Hastighedsbegrænsning £43a???
Fra : Joergen Bech

Dato : 25-07-01 14:35

Jeg stødte lige på nedenstående indlæg på
http://hjem.get2net.dk/bsoerensen/peugeot.htm

Er det virkelig en korrekt udlægning af paragraffen?
Dvs. at den relative overskridelse baseres på en fast
værdi snarere end de regler der gælder for den øvrige
trafik der hvor man nu tilfældigvis måtte køre?

Mvh

Jørgen Bech
(Area51-ejer)

---- klip ---
Hastighedsbegrænsning på 45Km/t
Der er fra 1/7-2000 indført en generel hastighedsbegrænsning på 45Km/t
for 'registreringspligtige knallerter', ved en ændring af
Færdselsloven.

Lovteksten lyder direkte:

»§ 43 a. For registreringspligtig knallert må hastigheden uanset § 42
aldrig overstige 45 km i timen. For ikke-registreringspligtig knallert
må hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 30 km i timen.«.

Det betyder at politiet, f. eks. ved en hastighedskontrol med laser,
kan stoppe en EU45 der kører mere end 45 Km/t, og idømme bøder m.m. ud
fra overskridelsen af 45Km/t, og ikke som tidligere den på stedet
gældende hastighed på f.eks. 70 eller 80 Km/t.
Kørekortet kommer i fare ved 70% overskridelse, hvilket er ved
76,5Km/t.
---- klip ---

Fra : DWM

Dato : 25-07-01 15:25

"Joergen Bech" <jbech@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> værdi snarere end de regler der gælder for den øvrige
> trafik der hvor man nu tilfældigvis måtte køre?

Ja det er korrekt.
--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen

PS: No it´s not a valid emailaddress

Fra : Thomas

Dato : 25-07-01 16:24

Ja det er helt korekt fart bøden starter efter de 45km/t. Er man uheldig at
komme ind i en fart kontrol men over 76,5 km/t så er kørekortet i fare.

mvh. Thomas

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 26-07-01 08:59

> [...]
> værdi snarere end de regler der gælder for den øvrige
> trafik der hvor man nu tilfældigvis måtte køre?

Mig bekendt har det aldrig været overskridelsen fra de 45km/t der tæller !,
som beskrevet
neden under !

/Thomas

Fra : RpR

Dato : 26-07-01 12:37

> Mig bekendt har det aldrig været overskridelsen fra de 45km/t der tæller
!,
> som beskrevet
> neden under !

Loven er vist nok gældende fra 1. April 2000 (eller var det 1999?).

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com