Temperatur og klima i udhus/værksted
Fra : Allan Nielsen

Dato : 27-10-08 08:39

Hej med jer

Jeg har et 60kvm udhus/værksted stående tomt, uden varme. Det er et
muret hus, med isolering i væggene. Der er sat gipsplader op over det
hele, og loftet er lavet og isoleret. Det er klart til brug. Der er
også isoleret under betongulvet.

Spørgsmålet går således: Vi har pt. ingen opvarmning derude, og
planlægger også kun at bruge det som opbevaring m.m. - Dvs. der bliver
ingen opvarmning vinteren over.

Hvordan vil tingene have det med at stå derude?. Vil der blive meget
fugt f.eks. pga. den manglende varme?
Jeg tænker på svingningen i temperatur fra kold nat, til sol om
dagen?
Eller vi "klimaet" og fugtigheden holde sig pæn, pga isoleringen og
dermed den langsommme opvarmning og nedkølning?

/Allan

Fra : Martin Bak

Dato : 27-10-08 17:44

"Allan Nielsen" <allanmaler@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

-------------

Det er ikke sådan at svare entydigt på. Det lyder som om, at huset er lavet
til at skulle kunne opvarmes. Så er der formodentlig også dampspærre.
Ventilation er nøgleordet for at undgå skimmelsvampe. Der vil blive
frostgrader derude hvis der slet ikke opvarmes. Så tingene skal kunne tåle
frost. Men det er fugtighed der er det store problem.
Hvis der er ventilationskanaler skal de stå åbent. Hvis der ikke er, bør de
etableres.
Hvis det var mit udhus, der var isoleret på den måde, ville jeg nok forsøge
at holde en minimumstemperatur, evt. med en el-radiator.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Mads Kristiansen