Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lidt hjælp og lidt sjov
Fra : Casio

Dato : 24-07-01 16:27

1) Lidt sjov
-----------
http://www.roevognoegler.subnet.dk/fotos/pc.jpg
http://www.roevognoegler.subnet.dk/fotos/tv.jpg
http://www.roevognoegler.subnet.dk/fotos/tv2.jpg

Prøv at se disse her billeder. Jeg har panoreret lynhurtigt. Det ser ret sjovt ud. Skærm og billede er skilt ad. Hvorfor gør den
det? Er det fordi at mørke farver bliver opfanget hurtigere?

2) Lidt hjælp
------------
Jeg er ret nybegynder. Jeg har et Nikon Coolpix880. Jeg vil gerne lære lidt om lyssætning. Hvordan får man det skarpeste/klareste
billede?
http://www.photo.net/photo/pcd0305/statue-69.4.jpg
Dette er et billede som Kim Østrup har postet. det er vildt flot lyssætning, og rigtig skarpt! Hvordan er det taget?

Fra : Allan Olesen

Dato : 24-07-01 19:28

"Casio" <kena@mail.dk> wrote:

> [...]
>det? Er det fordi at mørke farver bliver opfanget hurtigere?

Har du taget billederne med blitz?

Blitzlyset varer kun en brøkdel af den tid, lukkeren er åben.
TV-billedet leverer selv sit lys - og det blinker. Så TV'et belyses af
blitzen på eet tidspunkt, mens billedet på TV'et blinker på et andet
tidspunkt.

Derudover dannes et TV-billede fra oven og ned, og derfor bliver
TV-billederne også skæve, når du bevæger kameraet - ses bedste på det
sidste billede.

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 24-07-01 21:56

(klip)

> [...]
> Dette er et billede som Kim Østrup har postet. det er vildt flot
lyssætning, og rigtig skarpt! Hvordan er det taget?

Ja, et flot billede sgu´! Det er tydeligvis taget med en forholdsvis lang
brændvidde, vha. en tele- eller en zoom-optik. Han har haft stor
blændeåbning, det har givet den lave dybdeskarphed (=>diffus/uskarp
baggrund). Samtidig fremhæver den uskarpe baggrund hovedmotivet - statuen.
At baggrunden samtidig er mørk, og statuen lys, fremhæver selvsagt
yderligere hovedmotivet.
Skarpheden er en kompleks kombination af bl.a. en omhyggelig fotograf-hånd
eller en go´ autofokus, en go´ optik, evt. et stativ + til en vis grad, en
go´ film, men det er ikke så aktuelt for dig.
Har du ikke autofokus, men skal stille skarpt manuelt, kræver det øvelse,
især hvis du tager billeder af ting i bevægelse - logisk nok, men når alt
kommer til alt, er det alfa/omega, at man kender sit udstyr, og dets
begrænsninger.
Autofokus kan være en fordel, men du skal vide præcis, hvad kameraet stiller
skarpt på (oftest det der befinder sig i midten af søgeren). Dit Nikon
kender jeg ikke, men det har ganske givet autofokus. Find ud af, om det
fastholder fokus, hvis motivet bevæger sig, - det gør det ikke nødvendigvis,
uden at du slipper knappen, og trykker een gang til. Igen et spørgsmål om at
kende sit "grej".
Optikken kan du ikke rigtig ændre så meget på, på dit kamera, men den er
sikkert også ganske glimrende.

Lyssætning er der skrevet tykke bøger om. Det lærer man selvfølgelig ikke
fra den ene dag til den anden. Men når du ser på billeder, så læg godt mærke
til lyset; Hvor kommer det fra? Forfra? Fra siden? Bagfra? En kombination?
Hvilken kombination? Eller er det diffust, og ligger blødt over det hele?
Hvad "gør" lyset ved motivet? Osv. osv. osv. Ofte er det den samme
kombination der går igen i mange billeder, i særdeleshed ved portrætfotos.
Læg iøvrigt mærke til, at hvis lyset, ved portrætter o.lign., kommer lige
forfra, kan ha´ en tendens til at give et kedeligt fladt lys. Kommer det
alligevel lige forfra, er det næsten altid meget blødt = ingen skygger (-
fra modellens urene hud... nåh ja... undskyld )
Efterhånden lægger du også mærke til en tilfældig "fed lyssætning" i
forskellige dagligdags-situationer (og ærgrer dig over, at du ikke lige
havde kameraet med - så det har du selvfølgelig... )
På billedet af statuen kan man se, at hovedlyset* (et "nøgle-begreb" i
lyssætning) på statuen kommer fra venstre (sandsynligvis solen), det er en
anelse skarpere. Derudover er der et blødere "opblødnings-lys" fra venstre,
som sikkert kommer fra resten af himlen og skyerne. Egentlig er det en helt
klassisk portræt-lyssætning: Skarpere lys skråt fra siden/bagfra, som tegner
en "kant" på personen + et opblødningslys skråt forfra, til at "tegne"
personen.
Men i de fleste situationer - højst sandsynligt også den med statuen - er
der ikke tale om egentlig lys-sætning, men om udnyttelse af det
tilstedeværende lys. Rigtig lys-sætning kræver lamper og flashanlæg m.m.

Jeg har en fornemmelse af, at det er ved at blive lidt for teoretisk, så jeg
vil forsøge at koge det lidt ned til:
*Kend dit kamera.
*Udnyt det tilstedeværende lys. Bed evt. folk om at flytte sig lidt, eller
bedre endnu: Flyt dig selv, i forhold til lyset.
*Undgå, ved portrætter, lys på personen lige forfra (eller lige bagfra) -
hellere lidt fra siden.
*Undgå at bruge din flash, andet end til at hæve lysniveauet i ansigtet,
hvis personen fx. står op mod en meget lys baggrund. Undgå hellere dén
situation...
*Erkend i det hele taget, at den indbyggede flash ikke du´r til "flot
lyssætning", i særdeleshed ikke indendørs, hvor den oftest giver et fladt
kedeligt lys, og ofte store grimme slagskygger på væggene i baggrunden.
Bevares, til registrering af, at tante Oda og onkel Kurt også var med til
sølvbrylluppet, er den da ok...
*Sidst, men ikke mindst: Se billeder - mange billeder, og læg mærke til
lyset! Uden lys - intet billede...

Ovenstående er skrevet lige ud af hovedet - derfor den tvivlsomme struktur.
Der er naturligvis MEGET mere at skrive om lyssætning, men der findes, som
nævnt, tykke bøger om emnet. Læs dem.
Ret mig i øvrigt endelig, hvis der er fejl.

/Asger Ellekrog

*) ang. "hovedlyset" (hoved=primære). Nogle vil sikkert hævde, at
hovedlyset, i dette tilfælde, er opblødnings-lyset, det mener jeg nu ikke...