| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Bank og linux ? Fra : Jesper Pedersen | 
  Dato :  04-09-08 08:03 |  
  |   
            Hej
    Jeg har købt mig en (noget støjende) Asus Eee 900 med et modificeret 
 Xandros linux system på. Min erfaring med linux begrænser sig til hvad 
 jeg har læst mig til på nettet de sidste dage.
 Maskinen skal bruges til surf og lidt email. Men det ville også være 
 rart at kunne gå på "lån og spar bank" og se hvor fattig jeg er for 
 tiden. Såvidt jeg kan se kan det godt lade sig gøre, men banken 
 supportere ikke linux. De skriver dog at det kan lade sig gøre med bl.a. 
   debian. Mit Java osv. skulle også være i orden.
 Men det store spørgsmål er hvor jeg skal placere nøglen (noget 
 sikkerhedskode halløj) som i windows skal ligge på roden af C:, Nogen 
 der har erfaring med lån og spar bank/linux
 
 mvh Stig
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           carsten (04-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : carsten | 
  Dato :  04-09-08 08:33 |  
  |   
            Et godt udgangs punkt vil være at placere nøglen i dit home directory.
 
 Jeg går ud fra, at da du tog maskinen i brug første gang, er du blevet bet
 om, at oprette dig som bruger, og derfor er er der nu et directory i home
 der heder det bruger navn  eks. /Home/stig  og det er dette directory der er
 det home directory 
 /Carsten
 
 
 
 
 Jesper Pedersen wrote:
 
 > Hej
 >    Jeg har købt mig en (noget støjende) Asus Eee 900 med et modificeret
 > Xandros linux system på. Min erfaring med linux begrænser sig til hvad
 > jeg har læst mig til på nettet de sidste dage.
 > Maskinen skal bruges til surf og lidt email. Men det ville også være
 > rart at kunne gå på "lån og spar bank" og se hvor fattig jeg er for
 > tiden. Såvidt jeg kan se kan det godt lade sig gøre, men banken
 > supportere ikke linux. De skriver dog at det kan lade sig gøre med bl.a.
 >   debian. Mit Java osv. skulle også være i orden.
 > Men det store spørgsmål er hvor jeg skal placere nøglen (noget
 > sikkerhedskode halløj) som i windows skal ligge på roden af C:, Nogen
 > der har erfaring med lån og spar bank/linux
 > 
 > mvh Stig
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Klaus Alexander Seis~ (04-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Klaus Alexander Seis~ | 
  Dato :  04-09-08 08:43 |  
  |  
 
            Carsten skrev:
 > [...] der [er] et directory i home der heder det bruger navn eks.
 > /Home/stig  og det er dette directory der er det home directory 
 Fra en shell kan man fx:
 #v+
    $ echo ~
    /home/klaus
    $ echo $HOME
    /home/klaus
    $ 
 #v-
 Mvh,
 -- 
 Klaus Alexander Seistrup
 http://klaus.seistrup.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           sjp (04-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : sjp | 
  Dato :  04-09-08 09:52 |  
  |   
            Tak for svar begge to.
 Jeg vil forsøge lidt senere at få nøglen overført til Home/stig.
 
 Mvh Stig 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Master Fat Bastard (04-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Master Fat Bastard | 
  Dato :  04-09-08 18:27 |  
  |   
            sjp wrote:
 > Tak for svar begge to.
 > Jeg vil forsøge lidt senere at få nøglen overført til Home/stig.
 > 
 > Mvh Stig 
 
 Gør sådan her:
 
 Skriv: cd ~
 
 Det betyder: Skift til home directory.
 
 Skriv: ls
 
 Det betyder: List files in current directory.
 
 Skriv: pwd
 
 Det betyder: Print working directory, /home/jesper
 
 Skriv: mkdir webbank
 
 Det betyder: make subdirectory, /home/jesper/webbank
 
 I din browser/filemanager: Kopier nøgle til ~/webbank
 
 Skriv evt. cd ~/webbank + ls for at checke at filen er der.
 
 
 FÆRDIG! Åbn din browser. Hvis java virker, klick browse og peg på din 
 nøglefil i /home/jesper/webbank/xxxxxx-filename....
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Kent Friis (04-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Friis | 
  Dato :  04-09-08 18:47 |  
  |   
            Den Thu, 04 Sep 2008 19:26:38 +0200 skrev Master Fat Bastard:
 > sjp wrote:
 >> Tak for svar begge to.
 >> Jeg vil forsøge lidt senere at få nøglen overført til Home/stig.
 >> 
 >> Mvh Stig 
 >
 > Gør sådan her:
 >
 > Skriv: cd ~
 >
 > Det betyder: Skift til home directory.
 
 Det var da besværligt. Hvad er der nu i vejen med?
 
 cd
 
 Mvh
 Kent
 -- 
 Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke
 
 .... for katten.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Jørgen Heesche (04-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen Heesche | 
  Dato :  04-09-08 20:55 |  
  |   
            Kent Friis wrote:
 > Den Thu, 04 Sep 2008 19:26:38 +0200 skrev Master Fat Bastard:
 >> sjp wrote:
 >>> Tak for svar begge to.
 >>> Jeg vil forsøge lidt senere at få nøglen overført til Home/stig.
 >>>
 >>> Mvh Stig 
 >> Gør sådan her:
 >>
 >> Skriv: cd ~
 >>
 >> Det betyder: Skift til home directory.
 > 
 > Det var da besværligt. Hvad er der nu i vejen med?
 > 
 > cd
 > 
 Ja, det er besværligt fordi det ikke rimeligt at henvise en absolut 
 begynder til at bruge tilde-tegnet som pseudonym for home-directory.
 Dels fordi den brug af ~ formentlig er totalt ukendt for en begynder, og 
   dels fordi ~ er en dead character, som kun bliver synlig når der 
 tastes et tegn, i dette tilfælde et mellemrum, umiddelbart efter ~.
 
 
 
 -- 
 Med venlig hilsen
 
 Jørgen Heesche
 mailto:heesche@webspeed.dk
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Master Fat Bastard (06-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Master Fat Bastard | 
  Dato :  06-09-08 13:26 |  
  |   
            Jørgen Heesche wrote:
 > Kent Friis wrote:
 >> Den Thu, 04 Sep 2008 19:26:38 +0200 skrev Master Fat Bastard:
 >>> sjp wrote:
 >>>> Tak for svar begge to.
 >>>> Jeg vil forsøge lidt senere at få nøglen overført til Home/stig.
 >>>>
 >>>> Mvh Stig 
 >>> Gør sådan her:
 >>>
 >>> Skriv: cd ~
 >>>
 >>> Det betyder: Skift til home directory.
 >>
 >> Det var da besværligt. Hvad er der nu i vejen med?
 >>
 >> cd
 >>
 > Ja, det er besværligt fordi det ikke rimeligt at henvise en absolut 
 > begynder til at bruge tilde-tegnet som pseudonym for home-directory.
 > Dels fordi den brug af ~ formentlig er totalt ukendt for en begynder, og 
 >  dels fordi ~ er en dead character, som kun bliver synlig når der tastes 
 > et tegn, i dette tilfælde et mellemrum, umiddelbart efter ~.
 
 Uh, åh! MIT LIV ER FÆRDIGT! TILDE-TEGNET ER SKIDE-BESVÆRLIGT OG MIN 
 HJERNE BRYDER SAMMEN, NÅR JEG LÆSER AT MAN KAN BRUGE DET ENE TEGN!
 
 Så er det kraftedme heller ikke værre!
 
 Hint: Tilde bliver også brugt på windows og man behøves ikke at være 
 ph.d. i computer-teknologi, for at finde ud af at bruge tilde-tegnet.
 
 Slutteligt skal siges at tilde rent faktisk har en god berettigelse og 
 der er en god grund til at bruge det og lære det i flere sammenhænge.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Martin M. S. Pederse~ (06-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Martin M. S. Pederse~ | 
  Dato :  06-09-08 16:19 |  
  |   
            Master Fat Bastard wrote:
 
 > Slutteligt skal siges at tilde rent faktisk har en god berettigelse og 
 > der er en god grund til at bruge det og lære det i flere sammenhænge.
 
 Hvad med cd $HOME
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Kent Friis (06-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Friis | 
  Dato :  06-09-08 18:56 |  
  |   
            Den Sat, 06 Sep 2008 17:18:35 +0200 skrev Martin M. S. Pedersen:
 > Master Fat Bastard wrote:
 >
 >> Slutteligt skal siges at tilde rent faktisk har en god berettigelse og 
 >> der er en god grund til at bruge det og lære det i flere sammenhænge.
 >
 > Hvad med cd $HOME
 
 Hvorfor skal det gøres så besværligt?
 
 Mvh
 Kent
 -- 
 Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke
 
 .... for katten.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Kent Friis (06-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Friis | 
  Dato :  06-09-08 19:23 |  
  |   
            Den Sat, 06 Sep 2008 17:18:35 +0200 skrev Martin M. S. Pedersen:
 > Master Fat Bastard wrote:
 >
 >> Slutteligt skal siges at tilde rent faktisk har en god berettigelse og 
 >> der er en god grund til at bruge det og lære det i flere sammenhænge.
 >
 > Hvad med cd $HOME
 
 Går det ud på hvem der kan finde den længste kommando der gør det
 samme som "cd"?
 
 I så fald er mit bud:
 
 cd $(awk -F: "/^$LOGNAME:/ {print(\$6)}" </etc/passwd)
 
 :-þ
 
 Mvh
 Kent
 -- 
 Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke
 
 .... for katten.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Henning Præstegaard (06-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning Præstegaard | 
  Dato :  06-09-08 21:08 |  
  |   
            "Master Fat Bastard" <> skrev i meddelelsen 
 news:g9tss1$ui9$1@registered.motzarella.org...
 
 > Uh, åh! MIT LIV ER FÆRDIGT! TILDE-TEGNET ER SKIDE-BESVÆRLIGT OG MIN HJERNE 
 > BRYDER SAMMEN, NÅR JEG LÆSER AT MAN KAN BRUGE DET ENE TEGN!
 >
 > Så er det kraftedme heller ikke værre!
 >
 > Hint: Tilde bliver også brugt på windows og man behøves ikke at være ph.d. 
 > i computer-teknologi, for at finde ud af at bruge tilde-tegnet.
 >
 > Slutteligt skal siges at tilde rent faktisk har en god berettigelse og der 
 > er en god grund til at bruge det og lære det i flere sammenhænge.
 >
 Læste lige dit indlæg igennem igen og må sige: Det er jo en fin lille
 vejledning du har skruet sammen der. Du forklarer jo hvad de forskellige
 ting betyder og gør. Så i min bog, glem dem der støjer for at høre sig selv
 og fortsætte i samme fine kurs.
 
 mvh
 Henning
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Jørgen Heesche (06-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen Heesche | 
  Dato :  06-09-08 21:41 |  
  |   
            Master Fat Bastard wrote:
 > Jørgen Heesche wrote:
 >> Kent Friis wrote:
 >>> Den Thu, 04 Sep 2008 19:26:38 +0200 skrev Master Fat Bastard:
 >>>> sjp wrote:
 >>>>> Tak for svar begge to.
 >>>>> Jeg vil forsøge lidt senere at få nøglen overført til Home/stig.
 >>>>>
 >>>>> Mvh Stig 
 >>>> Gør sådan her:
 >>>>
 >>>> Skriv: cd ~
 >>>>
 >>>> Det betyder: Skift til home directory.
 >>>
 >>> Det var da besværligt. Hvad er der nu i vejen med?
 >>>
 >>> cd
 >>>
 >> Ja, det er besværligt fordi det ikke rimeligt at henvise en absolut 
 >> begynder til at bruge tilde-tegnet som pseudonym for home-directory.
 >> Dels fordi den brug af ~ formentlig er totalt ukendt for en begynder, 
 >> og  dels fordi ~ er en dead character, som kun bliver synlig når der 
 >> tastes et tegn, i dette tilfælde et mellemrum, umiddelbart efter ~.
 > 
 > Uh, åh! MIT LIV ER FÆRDIGT! TILDE-TEGNET ER SKIDE-BESVÆRLIGT OG MIN 
 > HJERNE BRYDER SAMMEN, NÅR JEG LÆSER AT MAN KAN BRUGE DET ENE TEGN!
 > 
 > Så er det kraftedme heller ikke værre!
 > 
 > Hint: Tilde bliver også brugt på windows og man behøves ikke at være 
 > ph.d. i computer-teknologi, for at finde ud af at bruge tilde-tegnet.
 > 
 > Slutteligt skal siges at tilde rent faktisk har en god berettigelse og 
 > der er en god grund til at bruge det og lære det i flere sammenhænge.
 
 Det er et gammelt trick at tilde (accent circumflex, Ã, ã, ~) i Unix kan 
 bruges i stedet for at taste /home/user.
 Tilde (~) er en dead key, som kun kan ses, når der umiddelbart efter 
 tastes et tegn, der kan tage accent circumflex. Men ~ kan også bruges i 
 forbindelse med space, og bliver dermed tilsyneladende et selvstændigt tegn.
 Tilde er NEMT at bruge, og er et af de tricks, der gør tilværelsen 
 lettere for en kommandolinie-bruger.
 
 -- 
 Med venlig hilsen
 
 Jørgen Heesche
 mailto:heesche@webspeed.dk
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Kent Friis (06-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Friis | 
  Dato :  06-09-08 22:10 |  
  |   
            Den Sat, 06 Sep 2008 20:40:48 +0000 skrev Jørgen Heesche:
 > Master Fat Bastard wrote:
 >> Jørgen Heesche wrote:
 >>> Kent Friis wrote:
 >>>> Den Thu, 04 Sep 2008 19:26:38 +0200 skrev Master Fat Bastard:
 >>>>> sjp wrote:
 >>>>>> Tak for svar begge to.
 >>>>>> Jeg vil forsøge lidt senere at få nøglen overført til Home/stig.
 >>>>>>
 >>>>>> Mvh Stig 
 >>>>> Gør sådan her:
 >>>>>
 >>>>> Skriv: cd ~
 >>>>>
 >>>>> Det betyder: Skift til home directory.
 >>>>
 >>>> Det var da besværligt. Hvad er der nu i vejen med?
 >>>>
 >>>> cd
 >>>>
 >>> Ja, det er besværligt fordi det ikke rimeligt at henvise en absolut 
 >>> begynder til at bruge tilde-tegnet som pseudonym for home-directory.
 >>> Dels fordi den brug af ~ formentlig er totalt ukendt for en begynder, 
 >>> og  dels fordi ~ er en dead character, som kun bliver synlig når der 
 >>> tastes et tegn, i dette tilfælde et mellemrum, umiddelbart efter ~.
 >> 
 >> Uh, åh! MIT LIV ER FÆRDIGT! TILDE-TEGNET ER SKIDE-BESVÆRLIGT OG MIN 
 >> HJERNE BRYDER SAMMEN, NÅR JEG LÆSER AT MAN KAN BRUGE DET ENE TEGN!
 >> 
 >> Så er det kraftedme heller ikke værre!
 >> 
 >> Hint: Tilde bliver også brugt på windows og man behøves ikke at være 
 >> ph.d. i computer-teknologi, for at finde ud af at bruge tilde-tegnet.
 >> 
 >> Slutteligt skal siges at tilde rent faktisk har en god berettigelse og 
 >> der er en god grund til at bruge det og lære det i flere sammenhænge.
 >
 > Det er et gammelt trick at tilde (accent circumflex, Ã, ã, ~) i Unix kan 
 > bruges i stedet for at taste /home/user.
 > Tilde (~) er en dead key, som kun kan ses, når der umiddelbart efter 
 > tastes et tegn, der kan tage accent circumflex. Men ~ kan også bruges i 
 > forbindelse med space, og bliver dermed tilsyneladende et selvstændigt tegn.
 > Tilde er NEMT at bruge, og er et af de tricks, der gør tilværelsen 
 > lettere for en kommandolinie-bruger.
 
 Er der ikke snart nogen der gider forklare hvorfor "cd ~" er
 nemmere end "cd"?
 
 Mvh
 Kent
 -- 
 Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke
 
 .... for katten.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Jørgen Heesche (07-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen Heesche | 
  Dato :  07-09-08 09:46 |  
  |   
            Kent Friis wrote:
 >
 .... SKIP ...
 
 > Er der ikke snart nogen der gider forklare hvorfor "cd ~" er
 > nemmere end "cd"?
 > 
 > Mvh
 > Kent
 
 Selvfølgelig er 'cd ~' ikke nemmere end 'cd', tværtimod, ~ kræver jo 3 
 ekstra tastetryk.
 Det er absurd at foreslå at bruge 'cd ~'.
 ~ skal kun bruges i de tilfælde, hvor det ellers ville være nødvendigt 
 at taste /home/user.
 
 -- 
 Med venlig hilsen
 
 Jørgen Heesche
 mailto:heesche@webspeed.dk
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Adam Sjøgren (06-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Adam Sjøgren | 
  Dato :  06-09-08 00:08 |  
  |   
            On Thu, 04 Sep 2008 19:55:02 +0000, Jørgen wrote:
 
 > Ja, det er besværligt fordi det ikke rimeligt at henvise en absolut
 > begynder til at bruge tilde-tegnet som pseudonym for home-directory.
 
 Det kan vel være meget godt at lære for en begynder, al den stund at det
 ofte anvendes?
 
 > Dels fordi den brug af ~ formentlig er totalt ukendt for en begynder,
 > og dels fordi ~ er en dead character, som kun bliver synlig når der
 > tastes et tegn, i dette tilfælde et mellemrum, umiddelbart efter ~.
 
 Det er også besværligt at skrive store bogstaver, men før eller siden
 bliver man vel nød til at lære hvordan man anvender et tastatur, når man
 vil benytte et af disse her moderne edb-apparater?
 
 
   Mvh.
 
 -- 
  "I always liked songs with parentheses in the title."        Adam Sjøgren
                                                          asjo@koldfront.dk
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Michael Rasmussen (06-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Michael Rasmussen | 
  Dato :  06-09-08 21:15 |  
  |   
            
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Adam Sjøgren (06-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Adam Sjøgren | 
  Dato :  06-09-08 22:26 |  
  |   
            On Thu, 04 Sep 2008 19:55:02 +0000, Jørgen wrote:
 
 > Ja, det er besværligt fordi det ikke rimeligt at henvise en absolut
 > begynder til at bruge tilde-tegnet som pseudonym for home-directory.
 
 On Sat, 06 Sep 2008 20:40:48 +0000, Jørgen wrote:
 
 > Tilde er NEMT at bruge, og er et af de tricks, der gør tilværelsen
 > lettere for en kommandolinie-bruger.
 
 Skizofren?
 
 
   Mvh.
 
 -- 
  "Mr. Cotton's... parrot. Same question."                     Adam Sjøgren
                                                          asjo@koldfront.dk
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jørgen Heesche (07-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen Heesche | 
  Dato :  07-09-08 10:29 |  
  |   
            Adam Sjøgren wrote:
 > On Thu, 04 Sep 2008 19:55:02 +0000, Jørgen wrote:
 
 .... SKIP ...
 > 
 >> Tilde er NEMT at bruge, og er et af de tricks, der gør tilværelsen
 >> lettere for en kommandolinie-bruger.
 > 
 > Skizofren?
 > 
 
 Jeg ville blive skizofren, hvis jeg skulle navigere i filsystemet med en 
 filemanager; det er langt nemmere at arbejde med linuxkommandoer i xterm.
 Der er tre tricks, der letter arbejdet.
 1. auto completion med TAB.
 2. copy/paste udføres 'direkte' med museknapper, dvs. uden en omvej 
 gennem en menu.
 3. Tilde(~), hvis der brug for at referere til home/<user>
 
 
 -- 
 Med venlig hilsen
 
 Jørgen Heesche
 mailto:heesche@webspeed.dk
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Allan Willems Joerge~ (07-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Allan Willems Joerge~ | 
  Dato :  07-09-08 10:28 |  
  |  
 
            Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:
 > 2. copy/paste udføres 'direkte' med museknapper, dvs. uden en omvej 
 > gennem en menu.
 Det må du lige forklare lidt nærmere. Hvor mener du at man skal bruge en
 menu for at copy-paste?
 Desuden er det da lettere at have en terminal emulator som forstår
 tastaturgenveje til den slags.
 mvh
 -- 
 Allan Willems Joergensen, OnDemand:  http://www.nowhere.dk
"Are you a Klingon, or is that a turtle on your head?"
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Kent Friis (07-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Friis | 
  Dato :  07-09-08 12:32 |  
  |   
            Den 07 Sep 2008 09:28:25 GMT skrev Allan Willems Joergensen:
 > Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:
 >
 >> 2. copy/paste udføres 'direkte' med museknapper, dvs. uden en omvej 
 >> gennem en menu.
 >
 > Det må du lige forklare lidt nærmere. Hvor mener du at man skal bruge en
 > menu for at copy-paste?
 
 Jeg tror han mener PRIMARY vs CLIPBOARD.
 
 > Desuden er det da lettere at have en terminal emulator som forstår
 > tastaturgenveje til den slags.
 
 Hvilke taster ville du bruge til det? Ctrl-C / Ctrl-V er optaget.
 
 Mvh
 Kent
 -- 
 Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke
 
 .... for katten.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Allan Willems Joerge~ (07-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Allan Willems Joerge~ | 
  Dato :  07-09-08 12:43 |  
  |  
 
            Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
 >> Desuden er det da lettere at have en terminal emulator som forstår
 >> tastaturgenveje til den slags.
 > Hvilke taster ville du bruge til det? Ctrl-C / Ctrl-V er optaget.
 Gnome Terminal bruger som default ctrl-shift c+v
 -- 
 Allan Willems Joergensen, OnDemand:  http://www.nowhere.dk
"YOU ARE NOW MY MASTER, AND KURT COBAIN IS MY GOD..." -Dingbelle
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Kent Friis (07-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Friis | 
  Dato :  07-09-08 13:37 |  
  |   
            Den 07 Sep 2008 11:42:42 GMT skrev Allan Willems Joergensen:
 > Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
 >
 >>> Desuden er det da lettere at have en terminal emulator som forstår
 >>> tastaturgenveje til den slags.
 >> Hvilke taster ville du bruge til det? Ctrl-C / Ctrl-V er optaget.
 >
 > Gnome Terminal bruger som default ctrl-shift c+v
 
 Det var da besværligt. Hvilke taster bruger den så til at markere?
 
 Mvh
 Kent
 -- 
 Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke
 
 .... for katten.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Dennis Hansen (07-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Dennis Hansen | 
  Dato :  07-09-08 15:41 |  
  |  
 
            Kent Friis skrev Den. 07-09-2008 14:36:
 > Den 07 Sep 2008 11:42:42 GMT skrev Allan Willems Joergensen:
 >> Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
 >>
 >>>> Desuden er det da lettere at have en terminal emulator som forstår
 >>>> tastaturgenveje til den slags.
 >>> Hvilke taster ville du bruge til det? Ctrl-C / Ctrl-V er optaget.
 >> Gnome Terminal bruger som default ctrl-shift c+v
 Det ser ud til at det også bliver metoden for konsole under KDE4
 i.flg
 http://lists.kde.org/?l=konsole-devel&m=117737159420320&w=2
> Det var da besværligt. Hvilke taster bruger den så til at markere?
 Ville jeg også gerne vide, bare for 'konsole', kan man markere tekst 
 med keyboard,
 jeg bruger altid mus, men det vil jeg gerne slippe for.
 -- 
 Mvh
 Dennis Hansen <kaffeikoppen+newsspam@gmail.com>
 Linux user #270441  http://counter.li.org
K Desktop Environment -  http://www.kde.org
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                Allan Willems Joerge~ (08-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Allan Willems Joerge~ | 
  Dato :  08-09-08 16:39 |  
  |  
 
            Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
 >> Gnome Terminal bruger som default ctrl-shift c+v
 > Det var da besværligt. Hvilke taster bruger den så til at markere?
 Det gør den ikke. Normalt bruger jeg musen til at markere og paste med,
 ovenstående bruger jeg kun til åndsvage programmer som ikke bruger
 primary selection, men kun clipboard (som eksempelvis Lotus Notes).
 -- 
 Allan Willems Joergensen, OnDemand:  http://www.nowhere.dk
"For there revealed in flowing robes was Lucy in the sky" -Floyd
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                 Kent Friis (08-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Friis | 
  Dato :  08-09-08 19:57 |  
  |   
            Den 08 Sep 2008 15:38:49 GMT skrev Allan Willems Joergensen:
 > Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
 >
 >>> Gnome Terminal bruger som default ctrl-shift c+v
 >> Det var da besværligt. Hvilke taster bruger den så til at markere?
 >
 > Det gør den ikke. Normalt bruger jeg musen til at markere og paste med,
 > ovenstående bruger jeg kun til åndsvage programmer som ikke bruger
 > primary selection, men kun clipboard (som eksempelvis Lotus Notes).
 
 Dt er da så sjældent at det ikke gør noget den er gemt i en menu.
 
 Mvh
 Kent
 -- 
 Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke
 
 .... for katten.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Allan Willems Joerge~ (08-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Allan Willems Joerge~ | 
  Dato :  08-09-08 20:22 |  
  |  
 
            Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
 >> Det gør den ikke. Normalt bruger jeg musen til at markere og paste med,
 >> ovenstående bruger jeg kun til åndsvage programmer som ikke bruger
 >> primary selection, men kun clipboard (som eksempelvis Lotus Notes).
 > Dt er da så sjældent at det ikke gør noget den er gemt i en menu.
 Læs: Når jeg skal udveksle data med...
 -- 
 Allan Willems Joergensen, OnDemand:  http://www.nowhere.dk
"I promise to take good care of your cat." - Schrodinger
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Jørgen Heesche (07-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jørgen Heesche | 
  Dato :  07-09-08 13:19 |  
  |   
            Allan Willems Joergensen wrote:
 > Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:
 > 
 >> 2. copy/paste udføres 'direkte' med museknapper, dvs. uden en omvej 
 >> gennem en menu.
 > 
 > Det må du lige forklare lidt nærmere. Hvor mener du at man skal bruge en
 > menu for at copy-paste?
 > 
 > Desuden er det da lettere at have en terminal emulator som forstår
 > tastaturgenveje til den slags.
 > 
 > mvh
 
 I Thunderbird, hvor jeg er lige nu, er der copy og paste i Edit-menuen.
 Xterm har også en Edit-menu med copy/paste.
 Men man behøver ikke at bruge disse menu-funktioner, museknapperne er 
 shortcuts for copy/paste.
 Det virker dog bedst med en 3-knap mus.
 En bærbar med kun højre- og venstre-knap, skal man trykke på højre og 
 venstre samtidigt for at simulere midterknappen.
 
 -- 
 Med venlig hilsen
 
 Jørgen Heesche
 mailto:heesche@webspeed.dk
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jacob Gaarde (08-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jacob Gaarde | 
  Dato :  08-09-08 07:02 |  
  |  
 
            On Sat, 6 Sep 2008 22:14:33 +0200
 Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:
 > On 06 Sep 2008 18:23:26 GMT
 > Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
 > 
 > > 
 > > cd $(awk -F: "/^$LOGNAME:/ {print(\$6)}" </etc/passwd)
 > > 
 > $ echo $(awk -F: "/^$LOGNAME:/ {print(\$6)}" </etc/passwd)
 > 
 > $
 > 
 > Virker ikke, hvis der logges ind via NIS, LDAP etc  
> 
  cd $(echo $( getent passwd | awk -F: "/^$LOGNAME:/ {print(\$6)}"))
 er ligeglad med om det er NIS, ldap, winbind, local passwd file, ...
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Kent Friis (08-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Friis | 
  Dato :  08-09-08 19:39 |  
  |  
 
            Den Mon, 8 Sep 2008 08:02:16 +0200 skrev Jacob Gaarde:
 > On Sat, 6 Sep 2008 22:14:33 +0200
 > Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:
 >
 >> On 06 Sep 2008 18:23:26 GMT
 >> Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
 >> 
 >> > 
 >> > cd $(awk -F: "/^$LOGNAME:/ {print(\$6)}" </etc/passwd)
 >> > 
 >> $ echo $(awk -F: "/^$LOGNAME:/ {print(\$6)}" </etc/passwd)
 >> 
 >> $
 >> 
 >> Virker ikke, hvis der logges ind via NIS, LDAP etc  
>> 
 >
 >  cd $(echo $( getent passwd | awk -F: "/^$LOGNAME:/ {print(\$6)}"))
 >
 > er ligeglad med om det er NIS, ldap, winbind, local passwd file, ...
 Hvorfor echo?
 Mvh
 Kent
 -- 
 Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke
 .... for katten.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Jacob Gaarde (09-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jacob Gaarde | 
  Dato :  09-09-08 09:02 |  
  |   
            On 08 Sep 2008 18:38:30 GMT
 Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
 
 > >  cd $(echo $( getent passwd | awk -F: "/^$LOGNAME:/ {print(\$6)}"))
 
 > 
 > Hvorfor echo?
 
 med fare for at starte endnu en "useless-use-of-cat"-tråd,
 det er den måde jeg tester output på, så man ikke får en fejl á la
 "bash: /h/jag: is a directory"
 eller værre endnu, kommer til at gøre noget man ikke ville have gjort
 med _det_ datasæt.
 når jeg så er tilfreds med output fra $(echo <something>), pakker jeg
 den ofte bare ind i <det-jeg-nu-vil-gøre>, hvis det ikke er til et
 script med loop eller til cron, men til en eller få ganges håndkørsel.
 så vælger jeg at betale prisen for kald af echo (jeg briger en shell,
 der har echo som indbygget funktion)
 aktuelt her burde jeg selvfølgelig have fjernet $(echo ), fordi det er
 redundant i sammenhængen.
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kent Friis (11-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kent Friis | 
  Dato :  11-09-08 17:49 |  
  |   
            Den Tue, 9 Sep 2008 10:02:24 +0200 skrev Jacob Gaarde:
 > On 08 Sep 2008 18:38:30 GMT
 > Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
 >
 >> >  cd $(echo $( getent passwd | awk -F: "/^$LOGNAME:/ {print(\$6)}"))
 >
 >> 
 >> Hvorfor echo?
 >
 > med fare for at starte endnu en "useless-use-of-cat"-tråd,
 > det er den måde jeg tester output på, så man ikke får en fejl á la
 > "bash: /h/jag: is a directory"
 > eller værre endnu, kommer til at gøre noget man ikke ville have gjort
 > med _det_ datasæt.
 > når jeg så er tilfreds med output fra $(echo <something>), pakker jeg
 > den ofte bare ind i <det-jeg-nu-vil-gøre>, hvis det ikke er til et
 > script med loop eller til cron, men til en eller få ganges håndkørsel.
 > så vælger jeg at betale prisen for kald af echo (jeg briger en shell,
 > der har echo som indbygget funktion)
 > aktuelt her burde jeg selvfølgelig have fjernet $(echo ), fordi det er
 > redundant i sammenhængen.
 
 Øh... Det er da hurtigere at slette fire bogstaver (echo) end at
 skrive cd $( )
 
 Mvh
 Kent
 -- 
 Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke
 
 .... for katten.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jacob Gaarde (12-09-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jacob Gaarde | 
  Dato :  12-09-08 12:43 |  
  |   
            On 11 Sep 2008 16:48:32 GMT
 Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:
 
 > Øh... Det er da hurtigere at slette fire bogstaver (echo) end at
 > skrive cd $( )
 
 muligtvis , men jeg forklarede mig netop med at det er en generel
 arbejdsmetode , og den forklaring tager ikke højde for, om det er 
 
 cd $(echo ...)
 
 eller 
 
 for i in $(echo  ) do ; if [ $( ... ${i} | wc -l ) -lt 0) ... then
 addgroup --system ${i}; fi ; done
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |