/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
At udregne acceleration
Fra : Ivar


Dato : 22-09-08 22:11

Hvorledes kan man udregne et køretøjs maksimale acceleration,
hvis man kender masse og motoreffekt?
Gearkassen regnes som ideel (tabsløst "gummigear"), ingen
luftmodstand osv.

Helt specifikt kunne jeg tænke mig at udregne tiden 0 til 100 km/t
for denne brandbil:
http://norddjurs.dk/page2431.aspx?newsid2431=1177
Ud fra de data de opgiver:
"Med en vægt på 16000 tons og 310 hestekræfter er den nye brandbil...."


Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/



 
 
Martin Andersen (22-09-2008)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 22-09-08 22:40

Ivar wrote:
> Hvorledes kan man udregne et køretøjs maksimale acceleration,
> hvis man kender masse og motoreffekt?
> Gearkassen regnes som ideel (tabsløst "gummigear"), ingen
> luftmodstand osv.
>
> Helt specifikt kunne jeg tænke mig at udregne tiden 0 til 100 km/t
> for denne brandbil:
> http://norddjurs.dk/page2431.aspx?newsid2431=1177
> Ud fra de data de opgiver:
> "Med en vægt på 16000 tons og 310 hestekræfter er den nye brandbil...."
>
>
> Ivar Magnusson
>
Den har ca. samme kraft/vægt ratio som jeg har når jeg skal ud af sengen.

Christen Fihl (22-09-2008)
Kommentar
Fra : Christen Fihl


Dato : 22-09-08 22:42

Kræver vist flere informationer.

Kan den overhovedet køre 100?
Eller, "hvor hurtig fra 0 til 300"

Men motorens moment og alt det der, diesel eller benzin.
Er det en sejtrækker, eller en racerbil.
Der er mange faktorer, og så også om chaufføren kan røre effektivt rundt
i gearkassen


Den ligner ikke helt den de viste 22-8:
http://norddjurs.dk/page2431.aspx?newsid2431=1177


Hvad med denne Scania P 380:
http://www.scania.dk/Scania_Danmark/Pressemeddelelser/carlsberg.asp

Christen



Christen Fihl (22-09-2008)
Kommentar
Fra : Christen Fihl


Dato : 22-09-08 22:44

Ups, jeg mente denne fra 22-8
http://www.beredskabsinfo.dk/content/view/811/2/

Christen



alexbo (22-09-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 22-09-08 22:45


"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev

> "Med en vægt på 16000 tons og 310 hestekræfter er den nye brandbil...."

Jeg tvivler på den overhovedet kan sætte i gang.

mvh
Alex Christensen




Ivar (22-09-2008)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 22-09-08 22:51

alexbo skrev:

> Jeg tvivler på den overhovedet kan sætte i gang.

Når man regner med tabsfri gearkasse, ingen luftmodstand,
ingen rullemodstand osv., så kan den køre lige så stærkt
som det skal være, og har igen problemer med at sætte i gang.
Accelerationen vil dog stadig være hæmmet af a=f/m

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/



alexbo (22-09-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 22-09-08 23:04


"Ivar" skrev

> Når man regner med tabsfri gearkasse, ingen luftmodstand,
> ingen rullemodstand osv., så kan den køre lige så stærkt
> som det skal være,

Ja det er klart hvis man fjerner rullemodstanden kan 300 heste vel nok slæbe
16 millioner kg., det kan jeg formentlig selv.

mvh
Alex Christensen



Bertel Lund Hansen (23-09-2008)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 23-09-08 01:04

alexbo skrev:

> Ja det er klart hvis man fjerner rullemodstanden kan 300 heste vel nok slæbe
> 16 millioner kg., det kan jeg formentlig selv.

Nej da. Hvis man fjerner rullemodstanden, kan du ikke engang
flytte dig selv ud af stedet (tænk på glatte såler på en issø).

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      FIDUSO: http://fiduso.dk/

Martin Andersen (23-09-2008)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 23-09-08 08:48

Bertel Lund Hansen wrote:
> alexbo skrev:
>
>> Ja det er klart hvis man fjerner rullemodstanden kan 300 heste vel nok slæbe
>> 16 millioner kg., det kan jeg formentlig selv.
>
> Nej da. Hvis man fjerner rullemodstanden, kan du ikke engang
> flytte dig selv ud af stedet (tænk på glatte såler på en issø).
>
Man kan vel bare stå bag den og puste bag ud :)

alexbo (23-09-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 23-09-08 13:32


"Bertel Lund Hansen" skrev

> Nej da. Hvis man fjerner rullemodstanden, kan du ikke engang
> flytte dig selv ud af stedet (tænk på glatte såler på en issø).

Ja men så må jeg binde et tov i et træ for at hive mig frem,
men det må jeg så gøre inden vi fjerner rullemodstanden.

mvh
Alex Christensen





Martin Andersen (23-09-2008)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 23-09-08 13:46

alexbo wrote:
> "Bertel Lund Hansen" skrev
>
>> Nej da. Hvis man fjerner rullemodstanden, kan du ikke engang
>> flytte dig selv ud af stedet (tænk på glatte såler på en issø).
>
> Ja men så må jeg binde et tov i et træ for at hive mig frem,
> men det må jeg så gøre inden vi fjerner rullemodstanden.
>
> mvh
> Alex Christensen
>
Hvordan vil du trække i torvet? :)

alexbo (23-09-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 23-09-08 14:22


"Martin Andersen" skrev

> Hvordan vil du trække i torvet? :)

Med hænderne, deres greb er ikke afhængig af rullemodstand.

Det er som en astronaut, han kan ikke stå fast på gulvet, men har ingen
problemer med at holde med hænderne.

mvh
Alex Christensen



Martin Andersen (23-09-2008)
Kommentar
Fra : Martin Andersen


Dato : 23-09-08 17:41

alexbo wrote:
> "Martin Andersen" skrev
>
>> Hvordan vil du trække i torvet? :)
>
> Med hænderne, deres greb er ikke afhængig af rullemodstand.
>
> Det er som en astronaut, han kan ikke stå fast på gulvet, men har ingen
> problemer med at holde med hænderne.
>
> mvh
> Alex Christensen
>
>
Aha, var ikke klar over dit tankeeksperiment betød en opdeling i
kategorier af friktion.

Max (23-09-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 23-09-08 14:19

Hej Alex

> Ja men så må jeg binde et tov i et træ for at hive mig frem,
> men det må jeg så gøre inden vi fjerner rullemodstanden.

Kan træer vokse steder hvor der ingen rullemodstand er ?

--
Mvh Max



Martin Larsen (23-09-2008)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 23-09-08 16:53

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen
news:fhcgd49bn65ke4o5fe40kh8c2e0mlo2gnm@news.stofanet.dk...
> alexbo skrev:
>
>> Ja det er klart hvis man fjerner rullemodstanden kan 300 heste vel nok
>> slæbe
>> 16 millioner kg., det kan jeg formentlig selv.
>
> Nej da. Hvis man fjerner rullemodstanden, kan du ikke engang
> flytte dig selv ud af stedet (tænk på glatte såler på en issø).
>


Nu sammenblander du vist rullemodstand og "traction".

Mvh
Martin


Jørn Hedegaard Povls~ (22-09-2008)
Kommentar
Fra : Jørn Hedegaard Povls~


Dato : 22-09-08 19:58

On 22 Sep., 23:11, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:
> Hvorledes kan man udregne et køretøjs maksimale acceleration,

Tilstart er accelrationen uendelig idet.
masse*accelration*hyastighed=effekt

> hvis man kender masse og motoreffekt?
> Gearkassen regnes som ideel (tabsløst "gummigear"), ingen
> luftmodstand osv.
>
> Helt specifikt kunne jeg tænke mig at udregne tiden 0 til 100 km/t
Denne kan regnes ud som
tid=kinetisk energi/effekt
> for denne brandbil:http://norddjurs.dk/page2431.aspx?newsid2431=1177
> Ud fra de data de opgiver:
> "Med en vægt på 16000 tons og 310 hestekræfter er den nye brandbil....."
>
som på min regnestok giver 7,5 timer
mvg
jhp

> Ivar Magnusson
>
> --
> Træt af Outlook Express?
> Prøv MesNews:http://LexInfo.dk/MesNews/


Filip Larsen (23-09-2008)
Kommentar
Fra : Filip Larsen


Dato : 23-09-08 18:26

Ivar skrev:

> Hvorledes kan man udregne et køretøjs maksimale acceleration,
> hvis man kender masse og motoreffekt?
> Gearkassen regnes som ideel (tabsløst "gummigear"), ingen
> luftmodstand osv.

Accelerationen er (med dine antagelser) begrænset af to forhold: den
maksimale kraft der kan overføres mellem dæk og vej, og den maksimale
effekt motoren kan levere til acceleration. Første begrænsning gælder
for stilstand til en bestemt kritisk hastighed Vk hvorefter
effektbegrænsningen "tager over".

Hvis den statiske friktionskoefficient mellem dæk og vej er my,
tyngdeaccelerationen er g, m er bilens masse, og maksimum motoreffekt er
P, så fås kritisk hastighed ved

Vk = P / (m*my*g)

hvilket, ved den maksimale acceleration my*g, sker efter tiden

Tk = Vk / (my*g).

Næste "fase" af accelerationen er effektbegrænset og her kan sammenhæng
mellem hastighed V og tid T ved makimal acceleration fås til

m*(V^2 - Vk^2) = 2*P*(T - Tk).

Løser man for tid fås samlet

T = (V^2 - Vk^2)*m/(2*P) + Tk

som altså er en slags "undertal" for hvor hurtigt bilen kan nå fra
stilstand op på hastigheden V hvis den kan få lov til at accelererer
maksimalt under de givne antagelser.


> Helt specifikt kunne jeg tænke mig at udregne tiden 0 til 100 km/t
> for denne brandbil:
> http://norddjurs.dk/page2431.aspx?newsid2431=1177
> Ud fra de data de opgiver:
> "Med en vægt på 16000 tons og 310 hestekræfter er den nye brandbil...."

Med my = 0.8, m = 16000 kg, g = 9.82 m/s^2 og P = 310 hp = 231 kW
(engelsk hestekræft, en dansk er lidt mindre), og V = 100 km/h så får jeg

Vk = 1.84 m/s,
Tk = 0.23 s og
T = 26.8 s.

For en brandbil med de givne data vil jeg nok forvente, at
accelerationen til 100 km/h er (meget) mere end 26.8 sek, da både
luftmodstand, gearskift og varierende motoreffekt er betydelige.

Tilføjer man en antagelse om, at luftmodstanden stiger kvadratisk med
hastigheden (men regnes for nul for V < Vk), samt at al motoreffekt
"balancerer" med luftmodstanden ved hastigheden Vm, så får jeg, at tiden
T til hastigheden V nu er

T = log((Vm^2-Vk^2)/(Vm^2-V^2)) * m*Vm^2/(2*P) + Tk

hvilket fx for Vm = 150 km/h giver T = 35.4 sek.

Regner man gearskifte med, hvor accelerationen i en kort periode er
negativ pga luftmodstand, så skal der nok lægges yderligere et par
sekunder til per gearskifte. Dertil kommer så også rullemodstand samt at
motoren ikke yder samme effekt ved alle omdrejninger, men så er vi
efterhånden også ude i der skal et praktisk forsøg til at afgøre hvad
tiden for 0 til 100 km/h egentlig er :)



Mvh,
--
Filip Larsen

Christen Fihl (23-09-2008)
Kommentar
Fra : Christen Fihl


Dato : 23-09-08 18:54

>> "Med en vægt på 16000 tons og 310 hestekræfter er den nye
>> brandbil...."
>
> Med my = 0.8, m = 16000 kg, g = 9.82 m/s^2 og P = 310 hp = 231 kW

Læs lige dette igen. Du glemmer en 1000 faktor

Christen



Ivar (23-09-2008)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 23-09-08 19:05

Filip Larsen skrev:

> m*(V^2 - Vk^2) = 2*P*(T - Tk).

Selvfølgelig! Man skal se på energien.
Hvis man ser bort fra kravet om nok friktion er det:
½ m * v^2 = P * t

t = (m * v^2)/(2 P)

Så hvis man indsætter 16000 ton (det var jo det, der stod)
(16000000 * 27,7^2) / (2 * 231000) = 26722 sekunder
Altså 7 timer 25 minuter, som Jørns regnestok også viste.


Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:
http://LexInfo.dk/MesNews/



Filip Larsen (23-09-2008)
Kommentar
Fra : Filip Larsen


Dato : 23-09-08 19:22

Ivar skrev:

> Så hvis man indsætter 16000 ton (det var jo det, der stod)

Ah, ok, så du *ville* regne på trykfejlen. Ja, så er de nævnte
antagelser jo nok ikke specielt realistiske (men det er en 16000 tons
brandbil på den anden side nok heller ikke).


Mvh,
--
Filip Larsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409079
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste