Affalds-mennesker og affalds-konfuzianere
Dengang Fremskridtspartiet havde åbne gruppemøder overværede jeg, at
Glistrup prædikede for gruppen om obduktion, og at et dødt menneske er dødt
kød og ingen pårørende skal kunne stoppe lægen i at nyttiggøre liget, og
affalds-krop var et ord han provokerede med
Konfuzianisme er stort set Glistrup-politik, og hvor Bangkok har få turister
kan trafikofre, der ikke opdages af en slægtning, blive glemt.
Samaritanlignelsen er ukendt, selvom Buddha havde megen medlidenhed.
Menneskerettighedstænkning i Vesten har opdraget mange til empati og
førstehjælps-kunnen og -lyst og det er godt.
Ikke kun selvmordsbombere men også andre muslimer anser vantro for affald.
Når en svensk herremand satte en ulydig fæstebonde på træhesten, var det et
forsøg på at gøre et affaldstyende til et nyttigt tyende, og ellers havde de
tabt krige mod Danmark.
Når to rotter sættes i bur med en trædemølle, der spytter korn ud, vil den
ene nidstirre den anden og få den til at trælle i møllen indtil den stærke
er mæt og så kan den psykisk svage få lov at lave korn til at stille egen
sult. Den er affald.
Frøer lægger rigelig med æg i en pyt og er der madmangel, vil nogle
haletudser fornemme hvilke søskende er affald og skal spises først - klogt,
at ikke alle dør.
Mao indså at nogle % af hans folk var affald, der skulle dø for at
flertallet kunne overleve - redningsbåds moral og i tråd med Størst Mulig
lykke For Flest Mulig Mennesker
At kinesere lader AIDS og SARS-patienter dø som affald, er i tråd med den
danske overlæge, der transplanterer donororgan til sin borgmesterven, men
andre får lov at dø. Man kan altid finde undskyldninger for at privilegere
sine venner.
Vi bør ikke fordømme, at kineserne stadig anser nogle medborgere for
mindreværdig slavearbejdskraft, for kun ved at være som vi var i 1780, har
de kunne afskaffe sult for alle i storrigets kaos 1949-1999
"Retten til at bruge en mand i husholdningen er analog med ejendomsretten
til ting. Et tyende har ikke ret til at unddrage sig sin arbejdsplads og kan
derfor indfanges og hentes tilbage med magt." Immanuel Kant 1780
De er praktikere og handler dyrisk, kynisk, klogt - men Kant var
skrivebordsteoretisk og ønskede at sandheden stod over liv og hvis en røver
vil dræbe din ven, må du ikke lyve, at han ikke er i din kælder. Så sindssyg
er ofte Vesten, der tror på Kant i stedet for at adlyde "gut feeling",
intuition, sund fornuft.
"Lad os betragte vores liv som en barneleg, hvor intet er alvorligt undtagen
ærligheden Immanuel Kant
" It is not necessary that whilst I live I live happily; but
it is necessary that so long as I live I should live honourably Immanuel
Kant
|