Sikre kendetegn på Iberiske skovsnegl
Fra : Is

Dato : 27-08-08 10:21

Hej

Måske har det stået her før (så henvis venligst til tidspunkt)
Men jeg har søgt på nettet efter sikre kendetegn.

Og bla fundet et sted hvor der står om den farvede kant på foden, og
når jeg så søger efter gode billeder der viser denne forskel, ser jeg
en rød skovsnegl med samme kant ??

Er der en sted med gode forklaringer og billeder ??

Erik Isager

Fra : Max

Dato : 27-08-08 10:49

Hej

> Er der en sted med gode forklaringer og billeder ??

http://www.skovognatur.dk/Natur/invasivearter/Dyrearter/Iberisk/

Der er ja nej nøgle til opgaven.

--
Mvh Max

Fra : Is

Dato : 28-08-08 17:57

> Hej

> http://www.skovognatur.dk/Natur/invasivearter/Dyrearter/Iberisk/
>
> Der er ja nej nøgle til opgaven.

Tak for det - men der har jeg allerede været, og forklaringener ok,
men jeg synes ikke der er billeder det synligt viser forskellen på
sneglene.

Erik Isager

Fra : Max

Dato : 28-08-08 18:13

Hej

> men jeg synes ikke der er billeder det synligt viser forskellen på
> sneglene.

Jeg tror under alle omstændigheder at det er meget svært at afgøre
præcis hvilken snegl man har fat i, jeg hørte engang en ekspert
udtale at de skulle dissekeres og under mikroskop for at afgøre
hvilken art man havde fat i.

--
Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-08-08 20:35

On Thu, 28 Aug 2008 19:13:20 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
>præcis hvilken snegl man har fat i, jeg hørte engang en ekspert
>udtale at de skulle dissekeres og under mikroskop for at afgøre

Det er også hvad jeg har hørt.
Men, hvis man pludselig har ekstremt mange snegle, så er det
sandsynligvis den iberiske.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 28-08-08 21:21

Hej Mads

> Men, hvis man pludselig har ekstremt mange snegle, så er det
> sandsynligvis den iberiske.

Ikke nødvendigvis, jeg har haft almindelige skovsnegle og en
lidt speciel type med et lille skjold i de 25 år jeg har boet her
i dette hus. Igennem årene har deres antal varieret fra ingen
til rigtig mange, så intet er givet. Jeg tror forøvrigt at jeg også
har den der såkaldte Iberiske (man har jo konstateret at den
ikke er derfra og man faktisk ikke ved hvor den kommer fra)
men har ikke set nogen af dem i år.

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-08-08 22:17

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i

> Ikke nødvendigvis, jeg har haft almindelige skovsnegle og en
> lidt speciel type med et lille skjold i de 25 år jeg har boet her
> i dette hus.

Anede mig, at du var en sær snegl

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Is

Dato : 29-08-08 20:56

> [...]
> præcis hvilken snegl man har fat i, jeg hørte engang en ekspert
> udtale at de skulle dissekeres og under mikroskop for at afgøre

Hmm

dvs at jeg må dræbe alle brune snegle, hvis jeg vil prøve at holde
"dræner sneglen" ned i antal ???

Eller skal jeg bare lade pindsvinene klare opgaven ? dem har jeg
heldig vis et par stykker af i haven.

Erik Isager

Fra : Max

Dato : 29-08-08 21:06

Hej Is

> dvs at jeg må dræbe alle brune snegle, hvis jeg vil prøve at holde
> "dræner sneglen" ned i antal ???

Det er en mulighed, må jeg anbefale en forstøver med vand hvor
der er hældt lidt 3 dobbelt salmiarkspiritus i, og så en tur rundt
i haven med den og en lommelygte når mørket bryder frem.

> Eller skal jeg bare lade pindsvinene klare opgaven ? dem har jeg
> heldig vis et par stykker af i haven.

De snupper deres del, men om de kan klare at regulere bestanden
ved jeg ikke.

--
Mvh Max

Fra : Is

Dato : 29-08-08 22:55

> [...]
> i haven med den og en lommelygte når mørket bryder frem.

> De snupper deres del, men om de kan klare at regulere bestanden

Endnu har jeg ikke ret mange, mere end 3 har jeg ikke set samme aften,
så proglemet er ikke så stort !!

Men tak for tippet.

Erik Isager

Fra : Carsten Keller

Dato : 01-09-08 14:35

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse3@get2net.dk> wrote in message
> Hmm
>
> dvs at jeg må dræbe alle brune snegle, hvis jeg vil prøve at holde
> "dræner sneglen" ned i antal ???

Nu er "dræbersneglen" jo ikke så meget værre at have i en have end andre
sneglearter, problemet med dem er som regel bare at der er absurd mange. Så
hvis du er overrendt af snegle er det sikkert dem. Men du kan jo bare
bekæmpe dem alligevel, hvis du har så mange er de jo nok ikke ligefrem en
truet dyreart.

Keller