MobileMe
Fra : Per Rønne

Dato : 17-10-08 16:37

Jeg synkroniserer alt over MobileMe, herunder Kalender. Der har på det
sidste været problemer med synkroniseringen fra min MacBook; den ville
ikke synkronisere en indsættelse med, og så opdagede jeg at alle
kalenderoplysninger var blevet slettet.

Nu opdager jeg så at de også er blevet slettet på min MacMini der kører
Leopard Server. De er dog stadig på min iPhone.

Hvad er der galt? Og er der en måde at få min iPhone til at synkronsere
disse ting tilbage til mine Mac'er?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-10-08 00:15

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> Leopard Server. De er dog stadig på min iPhone.
>
> Hvad er der galt? Og er der en måde at få min iPhone til at synkronsere

Du kunne jo prøver at slå synkronisering over MobileMe fra og så
synkronisere din iPhone med iTunes på din computer via kabel. Det er
bare et forslag, for mig bekendt kan man ikke gennemtvinge en
synkronisering trådløst. Jeg ser også en fare i, at MobileMe tror, at du
har slettet alt i kalenderen på din Mac med vilje og derefter slettet
din kalender på iPhone. Den skal jo slette noget på iPhone, hvis man har
slettet det på sin kalender.
Har du nogen idé om, hvad der er sket med din Mac? Er hele
kalenderen væk, eller er det bare aftalerne i den? Du har vel bare
fjernet hakket ud for kalenderen ved en fejl, så aftalerne skjules?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 18-10-08 06:50

> [...]
> har slettet alt i kalenderen på din Mac med vilje og derefter slettet
> din kalender på iPhone. Den skal jo slette noget på iPhone, hvis man har

Jeg har overvejet det. Det bliver nok løsningen. Hvis jeg ellers kan
gennemtvinge en 'retning' for synkroniseringen.

> Har du nogen idé om, hvad der er sket med din Mac?

Jeg aner det ikke, men da jeg kørte Diskværktøj kom der også 100-vis af
fejl på harddisken ...

Jeg overvejer dog om der i øjeblikket kan være fejl på MobileMe.

> Er hele kalenderen væk, eller er det bare aftalerne i den? Du har vel bare
> fjernet hakket ud for kalenderen ved en fejl, så aftalerne skjules?

Jeg ser nu at det er alle kalendere der er væk. Det har som nævnt
forplantet sig til min MacMini.

Og den 'forbindelse' til Leopard Server, som jeg ikke har kunnet slette,
er også væk ...

Derudover har en ændring jeg har foretaget i Adressebog ikke forplantet
sig. Hverken til MacMini eller iPhone.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 18-10-08 07:24

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg har overvejet det. Det bliver nok løsningen. Hvis jeg ellers kan
> gennemtvinge en 'retning' for synkroniseringen.

Jeg har nu konstateret at dataene på MobileMe /ikke/ er ændret, så
fejlen ligger kun på de to Mac'er. Og når dataene er forsvundet på den
første må det skyldes problemer med filattributterne [som der var i
100vis af]. Når de også er forsvundet på den anden må det skyldes at de
bliver synkroniseret med 'Synchronize Plus!'.

Men det skulle da kun være ~/Documents der skule blive synkroniseret, så
helt med på hvad der er sket er jeg stadig ikke.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 18-10-08 07:38

> [...]

> Men det skulle da kun være ~/Documents der skule blive synkroniseret, så
> helt med på hvad der er sket er jeg stadig ikke.

Det virkede ikke, men jeg kan konstatere at kalenderne stadig er der 'på
en eller anden måde'. Der var nemlig meget at synkronisere, også ved
kalendere, og BusySync har dem stadig.

Jeg aner så ikke hvad der er galt med iCal - der burde da ikke ligge
iCal indstillinger i ~/Documents, så fejlen synkroniseres videre?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-10-08 12:37

> [...]

> Jeg aner så ikke hvad der er galt med iCal - der burde da ikke ligge
> iCal indstillinger i ~/Documents, så fejlen synkroniseres videre?

Hos mig ligger iCals data i biblioteket i Application Support. Jeg kan
godt nok ikke umiddelbart komme i tanker om, hvad der kan være galt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 18-10-08 18:05

> Hos mig ligger iCals data i biblioteket i Application Support.

Der bør de da også ligge. ~/Library/Application Support.

> Jeg kan godt nok ikke umiddelbart komme i tanker om, hvad der kan være
> galt.

Jeg ser nu at der slet ikke er nogen mappe for iCal i
~/Library/Application Support. Derimod er der en ~/Library/Application
Support/BusySync/Backup med en masse filer med navnetypen 'iCal
'<dato>'.icbu'. Det får mig til at tro at det er BusySync der er /the
culprit/.

Det ville også forklare hvorfor fejlen har forplantet sig til
MacMini'en. Men ikke hvorfor synkronisering af Adressebog ikke længere
virker [men hvor jeg alligevel kan gå ind på web og ændre i den,
hvorefter ændringen synkroniseres med min iPhone].

Jeg begynder at tænke på at reinstallere systemet - Leopard på MacBook
og Leopard Server på MacMini; kalendere og adressebog er jo stadig
intakte på MobileMe ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-10-08 10:44

> [...]

> Jeg begynder at tænke på at reinstallere systemet - Leopard på MacBook
> og Leopard Server på MacMini; kalendere og adressebog er jo stadig

Jeg har ikke helt styr på det tekniske, men det er mit indstryk, at
BusySync installerer en server, der holder styr på kalenderne. Der er en
kalender, der hedder BusySync Conflicts, der skulle vise de problemer,
der er. Jeg har nu aldrig haft nogle aftaler, der kom over i den. Hos os
fungerer MobileMe fint, hvis du skulle være bange for, om der er et
generelt problem. Jeg plejer generelt at være lidt forsigtig med at
ændre flere ting flere steder samtidig. Jeg forestiller mig derfor, at
systemet kan blive lidt forvirret. Jeg holder derfor lige en kunstpause,
så jeg ikke ændrer en aftale på iPhone, to minutter efter ændrer en
aftale på computeren og umiddelbart derefter en aftale på MobileMe. Jeg
tror, det er sikrest, hvis det hele lige får lov at synkronisere først.
Måske kan systemet komme i tvivl om, hvilken ændring, der er nyest og
skal overskrive de andre.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 19-10-08 18:05

> [...]
> kalender, der hedder BusySync Conflicts, der skulle vise de problemer,
> der er. Jeg har nu aldrig haft nogle aftaler, der kom over i den.

Det har jeg så.

> [...]
> sikrest, hvis det hele lige får lov at synkronisere først. Måske kan
> systemet komme i tvivl om, hvilken ændring, der er nyest og skal

Jeg tror at jeg forsøger at afinstallere BusySync. Er det nok at
højreklikke på indstillingsvinduet, og så give det et »Fjern
indstillingsvinduet "BusySync"« ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-10-08 21:21

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg tror at jeg forsøger at afinstallere BusySync. Er det nok at
> højreklikke på indstillingsvinduet, og så give det et »Fjern
> indstillingsvinduet "BusySync"« ?

Uha, nu har jeg jo udråbt mig til selvbestaltet ekspert i BusySync. Jeg
tør naturligvis ikke sige, om det hjælper på dine problemer at fjerne
BusySync. I den forbindelse faldt jeg over en knap i kontrolpanelet, der
hedder "Restore iCal from backup". Der står, at BusySync gemmer de
sidste ti synkroniseringer. Det var ikke muligt, at du kunne finde dine
aftaler på den måde? Du kunne jo også prøve, om du kan kalde dem frem
ved at gå baglæns i Time Machine?
Jeg slot afinstallering op i manualen og fandt dette afsnit,
hvor der er et par trin mere:

Removing BusySync

You can uninstall BusySync by doing the following:

1. Open the BusySync Preference Pane.

2. Select the General tab and uncheck "Show status in menu bar".

3. Select the Reset tab and click the Reset BusySync button.

4. Click Show All in the toolbar to return to System Preferences.

5. Control-click on the BusySync Preference Pane and choose Remove
"BusySync" Preference Pane.

6. Optionally, delete the files located in
/Users/username/Library/Application Support/BusySync and
/Users/username/Library/Logs/BusySync.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 20-10-08 05:18

> [...]
> hedder "Restore iCal from backup". Der står, at BusySync gemmer de
> sidste ti synkroniseringer. Det var ikke muligt, at du kunne finde dine

Jeg har fundet de pågældende filer, og dobbeltklikket på dem; der sættes
en langvarig proces i gang, som jeg afbrudte.

Jeg må se nærmere på dem når jeg igen kan komme til at arbejde med
problemet.

> Du kunne jo også prøve, om du kan kalde dem frem
> ved at gå baglæns i Time Machine?

Min BU-hd er gået ned, så jeg har ingen TM-backup. Jeg reinstallerer
ikke systemet før jeg har fået en ny hd.

> [...]
> "BusySync" Preference Pane.
>
> 6. Optionally, delete the files located in
> /Users/username/Library/Application Support/BusySync and

Umiddelbart ingen forskel, og nu har jeg ikke tid til at prøve mere.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk