sorte tegl: glacerede/engoberede?, danske ~
Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 24-07-01 00:05

Hej NGs,

Er der nogen, som ved noget om dette emne?

I forbindelse med en renovering og modernisering af mit hus, vil jeg
lægge sorte tegl på taget. Jeg har her opsummeret det jeg har lært om
teglsten + et par spørgsmål.

Egentlig faldt jeg først for blådæmpede tegl. Så fandt jeg ud af, at de
koster ca. det samme som glacerede tegl, dog uden at have den samme
holdbarhed og alge-/mos-afvisende overflade som glacerede tegl. Så
derfor skiftede planerne over mod glacerede tegl.

Siden er jeg blevet opmærksom på såkaldt engoberede tegl, som der for
nylig også er kommet en dansk udgave af. (En vingetegl fra Randers Tegl)
Engobering består af et lag (finkornet?) opslæmmet ler, evt. med
farvestoffer tilsat (metaloxider). De er lidt blankere og lidt dyrere
end almindelige tegl.

Der findes dessuden såkaldte superengoberede tegl, hvor
overfladebehandlingen iblandes knust glas, så vidt jeg har forstået. Det
gør stenen lidt sortere, blankere (og dyrere) og tilsyneladende hårdere.
Men den er stadig ret mat i forhold til en glaceret sten og billigere.

Sælgeren i byggemarkedet kørte en bilnøgle hårdt hen over en
(super)engoberet tag i udstillingen, så jeg fik helt undt af de stakkels
sten men der var stort set intet at se på dem.

Han fortalte dessuden at disse sten var fra Tyskland, hvor de laver
tagsten af mere finkornet ler end det danske. Dette skulle give en
hårdere sten, der suger mindre vand. Men betyder det noget for en
engoberet sten? Er det da ikke blot overfladebehandlingen, der betyder
noget for holdbarheden? Eller vil en mindre sugende sten betyde mindre
risiko for frostsprængninger? Og betyder brændingen ligeså meget som
leret for frostbestandigheden? (Højslev skulle brænde ved en ret høj
temperatur, men om den er højere end for tyske og hollandske tegl, ved
jeg dog ikke.)

Ved nogen om der findes tyske og hollandske engoberede vingetegl? De
glacerede og engoberede tegl jeg har set sydfra har alle været falssten.
Selvom falssten har fordelen at være mere tætte, virker vingetegl
lettere rent visuelt/arkitektonisk.

Pt. hælder jeg nok til en engoberet eller superengoberet teglsten, da
jeg synes glacerede sten skinner for meget og kræver et tilsvarende
"fornemt" hus nedenunder til at spille sammen med taget.

Kan nogen i øvrigt fortælle, hvordan de forskellige tegl "dør"? Er det
frostsprængninger i overfladen, og/eller egentlige knækkede sten? Også
som følge af frost? Glacerede tegl kan krakkelere, selvom det vist ikke
påvirker holdbarheden (svjv); kan engoberede tegl også krakelere? Kan
glasur skalle af? Kan engobering skalle af?

Og hvad skal man være opmærksom på, hvis man køber udenlandske tegl?
Nogle har nævnt forsyningssikkerhed mht. reparationstegl. Dette problem
kan man måske komme uden om, ved f.eks. at lægge samme tag på garagen,
og senere bruge disse sten, hvis husets tag engang skal hovedrenoveres.

Og hvordan påvirker typen af tagsten egentlig prisdannelsen ved hussalg?
Hvis man f.eks. bruger 20.000 kr. ekstra på et engoberet eller glaceret
tag fremfor ubehandlede teglsten, vil husets handelsværdi så stige
tilsvarende? Såfremt at taget i øvrigt passer til huset og med forbehold
for modeluner. Men modeluner har måske større indflydelse på prisen end
tagmaterialet?

Er der noget af dette jeg har fået forkert fat i, og er der andre
forhold jeg bør tage med i mine overvejelser, så kommenter endeligt.

Mvh
Johan

(Opfølgning til dk.bolig)