MacPro, Windows og RAM
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-09-08 09:08

Er det normalt, at man på en MacPro Quad Core 2.66 Ghz ikke kan få
WinXP til at se mere end 2 GB RAM uanset hvor meget RAM, man har
proppet i systemet?

Jeg har en sådan Mac med 5 GB RAM og WinXP Pro SP3 installeret,
men WinXP kan ikke se mere end 1.99 GB af dem. Photoshop CS3 kan
kun se 1.7 GB, når jeg booter til Windows både med og uden /3GB-
switchen i boot.ini(*).

Derhjemme har jeg en "bambus-pc" med 4 GB RAM og samme Windows-
version installeret. Dér ser WinXP de 3.5 GB og Photoshop CS3 kan
med /3GB-switchen se ca. 2.6 GB (1.7 GB uden switchen).

Er der mon de mange udvidelsesmuligheder i Macen (mange set ifht.
pcen derhjemme i hvert tilfælde) at hardwaren lægger beslag på så
meget RAM, som dermed bliver utilgængelig for systemet?

(*) Jeg er dog ikke klar over, hvor meget hensyn der i det hele
taget bliver taget til boot.ini, når man kører Windows på en
MacPro. Muligvis ingen overhovedet. Switchen tyder ikke på at have
nogen effekt.

--
Hilsen
Madsen