"Bo Warming" <warmingbo@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:CuCdnT-qqsUNaJrUnZ2dnUVZ8jidnZ2d@giganews.com...
> "Bo Warming" <warmingbo@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:rvCdnYR5_8Y_fJrUnZ2dnUVZ8rKdnZ2d@giganews.com...
>> Politiet DRILLER folket - op til kup?
JP artiklen nedenfor går ikke så vidt som min kritik af politiet - men
bekræfter nogle af de samme fejl. Er artiklens analyse korrekt?
http://jp.dk/meninger/pittelkow/article1497805.ece
Jyllands-Posten
En stat i staten
Offentliggjort 29.10.08 kl. 03:00
Politiet skal give borgerne tryghed. Politireformen har gjort det modsatte.
Først og fremmest har den skabt utryghed over, at politiet udebliver, når
man har brug for det. Men reformens skæbne fremkalder også en bredere
utryghed:
Har politisystemet træk af en stat i staten, der ignorerer borgernes ønsker
og politikernes beslutninger?
Alle partierne bag politireformen lagde stor vægt på, at den skulle styrke
politiets lokale tilstedeværelse og borgernære arbejde. Alligevel har
Rigspolitichefen givet politidirektørerne grønt lys til at inddrage
lokalbetjente i de nye storkredses centrale beredskab.
»Vi har overset det borgernære,« lød det for nylig fra den fynske
politidirektør Poul Løhde (Berlingske Tidende). "Overset"? Det var ikke
muligt at overse politikernes ønsker. Enten har politiledelsen ikke fundet
det nødvendigt at rette sig efter politikerne, eller også har man ikke
fundet det nødvendigt at informere om, at man ikke magtede opgaven.
Forløbet giver indtryk af et selvtilstrækkeligt system. Denne
selvtilstrækkelighed har også vist sig i forhold til borgerne. Mens klager
og sager i medierne hobede sig op, gav politiledelsen længe en sludder for
en sladder.
Samme nedladende præg er der over nogle af Rigspolitichefens forslag til
justeringer. For eksempel forslaget om at male POLITI på korpsets civile
biler!
Ret skal være ret: Sammenlægningen til store politikredse kan ikke med et
slag frigøre det ønskede antal politifolk til udadvendt tjeneste. Selv i
bedste fald vil det tage noget tid. Men man har ikke engang bevæget sig den
rigtige vej.
Problemet forstærkes af, at politiet ikke altid er lige serviceminded, når
folk henvender sig. Nogle mennesker har talt om, at de nærmest følte sig til
besvær.
Det er svært at vurdere rækkevidden i disse eksempler. Men politiet må gøre
mere for at undgå dem, hvis den folkelige tillid ikke skal lide yderligere
knæk.
Denne tillid har indtil den aktuelle ballade været tårnhøj. Men det synes at
have bidraget til, at man er forfaldet til selvtilstrækkelighed.
I det hele taget har politisystemet levet beskyttet. Således har det været
fritaget for de krav til produktivitetsforbedringer, som andre dele af det
offentlige har været underlagt. Den form for fredning risikerer altid at
give rust i et system.
Årsagerne til velviljen over for politiet er klare: Befolkningen ønsker et
politi, der har ressourcerne til at skabe tryghed. Og den sætter pris på et
politi, der har haft en stærk tradition for pålidelighed, ubestikkelighed og
god folkelig kontakt.
Den tradition skal der værnes om. Men det kræver et opgør med
selvtilstrækkeligheden.
Rigspolitichef Torsten Hesselbjerg er en mand under hårdt pres. Problemet
bunder imidlertid ikke kun i personer. Noget større er på spil: forholdet
mellem folkestyret og embedsmændene i det juridiske system.
Sagen viser faren for, at juristerne i spidsen for politiet plejer deres
egen dagsorden på passende afstand af folket og de folkevalgte.
Denne fare findes også i andre dele af det juridiske system. Man så det, da
Dommerforeningen med Justitsministeriets forståelse brød med et centralt
princip i den sekulære retsstat og åbnede for islamiske tørklæder hos danske
dommere. I strid med befolkningens og det politiske flertals ønsker.
Politireformen er det seneste eksempel på embedsmænd, der ikke kender deres
begrænsning.
Som justitsminister sørgede Lene Espersen ikke for at holde embedsmændene i
tømme. Hendes afløser Brian Mikkelsen vil i høj grad blive bedømt på, om han
formår det.