Fryser virker ikke...
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-08-08 18:18

Hej

Jeg kom hjem her til aften til en fryser som ikke rigtigt virker .....
al indholdet var halvejs tøet op.

Det er en Gram kummefryser. Der er tre lamper på den - en grøn som lyser
når der er strøm til maskineriet. En rød som lyser når den er over ca.
-15 grader inden i. Begge disse lyser.
Endelig er der en gul kontakt-lampe, som lyser når den er trykket ind,
og som bruges ved indfrysning af større mængder, og gør at kompressoren
kører konstant. Denne kan også lyse.

Men kompressoren kører kun nogle ganske få sekunder, for så at vente
flere minutter inden den kører igen. Også selv om indfrysningsknappen er
trykket ind!

Temperaturen er sat til max kulde - dette er tjekkt og dobbelttjekket.

Hvad kan der være galt? Er der chance for at jeg kan redde fryseren,
eller bliver jeg nødt til at holde ædegilde i aften?
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 08-08-08 18:26

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvad kan der være galt? Er der chance for at jeg kan redde fryseren,
> eller bliver jeg nødt til at holde ædegilde i aften?

Den var svær. Måske starteren ?

Steen.

Fra : Kim2000

Dato : 08-08-08 19:05

> [...]
>
> Hvad kan der være galt? Er der chance for at jeg kan redde fryseren,
> eller bliver jeg nødt til at holde ædegilde i aften?

Jeg ville ringe til Leasy, med en smule held står de der 1 time efter, godt
nok så kan du imorgen gå ud og købe en ny fryser eller få lavet den gamle,
men der er det i fryseren jo ødelagt. Når du har købt en ny ringer du
forøvrigt bare til Leasy igen og så henter de skidtet, så koster det dig en
måneds leje. Billigt, hvis du har for 5000 i fryseren og det er ikke
usandsynligt.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 08-08-08 20:18

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> du forøvrigt bare til Leasy igen og så henter de skidtet, så koster det
> dig en måneds leje. Billigt, hvis du har for 5000 i fryseren og det er

Tror du de vil nøjes med én måneds leje? Jeg tvivler.

Steen.

Fra : Mogens Sandgaard \(3~

Dato : 08-08-08 20:37

Hej;

Har prøvet det samme! Sluk ved kontakten i 1 min. og prøv så igen. Det fik
min til at "resætte" elektronikken og alt fungerede igen.

Mvh Mogens

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-08-08 07:21

On Fri, 8 Aug 2008 21:36:55 +0200, "Mogens Sandgaard \(3450\)"
<Mit_efternavn@it.dk> wrote:

>Har prøvet det samme! Sluk ved kontakten i 1 min. og prøv så igen. Det fik
>min til at "resætte" elektronikken og alt fungerede igen.

Det virkede desværre ikke for mig.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-08-08 20:36

On Fri, 8 Aug 2008 20:05:24 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote:

> [...]
>forøvrigt bare til Leasy igen og så henter de skidtet, så koster det dig en
>måneds leje. Billigt, hvis du har for 5000 i fryseren og det er ikke

Det havde jeg nu ikke lige overvejet - men det er da en mulighed, i en
snæver vending.

Meeen, sådan et stort sted som her, der er da nu en backup af alt

Eller, dvs. jeg har nogle sager opmagasineret for en onkel som flyttede
for længe siden. Derimellem en stor gammel fryser, som virker perfekt,
den skulle bare lige rengøres lidt.

Jeg fiskede lidt mere efter om der måske var en nem og billig ting jeg
kunne gøre ved min fryser, inden jeg smed den ud og købte en ny. Det
irriterer mig at skulle døje med at skifte fryser, og den er ikke engang
3 år gammel endnu.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Kasper

Dato : 08-08-08 20:42

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> [...]
> kunne gøre ved min fryser, inden jeg smed den ud og købte en ny. Det
> irriterer mig at skulle døje med at skifte fryser, og den er ikke engang

Det lyder som en mekanisk termostat?

i så fald:
Hvis den starter som den skal og slukker med det samme, er det enten kontakt
sættet i termostaten eller en termo sikring i kompressoren.

Så kan du prøve at kortslutte termostaten, og kører kompressoren så hele
tiden, så er det termostaten og den kan sikkert skiftes rimelig billigt, der
er et sted på nettet de kan købes. hvis det er termosikringen i kompressoren
der hopper fra, kan den være defekt, ellers er kompressoren nok brændt af.

hvis det er en elektronisk termostat, så tag lige et billede af den hvis du
kan komme til.

Kasper

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-08-08 21:36

On Fri, 8 Aug 2008 21:41:39 +0200, "Kasper" <ask@ask.ask> wrote:

>Det lyder som en mekanisk termostat?

Ingen anelse.

> [...]
>
>hvis det er en elektronisk termostat, så tag lige et billede af den hvis du

Tak for rådene - jeg kigger på det snarest.
Fryseren er lidt vanskelig at komme til, der skal flyttes en reol først
og weekenden er allerede besat mht. gøremål. Ting som nu fryseren her
kommer jo aldrig når man har tid at gøre noget ved det .... :-/
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mogens

Dato : 09-08-08 06:30

> Tak for rådene - jeg kigger på det snarest.

En fryser under 3 år bør leverandøren tage sig af og yde extra kulance.
Hvilket brand er det?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-08-08 07:22

On Sat, 09 Aug 2008 05:29:34 GMT, "Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk>
wrote:

>En fryser under 3 år bør leverandøren tage sig af og yde extra kulance.
>Hvilket brand er det?

Det er en Gram.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mogens

Dato : 09-08-08 08:02

> Det er en Gram.

OK, så ville jég ringe til Grams kundecenter og forelægge dem sagen.
Efterfølgende sender de nok en mand ud, hvor du betaler arbejdsløn, og Gram
betaler delene...

Fra : Kasper

Dato : 09-08-08 09:56

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote in message
> [...]
>
> OK, så ville jég ringe til Grams kundecenter og forelægge dem sagen.
> Efterfølgende sender de nok en mand ud, hvor du betaler arbejdsløn, og

Tjae, muligheden er der, men jeg tvivler, markedet er så pris presset at de
forholder sig til de 2 års reklamations ret, hvis de ikke vil bruge den til
fremad rettede kvalitets sikring.

Kasper

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-08-08 12:52

On Sat, 09 Aug 2008 07:01:33 GMT, "Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk>
wrote:

>OK, så ville jég ringe til Grams kundecenter og forelægge dem sagen.
>Efterfølgende sender de nok en mand ud, hvor du betaler arbejdsløn, og Gram
>betaler delene...

Det er da en mulighed.
Som dog nok kan blive lidt for besværlig. Skal en tekniker herud, så
skal jeg pludselig være hjemme, dvs. tage fri fra arbejde. Bøvl af den
slags kan jeg godt pt. undvære, så uden at vide hvad en ny fryser står i
de her tider, kan det nemt ende med at jeg "bare" køber en ny. Vi får se

Jeg takker for de gode råd jeg har fået her i denne tråd.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Kim Christensen

Dato : 08-08-08 23:51

Kasper skrev:

> S� kan du pr�ve at kortslutte termostaten, og k�rer kompressoren s� hele
> tiden, s� er det termostaten og den kan sikkert skiftes rimelig billigt, der
> er et sted p� nettet de kan k�bes. hvis det er termosikringen i kompressoren
> der hopper fra, kan den v�re defekt, ellers er kompressoren nok br�ndt af.

Mads skrev jo i sit første indlæg at den laver samme nummer selv om
indfrysningsknappen er trykket ind.
Derfor er det givetvist termosikringen i kompressoeren der lukker ned
efter et minut. Kompressoren kan jo starte, derfor må start"relæ"et
også være iorden. Ellers havde den bare stået og lavet en masse varme.
Jeg vil mene at det er kompressoren der er defekt, og den skifter man
ikke bare sådan.
Det problem bør forhandleren naturligvi præsenteres for,
Garantiperioden på de to år er lige netop udløbet, så forhanleren er
ikke forpligtet til noget. Men det skal da prøves alligevel synes jeg.

Hilsen Kim

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-08-08 04:18

On 8 Aug., 20:05, "Kim2000" <kim2...@surfer.dk> wrote:

> [...]
> forøvrigt bare til Leasy igen og så henter de skidtet, så koster det dig en
> måneds leje. Billigt, hvis du har for 5000 i fryseren og det er ikke

sakset fra leasy:

Kort minimums-lejeperiode
Du kan også vælge at leje dine hårde hvidevarer, og hos L'EASY er
minimum lejeperioden kun 12 måneder.

Fra : Kim2000

Dato : 09-08-08 12:47

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

sakset fra leasy:

Kort minimums-lejeperiode
Du kan også vælge at leje dine hårde hvidevarer, og hos L'EASY er

Okay, så holder den ikke.