/ Forside / Teknologi / Udvikling / SQL / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
SQL
#NavnPoint
pmbruun 1704
niller 962
fehaar 730
Interkril.. 701
ellebye 510
pawel 510
rpje 405
pete 350
gibson 320
10  smorch 260
Opbygning af nøgler f.eks. varenummer
Fra : KS


Dato : 13-11-08 20:35

Det er lidt af en religionskrig om et varenummer skal

1) bygges op i "kodeform" = forskellige cifre har forskellig betydning -
f.eks. de 2 første f.eks. varegruppe, det næste materiale osv

ELLER

2) blot være et fortløbende nummer

Har nogen af jer et godt link til teoretiske og praktiske BEGRUNDEDE fordele
og ulemper ved begge metoder ?

Mvh KSor


 
 
Michael Zedeler (13-11-2008)
Kommentar
Fra : Michael Zedeler


Dato : 13-11-08 22:42

KS <keld. wrote:
> Det er lidt af en religionskrig om et varenummer skal
>
> 1) bygges op i "kodeform" = forskellige cifre har forskellig betydning -
> f.eks. de 2 første f.eks. varegruppe, det næste materiale osv
>
> ELLER
>
> 2) blot være et fortløbende nummer
>
> Har nogen af jer et godt link til teoretiske og praktiske BEGRUNDEDE
> fordele og ulemper ved begge metoder ?

http://www.google.dk/search?q=%22blind+keys%22+%22surrogate+keys%22+%22natural+keys%22+database

Mvh. Michael.

Arne Vajhøj (14-11-2008)
Kommentar
Fra : Arne Vajhøj


Dato : 14-11-08 03:27

KS <keld. wrote:
> Det er lidt af en religionskrig om et varenummer skal
>
> 1) bygges op i "kodeform" = forskellige cifre har forskellig betydning -
> f.eks. de 2 første f.eks. varegruppe, det næste materiale osv
>
> ELLER
>
> 2) blot være et fortløbende nummer
>
> Har nogen af jer et godt link til teoretiske og praktiske BEGRUNDEDE
> fordele og ulemper ved begge metoder ?

#1 er lidt tvivlsom. Du putter betydning ind i dele af værdien. Det
er ikke godt i relations databaser.

Enten #2 (et fortløbende nummer som ikke vises for brugere) eller #1A
(identifikationen i den virkelige verden forudsat at den er ren).

Arne


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409071
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste