/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
Det fine Guld ?
Fra : Erik Larsen


Dato : 23-07-01 20:12

I Edens have løb en flod der delte sig i
fire hovedstrømme, en hed Pisjon der
løb gennem landet Havila, hvor der fantes
Gild. 1 Mos 2 v 11.


Hvorfor omtales der værdier i Edens have,
hvor Adam ikke havde en krone på lommen,
eller nogen brug for værdier.

Erik



 
 
Kevin Edelvang (23-07-2001)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 23-07-01 23:59


Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev

> Hvorfor omtales der værdier i Edens have,
> hvor Adam ikke havde en krone på lommen,
> eller nogen brug for værdier.

Guld er ikke i sig selv en værdi. Kun, når mennesker vedtager at handle med
det. Man bruger guld til at handle med, fordi det anses for at være meget
fornemt, samtidig med, at det er sjældent i forekomst/svært at få fat på.
*Da* får guld en værdi. Guld havde altså ingen værdi på Adams tid....
Selvsagt.

De bedste hilsner
Kevin Edelvang





> Erik
>
>





Erik Larsen (24-07-2001)
Kommentar
Fra : Erik Larsen


Dato : 24-07-01 08:54


"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> wrote in message
news:9jiaa4$ed8$1@sunsite.dk...
>
> Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev
>
> > Hvorfor omtales der værdier i Edens have,
> > hvor Adam ikke havde en krone på lommen,
> > eller nogen brug for værdier.
>
> Guld er ikke i sig selv en værdi. Kun, når mennesker vedtager at handle
med
> det. Man bruger guld til at handle med, fordi det anses for at være meget
> fornemt, samtidig med, at det er sjældent i forekomst/svært at få fat på.
> *Da* får guld en værdi. Guld havde altså ingen værdi på Adams tid....
> Selvsagt.

Nu kom Lyrik mig i forkøbet, da mit næste spørgsmål ville have været, hvor
dan kunne forfateren uddrage at Guld var godt og fint uden at have en forud
kendskab til Guld og uden at Guld var blevet kendt af læserene, have en
forståelse af værdier en forståelse der ikke er skabt af Gud men af
mennesket
og hans begær for rigdom.

Hvad vil forfateren fortælle os med det Guld, det er helt sikker ikke
skabelsen
han beskriver.

Erik




>
> De bedste hilsner
> Kevin Edelvang
>
>
>
>
>
> > Erik
> >
> >
>
>
>
>



Lyrik (24-07-2001)
Kommentar
Fra : Lyrik


Dato : 24-07-01 07:50


"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message
news:5F_67.296$E24.18460@news.get2net.dk...
> I Edens have løb en flod der delte sig i
> fire hovedstrømme, en hed Pisjon der
> løb gennem landet Havila, hvor der fantes
> Gild. 1 Mos 2 v 11.
>
>
> Hvorfor omtales der værdier i Edens have,
> hvor Adam ikke havde en krone på lommen,
> eller nogen brug for værdier.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Nu sker der noget!

Du kan udlede heraf, at historien om Paradis er skrevet på et langt senere
tidspunkt end begivenhederne er foregået.
Nemlig på et tidspunkt hvor man for længst havde opdaget at der var guld i
det område.
Endvidere kan du forstå, at ordene "hvor der fandtes guld" ikke er
inspireret af Gud, men et udtryk for skribentens egen oplysning.

Hilsen
Jens



Erik Larsen (24-07-2001)
Kommentar
Fra : Erik Larsen


Dato : 24-07-01 09:11


"Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:9jj5ta$30of$1@news.cybercity.dk...
>
> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> wrote in message
> news:5F_67.296$E24.18460@news.get2net.dk...
> > I Edens have løb en flod der delte sig i
> > fire hovedstrømme, en hed Pisjon der
> > løb gennem landet Havila, hvor der fantes
> > Gild. 1 Mos 2 v 11.
> >
> >
> > Hvorfor omtales der værdier i Edens have,
> > hvor Adam ikke havde en krone på lommen,
> > eller nogen brug for værdier.
> ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
>
> Nu sker der noget!
>
> Du kan udlede heraf, at historien om Paradis er skrevet på et langt senere
> tidspunkt end begivenhederne er foregået.
> Nemlig på et tidspunkt hvor man for længst havde opdaget at der var guld i
> det område.

Ja, og kun to mennesker havde været der og var nøgne smit ud derfra
uden at have andet end deres minder med.

> Endvidere kan du forstå, at ordene "hvor der fandtes guld" ikke er
> inspireret af Gud, men et udtryk for skribentens egen oplysning.

Helt enigt, men hvorfor det virker ikke som sund fornuft, at skrive om
det fine Guld i en skaberberetning ??

Erik



>
> Hilsen
> Jens
>
>





Kevin Edelvang (24-07-2001)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 24-07-01 10:33


Lyrik <lyrik@vip.cybercity.dk> skrev

> Du kan udlede heraf, at historien om Paradis er skrevet på et langt senere
> tidspunkt end begivenhederne er foregået.

Ja!? Og!? Det er vel *alle* enige om. De mest fundamentalistiske
fundamentalister, jeg kender, påstår jo, at Moses har skrevet det her. Selv
han er jo langt senere.

> Nemlig på et tidspunkt hvor man for længst havde opdaget at der var guld i
> det område.
> Endvidere kan du forstå, at ordene "hvor der fandtes guld" ikke er
> inspireret af Gud, men et udtryk for skribentens egen oplysning.

Det her tror jeg til gengæld er dybt forkert. For mig at se, står der ikke
"Hvor der fandtes guld, så meget, at det ville kunne gøre enhver rig" eller
noget, der overhovedet ligner. Der står slet og ret (midt i et forsøg på en
geografisk beskrivelse) at en af floderne flød til et sted, hvor der var
guld. Nøjagtig som hvis det var sjælland vi skulle beskrive, men der ingen
skildte osv var. Så ville vi om Tryggevælde Å sig, at den endte der, hvor
kridtet hævede sig som hvide skrænte over vandet.

I øvrigt: Gud skabte dyrene, for at de kunne tjene os. Planter og træer blev
skabt, for at vi kunne spise af dem. Hvorfor kan Gud ikke have skabt guldet,
for at vi skulle glædes ved synet af det - og evt. også handle med det?

Man kan sagtens diskutere modsætninger i Bibelen, bevares, men denne her er
mig *noget* søgt.

De bedste hilsner
Kevin Edelvang



Erik Larsen (24-07-2001)
Kommentar
Fra : Erik Larsen


Dato : 24-07-01 14:35


"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> wrote in message
news:9jjfe5$qe1$1@sunsite.dk...

> Ja!? Og!? Det er vel *alle* enige om. De mest fundamentalistiske
> fundamentalister, jeg kender, påstår jo, at Moses har skrevet det her.
Selv
> han er jo langt senere.

Er det af så stor betydning hvem der skrev det, jeg mener det ville være
interesant at få klarlagt om det er to skabelsesberetninger eller kap 2 har
en anden Guddommeligt formål.

> Det her tror jeg til gengæld er dybt forkert. For mig at se, står der ikke
> "Hvor der fandtes guld, så meget, at det ville kunne gøre enhver rig"
eller
> noget, der overhovedet ligner. Der står slet og ret (midt i et forsøg på
en
> geografisk beskrivelse) at en af floderne flød til et sted, hvor der var
> guld. Nøjagtig som hvis det var sjælland vi skulle beskrive, men der ingen
> skildte osv var. Så ville vi om Tryggevælde Å sig, at den endte der, hvor
> kridtet hævede sig som hvide skrænte over vandet.

Når Bibelen skriver, der er Guld, så er det fordi Guldet stadig *er* der, og
der er mennesker der er gået direkte herfra og til Paradiset, f.eks røveren
på korset så vi kan udelukke *Hvor der fandtes* og sige hvor der *er* guld.

I haven var der alle de ting Adam havde brug for, og endda Livets træ der
giver
føde til evigt, Ja endda magt over alle dyr havde Adam fået i haven, ting
der ikke
kan købes for Guld. Så hvorfor står der at der er Guld i et land i
Paradiset.

> I øvrigt: Gud skabte dyrene, for at de kunne tjene os. Planter og træer
blev
> skabt, for at vi kunne spise af dem. Hvorfor kan Gud ikke have skabt
guldet,
> for at vi skulle glædes ved synet af det - og evt. også handle med det?
>
> Man kan sagtens diskutere modsætninger i Bibelen, bevares, men denne her
er
> mig *noget* søgt.

Nemlig, det er dig *noget* søgt, fordi Guld kun har en handelsværdi i din
opfattelse, du ser Guld, du ser rigdom. Men Guld har også en anden Bibelsk
betydning, en religiøs verdi og med Guld, Sølv og Kopper har Gud ladet
først Moses så Kong Salomon bygge kopier af hans trone, alt hvad Jøderne
byggede og bar på sig var et billed af det Guddommelige. Det er Guld også.


Erik

>
> De bedste hilsner
> Kevin Edelvang
>
>



Kevin Edelvang (24-07-2001)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 24-07-01 21:32

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev:

> Når Bibelen skriver, der er Guld, så er det fordi Guldet stadig *er* der,

På 1. mosebogs forfattelsestidspunkt, ja.

> der er mennesker der er gået direkte herfra og til Paradiset, f.eks
røveren
> på korset så vi kan udelukke *Hvor der fandtes* og sige hvor der *er*
guld.

Det her forstår jeg simpelthen ikke?

> Så hvorfor står der at der er Guld i et land i Paradiset.

Der står intet om, at der er guld i paradis... Der står blot, at en af
floderne, der løb fra paradis løb til et sted, hvor der var guld.

> Nemlig, det er dig *noget* søgt, fordi Guld kun har en handelsværdi i din
> opfattelse, du ser Guld, du ser rigdom. Men Guld har også en anden Bibelsk
> betydning, en religiøs verdi og med Guld, Sølv og Kopper har Gud ladet
> først Moses så Kong Salomon bygge kopier af hans trone, alt hvad Jøderne
> byggede og bar på sig var et billed af det Guddommelige. Det er Guld også.

Du mener altså, at guld er guddommeligt? Jeg har svært vewd at følge din
argumentation!

"Himlenes Gud vist ej bebor
templer, som hænder mon bygge,
arkepaulunet var på jord
kun af hans tempel en skygge"

De bedste hilsner
Kevin Edelvang... - og Grundtvig



Erik Larsen (25-07-2001)
Kommentar
Fra : Erik Larsen


Dato : 25-07-01 20:56


"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> wrote in message
news:9jkm1v$9ne$1@sunsite.dk...
>
>
> > Så hvorfor står der at der er Guld i et land i Paradiset.
>
> Der står intet om, at der er guld i paradis... Der står blot, at en af
> floderne, der løb fra paradis løb til et sted, hvor der var guld.

1 Mos 2 v 8, "derpå plantede Gud en have i EDEN ude mod øst." Så
haven ligger i den østlige del af Eden. Men jeg kan se dit point, v10 delte
floden sig *udenfor* haven eller *udenfor* Eden, Jeg har altid troet at Eden
og Paradis var en og samme sted, og at landet Havila ligger i Eden, ligesom
haven ligger i Eden og floden udspringer i Eden og deler sig i Eden
*udenfor*
haven.


> > Nemlig, det er dig *noget* søgt, fordi Guld kun har en handelsværdi i
din
> > opfattelse, du ser Guld, du ser rigdom. Men Guld har også en anden
Bibelsk
> > betydning, en religiøs verdi og med Guld, Sølv og Kopper har Gud ladet
> > først Moses så Kong Salomon bygge kopier af hans trone, alt hvad Jøderne
> > byggede og bar på sig var et billed af det Guddommelige. Det er Guld
også.
>
> Du mener altså, at guld er guddommeligt? Jeg har svært vewd at følge din
> argumentation!

Jeg skriver ikke at Guld er Guddommeligt, men et billed på det Guddommelige,
det rene, uforgængelige og kostbarer.

>
> "Himlenes Gud vist ej bebor
> templer, som hænder mon bygge,
> arkepaulunet var på jord
> kun af hans tempel en skygge"

Ja det er godt med dig ???

Erik


>
> De bedste hilsner
> Kevin Edelvang... - og Grundtvig
>
>



Rasmus Underbjerg Pi~ (29-07-2001)
Kommentar
Fra : Rasmus Underbjerg Pi~


Dato : 29-07-01 14:31

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> mælte sligt:
>"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> wrote:

>1 Mos 2 v 8, "derpå plantede Gud en have i EDEN ude mod øst."

Gen 2:8 »wajjitta‘ jahwæ ’ælôhîm gan-be‘êdæn miqqædæm«
Dansk: "Og Jahve Gud plantede en have i Êdæn mod øst"

>haven ligger i den østlige del af Eden.

Nej, Eden ligger mod øst. Jahve plantede en have i Eden, og dette Eden,
forklares det, ligger mod øst.

>Men jeg kan se dit point, v10 delte floden sig *udenfor* haven eller
>*udenfor* Eden, Jeg har altid troet at Eden og Paradis var en og samme
>sted, og at landet Havila ligger i Eden, ligesom haven ligger i Eden og
>floden udspringer i Eden og deler sig i Eden *udenfor* haven.

Haven ligger i Eden. Udenfor deler floden sig. Hvad enten det er "uden
for haven" eller "uden for Eden" betyder det, at de fire strømme og
deres respektive destinationer *ikke* er i haven. Desuden ligger de
omtalte lokationer på kendte steder - f.eks. Nubien, der ligger syd for
Egypten og Assur, der ligger i det nordlige Mesopotamien. Havila menes
at have været et område på den arabiske halvø.

Venlig hilsen,


--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *
* hobbes@post1.tele.dk <> http://home1.inet.tele.dk/hobbes/index.html *
=-=-=-=-=-= Da er livet ej så svært, døden ikke heller." =-=-=-=-=-=

Erik (29-07-2001)
Kommentar
Fra : Erik


Dato : 29-07-01 14:57


"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> wrote in message
news:g128mt4m97jvp4935jev66jbjsktbd75nf@4ax.com...
> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> mælte sligt:
> >"Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> wrote:
>
> >1 Mos 2 v 8, "derpå plantede Gud en have i EDEN ude mod øst."
>
> Gen 2:8 »wajjitta' jahwæ 'ælôhîm gan-be'êdæn miqqædæm«
> Dansk: "Og Jahve Gud plantede en have i Êdæn mod øst"
>
> >haven ligger i den østlige del af Eden.
>
> Nej, Eden ligger mod øst. Jahve plantede en have i Eden, og dette Eden,
> forklares det, ligger mod øst.

Ikke ifølge min Bibel, men den tror du jo heller ikke så meget på

Erik

> --
> =-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
> * Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *
> * hobbes@post1.tele.dk <> http://home1.inet.tele.dk/hobbes/index.html *
> =-=-=-=-=-= Da er livet ej så svært, døden ikke heller." =-=-=-=-=-=



Rasmus Underbjerg Pi~ (29-07-2001)
Kommentar
Fra : Rasmus Underbjerg Pi~


Dato : 29-07-01 16:18

"Erik" <erik-larsen@get2net.dk> mælte sligt:

>Ikke ifølge min Bibel, [...]

Jo, det gør ingen forskel for meningen om man siger "ude mod øst", "mod
øst", "i øst", "østpå" eller lignende. Jeg synes det er tydeligt, at
meningen er, at Eden ligger mod øst - ikke at haven ligger i den østlige
del af Eden.

>men den tror du jo heller ikke så meget på.

Jeg tror ikke så meget på nogen udgave af Bibelen, faktisk.

Venlig hilsen,


--
=-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
* Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *
* hobbes@post1.tele.dk <> http://home1.inet.tele.dk/hobbes/index.html *
=-=-=-=-=-= Da er livet ej så svært, døden ikke heller." =-=-=-=-=-=

Erik (29-07-2001)
Kommentar
Fra : Erik


Dato : 29-07-01 16:44


"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> wrote in message
news:k3a8mtk616vg0652adj01ln6mk5ckuur1v@4ax.com...
> "Erik" <erik-larsen@get2net.dk> mælte sligt:
>
> >Ikke ifølge min Bibel, [...]
>
> Jo, det gør ingen forskel for meningen om man siger "ude mod øst", "mod
> øst", "i øst", "østpå" eller lignende. Jeg synes det er tydeligt, at
> meningen er, at Eden ligger mod øst - ikke at haven ligger i den østlige
> del af Eden.

Det er godt med dig ??


> >men den tror du jo heller ikke så meget på.
>
> Jeg tror ikke så meget på nogen udgave af Bibelen, faktisk.

Jeg er selv forsigtig med at udpege en oversættelse en som den rigtigt
er mit indslag "Fejl i oversættelsen"

Men jeg tror Edens have ligger i den østlige ende af Eden:

Erik



>
> Venlig hilsen,
>
>
> --
> =-=-=-= "Kæmp for alt, hvad du har kært; dø, om så det gælder =-=-=-=
> * Rasmus Underbjerg Pinnerup <> }{obbes (ICQ UIN="4070320") *
> * hobbes@post1.tele.dk <> http://home1.inet.tele.dk/hobbes/index.html *
> =-=-=-=-=-= Da er livet ej så svært, døden ikke heller." =-=-=-=-=-=



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste