Det bliver fra selve prædikestolen jeg får lov at udfolde mig på søndag
iHellig Kors kirken ved Assisents Kirkegaard og Kapelvej, Nørrebro
Som første oplæg når pastorbock besøger mig for at godkende min
snakkesalighed har jeg følgende på skærmen til ham - hans email virker ikke.
Farisæerne er angrebspunktet i Lukas i dag, og de er jo som imamerne og de
rabbinere der fik Jesus på korset - gerningsretfærdige og farisæiske
Tak gud at jeg ikke er som den grimme tolder eller racist eller synder eller
skøge, roser de sig,.
Jesus vender sig mod selvglade, højtuddannede, arrogante jantelov-misbrugere
der ser ned på den menige synder og mener at være sikker på 78 jomfruer i
Paradis
I Apostlenes Gerninger loves at vi alle kan og bør være præster for
hinanden - det kræver ingen særlig baggrund - Det er forskellen på Dansk
Grundtvigiansk kristendom og de selvhøjtidelige imamers muhamedanismeog
og rabinernes lovreligiøse jødedom.
For få år siden inviteredes jeg til at tage ordet midt under højmessen her i
Hellig Kors , efter at Erik Bock havde været i aviserne om at muslimerne
kunne overtage denne kirkebygning.
Andre præster har fornyet gudstjenesten siden da med gæsteoptræden i
forskellige kirker og bl.a. inviteret en udklædt djævel på talestolen, hvor
der bla.. taltes om aktiv dødshjælp og det urimelige i at Jesus skulle have
så smertefuldt og langvarigt et dødsforløb
Der er jo smertestillende midler i dag
Det var at læse i Kriselig Dagblad og jeg synes det er godt at vi i kirken i
dag taler aktuelle politiske begivenhedeer, helt som Grundtvig gjorde på
prædikeststolen
Jeg kan godt lide at åle Erik med at han går ind for tortur, når han afviser
aktiv dødshjælp. Han siger man skal hanke op i sig selv og modstå smerterne,
hvis man egentlig ønsker assisteret selvmord i høj alder. Jeg tror at folk
ved, hvad er godt for dem selv og bør adlydes af lægerne.
Internettet er min prædikestol ti gange dagligt, efter at jeg ikke længere
tør bruge mit plankeværk som vægavis, fordi kvarterets muslimer og autonome
bliver mere og mere voldelige og har smadret 50 ruder i mit hus.
I sidste uge var en af mine yndlingsdiskussionsgrupper på internettet
domineret af følgende nyhed. På et jernbanetoilet havdee man ladet en
arkitekt designe et smart nyt toilet, som ikke havde sæde, der klappes op,
men stål på porcelænen sad fast så rengøringspersonalet hurtigt kunne spule
det rent.
En hærværksmand fandt på at oversmøre det med moderne hurtigttørrende
superlim der aktiveres når hud rører ved det.
En travl rejsende skulle besørge stort før han skulle med toget - men kom
hverken med det første eller det næste tog, for han kunne ikke løsrive sig
fra toilettet pga den stærke lim.
Hele toiletkummen måtte skrues af, så mand og toiletkumme kunne fragtes til
hospitalet sammenhængende.
Internettet summede af strafliderlige ønsker om, at hærværksmanden med limen
skulle have tyve eller trediveårs ubetinget fængsel.
Men når autonome har held til at smadre kæben på en politibetjent ved kast
med noget tungt, så gives under et års fængsel, og det er da værre end at
lime rejsende til et toilet
Jeg er uenig med dem, der bagateliserer hærværk som drengestreger, men jeg
tror ikke på straf. Den unge med limen skal ikke bures inde, men yde en
kæmpestor, årelang økonomisk erstatning for sin ondskabsfuldhed. Bøder må
gerne være 2/3 af bistandshjælpen, for at den autonome kan få ind i sit
dumme hoved, at det slet ikke er nok til at erstatte den ulykke og
ydmygelse , som sådant hærværk typisk medfører.
Ham der blev limet til det brætløse arkitekturtoilet nåede måske ikke til
sin kæreste den weekend. Og ydmygenlsen kan have smadret mere end en måneds
fængsel
Hvorfor er vor autonomungdom så extremt sadistisk ubetænksomme - værre end
de værste nazister..
Min anden kommentar til lokumsepisoden var, at man skal være selvhjulpen og
improvisere og nytænke.
Da begge mine forældre døde kort efter at de var faldet på vej fra seng til
toilet om natten, skrev jeg og fik optaget i Ugeskrift for Læger en artikel
om engangs-emballager, fx plastbægere elelr syltetøjsglas som erstatning for
toilet.
Mine forældre skulle aldrig have forladt den lune seng om natten for at gå
til det fjerne toilet. På natbordet stiller man et bæger, og når min vågner
og er pistrængende, hvad jo ofte sker midt om natten for pensionister, så
rækker man ud efter engangsemballagen og letter sit blæretryk i den og
sætter den tilbage og sætter låg på og slumrer igen ind i søvnens rige.
Hvis jeg skal rejse med DSB sørger jeg for at have et ølbæger i lommen for
toileter kan jo være ulækre (eller optaget).
Da jeg var ung sagde vi med Jesus og Immanuel kant at man bør efterlade
toiletet på samme måde, som man håber at forefinde det.'
Elsk andre som dig selv. Men i dag urinerer folk, som det passer dem og
tænker ikke på at toiletbrættet skal være rent til den næste.
Så at bruge et medbragt bæger som mellemstation kan være smart. Også når man
kører bil og ikke gider forlade bilen for at gå på toilettet . Den der
forsøger at redde sit liv skal miste det og den der mister det skal vinde
det. Siger biblen os i dag i sit klare extremsprog.
Den der går op i traditioner ritualer og normalitet, som en muslimsk imam,
er på vildspor for gudsriget er sjov og ballade, nytænkning og unormalitet
hvis man har lyst til de.
Gudsriget er ikke til for løjers skyld, lyver den ucharmerende humørforladte
Muhamed.
Og gudsriget er her og nu og iblandt os, ikke et fesent paradis med 78
jomfruer, der holder druer ned til helligkrigers snobbededovne munde.
Vi skal turde gøre oprør, hver dag, siger stridsmanden Albert Camus
Jeg gør oprør, altså er jeg til. Men han gjorde ikke voldeligt oprør. Når
Sartre irriterede ham ,så fantaserede han om at tæve ham, men droppede helt
at give sit skvat af en modpart den ære.
Han var inspireret af renaissandetænkeren der sagde "Jeg tænker, altså er
jeg til (Descartes
Bock vil peppe sine prædikener op med politiik og jeg vil som afsluttende
bidrag plukke lidt fra mine Camus-bøger der er på højde med biblen
"Vi undrede os over, hvor krigen kom fra, og hvad der gjorde den så
modbydelig. Og nu ved vi det, den er inden i os selv.Albert Camus
"Hinsides vore revolutionære fantasier og midt i ruinerne forbereder vi alle
en genfødsel
og som vi blot skal kæmpe for at nå ,som vi allerede kan skimte Men det er
ikke mange der ved det". Albert Camus
"At elske et menneske vil sige at indvillige i at blive gammel med
vedkommende. " Albert Camus
"Al tro og håb på noget udenfor mennesket er en form for flugt - et
filosofisk selvmord.
Tanken er altid forud. Den ser for vidt, længere end kroppen, som er i
nutiden.
At undertrykke håbet er at føre tanken tilbage til kroppen. Og kroppen skal
rådne.
Regel nr 1 bør være : først at søge det værdifulde i ethvert menneske. Her
kan vi alle lære meget af Erik Bock
En meget stor dyd består i at dræbe sine lidenskaber. En større dyd, der
består i at afbalancere dem. Camus
Fejltagelser er fornøjelige. Sandheden er helvede. Camus
Livet er fuldt af begivenheder, der får os til at ønske at blive ældre.
Den absurde verden har kun en berettigelse æstetisk. Camus
Overalt hvor man kan leve, kan man leve godt
Det, der standser et planlagt arbejde, bliver til arbejdet selv
Det, der spærrer vejen, får en til at gå viderefrem.
"Alle er delvis glade, når nogen de stod nær dør".
Men bør vedr politik tilstræbe en fornuftig, beskeden tænkemåde, befriet for
enhver messiaslære og for længslen efter det jordiske paradis. Camus
I vor kultur risikerer en mand dødsstraf, hvis han ikke græder ved sin mors
begravelse. Camus
Europa bør lægge extremmismen bag sig og vælge oprør, det sande oprør,
mådeholdets oprør. Camus
At berøve sig livet, er at bekende, at man er overvundet af livet eller ikke
forstår det. Albert Camus
|