Undgå at starte Mail, når man m
Fra : Lars Kongshøj

Dato : 28-10-08 19:21

Hej

Et nybegynder-spørgsmål:
Når jeg i word tripple-clicker på en linie indeholdende en
email-adresse, bliver jeg mødt af et opsætningsvindue til et program
kaldet Mail. Hvorden undgår jeg det? Jeg er ikke interesseret i andet
end at markere linien, og jeg er i øvrigt ikke interesseret i at benytte
Mail, da jeg bruger Seamonkey.

Mvh. Lars

Fra : Jon

Dato : 28-10-08 21:14

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> [...]
> kaldet Mail. Hvorden undgår jeg det? Jeg er ikke interesseret i andet
> end at markere linien, og jeg er i øvrigt ikke interesseret i at benytte

1) Unngå å triple-klikke slike linjer, fordi du vil få opp ett eller
annet mailprogram uansett. Hvilket bestemmes i neste punkt:

2) Åpne Mail (Apples eget mailprogram; ligger i Programmer-mappen) og gå
til Innstillinger/valg -> Generelt. Velg der hvilket mailprogram som
skal være standard. (Jeg vet det virker temmelig speiselt å velge det
akkurat der. Det har en slags logikk, som man kan like eller ikke, men
det fører for langt å gå inn på den her.)
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 29-10-08 19:14

Jon wrote:
> 1) Unngå å triple-klikke slike linjer, fordi du vil få opp ett eller
> annet mailprogram uansett. Hvilket bestemmes i neste punkt:

Tripple-klik betyder vel "marker linie", ikke "følg link"?

> [...]
> akkurat der. Det har en slags logikk, som man kan like eller ikke, men
> det fører for langt å gå inn på den her.)

Er der et link, hvor man kan læse om logikken? Det kan jo være at man
kan bruge logikken i anden sammenhæng...

Mvh. Lars

Fra : Jon

Dato : 30-10-08 00:05

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Er der et link, hvor man kan læse om logikken? Det kan jo være at man
> kan bruge logikken i anden sammenhæng...

Logikken var nok i utgangspunktet at Apple ønsket at alle mailprogrammer
skulle inneholde en slik innstilling, slik at alle skulle kunne velge
default mail-leser i alle mailprogrammer, standard nettleser i alle
nettlesere, osv.

Som situasjonen nå er, er det nesten bare Apples egne programmer som
følger denne standarden. Tanken var at man gjør mailinnstillinger i et
mailprogram, ikke i systeminnstillinger. Det ville muligens fungert hvis
alle fulgte det, men som det nå er, virker det mest sært, IMHO.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-08 11:44

On 2008-10-30 00:04:59 +0100, see_signature@mac.com.invalid (Jon) said:

> Som situasjonen nå er, er det nesten bare Apples egne programmer som
> følger denne standarden.

Det er en sandhed med modifikationer. Såvel Lotus Notes som Entourage
har denne indstilling. Google Notify'er har den også.

De fleste mailprogrammer vil på et tidspunkt spørge brugeren om ikke
nok de må blive standard program for mailto url.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 30-10-08 13:55

Jon wrote:
> [...]
> mailprogram, ikke i systeminnstillinger. Det ville muligens fungert hvis
> alle fulgte det, men som det nå er, virker det mest sært, IMHO.

Enig.

/Lars

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-08 11:42

On 2008-10-28 19:21:04 +0100, Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> said:

> [...]
> kaldet Mail. Hvorden undgår jeg det? Jeg er ikke interesseret i andet
> end at markere linien, og jeg er i øvrigt ikke interesseret i at

Du angiver at et andet program end Mail.app skal håndtere "mailto:" url'er.

Det kan gøres inde fra Mail.app, hvis der ikke er et sted i Seamonkey
du kan sætte denne preference skal du pive din nøs til udviklerne af
Seamonkey.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 30-10-08 13:51

Morten Reippuert Knudsen wrote:
> On 2008-10-28 19:21:04 +0100, Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com>
> Du angiver at et andet program end Mail.app skal håndtere "mailto:" url'er.

Men er det ikke sådan, at mail-programmet bør startes ved klik eller
dobbelt-klik?

Tripple-klik skal i stedet markere linien eller er jeg galt på den?

Men jeg fandt en løsning. Åbn kontekst-menu, vælge Hyperlink, Rediger
hyperlink, Fjern hyperlink.

/Lars

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-11-08 16:57

On 2008-10-30 13:50:47 +0100, Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> said:

> Men er det ikke sådan, at mail-programmet bør startes ved klik eller
> dobbelt-klik?

Din app registrer sikket din handling som: 1x klik + 2x klik

dvs 1. klick åbner url'et, de to næste markerer texten mellem to mellemrum.

du må øve dig lidt bedre på det tripple klick-

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen