haking i film over trådløs NAS.
Fra : samir

Dato : 10-12-08 06:03

Hej,

Jeg kører min Mac Airport op mod en 300 Mb/s belkin N1 trådløs router..
På routeren sidder så min NAS direkte koplet op.

Når jeg ser film fra NAS på Mac så kommer der ind i mellem små hak i
billede/lyd. lidt irriterende, men ville da være fedt hvis de ikke var
der. Især når jeg nu har en hurtig router og NAS sidder direkte på og
har rigelig med ram i den.

Bruger VLC som afspiller.

Nogen der har nogle forslag til yderligere fejlfinding/tuning?

samir

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-12-08 14:07

samir <samir.munir@gmail.com> writes:

> [...]
> har rigelig med ram i den.
>
> Bruger VLC som afspiller.
>
> Nogen der har nogle forslag til yderligere fejlfinding/tuning?

Sæt bufferstørrelsen på VLC op. Hvis du ikke streamer over
internettet, så sæt den til 5-6 MB.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : samir

Dato : 10-12-08 06:57

On 10 Dec., 14:07, Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200...@gen-
v.net> wrote:

> Sæt bufferstørrelsen på VLC op. Hvis du ikke streamer over
> internettet, så sæt den til 5-6 MB.
>
> --
> Thomas Bjorn Andersen
>                                                 +++ATH

hej Thomas,

jeg har været inde i codes->adgangsmoduler og herinde sat cache op fra
200 ms til 2000 ms. det er det du mente jeg skulle prøve, ikke sandt?

samir

Fra : Flemming Rubini

Dato : 10-12-08 21:06

samir <samir.munir@gmail.com> wrote:

> hej Thomas,
>
> jeg har været inde i codes->adgangsmoduler og herinde sat cache op fra
> 200 ms til 2000 ms. det er det du mente jeg skulle prøve, ikke sandt?

Det var sørme en rimelig fri fortolkning, tænkte jeg, og så prøvede jeg
selv. Gisp!!!

Nu er jeg derimod imponeret over at du får den tolkning ud af TRA's råd.

Jeg er totalt druknet i indstillingsmuligheder. Hvor i alverden stiller
man buffer størrelsen, som tror TRA har tænkt på QuickTime. ...

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 10-12-08 21:58

Flemming Rubini skrev:

> Nu er jeg derimod imponeret over at du får den tolkning ud af TRA's råd.

Det er jeg egentlig også. Tænker du ikke på TBA?

> Jeg er totalt druknet i indstillingsmuligheder. Hvor i alverden stiller
> man buffer størrelsen, som tror TRA har tænkt på QuickTime. ...

Jeg kan garantere dig at jeg ikke har tænkt på QuickTime :)

Jeg foretrækker klart DVD Player og ISO'er. Meget nemmere, virker på
gammelt udsøgt udstyr!

Fra : N/A

Dato : 10-12-08 22:25

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-12-08 15:15

> [...]

> har rigelig med ram i den.
>
> Bruger VLC som afspiller.
>
> Nogen der har nogle forslag til yderligere fejlfinding/tuning?

Hvad throughput får du fra din NAS .. mit gæt er at den er for langsom
... test f.eks. men Helios LANtest

http://www.helios.de/products/LanTest.phtml

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-12-08 16:28

On 10/12/08 15.15, Thomas von Hassel wrote:
> Hvad throughput får du fra din NAS .. mit gæt er at den er for langsom
> .. test f.eks. men Helios LANtest
>
> http://www.helios.de/products/LanTest.phtml

Skummelt. Jeg får kun 5MB/s fra min AirDisk...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-12-08 16:31

> Skummelt. Jeg får kun 5MB/s fra min AirDisk...

Det siger sig selv .. din airport eller en simpel NAS boks har ikke CPU
til mere .. det kan godt være at der står gigabit eller SATA på boksen
... men det er ikke det der er flaskehals.

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-12-08 17:11

On 10/12/08 16.30, Thomas von Hassel wrote:

> Det siger sig selv .. din airport eller en simpel NAS boks har ikke CPU
> til mere .. det kan godt være at der står gigabit eller SATA på boksen
> .. men det er ikke det der er flaskehals.

Det er nu alligevel lidt skummelt. Troede man kunne rykke /lidt/ mere
igennem sån' en.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 10-12-08 17:25

Peter Farsinsen skrev:

> Det er nu alligevel lidt skummelt. Troede man kunne rykke /lidt/ mere
> igennem sån' en.

Luft er en god isolator. Kobber er MØJ MØJ bædder.

Fra : Morten Lind

Dato : 10-12-08 17:55

> Luft er en god isolator. Kobber er MØJ MØJ bædder.

Sagde ham, der siger, jeg er gammeldaws, fordi jeg stadig bruger kobber

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 10-12-08 19:07

Morten Lind skrev:

> Sagde ham, der siger, jeg er gammeldaws, fordi jeg stadig bruger kobber

SÃ¥ vidt jeg husker, har du kabel i dine ting for at du kan finde dem
igen, når du har glemt hvor du stillede dem. Mus og PowerMac's og den
slags.

Det er indtil videre et faktum at ønsker man høj
dataoverførselshastighed skal man trække et kabel. Kan man "nøjes" kan
man køre trådløst.

Så længe at min ADSL er langsommere end min trådløse (kører 54 Mbit) så
er jeg fint tilfreds. Jeg er OGSÃ… fint tilfreds med at afspille
DVD-ISO'er over samme trådløse, men jeg er næsten også lige så håbløs
gammeldags som dig

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-12-08 19:07

> Luft er en god isolator. Kobber er MØJ MØJ bædder.

det bliver ikke bedre over kobber ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 10-12-08 19:15

Thomas von Hassel skrev:

> det bliver ikke bedre over kobber ...

Hvorfor ikke? Kan man ikke køre 100 Mbit? Kan den ikke mætte det? 10
Mb/s?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-12-08 19:18

> Hvorfor ikke? Kan man ikke køre 100 Mbit? Kan den ikke mætte det? 10
> Mb/s?

en extreme med en disk på ? ... nix ... 7-8 MB/sek ned af bakke og
medvind tops ... lidt hurtgere for en timecapsule, men ikke meget

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-12-08 19:50

On 10/12/08 19.18, Thomas von Hassel wrote:

> en extreme med en disk på ? ... nix ... 7-8 MB/sek ned af bakke og
> medvind tops ... lidt hurtgere for en timecapsule, men ikke meget

Nu prøvede jeg med et kabel. ifconfig siger at dimserne snakker sammen
via gigabit, men kablet er gammelt og sølle, så det er nok næppe optimalt.

Anyway. Ser ud til at jeg ad den vej kan hive langt mere data af disken,
men det går nogenlunde lige så langsomt at skrive til den. ~20MB/sec ved
læsning og ~5MB/sec ved skrivning. Jeg har aldrig fået det testet før,
men jeg er egentlig skuffet.

http://farsinsen.dk/tmp/lantest.png

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-12-08 20:02

> [...]
> men det går nogenlunde lige så langsomt at skrive til den. ~20MB/sec ved
> læsning og ~5MB/sec ved skrivning. Jeg har aldrig fået det testet før,

hmm .. mystisk .. i mine test fik jeg max 10-12MB/sek hver vej ... men
det er jo lidt tid siden så det kan være jeg lige skal prøve igen .. har
en Lufthavn stående her i nærheden ..

/thomas

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 10-12-08 20:17

Peter Farsinsen skrev:

> [...]
> men det går nogenlunde lige så langsomt at skrive til den. ~20MB/sec ved
> læsning og ~5MB/sec ved skrivning. Jeg har aldrig fået det testet før,

Nu er jeg ikke helt med på betingelserne, men jeg ved at jeg har et par
usbkabinetter til 2.5 tomme diske og deres ydelse er meget forskellig.
Det kan let være det du er ved at ramle ind i nu.

Hvad er selve den disk der er inderst inde for en, og hvad er den
specificeret til?

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-12-08 20:52

On 10/12/08 20.17, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Nu er jeg ikke helt med på betingelserne, men jeg ved at jeg har et par
> usbkabinetter til 2.5 tomme diske og deres ydelse er meget forskellig.
> Det kan let være det du er ved at ramle ind i nu.

Muligt.

> Hvad er selve den disk der er inderst inde for en, og hvad er den
> specificeret til?

Disken er en 3,5" 1TB WD RE2-GP i et ToughTech FS kabinet.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-12-08 21:03

> Muligt.

> Disken er en 3,5" 1TB WD RE2-GP i et ToughTech FS kabinet.

tja, den er der ingenting i vejen med ... det er USB og/eller den dims
den er sat til som er flaskehals ..

/thomas

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 10-12-08 21:56

Peter Farsinsen skrev:

> Muligt.

Næppe når den er SÅ ny som du skriver nedenfor. Der kan dog være så
meget i vejen

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-12-08 22:08

On 10/12/08 21.56, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Næppe når den er SÅ ny som du skriver nedenfor. Der kan dog være så
> meget i vejen

> Hvad er den specificeret til?

Hvad mener du? Jeg ved ik' noget om sån' noget ;)

Specs -> http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=385

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 10-12-08 22:28

Peter Farsinsen skrev:

> Hvad mener du? Jeg ved ik' noget om sån' noget ;)
>
> Specs -> http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=385

Der står på PDF'en den kan skrive 84 Mb/s over længere tid. Det er
meget godt :)

At bruge USB til det, er vist lidt som at køre til bageren i en F16 :)

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 10-12-08 17:14

Peter Farsinsen skrev:

> Skummelt. Jeg får kun 5MB/s fra min AirDisk...

Tjah, ukonverterede DVDere kræver kun 1,25 Mb/s så der skulle vel være
luft nok.

Er du sikker på at du forbinder dig med 300 Mbps og ikke kun 54 Mbps?

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-12-08 17:32

On 10/12/08 17.14, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Tjah, ukonverterede DVDere kræver kun 1,25 Mb/s så der skulle vel være
> luft nok.

Tjaeh. Jeg bruger det nu ikke så meget til at streame film.

> Er du sikker på at du forbinder dig med 300 Mbps og ikke kun 54 Mbps?

Nogenlunde. Min Extremes 'radio mode' er sat til 'n only'.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 10-12-08 19:04

Peter Farsinsen skrev:

> Tjaeh. Jeg bruger det nu ikke så meget til at streame film.

Ikke? Er det ikke det den her tråd går på??

> Nogenlunde. Min Extremes 'radio mode' er sat til 'n only'.

Tjah, så er det nok noget andet. Vil du have top speed, så må du trække
giganetkabel :)

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-12-08 19:12

On 10/12/08 19.03, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Ikke? Er det ikke det den her tråd går på??

Prøv lige at læse, hvad jeg skrev én gang til ;)

> Tjah, så er det nok noget andet. Vil du have top speed, så må du trække
> giganetkabel :)

Prøver med et stykke gigabit-snor senere.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : samir

Dato : 10-12-08 14:03

ævævæ.. er svært skuffet. har kørt HeliosLantest og fik disse data,
gennemsnitlige læge/skrive hastigheder

test der skriver/læser på lokaldiske: ca 40 MB/sec (320 Mbps)
test der skriver/læser på netværksdisk trådløst: ca 5 MB/sec (40 Mbps)
test der skriver/læser på netværksdisk kabelet med cat5: 20 MB/sec.
(160 Mbps)

er svært skuffet, da jeg der langt vej op til 300 Mbps som det
trådløse jo kører. skal man acceptere dette?
og kablet kommer jeg op på 160 Mbps; og det burde jo kunne klare
mindst 320 Mbps...

ævævæ.. what to do?

samir

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-12-08 22:09

> [...]

> trådløse jo kører. skal man acceptere dette?
> og kablet kommer jeg op på 160 Mbps; og det burde jo kunne klare

acceptere det ... ? Det der står på kassen er alt sammen teoretiske max
tal, hvis alt spiller max... du har som regel en flaskehals et eller
andet sted. Din netværks disk f.eks. har en brødflow CPU som skal
håndtere fildeling bare for at tage et eksempel ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 10-12-08 22:25

samir skrev:

> er svært skuffet, da jeg der langt vej op til 300 Mbps som det
> trådløse jo kører. skal man acceptere dette?

Det kan du blive nødt til. Husk TCP/IP består af pakker der suser frem
og tilbage - dette tager tid og (så vidt jeg husker) råber alle de
trådløse enheder i munden på hinanden.

Er der nogen der kan hitte en lægmandsforklaring på hvad den øverste
praktiske grænse er på 300 Mbit?

> og kablet kommer jeg op på 160 Mbps; og det burde jo kunne klare
> mindst 320 Mbps...
>
> ævævæ.. what to do?

Er der gået princip i sagen, eller er det et konkret behov?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-12-08 23:44

> [...]
> trådløse enheder i munden på hinanden.
>
> Er der nogen der kan hitte en lægmandsforklaring på hvad den øverste

Folk har fået den til at banke ~100Mbit/sek igennem .. men n standarden
er ikke perfekt, og der skal ikke meget støj til før båndbredden daler
.... derudover stjæler kryptering også båndbredde.

Læs evt. denne:

<http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30184/100/>

Fra : N/A

Dato : 10-12-08 22:25

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 11-12-08 07:00

samir <samir.munir@gmail.com> writes:

> jeg har været inde i codes->adgangsmoduler og herinde sat cache op fra
> 200 ms til 2000 ms. det er det du mente jeg skulle prøve, ikke sandt?

Mjah, jeg tænkte på Mplayer, men skidt pyt...

Bortset fra det, så prøv at sætte caching level endnu højere op, så
den cacher 4-5 sekunder.

Hvad er bitraten for resten på det materiale du forsøger at se?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-12-08 07:12

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Mjah, jeg tænkte på Mplayer, men skidt pyt...
>
> Bortset fra det, så prøv at sætte caching level endnu højere op, så
> den cacher 4-5 sekunder.
>
> Hvad er bitraten for resten på det materiale du forsøger at se?

Hvor sætter man den buffer til 5-6 Mb, jeg kan ikke finde den
indstillingsmulighed.

Mojn

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 11-12-08 08:31

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> Hvor sætter man den buffer til 5-6 Mb, jeg kan ikke finde den
> indstillingsmulighed.

Jeg tror at VLC regner i millisekunder, så den selv regner rundt
mellem tid og megabytes. I "basic" indstillingerne kan du finde den i
"Latency".

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH