Forbinde til fil server
Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 06-10-08 19:19

Der var engang hvor jeg kunne se se de andre computere på det lokale
netværk. Det kan jeg ikke mere ­ jeg kan ikke huske om det er i.f.m.
opdatering til til Leopard, men noget er anderledes.

Nu vil jeg så oprette forbindelse til en ny fælles disk, som er på det
lokale netværk. Det kan jeg ikke - kan ikke se den.

Iflg. vejledningen er adressen:
afp://mybookxxx/husyy
men det virker ikke.

Hvad gør jeg?

Nå ja, i Finder er der ikke noget fælles i sidebaren, selvom der er flueben
i rette prefs.??

- Mikael

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 06-10-08 19:57

Hvis jeg går direkte på det lokale net, kan jeg se min nabos computer, men
stadig ikke den fælles filserver.
Så det er et spørgsmål om opsætning.

- dels af min Airport Extreme?
- dels af min Mac?

- Mikael

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 06-10-08 20:11

nospamtoMike [8000 C] skrev:
> Hvis jeg går direkte på det lokale net, kan jeg se min nabos computer, men
> stadig ikke den fælles filserver.

Med frygt for at spørge dumt - du er ikke hoppet på din nabos trådløse
net, vel?

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 06-10-08 20:22

> Med frygt for at spørge dumt - du er ikke hoppet på din nabos trådløse
> net, vel?

Hmmm...
Jeg er normalt altid på mit eget net. Lige nu er jeg på ethernet direkte på
det lokale net.

Normalt forbinder jeg til min airport helt automatisk - den har 1.
priorotet. Jeg er aldrig på andre trådløse net uden at vide det

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 06-10-08 20:25

Jeg kan pinge 10.0.0.2 som den fælles filserver hedder - men ikke forbinde
på anden vis...

- Mikael

Fra : Jon

Dato : 06-10-08 21:37

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Jeg kan pinge 10.0.0.2 som den fælles filserver hedder - men ikke forbinde
> på anden vis...

Svært mange trådløse stasjoner vil dele ut adresser på 10.0.0-nettet.
Det er derfor ikke umulig som Thorbjørn R.A. antyder, at du kan ha
havnet på naboens nett. Har du sjekket?
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 06-10-08 22:01

> Svært mange trådløse stasjoner vil dele ut adresser på 10.0.0-nettet.
> Det er derfor ikke umulig som Thorbjørn R.A. antyder, at du kan ha
> havnet på naboens nett. Har du sjekket?

Jo det er umuligt.
Jeg har checket.
Mit eget net har fra 10.0.1.1 til 10.0.1.244.
Mit eget net har et unikt navn.
Mit eget net er det eneste med 100% signalstyrke eller -28dBm.

Jeg er nu tilbage på trådløst net (mit eget) og kan pinge 10.0.0.2

- Mikael

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 06-10-08 20:10

Jeg får den venlige besked:

The finder can not complete the operation because some data in
"afp://mybookxxxx/husyy" could not be read or written.
(Error code -36)

- Mikael

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 07-10-08 08:18

> [...]

> The finder can not complete the operation because some data in
> "afp://mybookxxxx/husyy" could not be read or written.

Man kan egentligt bare konstatere at din Mac ikke gider snakke sammen
med den pågældende disk. Havde det været en USB-disk, ville man tjekke
den med diskværktøj, men det er det jo ikke!

Hvad er det for en svend - en Windows-server eller en NAS eller hvad?

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 07-10-08 09:05

> [...]
> den med diskværktøj, men det er det jo ikke!
>
> Hvad er det for en svend - en Windows-server eller en NAS eller hvad?

Det er vist den her:
http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=2087967&lokation=
- en Netværksharddisk.
Rygtet siger at andre Macbrugere kan se den.

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-10-08 09:29

> Det er vist den her:
> http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=2087967&lokation=
> - en Netværksharddisk.
> Rygtet siger at andre Macbrugere kan se den.
>
> - Mikael

prøv med

smb://IPnummeret/

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 07-10-08 10:28

> prøv med
>
> smb://IPnummeret/

Mystisk - det virker!
smb://10.0.0.2/mediayy forbinder og jeg kan skrive.
smb://mybookworld/mediayy virker ikke.

Kan jeg lave en genvej til disken?

Tak for hjælpen alle - jeg ved ikke om det bare var at skrive adressen
"10.0.0.2" i stedet for navnet "mybookworld", som gjorde forskellen?

- Mikael

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-10-08 11:14

On 2008-10-07 11:27:34 +0200, "nospamtoMike [8000 C]" <nospam@kern.dk> said:

> Tak for hjælpen alle - jeg ved ikke om det bare var at skrive adressen
> "10.0.0.2" i stedet for navnet "mybookworld", som gjorde forskellen?

netbois/multicast DNS er i spunk.

Du har nok aldrig været på den med afp som du først forsøgte, da dimsen
såvidt jeg kan se ikke snakker afp.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-10-08 11:09

On 2008-10-07 10:04:48 +0200, "nospamtoMike [8000 C]" <nospam@kern.dk> said:

> Det er vist den her:
> http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=2087967&lokation=
> - en Netværksharddisk.
> Rygtet siger at andre Macbrugere kan se den.
>
> - Mikael

2 gæt:   multicast dns er gået i spunk
         afp service kører ikke.

Forbind til admin interfacet og tjek om afp servicen er startet.
Genstart evt dimsen. portscan dismen for at se hvilke services der
svarer.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 07-10-08 08:39

nospamtoMike [8000 C] skrev:
> Jeg får den venlige besked:
>
> The finder can not complete the operation because some data in
> "afp://mybookxxxx/husyy" could not be read or written.

Kan dimsen egentlig snakke Appletalk?

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 07-10-08 09:08

> Kan dimsen egentlig snakke Appletalk?

Ved ikke. Men andre Macs kan forbinde.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-10-08 10:54

nospamtoMike [8000 C] skrev den 07-10-2008 10:07:

> Ved ikke. Men andre Macs kan forbinde.

Når den piver med ovenstående er det fordi du prøver at snakke appletalk
med den. Jeg går ud fra at du bruger Æble-K og bare skriver navnet.

Kan du ikke se den som en netværksserver (evt efter noget tid)? Ellers
så prøv at Æble-K og skrive "smb://mybookxxxx" i stedet

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-10-08 11:15

On 2008-10-07 09:39:27 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Kan dimsen egentlig snakke Appletalk?

med garanti ikke, men jeg tror du mener "afp" aka appleshare over
TCP/IP - det kan den såvidt jeg kan se heller ikke.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 12-10-08 11:19

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> med garanti ikke, men jeg tror du mener "afp" aka appleshare over TCP/IP
> - det kan den såvidt jeg kan se heller ikke.

NÃ¥h, det er det det betyder. SÃ¥ klog man bliver :)

Ved du iøvrigt om man kan lave sin egen iDisk derhjemme, altså ikke bare
en webdav kapabel httpserver men sådan så OS X tror det er ens iDisk?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-10-08 11:58

On 2008-10-12 12:19:13 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> [...]
>
> Ved du iøvrigt om man kan lave sin egen iDisk derhjemme, altså ikke
> bare en webdav kapabel httpserver men sådan så OS X tror det er ens

Det kan en eller flere host filer vel klare.

Jeg dimser efterhånden kun sjældent med den slags (unsupported), så det
er rent gætvæk: Lyt på hvad dine .Mac services vil snakke med og fusk
din DNS.

I disse SSL tider er det muligt du også skal fuske et certifikat.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen