300 Mhz i en 8500
Fra : Jørgen Angel

Dato : 25-07-01 22:31

Jeg har en 8500 / 150 Mhz. I specifikationerne til den scanner jeg har kik
på (Kodak rfs 3600) står der, at Mac'en skal have 300 Mhz.
Mit første spørgsmå (som jeg har stillet til Kodak men ikke fået svar på)
er: Kan scanneren slet ikke køre på en 150 Mhz - eller kører den
langsommere end angivet i databladet?

Det næste spørgsmål: Kan man udskifte 150 Mhz processoren med en 300 Mhz?
Hvis ja: Hvor er et godt sted at få fat på den? Hvad koster sådan en?

Med venlig hilsen

Jørgen Angel

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-07-01 02:02

Hej Jørgen

Prøv at kigge på de følgende links. Her er der upgrade cards for næsten
alt....

Smalldog: <http://www.smalldog.com/> - vælg 'Upgrades/Memory'.

OWC: <http://eshop.macsales.com/MyOWC/Upgrades.cfm?model=34&type=Acceleration

&TI=%23TimeFormat%28Now%28%29%2C+&shoupgrds=Show+Upgrades>
(husk at alt inden for <> skal med for at linket virker).
Hvis du samtidig er interesseret i billig DRAM 168pins DIMM til din 8500, så
er OWC blandt de billigste.

Til dit første spørgsmål... Jeg kender ikke Kodaks scannere, men jeg kender
nok til Kodak til, at de plejer ikke just at overdrive, når de opgiver specs,
så jeg tror, du skal regne med, at de 300mhz er mindstekravet.

Jørgen Angel wrote:

> [...]
>
> Det næste spørgsmål: Kan man udskifte 150 Mhz processoren med en 300 Mhz?
> Hvis ja: Hvor er et godt sted at få fat på den? Hvad koster sådan en?

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Jørgen Angel

Dato : 26-07-01 08:06

kml.ers@mail1.stofanet.dk,Ny-Internet writes:
>Prøv at kigge på de følgende links. Her er der upgrade cards for næsten
>alt....

Hej Erik Richard,

Tak for tippet - det ser interessant ud.
Har du prøvet at bestille fra Small Dog? Sender de kun med FedEx o. l. til
høje priser? Da jeg på et tidspunkt checkede priserne på kurer TIL USA var
prisen 100 dollars for det første halve kilo. SmallDog har selvfølgelig en
aftale med kurererne som giver bedre priser, men alligevel. Jeg har spurgt
SmallDog på mail, men det kunne være interessant at høre dine erfaringer!

Jeg har ikke kunnet finde svaret på det spørgsmål:
Hvordor er Mhz'en angivet med to tal, f.eks. 400/200 ?

Med venlig hilsen
Jørgen Angel

Fra : René Sindberg

Dato : 26-07-01 10:42

Hejsa jeg har selv en 8500 og den har jeg opgraderet med et sonnet g3
400mhz med 1mb sekundær cache ved 200Mhz og den kører ganske fint.

http://www.sonnettech.com/ (der kan du se de forskellige muligheder
sonnet tilbyder)

Og kortet købte jeg hos http://www.3g.dk/ til 400/1 MB Cresendo (sonnet)
G3 PCI - PowerPC G3/400 MHz, 1 MB L2 cache kr. 2.512,00 + moms

Det var nemt at installere husk hvis du opgraderer med sonnet kort med
indbygget L2 cache at fjerne evt. ekstra L2 cache som sidder i maskinen.
Det tog kun ca. 10 min. at sætte kortet i, og jeg skal love for den
vågnede op til dåd..;)

Jeg mener at det kort som er købt her giver mest muligt for pengene, et
hurtigere kort koster betydeligt mere, men jeg blav fortalt det kunne
bedre betale sig på en 8500 at købe et kort med mere & hurtigere cache,
som netop det kort her har.

mvh
René

Fra : Jørgen Angel

Dato : 26-07-01 11:42

rhsin@post4.tele.dk,Ny-Internet writes:
>Hejsa jeg har selv en 8500 og den har jeg opgraderet med et sonnet g3
>400mhz med 1mb sekundær cache ved 200Mhz og den kører ganske fint.

Hej Rene,
Tak for din orientering. Der er en ting der slog mig:
De kalder det jo et G3 kort. Betyder det, at 8500 så bliver til en
USB-maskine som G3? Så er jeg jo på den med alt mit andet SCSI
periferiudstyr. Eller mener de bare den bliver lige så hurtig som en G3,
men er altså stadig den gode, gamle SCSI-maskine?

Det hedder et Daughter board. Sætter man det i sammen med det oprindelige
board eller hiver man det oprindelige ud?

hilsen
Jørgen

Fra : Terje Rydland

Dato : 26-07-01 12:26

Jørgen Angel <joergen_angel@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> periferiudstyr. Eller mener de bare den bliver lige så hurtig som en G3,
> men er altså stadig den gode, gamle SCSI-maskine?

Den får en G3-prosessor, ellers er det ingen endring. Den får ingen nye
porter, og alle de gamle vil fortsette å virke.

> Det hedder et Daughter board. Sætter man det i sammen med det oprindelige
> board eller hiver man det oprindelige ud?

Man tar ut det gamle og setter inn det nye.

Terje

Fra : René Sindberg

Dato : 26-07-01 13:04

> [...]

> Det hedder et Daughter board. Sætter man det i sammen med det oprindelige
> board eller hiver man det oprindelige ud?

Maskiner er som altid blot noget hurtigere & med samme scsi porte
harddiske etc, du tager kun kortet ud med processoren og bytter ud med
den hurtigere G3 processor eller hvad du nu vælger.

Men bundkortet kører stadig 50mhz derfor er der grænser for ved store
billeder etc. hvor hurtig den bliver men generelt bliver den betydeligt
hurtigere.. derfor smid ikke for mange penge i den.. så er det bedre at
købe en med et hurtigere bundkort, men det kommer an på størrelsen af de
enmer du arbejder med, til det jeg bruger den til.. lettere grafisk
tekst og www internet etc. er den fin til prisen.

Og bliver vel ca. 4 gange så hurtig hvis det kan gøre det.

/rene

Fra : Jørgen Angel

Dato : 26-07-01 12:52

terjery@idi.ntnu.no,Ny-Internet writes:
>Den får en G3-prosessor, ellers er det ingen endring. Den får ingen nye
>porter, og alle de gamle vil fortsette å virke.

Undskyld hvis jeg spørger lidt dumt, jeg vil bare være helt sikker:
Det er altså stadig en SCSI maskine jeg har efter det nye kort er sat i -
og ikke noget med USB, vel?

Nå jo, lige en ting mere:
Har det virkelig stor betydning om det er et kort med 512K cache eller med
1 MB?
Jeg kunne forestille mig, at det især var ved billedbehandling det betød
noget?

Jørgen

Fra : Jørgen Angel

Dato : 26-07-01 13:37

Nu er det slået fast, at min maskine forbliver en SCSI-maskine. Tak for
hjælpen med det.

> [...]
>billeder etc. hvor hurtig den bliver men generelt bliver den betydeligt
>hurtigere.. derfor smid ikke for mange penge i den..

Hvordan skal det tolkes i spørgsmålet om 512K cache eller 1 MB cache? Er
de sidste penge givet godt ud for den dobbelte cache?

Jeg har fundet et Sonnet Crescendo 400MHz/512K G3 card PCI til 169 US $.
Et Sonnet Crescendo 450MHz/225/1MB G3 card PCI koster 289 US$. Jeg går
fra, at det er den samme som www.3g.dk har:
400/1 MB Cresendo G3 PCI - PowerPC G3/400 MHz, 1 MB L2 cache til danske
kr. 2.512.
Prisen er jo også nogenlunde den samme.

Men det førstnævnte kort er ca. 1000 kroner billigere. Så hvis jeg skal
følge rådet "...
>smid ikke for mange penge i den..
så er det måske det til de 169 dollars jeg skal gå efter?
Hvad siger I?

Med venlig hilsen
Jørgen Angel

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-07-01 15:23

Hej Jørgen

Jørgen Angel wrote:

> [...]
> SmallDog på mail, men det kunne være interessant at høre dine erfaringer!

Jeg har ikke selv fået varer derfra, men jeg véd om andre, at de er ret
hurtige til at leverre. - Det gælder også for OWC.

Men jeg får jævnligt varer leveret direkte fra producenter i USA via DHL, og
jeg synes ikke, det er dyrt. Fx. en 'normal' softwarepakke på 5-6kg koster
mig kun omkring $25USd. - Og så har jeg den i løbet af højst en uge. FedEx er
noget langsommere og normalt også dyrere. Men du kan både hos Smalldog og OWC
finde en prisoversigt for forsendelsesomkostninger.

Og så synes jeg selv, at fordelen ved DHL er, at de sørger for al
papirarbejde mht. moms og evt. told. - De sender bare det hele til Told &
Skat, og så får jeg et girokort fra T&S ...at betale inden...osv.. For
private opkræver DHL også div. moms og toldbeløb.

> Jeg har ikke kunnet finde svaret på det spørgsmål:
> Hvordor er Mhz'en angivet med to tal, f.eks. 400/200 ?

Tallet 400/200 betyder 400mhz CPU + 200mhz BUS hastighed. Fx. har din PM
8500/150 tilsvarende tal, der er 150/50. Og det er ganske normalt, at BUS
hastigheden er halvdelen af CPU hastigheden.

Fra : René Sindberg

Dato : 26-07-01 19:51

> [...]
> 8500/150 tilsvarende tal, der er 150/50. Og det er ganske normalt, at BUS
> hastigheden er halvdelen af CPU hastigheden.

Hej igen..

Hmm er det nu helt korrekt... jeg mener at 400mhz er processoren og de
200mhz er hastigheden på den indbyggede L2 cache, med den software som
følger med kortet (Metronome) vises system bus til 50mhz & CPU bus til
50Mhz og sekundær L2 cache til 1MB/200 Mhz

Så det må vel forståes som hastigheden på L2 cachen hvis jeg har
forstået det korrekt.

Jeg fik fortalt at de sidste penge var givet godt ud for 1MB istedet for
512kb i cachen derfor valgte jeg den, men om det kunne mærkes ved jeg
ikke.

Mht. kompabilitet har alle mine programmer kørt fint indtil nu quark
adobe osv.
Men jeg har haft problemer med cd.er men om det skyldes kortet ved jeg
ikke.. den kan læse apple system cd.er men vil kun læse ca. 50mb fra
andre cd.er hvorefter den fryser, jeg kan dog sagtens brænde osv. kan
ikke gennemskue det problem, og har sendt mail til sonnet.. og ikke
modtaget svar fra dem endnu, men det er eneste problem jeg har haft, og
jeg ved som sagt ikke om det skyldes g3kortet... selvom jeg har en
mistanke om det.. men da jeg ikke bruger cd. så ofte har jeg indtil nu
klaret mig..;)

mvh
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-01 20:53

René Sindberg <rhsin@post4.tele.dk> wrote:

> jeg ved som sagt ikke om det skyldes g3kortet... selvom jeg har en
> mistanke om det.. men da jeg ikke bruger cd. så ofte har jeg indtil nu
> klaret mig..;)

har du et SCSI-PCI kort i den?
--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Juhu, jeg har endelig fået en bolig))))

Fra : René Sindberg

Dato : 27-07-01 10:25

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> har du et SCSI-PCI kort i den?

Hejsa.. jeg er ikke lige den store ørn til de kort, men det er en
8500/180 opgraderet med et sonnet G3 400mhz/1mb L2 cache 240mb ram og
system 8,6 dansk.
derudover er der et USB kort, som jeg dog ikke pt bruger, så har jeg
tilsluttet scanner jazzdrev cd brænder 3 harddiske + det interne cd drev
og diskette drev.
Jeg har tjekket scsi portene at de ikke konflikter i numrerne når der
mountes så det skulle være ok.

Det pudsige er hvis jeg tager system cd fra apple og sætter i kører den
ok, og jeg har ingen probs. med at starte op fra cd. i hverken ekstern
eller interne drev, men tager jeg feks. MS Word 98 cd. og sætter i kan
den læse ca. 50mb også fryser den, og de andre cd. jeg har prøver gør
det samme, dvs. jeg kan få hentet små mængder data men større mængder så
fryser den.

Jeg har også prøvet at brænde cd med data på uden problemer, men sætter
jeg toast til at chekke cd som lige er brændt så tager det en halv krig,
og kan finde på at fryse.

Det virker lidt underligt, jeg har læst at der er konflikt med G3 B/W
(tror jeg nok) hvorfor der til dem findes en upgrade til cd. driveren
til disse, men den dur ikke til en 8500 med G3 upgrade, så jeg har
indtil nu været en smule fastlåst på problemet og idet sonnet ikke har
været ude med nogen info endnu så venter jeg stadig.

Men er der bud på en løsning hører jeg gerne.

mvh
René

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-07-01 02:53

Hej René

Hmm ja... Jeg har faktisk altid læst og forstået det sådan, at det var den
interne BUS i CPU'en, der var angivet med det andet tal. - Men det lyder
faktisk lige så logisk, det du skriver, så jeg vil da absolut ikke afvise, at
det måske endda er det mest korrekte....

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-07-01 15:35

Hej Jørgen

Jørgen Angel wrote:

> Undskyld hvis jeg spørger lidt dumt, jeg vil bare være helt sikker:
> Det er altså stadig en SCSI maskine jeg har efter det nye kort er sat i -
> og ikke noget med USB, vel?

Ja, det er stadig en _ren_ SCSI normeret Mac! - Alt andet end selve
processoren er som hidtil. Du skal ikke hen og købe nye ting som tastaturer,
mus, eksterne enheder osv..

> [...]
> 1 MB?
> Jeg kunne forestille mig, at det især var ved billedbehandling det betød

Selvfølgelig vil det betyde mest ved billedbehandling, men generelt ved
arbejde med store datamængder er en 1mb L2 cache en god ting. - Også hvis du
fx. arbejder med mange tekstdokumenter samtidig med tekst-fletning og
indsætning af billeder i tekst osv. til senere trykning m.v.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 26-07-01 17:42

Lige som jeg havde besluttet mig for et kort har jeg ladet mig fortælle,
at disse kort er inkompatibelt med visse programmer. Har I hørt om det?
Evt. hvilke programmer har I hørt om inkompatibiltitet med?

Jørgen

Fra : Jørgen Angel

Dato : 27-07-01 19:58

Jeg fandt en
XLR8 ZIF Carrier w/XLR8 MACh G3 ZIF 400MHz 8x Processor 1MB Cache
hos
http://eshop.macsales.com/
også kendt onder OWC eller Other World Computing
til under 200$ (ugens tilbud)

Så nu håber jeg den virker uden de problemer flere har haft med cd-rom'er
med Sonnets kort.

Jeg har også taget chancen og bestilt nogle 128 MB RAM klodser. Til 55$
stykket!! Det er jo så billigt at man bliver skeptisk, men der er
livsvarig (om det er klodsernes eller mit liv står der ike noget om)
garanti på dem. 55$ er ca. 470 kr. smalldog.com tager 159$ (ca. 1350 kr.)
og Computerstore tager 1.900 for den samme klods. Alle priser er uden moms.

Til orientering så tager smalldog.com 57$ i transport mens OWC tager 43$.
Det er trods alt mere end 100 kroner i forskel.

Det mest irriterende er ventetiden på at komme til at tale med en person
(hvis man ringer, som jeg foretrækker). Skulle I have brug for det, har
jeg nu det direkte lokalnummer til en sød dame så man (formentlig) kan
springe ventetiden over. Og hendes email.

Jeg vender tilbage med en melding om tilbudstingene virker!

Jørgen Angel