/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
HP Laser-printer og OS10
Fra : Jørgen Angel


Dato : 06-01-09 17:01



Jeg har stillet spørgsmålet før, men kan ikke finde jeres svar på
gruppen her. Håber på konstruktive svar igen:

Jeg går nu fra OS 9 til 10. Jeg holder fast i min G4 fordi den har SCSI
og min Imacon/Hasselblad scanner (FlexTight / Presission III) skal bruge
SCSI for at køre optimalt.

Et spørgsmål vedr. printer:
Min gode, trofaste HP LaserJet 4M (ægte PostScript) kører upåklageligt
gennem en AsantePrint (en Ethernet-LocalTalk box mellem min G4 og
printeren).
Hvad skal jeg gøre/købe for at kunne bruge min trofaste printer med OS
10.4?

Tak,
Jørgen

 
 
Niels Jørgen Kruse (06-01-2009)
Kommentar
Fra : Niels Jørgen Kruse


Dato : 06-01-09 22:21

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Jeg har stillet spørgsmålet før, men kan ikke finde jeres svar på
> gruppen her. Håber på konstruktive svar igen:
>
> Jeg går nu fra OS 9 til 10. Jeg holder fast i min G4 fordi den har SCSI
> og min Imacon/Hasselblad scanner (FlexTight / Presission III) skal bruge
> SCSI for at køre optimalt.
>
> Et spørgsmål vedr. printer:
> Min gode, trofaste HP LaserJet 4M (ægte PostScript) kører upåklageligt
> gennem en AsantePrint (en Ethernet-LocalTalk box mellem min G4 og
> printeren).
> Hvad skal jeg gøre/købe for at kunne bruge min trofaste printer med OS
> 10.4?

Ingenting? Den er på listen af understøttede printere i Leopard.

--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

Jørgen Angel (06-01-2009)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 06-01-09 23:08

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:
>
> > Jeg har stillet spørgsmålet før, men kan ikke finde jeres svar på
> > gruppen her. Håber på konstruktive svar igen:
> >
> > Jeg går nu fra OS 9 til 10. Jeg holder fast i min G4 fordi den har SCSI
> > og min Imacon/Hasselblad scanner (FlexTight / Presission III) skal bruge
> > SCSI for at køre optimalt.
> >
> > Et spørgsmål vedr. printer:
> > Min gode, trofaste HP LaserJet 4M (ægte PostScript) kører upåklageligt
> > gennem en AsantePrint (en Ethernet-LocalTalk box mellem min G4 og
> > printeren).
> > Hvad skal jeg gøre/købe for at kunne bruge min trofaste printer med OS
> > 10.4?
>
> Ingenting? Den er på listen af understøttede printere i Leopard.

Mener du, at jeg bare kan køre videre? Hvad med driver el. anden
software? Jeg befinder mig på ignorantsiden blandt Mac-brugere.

Hvor finder jeg den nævnte liste??



Erik Richard Sørense~ (06-01-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 06-01-09 23:23



Jørgen Angel wrote:
> Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:
>
>> Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:
>>
>>> Jeg har stillet spørgsmålet før, men kan ikke finde jeres svar på
>>> gruppen her. Håber på konstruktive svar igen:
>>>
>>> Jeg går nu fra OS 9 til 10. Jeg holder fast i min G4 fordi den har SCSI
>>> og min Imacon/Hasselblad scanner (FlexTight / Presission III) skal bruge
>>> SCSI for at køre optimalt.
>>>
>>> Et spørgsmål vedr. printer:
>>> Min gode, trofaste HP LaserJet 4M (ægte PostScript) kører upåklageligt
>>> gennem en AsantePrint (en Ethernet-LocalTalk box mellem min G4 og
>>> printeren).
>>> Hvad skal jeg gøre/købe for at kunne bruge min trofaste printer med OS
>>> 10.4?
>> Ingenting? Den er på listen af understøttede printere i Leopard.
>
> Mener du, at jeg bare kan køre videre? Hvad med driver el. anden
> software? Jeg befinder mig på ignorantsiden blandt Mac-brugere.

Ja, for en sikkerheds skyld lad printeren være sat til og tændt, når du
installerer OS X, så bliver den med 100%s sikkerhed også installeret.

> Hvor finder jeg den nævnte liste??

Systemindstillinger -> 'Udskriv&Fax'. Hvis den ikke allerede er i listen
i vinduet til venstre, trykker du blot på '+' nederst og der dukker en
liste over tilgængelige printere op. Klik på din model og vælg 'Tilføj'.
- Så vil den dukke op i printervinduet i kontrolpanen 'Udskriv&Fax',
Marker den, og til højre forneden vælger du så 'Standardprinter' i popup
menuen. Vælg din model. Nedenunder vælger du så (forentlig) A4 som std.
papirstørrelse. - Så vil den skrive ud på din 4M hver gang, du vælger
'Print... / COM+P i et program...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jørgen Angel (06-01-2009)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 06-01-09 23:43

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> >> Ingenting? Den er på listen af understøttede printere i Leopard.
> >
> > Mener du, at jeg bare kan køre videre? Hvad med driver el. anden
> > software? Jeg befinder mig på ignorantsiden blandt Mac-brugere.
>
> Ja, for en sikkerheds skyld lad printeren være sat til og tændt, når du
> installerer OS X, så bliver den med 100%s sikkerhed også installeret.
>
> > Hvor finder jeg den nævnte liste??
>
> Systemindstillinger -> 'Udskriv&Fax'. Hvis den ikke allerede er i listen
> i vinduet til venstre, trykker du blot på '+' nederst og der dukker en
> liste over tilgængelige printere op. Klik på din model og vælg 'Tilføj'.
> - Så vil den dukke op i printervinduet i kontrolpanen 'Udskriv&Fax',
> Marker den, og til højre forneden vælger du så 'Standardprinter' i popup
> menuen. Vælg din model. Nedenunder vælger du så (forentlig) A4 som std.
> papirstørrelse. - Så vil den skrive ud på din 4M hver gang, du vælger
> 'Print... / COM+P i et program...

Det lyder for godt til at være sandt. Som jeg husker det, så var de
fleste af svarene sidst jeg bragte emnet op, at det kunne jeg nok godt
glemme. Et enkelt svar gav en noget kompliceret løsning. Men måske
husker jeg forkert.
Og det gælder også selv om printeren går igennem den der AsantePrint (en
Ethernet-LocalTalk box mellem min G4 og printeren)?

Erik Richard Sørense~ (06-01-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 06-01-09 23:58



Jørgen Angel wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>
>>>> Ingenting? Den er på listen af understøttede printere i Leopard.
>>> Mener du, at jeg bare kan køre videre? Hvad med driver el. anden
>>> software? Jeg befinder mig på ignorantsiden blandt Mac-brugere.
>> Ja, for en sikkerheds skyld lad printeren være sat til og tændt, når du
>> installerer OS X, så bliver den med 100%s sikkerhed også installeret.
>>
>>> Hvor finder jeg den nævnte liste??
>> Systemindstillinger -> 'Udskriv&Fax'. Hvis den ikke allerede er i listen
>> i vinduet til venstre, trykker du blot på '+' nederst og der dukker en
>> liste over tilgængelige printere op. Klik på din model og vælg 'Tilføj'.
>> - Så vil den dukke op i printervinduet i kontrolpanen 'Udskriv&Fax',
>> Marker den, og til højre forneden vælger du så 'Standardprinter' i popup
>> menuen. Vælg din model. Nedenunder vælger du så (forentlig) A4 som std.
>> papirstørrelse. - Så vil den skrive ud på din 4M hver gang, du vælger
>> 'Print... / COM+P i et program...
>
> Det lyder for godt til at være sandt. Som jeg husker det, så var de
> fleste af svarene sidst jeg bragte emnet op, at det kunne jeg nok godt
> glemme. Et enkelt svar gav en noget kompliceret løsning. Men måske
> husker jeg forkert.

Det er ihvertfald den metode, jeg nu har brugt på adskillige printere -
både Brother, HP og Canon - både almindelige USB og netværksprintere...

> Og det gælder også selv om printeren går igennem den der AsantePrint (en
> Ethernet-LocalTalk box mellem min G4 og printeren)?

Hm, - det havde jeg ikke lige tænkt på, men hvis adapteren genkendes som
værende ethernet (netværk), så burde det være nok til, at printeren
bagved også bliver genkendt. - Men svjh. skal du i den
indstillingsvindue, der kommer op, når du trykker på '+' tegnet, huske
at vælge AppleTalk/LocalTalk skal være aktiv. ...Det er godt nok længe
siden, jeg har haft med en LT printer at gøre....

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Morten Reippuert Knu~ (10-01-2009)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 10-01-09 13:45

On 2009-01-06 23:23:12 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Ja, for en sikkerheds skyld lad printeren være sat til og tændt, nå r
> du installerer OS X, så bliver den med 100%s sikkerhed også installeret.

vrøvl, installeren smager ikke efter om der er en HP printer på
netværket et sted.

HP printerpakken installeres som default.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

"Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?"


Kurt Brixen (07-01-2009)
Kommentar
Fra : Kurt Brixen


Dato : 07-01-09 12:09

In article <1it59as.1l7zzga1ynbd40N%angelFJERN@inet.uni2.dk>,
angelFJERN@inet.uni2.dk (Jørgen Angel) wrote:

>
> Mener du, at jeg bare kan køre videre? Hvad med driver el. anden
> software? Jeg befinder mig på ignorantsiden blandt Mac-brugere.
>

Det er en PostScript-printer og ikke en Windows-printer
Der skal højest bruges en .ppd fil som fortæller hvad printeren er i
stand til.

Dvs. at al beregning foregår i printeren, når bare den bliver født med
PostScript kode gennem en ledning.

Drivere til fx Canon blækprintere laver hele beregningen i computeren,
og sender det færdige billede til printeren. Det er mere besværligt, for
der er vi afhængige af at Canon får skrevet en ny driver hver gang der
kommer et nyt OS.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Jørgen Angel (08-01-2009)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 08-01-09 09:05

Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote:

> >
> > Mener du, at jeg bare kan køre videre? Hvad med driver el. anden
> > software? Jeg befinder mig på ignorantsiden blandt Mac-brugere.
> >
>
> Det er en PostScript-printer og ikke en Windows-printer
> Der skal højest bruges en .ppd fil som fortæller hvad printeren er i
> stand til.

Når jeg siger jeg befinder mig på ignorantsiden blandt Mac-brugere, er
det ikke fordi jeg er Windows-bruger. Jeg har haft Mac siden 1991 (LC
med 40 MB HD). Jeg mente blot, at det bagvedliggende har jeg aldrig haft
forstand på i større omfang.
J

Kurt Brixen (08-01-2009)
Kommentar
Fra : Kurt Brixen


Dato : 08-01-09 11:33

In article <1it7viw.1e5xkcq15e1bi8N%angelFJERN@inet.uni2.dk>,
angelFJERN@inet.uni2.dk (Jørgen Angel) wrote:

> Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote:
>
> > >
> > > Mener du, at jeg bare kan køre videre? Hvad med driver el. anden
> > > software? Jeg befinder mig på ignorantsiden blandt Mac-brugere.
> > >
> >
> > Det er en PostScript-printer og ikke en Windows-printer
> > Der skal højest bruges en .ppd fil som fortæller hvad printeren er i
> > stand til.
>
> Når jeg siger jeg befinder mig på ignorantsiden blandt Mac-brugere, er
> det ikke fordi jeg er Windows-bruger.

Det forstod jeg godt. Grunden til at jeg kalder nogle printere
"Windows-printere" er, at de kun virker i den version af Windows, de er
købt til. Der er så efterhånden kommet flere der også virker til Mac,
men på samme måde - alt arbejdet foregår i printer-driveren på
computeren.
En PostScript-printer bliver ikke forældet på den måde.

> Jeg har haft Mac siden 1991 (LC
> med 40 MB HD). Jeg mente blot, at det bagvedliggende har jeg aldrig haft
> forstand på i større omfang.

Det er også det jeg synes er godt ved Mac - vi behøver ikke vide noget
om det bagvedliggende for at bruge Mac'en. Nu har jeg også endelig
skiftet min Windows-pc ud med en iMac her i efteråret, netop for at
slippe for at vide noget om det bagvedliggende. Men jeg kan ikke helt
slippe det alligevel

Med hensyn til printere, så har Apple altid (så vidt jeg ved) arbejdet i
PostScript. Det er også derfor PDF er så godt integreret, at vi let kan
lave en PDF i udskriv-menuen.
På grund af mit arbejde - jeg er udlært typograf, nu grafiker -
interesserer jeg mig for at vide noget om PostScript og
PostScript-printere.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Jørgen Angel (08-01-2009)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 08-01-09 14:33

Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote:

> En PostScript-printer bliver ikke forældet på den måde.

Nu vil det vise sig om den kan spille sammen med OSX

Morten Reippuert Knu~ (10-01-2009)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 10-01-09 13:43

On 2009-01-06 17:00:58 +0100, angelFJERN@inet.uni2.dk (Jørgen Angel) said:

>
>
> Jeg har stillet spørgsmålet før, men kan ikke finde jeres svar på
> gruppen her. Håber på konstruktive svar igen:
>
> Jeg går nu fra OS 9 til 10. Jeg holder fast i min G4 fordi den har SCSI
> og min Imacon/Hasselblad scanner (FlexTight / Presission III) skal bruge
> SCSI for at køre optimalt.
>
> Et spørgsmål vedr. printer:
> Min gode, trofaste HP LaserJet 4M (ægte PostScript) kører upåklageligt
> gennem en AsantePrint (en Ethernet-LocalTalk box mellem min G4 og
> printeren).
> Hvad skal jeg gøre/købe for at kunne bruge min trofaste printer med OS
> 10.4?

Tænd for aplletalk på dit netværkskort. Det er som default disablet på
10.4 og nyere.

Er det ikke tid til at pensionere den gamle printer til fordel for en
med ethernet? Mener godt du kan få en laser med postscript for en
tusse. Assanté dismen sluger formegenlig strøm for et par hundrede
kroner om året. En HP 2015N har PSv3 og 100Mnbit ethernet og bruger
meget mindre strøm end din gamle HP.

Iøvrigt er det ikke lænegere en must at printeren snakker postscript.


--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

"Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?"


Morten Lind (10-01-2009)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 10-01-09 18:25

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Iøvrigt er det ikke lænegere en must at printeren snakker postscript.

Hvorfor ikke? Fortæl, fortæl.....heller ikke, hvis man forlanger et
trykrigtigt eksemplar?

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Jørgen Angel (12-01-2009)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 12-01-09 22:34

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> On 2009-01-06 17:00:58 +0100, angelFJERN@inet.uni2.dk (Jørgen Angel) said:
>
> >
> >
> > Jeg har stillet spørgsmålet før, men kan ikke finde jeres svar på
> > gruppen her. Håber på konstruktive svar igen:
> >
> > Jeg går nu fra OS 9 til 10. Jeg holder fast i min G4 fordi den har SCSI
> > og min Imacon/Hasselblad scanner (FlexTight / Presission III) skal bruge
> > SCSI for at køre optimalt.
> >
> > Et spørgsmål vedr. printer:
> > Min gode, trofaste HP LaserJet 4M (ægte PostScript) kører upåklageligt
> > gennem en AsantePrint (en Ethernet-LocalTalk box mellem min G4 og
> > printeren).
> > Hvad skal jeg gøre/købe for at kunne bruge min trofaste printer med OS
> > 10.4?
>
> Tænd for aplletalk på dit netværkskort. Det er som default disablet på
> 10.4 og nyere.
>
> Er det ikke tid til at pensionere den gamle printer til fordel for en
> med ethernet? Mener godt du kan få en laser med postscript for en
> tusse. Assanté dismen sluger formegenlig strøm for et par hundrede
> kroner om året. En HP 2015N har PSv3 og 100Mnbit ethernet og bruger
> meget mindre strøm end din gamle HP.
>

Det var interessant. De printere jeg har set (med PostCript og ikke en
eller anden halvpræcis emulering) var væsentlig dyrere end en tusse
eller to.
Jeg bruger ikke printeren meget, så her er strømforbruget ikke vigtigt.
Men Asente-boxen er tændt når jeg ikke har slukket alt (ved ferier
osv.). Og printeren er jo gammel, så jeg vil se på den du nævner. Og den
kan køre på min G4 - og måske også min iMac via routeren? Det ville være
fint.

> Iøvrigt er det ikke lænegere en must at printeren snakker postscript.
Hvorfor ikke? Et print skulle gerne se rigtigt ud i forhold til hvordan
det ser ud i tryk osv. Ikke på mikromillimeter, men bare sådan....

Morten Reippuert Knu~ (12-01-2009)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 12-01-09 23:44

On 2009-01-12 22:34:01 +0100, angelFJERN@angel.dk (Jørgen Angel) said:

> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
>> On 2009-01-06 17:00:58 +0100, angelFJERN@inet.uni2.dk (Jørgen Angel) said:
>>
>>>
>>>
>>> Jeg har stillet spørgsmålet før, men kan ikke finde jeres svar på
>>> gruppen her. Håber på konstruktive svar igen:
>>>
>>> Jeg går nu fra OS 9 til 10. Jeg holder fast i min G4 fordi den har SCSI
>>> og min Imacon/Hasselblad scanner (FlexTight / Presission III) skal bruge
>>> SCSI for at køre optimalt.
>>>
>>> Et spørgsmål vedr. printer:
>>> Min gode, trofaste HP LaserJet 4M (ægte PostScript) kører upåklageligt
>>> gennem en AsantePrint (en Ethernet-LocalTalk box mellem min G4 og
>>> printeren).
>>> Hvad skal jeg gøre/købe for at kunne bruge min trofaste printer med OS
>>> 10.4?
>>
>> Tænd for aplletalk på dit netværkskort. Det er som default disablet på
>> 10.4 og nyere.
>>
>> Er det ikke tid til at pensionere den gamle printer til fordel for en
>> med ethernet? Mener godt du kan få en laser med postscript for en
>> tusse. Assanté dismen sluger formegenlig strøm for et par hundrede
>> kroner om året. En HP 2015N har PSv3 og 100Mnbit ethernet og bruger
>> meget mindre strøm end din gamle HP.
>>
>
> Det var interessant. De printere jeg har set (med PostCript og ikke en
> eller anden halvpræcis emulering) var væsentlig dyrere end en tusse
> eller to.

Jeg tror ikke det er væstenligt for dig om der er tale om en ikk
licenseret emulering eller en licenseret emulering som fabrikanten har
papir på at de må kalde "æfte postscript".

> Jeg bruger ikke printeren meget, så her er strømforbruget ikke vigtigt.
> Men Asente-boxen er tændt når jeg ikke har slukket alt (ved ferier
> osv.). Og printeren er jo gammel, så jeg vil se på den du nævner. Og den
> kan køre på min G4 - og måske også min iMac via routeren? Det ville være
> fint.
>
>> Iøvrigt er det ikke lænegere en must at printeren snakker postscript.
> Hvorfor ikke? Et print skulle gerne se rigtigt ud i forhold til hvordan
> det ser ud i tryk osv. Ikke på mikromillimeter, men bare sådan....

Jeg antager at det er billeder du skriver ud i gråtone som prøver?
eller skriver du ting ud fra Indesign/illustrator eller andre
applikationer der arbejder native i postscript?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

"Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?"


Jørgen Angel (13-01-2009)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 13-01-09 10:42

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Jeg antager at det er billeder du skriver ud i gråtone som prøver?
> eller skriver du ting ud fra Indesign/illustrator eller andre
> applikationer der arbejder native i postscript?

Det er mest fra Quark (jeg er gammeldags). Det vil ofte indeholde
billeder. Men jeg vil gerne kunne se på printet om det står rigtigt,
altså placering osv. Selve billedets kvalitet på printet kommer i anden
række. Men stregtegninger skal selvfølgelig stå godt.
Hvis hjemmefra "hænger" en udstilling op, har jeg målt vægge op osv. Og
så fedter jeg rundt med de forskellige billeder og størrelser til jeg
synes jeg et flow der er godt. Så er det lige til at gå til når der skal
hænges op. Når man har en hel væg på et A4 ark betyder en millimeter jo
noget. Måske giver det her billede mere mening:
http://www.angel.dk/DSC01508.JPG

Jørgen Angel (12-01-2009)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 12-01-09 23:21

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> En HP 2015N har PSv3 og 100Mnbit ethernet og bruger
> meget mindre strøm end din gamle HP.

Den er med PS 3 emulering. Hvor meget betyder det egentlig i forhold til
ægte PostScript?
Der står Mac OS 10.2.8, 10.3.9 og 10.4.3 eller senere.
Det lyder som om det skal være en af de tre, og ikke 10.4.11 som jeg
har??

Morten Reippuert Knu~ (12-01-2009)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 12-01-09 23:48

On 2009-01-12 23:20:48 +0100, angelFJERN@angel.dk (Jørgen Angel) said:

> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
>> En HP 2015N har PSv3 og 100Mnbit ethernet og bruger
>> meget mindre strøm end din gamle HP.
>
> Den er med PS 3 emulering. Hvor meget betyder det egentlig i forhold til
> ægte PostScript?

din gamle HP har postscript v.1 eller v.2

de nye printere har postscript v.3 eller en emulering af postscript v.3.

NÃ…r du kan klare dig med rip'et i den gamle HP er jeg helt sikker at du
også kan klare dig med rip'et i en 2015N eller lignende - uanset og
postscript forgår i dedikeret hardware på printeren eller i software.

> Der står Mac OS 10.2.8, 10.3.9 og 10.4.3 eller senere.
> Det lyder som om det skal være en af de tre, og ikke 10.4.11 som jeg
> har??

10.2.8 eller nyere versipon af 10.2
10.3.9 eller nyere version af 10.3
10.4.3 eller nyere version af 10.4

10.5 er iøvrigt også fin på den printer.


--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

"Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?"


Jørgen Angel (13-01-2009)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 13-01-09 10:43

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:


> din gamle HP har postscript v.1 eller v.2
>
> de nye printere har postscript v.3 eller en emulering af postscript v.3.
>
> NÃ…r du kan klare dig med rip'et i den gamle HP er jeg helt sikker at du
> også kan klare dig med rip'et i en 2015N eller lignende - uanset og
> postscript forgår i dedikeret hardware på printeren eller i software.

Den har PS 2. Hvis emulering af postscript v.3 er lige så godt som ægte
PS 2, er der jo ingen problemer.

>
> > Der står Mac OS 10.2.8, 10.3.9 og 10.4.3 eller senere.
> > Det lyder som om det skal være en af de tre, og ikke 10.4.11 som jeg
> > har??
>
> 10.2.8 eller nyere versipon af 10.2
> 10.3.9 eller nyere version af 10.3
> 10.4.3 eller nyere version af 10.4
>
Ikke for at fluekneppe, men for at være på den sikre side:
10.4.11 er ikke indeholdt i de første og for gammel til at være med i
den sidste. Så...

Jesper Hartoft (13-01-2009)
Kommentar
Fra : Jesper Hartoft


Dato : 13-01-09 12:15

Jørgen Angel wrote:

>>> Der står Mac OS 10.2.8, 10.3.9 og 10.4.3 eller senere.
>>> Det lyder som om det skal være en af de tre, og ikke 10.4.11 som jeg
>>> har??
>> 10.2.8 eller nyere versipon af 10.2
>> 10.3.9 eller nyere version af 10.3
>> 10.4.3 eller nyere version af 10.4
>>
> Ikke for at fluekneppe, men for at være på den sikre side:
> 10.4.11 er ikke indeholdt i de første og for gammel til at være med i
> den sidste. Så...

Jeg vil ikke blande mig i hvad du laver med dine fluer, men 10.4.11 er
da med i "10.4.3 eller nyere version af 10.4" ?

--

Mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams

Jørgen Angel (14-01-2009)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 14-01-09 15:48

Jesper Hartoft <news01@UDhartoft.net> wrote:

> Jørgen Angel wrote:
>
> >>> Der står Mac OS 10.2.8, 10.3.9 og 10.4.3 eller senere.
> >>> Det lyder som om det skal være en af de tre, og ikke 10.4.11 som jeg
> >>> har??
> >> 10.2.8 eller nyere versipon af 10.2
> >> 10.3.9 eller nyere version af 10.3
> >> 10.4.3 eller nyere version af 10.4
> >>
> > Ikke for at fluekneppe, men for at være på den sikre side:
> > 10.4.11 er ikke indeholdt i de første og for gammel til at være med i
> > den sidste. Så...
>
> Jeg vil ikke blande mig i hvad du laver med dine fluer, men 10.4.11 er
> da med i "10.4.3 eller nyere version af 10.4" ?

Hvad er det lige jeg ikke forstår her? Jeg læser det som 10.4.3 eller
nyere end det... 10.4.11 er da ældre end 10.4.3???


Thomas von Hassel (14-01-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 14-01-09 15:51

Jørgen Angel <angelFJERN@angel.dk> wrote:

> Jesper Hartoft <news01@UDhartoft.net> wrote:
>
> > Jørgen Angel wrote:
> >
> > >>> Der står Mac OS 10.2.8, 10.3.9 og 10.4.3 eller senere.
> > >>> Det lyder som om det skal výre en af de tre, og ikke 10.4.11 som jeg
> > >>> har??
> > >> 10.2.8 eller nyere versipon af 10.2
> > >> 10.3.9 eller nyere version af 10.3
> > >> 10.4.3 eller nyere version af 10.4
> > >>
> > > Ikke for at fluekneppe, men for at være på den sikre side:
> > > 10.4.11 er ikke indeholdt i de første og for gammel til at være med i
> > > den sidste. Så...
> >
> > Jeg vil ikke blande mig i hvad du laver med dine fluer, men 10.4.11 er
> > da med i "10.4.3 eller nyere version af 10.4" ?
>
> Hvad er det lige jeg ikke forstår her? Jeg læser det som 10.4.3 eller
> nyere end det... 10.4.11 er da ældre end 10.4.3???

er 11 mindre en 3 ?

/thomas

Jørgen Angel (16-01-2009)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 16-01-09 00:02

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Jørgen Angel <angelFJERN@angel.dk> wrote:
>
> > Jesper Hartoft <news01@UDhartoft.net> wrote:
> >
> > > Jørgen Angel wrote:
> > >
> > > >>> Der står Mac OS 10.2.8, 10.3.9 og 10.4.3 eller senere.
> > > >>> Det lyder som om det skal výre en af de tre, og ikke 10.4.11 som jeg
> > > >>> har??
> > > >> 10.2.8 eller nyere versipon af 10.2
> > > >> 10.3.9 eller nyere version af 10.3
> > > >> 10.4.3 eller nyere version af 10.4
> > > >>
> > > > Ikke for at fluekneppe, men for at være på den sikre side:
> > > > 10.4.11 er ikke indeholdt i de første og for gammel til at være med i
> > > > den sidste. Så...
> > >
> > > Jeg vil ikke blande mig i hvad du laver med dine fluer, men 10.4.11 er
> > > da med i "10.4.3 eller nyere version af 10.4" ?
> >
> > Hvad er det lige jeg ikke forstår her? Jeg læser det som 10.4.3 eller
> > nyere end det... 10.4.11 er da ældre end 10.4.3???
>
> er 11 mindre en 3 ?

Jamen så spørger jeg om jeg helt har misforstået noget:
Er 10.4.3 ikke lig 10.4.30 ? Blot anfører man ikke nullet.
Altså er .11 mindre/ældre end .30
Er det mig der er total ignorant, tager jeg gerne mod belæring.
Hvad siger I?




>
> /thomas

Flemming Rubini (16-01-2009)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 16-01-09 00:16

Jørgen Angel <angelFJERN@angel.dk> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
> > Jørgen Angel <angelFJERN@angel.dk> wrote:
> >
> > > Jesper Hartoft <news01@UDhartoft.net> wrote:
> > >
> > > > Jørgen Angel wrote:
> > > >
> > > > >>> Der står Mac OS 10.2.8, 10.3.9 og 10.4.3 eller senere. >> Det
> > > > >lyder som om det skal v̸re en af de tre, og ikke 10.4.11 som jeg
> > > > >>> har?? > 10.2.8 eller nyere versipon af 10.2 > 10.3.9 eller nyere
> > > > >version af 10.3 > 10.4.3 eller nyere version af 10.4 > Ikke for at
> > > > >fluekneppe, men for at være på den sikre side: 10.4.11 er ikke
> > > > >indeholdt i de første og for gammel til at være med i den sidste.
> > > > >SÃ¥...
> > > >
> > > > Jeg vil ikke blande mig i hvad du laver med dine fluer, men 10.4.11
> > > > er da med i "10.4.3 eller nyere version af 10.4" ?
> > >
> > > Hvad er det lige jeg ikke forstår her? Jeg læser det som 10.4.3 eller
> > > nyere end det... 10.4.11 er da ældre end 10.4.3???
> >
> > er 11 mindre en 3 ?
>
> Jamen så spørger jeg om jeg helt har misforstået noget: Er 10.4.3 ikke lig
> 10.4.30 ? Blot anfører man ikke nullet. Altså er .11 mindre/ældre end .30
> Er det mig der er total ignorant, tager jeg gerne mod belæring. Hvad siger
> I?

Det er punktummer som afgør sagen, almindeligvis. 10.4.11 er således
nyere end 10.4.3

--
Venlig hilsen Flemming Rubini

Jørgen Angel (16-01-2009)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 16-01-09 16:11

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Det er punktummer som afgør sagen, almindeligvis. 10.4.11 er således
> nyere end 10.4.3

Så blev jeg det klogere, tak for det.

Thomas von Hassel (16-01-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 16-01-09 08:51

Jørgen Angel <angelFJERN@angel.dk> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
> > Jørgen Angel <angelFJERN@angel.dk> wrote:
> >
> > > Jesper Hartoft <news01@UDhartoft.net> wrote:
> > >
> > > > Jørgen Angel wrote:
> > > >
> > > > >>> Der står Mac OS 10.2.8, 10.3.9 og 10.4.3 eller senere. >> Det
> > > > >lyder som om det skal v̸re en af de tre, og ikke 10.4.11 som jeg
> > > > >>> har?? > 10.2.8 eller nyere versipon af 10.2 > 10.3.9 eller nyere
> > > > >version af 10.3 > 10.4.3 eller nyere version af 10.4 > Ikke for at
> > > > >fluekneppe, men for at være på den sikre side: 10.4.11 er ikke
> > > > >indeholdt i de første og for gammel til at være med i den sidste.
> > > > >SÃ¥...
> > > >
> > > > Jeg vil ikke blande mig i hvad du laver med dine fluer, men 10.4.11
> > > > er da med i "10.4.3 eller nyere version af 10.4" ?
> > >
> > > Hvad er det lige jeg ikke forstår her? Jeg læser det som 10.4.3 eller
> > > nyere end det... 10.4.11 er da ældre end 10.4.3???
> >
> > er 11 mindre en 3 ?
>
> Jamen så spørger jeg om jeg helt har misforstået noget: Er 10.4.3 ikke lig
> 10.4.30 ? Blot anfører man ikke nullet. Altså er .11 mindre/ældre end .30

nej .. sådan er det sjældent ...

/thomas

Jørgen Angel (14-01-2009)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 14-01-09 15:48

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> NÃ…r du kan klare dig med rip'et i den gamle HP er jeg helt sikker at du
> også kan klare dig med rip'et i en 2015N eller lignende - uanset og
> postscript forgår i dedikeret hardware på printeren eller i software.

Nu skal det blive spændende. I min jagt på HP 2015dn som koster 3.000,-
inkl. moms fandt jeg hos Midt-Data en demo til 850,- inkl. moms og
forsendelse. Så må vi se...

Tak for alle in put
Jørgen

Morten Reippuert Knu~ (14-01-2009)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 14-01-09 20:55

On 2009-01-14 15:47:48 +0100, angelFJERN@angel.dk (Jørgen Angel) said:

> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
>> NÅr du kan klare dig med rip'et i den gamle HP er jeg helt sikker at du
>> også kan klare dig med rip'et i en 2015N eller lignende - uanset og
>> postscript forgår i dedikeret hardware på printeren eller i software.
>
> Nu skal det blive spændende. I min jagt på HP 2015dn som koster 3.000,-
> inkl. moms fandt jeg hos Midt-Data en demo til 850,- inkl. moms og
> forsendelse. Så må vi se...
>
> Tak for alle in put
> Jørgen

En 2015n var blot ét bud blandt mange, hvis du kan få en nyere
tildvarende dims fra HP til samme pris eller lavere skal du fortrække
den.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

"Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?"


Jørgen Angel (16-01-2009)
Kommentar
Fra : Jørgen Angel


Dato : 16-01-09 00:02

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> On 2009-01-14 15:47:48 +0100, angelFJERN@angel.dk (Jørgen Angel) said:
>
> > Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
> >
> >> NÅr du kan klare dig med rip'et i den gamle HP er jeg helt sikker at du
> >> også kan klare dig med rip'et i en 2015N eller lignende - uanset og
> >> postscript forgår i dedikeret hardware på printeren eller i software.
> >
> > Nu skal det blive spændende. I min jagt på HP 2015dn som koster 3.000,-
> > inkl. moms fandt jeg hos Midt-Data en demo til 850,- inkl. moms og
> > forsendelse. Så må vi se...
> >
> > Tak for alle in put
> > Jørgen
>
> En 2015n var blot ét bud blandt mange, hvis du kan få en nyere
> tildvarende dims fra HP til samme pris eller lavere skal du fortrække
> den.

Morten, du virker som en der har check på tingene og nævnte den, så det
blev den. Næsten. dn er en anelse bedre end n-modellen. Og den var
billig, må man sige.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste