Grundtvig afviste del&hersk socialhjælp - som CEPOS.
Som vi ved fra julesalmerne, var "Danmarks kirkefader" tændt på spontane
varme følelser - på kærlighed til medmennesket, som han så som naturligt for
kristne.
Da han kom på tinge fra 1948 til sin død i 1881 var han storbøndernes mand
og ønskede at kærlighedsbåndet mellem dem og deres landarbejdere skulle være
eneste sikkerhedsnet for de fattige. Berlingske debat 30.10.08)
Vi havde ellers i hundreder af år lovgivet om klostrenes opfindelse,
fattiggårde, men nu tænktes klart om enkle kommandoveje og det mentalt
usunde i en velfærdsstat, der ikke var minimalstat.
Grundvig ønskede politi til at beskytte de svage og en smule sikkerhedsnet
vedr fysisk og psykisk handicappede, kronisk syge og forældreløse børn, men
ellers en minimalstat.
Hans enorme overbevisningsevne har skabt mange gode love, der har virket
længe, men han ønskede at hjælpe arbejdsgivere til stop for strejker og så
fordel i at drive en del-og-hersk kile ind i de fattige ved at de udvalgte
tillidsfolk, fagforenings-pampere og disse var overkommelige at forhandle
strejke-krav med. For at pamperne skulle opnå respekt hos og
kontingentbetaling fra arbejdere og andre fattige, skulle de have gaver med
fra forhandlingerne, og gaver var ikke kun lønforhøjelser men også
socialhjælp. Det virkede hos Bismarck og det virkede i Estrups Danmark.
Socialistrevolution som de franske og russiske blev undgået her, ved at
overklassen bestak en ny middelklasse, som kom til at leve på nas, og som i
dag er blevet mega-stor.
Havde Grundtvig ikke sinket socialisme-udviklingen havde DK måske haft så
mange muslimer i dag, som Sverige har
Vækkelsesbevægelser, ikke tro, skaber censur.
F Stjernfeldt og J-M Eriksen er hotte filosofinavne på efterårets bogmarked
og skriver pragtkronik i Berlingske 30-10 om hvordan Islams angreb på
ytringsfriheden kan føres tilbage til Muslimsk Broderskab, Ægypten 1928 og
Ayatollah Khomenis genkomst-revolution, Iran , 1979 og andre dramatiske
vækkelsesbevægelser.
Selve koranens legalisering af censur og terror kan slet ikke forklare
Islams grove overdrivelser
Også i kristendom og jødedom(og hinduisme og sikhisme) kan skrifterne
frikendes og afgørende er, når der opstår religiøs vold og religiøse pres,
og Bosnien gives som eksempel.
Ser vi på verdenshistoriske terrorhændelser, er det klart, at Islam er
dominerende mht terror og censur, og overbefolkning der skaber fanatisme er
een årsag. Vækkelsesbevægelser af kristen art havde Danmark før Grundtvig
trak tænderne ud på dem, og Indre Mission havde samme modererende effekt.
Men Islam er uciviliseret, dyrisk og uegnet til ytringsfrihed, og demokrati
i stedet for voldelige kup, og terror er deres speciale mht krigsførsel.
|