Kattegat ikke aktuel indenfor tidshorisonten af regeringens kommende
investeringsplan, siger transportminister Carina Christensen. Hun tilføjer
dog:
- Men den kan tages op igen om 15-20 år med udgangspunkt i de trafikale
forhold til den tid.
http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2008/08/28/105902.htm
Det er den slags politisk apati mht visioner for et smart samfund, der
forøger politikerleden.
Man har bestilt en rapport til et forkert projekt for at kunne gå ud at sige
at det bliver for dyrt etc.
Maren i Kjæret har været ude og se på hvordan det kunne gøres:
Den nordlige ende af Samsø er allerede næsten landfast med Jylland via Tunø.
Start straks med at broforbinde her. 1 span på 2.5 km og et på 4. Disse
strækninger kan sikkert forkortes meget med sandfyldning.
Broen skal bare være en smal let bro med 2 togspor.
Med denne landfasthed har man straks skabt mere dynamik i "Den Fede Pølse" i
Østjylland.
Herefter laves et nedgravet tracé til det sydlige Samsø, hvor der bores
tunnel på 15 km til Sjællands Odde.
Samlet pris ca 20 mia.
Indsæt nu højhastighedstog Århus-Kbh på 30 min.
Tag de 10 mia fra ulandshjælpen og spar de resterende på
flygtninge/indvandrer budgettet.
Mvh
Martin