets links)
Nogle skriftsteder skal vi komme ind på. Således står der skrevet i Paulus
første brev til menigheden i Korint, at ...
Jeg vil nemlig ikke, brødre,
at I skal være uvidende om,
at vore fædre alle var under
skyen og alle gik gennem havet
(se evt. 2.Mos. 13,21; 14,22)
og alle blev døbte til Moses i skyen
og i havet.
1.Kor. 10,2
Billedlig talt er Faraos bortløbne fanger (det jødiske slavefolk) stukket af
fra deres *falske* uægte identitet (for nu igen at komme ind på den
psykologiske synsvinkel).
"Vi nægter at adlyde dig, Farao!", kan man nærmest høre dem/vi råbe.
Apropos ...
8270 news:gjkv0b$1bqu$1@newsbin.cybercity.dk
>
> > Vi forvandles gradvist fra blot at være en forvrænget udgave af vor
> > identitet til med tiden at erobre den ægte.
> > (se fx. Kol. 1,13. symbolsk Jos 6)
Han, som friende os ud af mørkets
magt og førte os over i sin elskede
Søns rige.
(Kol. 1,13)
(Set udfra den psykologiske synsvinkel, kan man måske tillade sig at sige,
at surrogatet *udskiftes* med den ægte vare.)
Johannes-dåben må være denne "protest-fase", hvor man ikke længere vil
trælle for synden (John 8,32.34).
Jesus siger således:
"Enhver, der gør synd,
er syndens træl."
Slave-folket råber (nærmest):
"Vi *nægter* at bøje knæ for dig, du ulækre afgud! Befri os fra dette
slave-monster, o Gud "
(Exodus, 2.Mos. 2,23-24)
"Vi *omvende* os fra dette onde modbydelige væsen (og alle hans gerninger)
og stikke af som Faraos bortløbne slaver!"
Hvorfor stikke af ?
Havde vi det da ikke meget godt ?
Compare fx. with ...
Subject: Det levende hus
8265 news:gji0tu$7op$1@newsbin.cybercity.dk
>
> Udenfor kunne man høre Bygmesteren tale med nogle fremmede mennesker. De
> kom fra en anden skyskraber.
> De havde en person med, som lå på en båre. De fortalte, at vedkommende
> var styrtet mange etager ned i en elevatorskakt, fordi en-eller-anden
> idiot havde fjernet elevatoren!
Psykologisk set:
Surrogatet (hvad enten det var penge, sex eller magt og stofmisbrug) var/er
kommet til kort; som et kort-hus, der nu er brast sammen. Jævnet med jorden!
Så når Jesus modtager Johannes-dåben, så må Jesus i særdeleshed
*identificere* sig med os, inklusiv al vor afmagt overfor slaveriets
ubarmhjertige tvang. Jesus blev einem magtesløs slave (ligesom os), ikke
fri, men fange-i-lænker osv.!
Der står således skrevet, at ...
Derfor måtte Han (Jesus) i ét og alt blive
sine brødre (dvs. os) lig, ...
(Hebr. 2,17)
Jesus *identificerer* sig altså 100% med os - dét, at være et menneske - i
al vor nød og afmagt, og har til hensigt på mirakuløs vis at udfri os,
apropos Daniels venner i den gloende ovn (Dan. 3,25).
GudsOrdet identificerer sig altså 100% med os, Hans skabninger, INKLUSIV de
*begrænsede* muligheder vi har for at slippe bort fra syndens fangenskab,
symboliseret gennem Faraos (dvs. djævelens) diktatur.
(tilføjet senere: Jesus blev - om jeg så må sige - godt og grundigt mudret
til på 1. sal i det levende hus. Jump illustrationen, "skyskraberen".)
I det samme hørte jeg en røst fra Himlen spørge:
(2009-01-03, Saturday, day no 3 in the year, CET 13:52, GMT 12:52)
- "Vil I med."
Hvor skal( vi hen ?)...
CET 13:53
- "Tilbage."
Hvor tilbage til ?
CET 13:54
- "Landingspladsen."
CET 13:54
- "For babyer."
CET 13:54, *1
- "I mit paradis."
Øh ...
Stemmen er nu identificeret. Der bør således nok have stået helt korrekt:
CET 13:54, *1
- "I Mit paradis."
(It's the voice of our Father in Heaven.)
CET 13:55
- "Welcome home."
CET 13:56
- "My son."
CET 13:56
- "And daughter."
Interrupt RETURN to local main-program: "skyskraberen", ...
8265 news:gji0tu$7op$1@newsbin.cybercity.dk
>
> - "Paradis."
Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael, the *fool* of Christ.
--
Coming up news: Iran hit by a meteor. Iran is no more (Jer.49,34- Jos.10,11)
Last OUTPUT: 8270 news:gjkv0b$1bqu$1@newsbin.cybercity.dk
http://groups.google.com/group/no.kultur.folklore.ufo/msg/4c3d7bb43e449ec4
(
http://groups.google.dk/group/no.kultur.folklore.ufo/ ). File-number: 8271