/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Slette filer og .Trash
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 20-08-08 18:11

Greetings!

Hvordan undgår jeg én gang for alle at slettede filer ender i .Trash på
diverse drev?

Anvender Ubuntu.


--
Mvh
Jesper Poulsen

 
 
Jørgen Heesche (20-08-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen Heesche


Dato : 20-08-08 21:38

Jesper Poulsen wrote:
> Greetings!
>
> Hvordan undgår jeg én gang for alle at slettede filer ender i .Trash på
> diverse drev?
>
> Anvender Ubuntu.
>
>
Slet Trash filen.
Jeg har ikke Ubuntu, men mon ikke den findes i /home/user/Desktop?


--
Med venlig hilsen

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Jesper Poulsen (20-08-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 20-08-08 22:32

Jørgen Heesche wrote:

> Slet Trash filen.

??

> Jeg har ikke Ubuntu, men mon ikke den findes i /home/user/Desktop?

Nope. Der ligger en .Trash i roden af alle drev. Filer der bliver
slettet på de respektive drev ender i de respektive .Trash. Sletter jeg
noget skal det forsvinde - helt!


--
Mvh
Jesper Poulsen

D. Johnson (21-08-2008)
Kommentar
Fra : D. Johnson


Dato : 21-08-08 07:09

Jesper Poulsen skrev Den. 20-08-2008 23:31:
> Jørgen Heesche wrote:
>
>> Slet Trash filen.
>
> ??
>
>> Jeg har ikke Ubuntu, men mon ikke den findes i /home/user/Desktop?
>
> Nope. Der ligger en .Trash i roden af alle drev. Filer der bliver
> slettet på de respektive drev ender i de respektive .Trash. Sletter jeg
> noget skal det forsvinde - helt!
>

Ja det er noget mystisk noget, jeg får en .Trash-1000
i roden af det drev jeg sletter fra, sikkert mit userid hægtet på
..Trash mappen.
Dette er under Ubuntu 8.04 med KDE. Nu sletter jeg aldrig fra andet
end mit home dir med grafisk interface,
så jeg har ikke opdaget det før.

Jeg ved ikke om man kan konfigurere den skraldespand nogen steder, men
ellers er der et par ting der måske kan hjælpe.

1) Shift+Delete sletter filen helt (under KDE) uden at den ryger i
spanden.
2) Slet fra et terminalprogram med 'rm'
3) softlink .Trash-$UID til /dev/null
(måke man skal et niveau længere ned og linke de to mapper der
normalt er under .Trash i stedet)

--
Vh
Dennis

Jesper Poulsen (21-08-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 21-08-08 07:43

D. Johnson wrote:

> Ja det er noget mystisk noget, jeg får en .Trash-1000
> i roden af det drev jeg sletter fra, sikkert mit userid hægtet på
> .Trash mappen.

Det _er_ dit userid. Mine hedder .Trash-jesper, hvis det skal være helt
korrekt.

> Dette er under Ubuntu 8.04 med KDE. Nu sletter jeg aldrig fra andet

Dvs. Kubuntu?

Jeg har Ubuntu 7.10.

> Jeg ved ikke om man kan konfigurere den skraldespand nogen steder, men
> ellers er der et par ting der måske kan hjælpe.

Man kan konfigurere den på skrivebordet. Den er fjernet.

> 1) Shift+Delete sletter filen helt (under KDE) uden at den ryger i
> spanden.

Det er også tilfældet under Gnome. Jeg er vandt til at trykke på Del og
så er filen _væk_. Det må Ubuntu også kunne.

> 2) Slet fra et terminalprogram med 'rm'

Jeg bruger gnome-commander en del. Men ikke hver gang.

> 3) softlink .Trash-$UID til /dev/null
> (måke man skal et niveau længere ned og linke de to mapper der
> normalt er under .Trash i stedet)

Jeg har PT 10 partitioner. Det bliver en lang og drøj omgang; der er
tale om FAT16, FAT32, NTFS, EXT3 og XFS i en skøn blanding.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Klaus Alexander Seis~ (21-08-2008)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 21-08-08 08:18

Jesper Poulsen skrev:

>> 3) softlink .Trash-$UID til /dev/null
>> (måke man skal et niveau længere ned og linke de to mapper
>> der normalt er under .Trash i stedet)
>
> Jeg har PT 10 partitioner. Det bliver en lang og drøj omgang;
> der er tale om FAT16, FAT32, NTFS, EXT3 og XFS i en skøn blanding.

Hvilken slags filsystem der er tale om, er vel underordnet i denne
sammenhæng, og kan resten ikke klares med et simpelt script?

Kør følgende *UTESTEDE* script som root:

#!/bin/sh

for DIR in /alle /mine /rødder
do
cd "${DIR}" && {
for TRASH in .Trash .Trash-*
do
[ -d "${TRASH}/." ] \
&& rm -vrf "${TRASH}" \
&& ln -s /dev/null "${TRASH}"
done
}
done
:

# eof

Men det er da heller ikke kønt at have sådan nogle .Trash-ting
liggende. Hellere finde ud af hvor de stammer fra.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Jesper Poulsen (21-08-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 21-08-08 09:09

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Men det er da heller ikke kønt at have sådan nogle .Trash-ting
> liggende. Hellere finde ud af hvor de stammer fra.

De stammer fra Gnome/KDE. Sletter man en fil via det grafiske miljø
bliver filen smidt i den nærmeste .Trash-userid


--
Mvh
Jesper Poulsen

Klaus Alexander Seis~ (21-08-2008)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 21-08-08 09:44

Jesper Poulsen skrev:

>> Hellere finde ud af hvor de stammer fra.
>
> De stammer fra Gnome/KDE.

Jow, den er jeg lissom med på. Det jeg mener er: Hvorfor bliver de
mapper oprettet på dit system og ikke på mit (jeg kører gnome)? En af
grundene til at det overhovedet kan lade sig gøre hos dig, er at dine
filsystemer åbenbart er monteret med 0777 - det lyder helt forkert,
synes jeg.

> Sletter man en fil via det grafiske miljø bliver filen smidt i
> den nærmeste .Trash-userid

Det er jeg så ikke ude for her...

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Klaus Alexander Seis~ (21-08-2008)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 21-08-08 08:05

Jesper Poulsen skrev:

> Der ligger en .Trash i roden af alle drev.

Hvem ejer den mappe? Normalt er det kun root der har skriveadgang til /.

> Filer der bliver slettet på de respektive drev ender i de
> respektive .Trash. Sletter jeg noget skal det forsvinde - helt!

Jeg bruger Ubuntu 8.04.1, og jeg kan ikke genkende det du beskriver.
Hvis jeg trykker på Delete, kommer der en requester og spørger om jeg
ønsker at slette filen helt. Trykker jeg så på OK, er filen forsvundet.
Helt.

Er du logget ind som root?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Jesper Poulsen (21-08-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 21-08-08 09:14

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Hvem ejer den mappe? Normalt er det kun root der har skriveadgang til /.

Det gør root, men permissions er 777. Den ligger ikke i /, men derimod i
roden af alle andre drev (de fysiske partitioner).

> Hvis jeg trykker på Delete, kommer der en requester og spørger om jeg

Her kommer der ingen requester. Jeg har vist slået den fra i tidernes
morgen.

> ønsker at slette filen helt. Trykker jeg så på OK, er filen forsvundet.
> Helt.

Se, det er det jeg ønsker - blot uden requesteren.

> Er du logget ind som root?

Nope.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Klaus Alexander Seis~ (21-08-2008)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 21-08-08 09:41

Jesper Poulsen skrev:

>> Hvem ejer den mappe? Normalt er det kun root der har skrive-
>> adgang til /.
>
> Det gør root, men permissions er 777. Den ligger ikke i /, men
> derimod i roden af alle andre drev (de fysiske partitioner).

Det lyder både forkert og upraktisk hvis drevene er monterede med 0777,
er det virkelig nødvendigt? Kan en umask 022 (giver 0755) ikke gøre det?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Jesper Poulsen (24-08-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 24-08-08 19:38

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Det lyder både forkert og upraktisk hvis drevene er monterede med 0777,
> er det virkelig nødvendigt? Kan en umask 022 (giver 0755) ikke gøre det?

Hvorfor skulle det være upraktisk?


--
Mvh
Jesper Poulsen

Klaus Alexander Seis~ (24-08-2008)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 24-08-08 21:46

Jesper Poulsen skrev:

>> Det lyder både forkert og upraktisk hvis drevene er monterede
>> med 0777, er det virkelig nødvendigt?
>
> Hvorfor skulle det være upraktisk?

Hvem kan skrive til et katalog hvor tilldaelsen er sat til 0777?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Jesper Poulsen (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 25-08-08 08:00

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Hvem kan skrive til et katalog hvor tilldaelsen er sat til 0777?

Alle. Og problemet er?


--
Mvh
Jesper Poulsen

Klaus Alexander Seis~ (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 25-08-08 11:58

Jesper Poulsen skrev:

>> Hvem kan skrive til et katalog hvor tilladelsen er sat
>> til 0777?
>
> Alle. Og problemet er?

Det nytter vist ikke at uddybe, ser det ud til.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Jesper Poulsen (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 25-08-08 12:25

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Det nytter vist ikke at uddybe, ser det ud til.

Jeg kan ikke se problemet.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Jørgen Heesche (21-08-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen Heesche


Dato : 21-08-08 10:38

Jesper Poulsen wrote:
> Jørgen Heesche wrote:
>
>> Slet Trash filen.
>
> ??
>
>> Jeg har ikke Ubuntu, men mon ikke den findes i /home/user/Desktop?
>
> Nope. Der ligger en .Trash i roden af alle drev. Filer der bliver
> slettet på de respektive drev ender i de respektive .Trash. Sletter jeg
> noget skal det forsvinde - helt!
>
>
Det må være en specialitet i Ubuntu.
I Linux/Unix har alle partitions i roden en mappe: lost+found/
I den mappe kan man, efter at der har været diskproblemer, muligvis
finde forsvundne filer, dog ikke under det originale navn.
Ubuntu bruger ikke det klassiske 'UNIX System V',
http://en.wikipedia.org/wiki/System_V
Ubuntu bruger 'Upstart'
http://en.wikipedia.org/wiki/Upstart
Om der er sammenhæng ved jeg dog ikke.

--
Med venlig hilsen

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Klaus Alexander Seis~ (21-08-2008)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 21-08-08 10:47

Jørgen Heesche skrev:

> I Linux/Unix har alle partitions i roden en mappe: lost+found/
> I den mappe kan man, efter at der har været diskproblemer,
> muligvis finde forsvundne filer, dog ikke under det originale
> navn.

Der er ikke tale om diskproblemer, men om at filer der slettes med
fuldt overlæg bliver placeret i et katalog ved navn .Trask-${UID}.

> Ubuntu bruger ikke det klassiske 'UNIX System V',
> http://en.wikipedia.org/wiki/System_V
> Ubuntu bruger 'Upstart'
> http://en.wikipedia.org/wiki/Upstart
> Om der er sammenhæng ved jeg dog ikke.

Ikke det fjerneste.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Jørgen Heesche (21-08-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen Heesche


Dato : 21-08-08 12:29

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> Jørgen Heesche skrev:
>
>> I Linux/Unix har alle partitions i roden en mappe: lost+found/
>> I den mappe kan man, efter at der har været diskproblemer,
>> muligvis finde forsvundne filer, dog ikke under det originale
>> navn.
>
> Der er ikke tale om diskproblemer, men om at filer der slettes med
> fuldt overlæg bliver placeret i et katalog ved navn .Trask-${UID}.
>

Nej, det ved jeg godt. Jeg nævnte mappen lost+found for at antyde at
Ubuntu måske 'blander' noget sammen.



--
Med venlig hilsen

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Jonas Bo Jalling (21-08-2008)
Kommentar
Fra : Jonas Bo Jalling


Dato : 21-08-08 12:09

Jesper Poulsen skrev:
> Greetings!
>
> Hvordan undgår jeg én gang for alle at slettede filer ender i .Trash på
> diverse drev?
>
> Anvender Ubuntu.
>
>
Hej Jesper,

Jeg læste lige denne:
<http://ubuntu.wordpress.com/2006/09/13/no-trash-on-external-usb-drives/>
Kan det bruges?

Mvh Jonas

D. Johnson (21-08-2008)
Kommentar
Fra : D. Johnson


Dato : 21-08-08 22:05

Jonas Bo Jalling skrev Den. 21-08-2008 13:09:

(jeg synes der er lidt problemer med det .Trash system og der er flere
programmer der har fingre i det,
så jeg er forvirret)

> Jeg læste lige denne:
> <http://ubuntu.wordpress.com/2006/09/13/no-trash-on-external-usb-drives/>
> Kan det bruges?

Inspireret af den side, fik jeg lavet en servicemenu til KDE som
sletter uden at flytte til kurven,
den er der måske andre der også kan bruge.

Gem denne fil som
$KDEHOME/share/apps/konqueror/servicemenus/harddelete.desktop
Så kommer der en ny 'handling' når man højreklikker på noget man vil
slette.

[Desktop Entry]
ServiceTypes=all/all
Actions=HardDelete;
Encoding=UTF-8

[Desktop Action HardDelete]
Exec=rm -Rf %U
Icon=editdelete
Name=HardDelete
Name[da]=Slet helt


--
Vh
Dennis

Jesper Poulsen (24-08-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 24-08-08 19:48

D. Johnson wrote:

> Inspireret af den side, fik jeg lavet en servicemenu til KDE som
> sletter uden at flytte til kurven,
> den er der måske andre der også kan bruge.

Kunne der laves noget der kobles direkte på 'Delete'-tasten, således at
filer forsvinder - helt?


--
Mvh
Jesper Poulsen

Thomas Overgaard (24-08-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Overgaard


Dato : 24-08-08 20:25


Jesper Poulsen wrote :

> Kunne der laves noget der kobles direkte på 'Delete'-tasten, således at
> filer forsvinder - helt?

Start "Control-Center" og gå ind under "KDE Components" og "File
Manager" og her vælger du siden "Behavior". Lige neden for feltet med
"Home URL:" er der et felt som hedder "Show 'Delete' context menu
entries which bypass the trashcan".

Hvis du sætter et hak her får du et ekstra menupunkt så du både har
"Move to Trash (Delete)" og "Delete (Shift+Delete)". Efterfølgende kan
du bare bytte om på genvejstasterne inde i Konqueror.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Jesper Poulsen (24-08-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 24-08-08 21:08

Thomas Overgaard wrote:

> Start "Control-Center" og gå ind under "KDE Components" og "File

Anvender Gnome

> du bare bytte om på genvejstasterne inde i Konqueror.

Den er ikke en del af Gnome


--
Mvh
Jesper Poulsen

Thomas Overgaard (24-08-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Overgaard


Dato : 24-08-08 21:34


Jesper Poulsen wrote :

> Anvender Gnome

Du svarede på et indlæg der beskrev hvordan det kunne gøres i KDE, og du
nævnte ikke noget om at du brugte en anden DM.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Jesper Poulsen (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 25-08-08 08:05

Thomas Overgaard wrote:

> Du svarede på et indlæg der beskrev hvordan det kunne gøres i KDE, og du
> nævnte ikke noget om at du brugte en anden DM.

Du har ikke været med fra starten af tråden.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Thomas Overgaard (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Overgaard


Dato : 25-08-08 18:45


Jesper Poulsen wrote :

> Du har ikke været med fra starten af tråden.

Så længe går jeg sgu ikke og husker på hvem der er OP.

Men lidt Gooling afslører at du burde kunne noget lignende i
Nautilus. Hvis du går ind på "Edit"|"Preferences" så skulle der under
"Behavior" være en mulighed får at få en ægte Delete i menuen.

Herefter skulle det være muligt at ændre genvejen:
<URL: http://www.movingtofreedom.org/2007/06/28/how-do-you-disable-the-ctrl-t-move-to-trash-shortcut-in-gnome-nautilus/>
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Brian Alexandersen (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Brian Alexandersen


Dato : 25-08-08 19:36

Thomas Overgaard wrote:
> Så længe går jeg sgu ikke og husker på hvem der er OP.
>
> Men lidt Gooling afslører at du burde kunne noget lignende i
> Nautilus. Hvis du går ind på "Edit"|"Preferences" så skulle der under
> "Behavior" være en mulighed får at få en ægte Delete i menuen.
>
> Herefter skulle det være muligt at ændre genvejen:
> <URL: http://www.movingtofreedom.org/2007/06/28/how-do-you-disable-the-ctrl-t-move-to-trash-shortcut-in-gnome-nautilus/>

Det er en DELETE som dukker op i "context menu" som man får frem ved at
højre klikke.

Det er sikkert ikke godt nok for Jesper.

--
Mvh Brian (6430)
---
Take hold now, the Future will not remember, the past does not forget.

Kent Friis (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 25-08-08 19:47

Den Mon, 25 Aug 2008 20:36:12 +0200 skrev Brian Alexandersen:
> Thomas Overgaard wrote:
>> Så længe går jeg sgu ikke og husker på hvem der er OP.
>>
>> Men lidt Gooling afslører at du burde kunne noget lignende i
>> Nautilus. Hvis du går ind på "Edit"|"Preferences" så skulle der under
>> "Behavior" være en mulighed får at få en ægte Delete i menuen.
>>
>> Herefter skulle det være muligt at ændre genvejen:
>> <URL: http://www.movingtofreedom.org/2007/06/28/how-do-you-disable-the-ctrl-t-move-to-trash-shortcut-in-gnome-nautilus/>
>
> Det er en DELETE som dukker op i "context menu" som man får frem ved at
> højre klikke.
>
> Det er sikkert ikke godt nok for Jesper.

Bruger Nautilus ikke GTK? GTK er fra starten lavet til at man selv
kan bestemme sine genveje.

I de gamle versioner af Gimp, før den fik en separat genvejs-editor,
åbnede man menuen, markerede et menupunkt, og trykkede på den
tast man ville have som gevej.

Virker det tilfældigvis også i Nautilus? Jeg kunne forestille mig
at den del af koden er cirka lige så gammel.

Det var en genial funktion, jeg fatter ikke at de har lavet det om
i nyere versioner af Gimp.

Mvh
Kent
--
Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke

.... for katten.

Brian Alexandersen (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Brian Alexandersen


Dato : 25-08-08 19:57

Kent Friis wrote:
> Bruger Nautilus ikke GTK? GTK er fra starten lavet til at man selv
> kan bestemme sine genveje.
>
> I de gamle versioner af Gimp, før den fik en separat genvejs-editor,
> åbnede man menuen, markerede et menupunkt, og trykkede på den
> tast man ville have som gevej.
>
> Virker det tilfældigvis også i Nautilus? Jeg kunne forestille mig
> at den del af koden er cirka lige så gammel.
>
> Det var en genial funktion, jeg fatter ikke at de har lavet det om
> i nyere versioner af Gimp.
>
> Mvh
> Kent

Hmmm...

Potentiale for en løsning...
--
Mvh Brian (6430)
---
Take hold now, the Future will not remember, the past does not forget.

Jesper Poulsen (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 25-08-08 23:24

Brian Alexandersen wrote:

> Det er en DELETE som dukker op i "context menu" som man får frem ved at
> højre klikke.
> Det er sikkert ikke godt nok for Jesper.

Nej, for jeg sletter ikke via menuer. Jeg sletter via tastaturet og der
virker det ikke.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Brian Alexandersen (26-08-2008)
Kommentar
Fra : Brian Alexandersen


Dato : 26-08-08 10:15

Jesper Poulsen wrote:
> Nej, for jeg sletter ikke via menuer. Jeg sletter via tastaturet og der
> virker det ikke.

No shit!.

Det siger du ikke???

--
Mvh Brian (6430)
---
Take hold now, the Future will not remember, the past does not forget.

Jesper Poulsen (24-08-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 24-08-08 19:46

Jonas Bo Jalling wrote:

> <http://ubuntu.wordpress.com/2006/09/13/no-trash-on-external-usb-drives/>
> Kan det bruges?

Ikke helt, syn's jeg ikke. Min "File Management Preferences" ser ud som
den på linket, men nu sletter jeg ikke via mus. Jeg sletter vis 'Del' og
der ender filer i .Trash-userid. De skal bare forsvinde - puf.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Adam Sjøgren (21-08-2008)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 21-08-08 19:12

On Thu, 21 Aug 2008 11:28:39 +0000, Jørgen wrote:

> Nej, det ved jeg godt. Jeg nævnte mappen lost+found for at antyde at
> Ubuntu måske 'blander' noget sammen.

Har du noget som helst at have dine insinuationer i, eller er det taget
ud af den blå luft?


Mvh.

Adam

--
"Achtung, babies!" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Jørgen Heesche (21-08-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen Heesche


Dato : 21-08-08 21:39

Adam Sjøgren wrote:
> On Thu, 21 Aug 2008 11:28:39 +0000, Jørgen wrote:
>
>> Nej, det ved jeg godt. Jeg nævnte mappen lost+found for at antyde at
>> Ubuntu måske 'blander' noget sammen.
>
> Har du noget som helst at have dine insinuationer i, eller er det taget
> ud af den blå luft?
>
>
Ikke andet end at det er noget rod at have en trash på hver partition.
Trash er forøvrigt en tåbelig afterabning af DOS. Filer skal slettes når
de slettes.

--
Med venlig hilsen

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Thorbjørn Ravn Ander~ (21-08-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 21-08-08 22:18

Jørgen Heesche skrev den 21-08-2008 22:39:

> Ikke andet end at det er noget rod at have en trash på hver partition.
> Trash er forøvrigt en tåbelig afterabning af DOS. Filer skal slettes når
> de slettes.

Det gør at filen kan mv'es derover hvilket er hurtigt, istedet for at
kopieres til skraldespandspartitionen hvilket er langsomt.

De få gange jeg har brug for at fiske noget op af skraldespanden
retfærdiggører de 9999 tilfælde hvor jeg ikke har. Jeg synes det er
fint - du kan garanteret slå det fra.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Jesper Poulsen (24-08-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 24-08-08 19:40

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> De få gange jeg har brug for at fiske noget op af skraldespanden
> retfærdiggører de 9999 tilfælde hvor jeg ikke har. Jeg synes det er

Jeg har ikke brug for at fiske noget som helst. Når jeg sletter skal det
forsvinde _helt_ - savner faktisk shredder'en i OS/2.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Thorbjørn Ravn Ander~ (24-08-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 24-08-08 20:45

Jesper Poulsen skrev den 24-08-2008 20:40:
> Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
>
>> De få gange jeg har brug for at fiske noget op af skraldespanden
>> retfærdiggører de 9999 tilfælde hvor jeg ikke har. Jeg synes det er
>
> Jeg har ikke brug for at fiske noget som helst. Når jeg sletter skal det
> forsvinde _helt_ - savner faktisk shredder'en i OS/2.

Tjah, Shift-Delete kan ikke gøre det?

Giver http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=667375 mening?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Jesper Poulsen (24-08-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 24-08-08 21:03

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Tjah, Shift-Delete kan ikke gøre det?

Nej. 'Delete' og _kun_ 'Delete'.

> Giver http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=667375 mening?

Jeg _har_ vinget af for "Include a Delete command that bypasses Trash",
med 'Delete' sender stdig til .Trash-useris. Jeg har ovenikøbet slået
Desktop'ens Trash can fra i "Configuration Editor". Lige meget hjælper det.

Bemærk. Jeg sletter ikke med musen. Jeg sletter med tastaturet. Det
andet er for ineffektivt.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Allan Willems Joerge~ (24-08-2008)
Kommentar
Fra : Allan Willems Joerge~


Dato : 24-08-08 20:41

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

>> Tjah, Shift-Delete kan ikke gøre det?
> Nej. 'Delete' og _kun_ 'Delete'.

Hvordan skal det forstås, du vil ikke bruge shift-delete?

mvh
--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Mind what you have learned. Save you it can." - Yoda

Jesper Poulsen (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 25-08-08 08:02

Allan Willems Joergensen wrote:

> Hvordan skal det forstås, du vil ikke bruge shift-delete?

Nej, _kun_ 'Delete'. Som oftest filhåndterer jeg via gnome-commander og
der sletter man filer med Delete. En gang imellem filhåndterer jeg via
Nautilus og der skal tingene fungere på samme måde. Alt andet er
ineffektivt.

Windows kan gøre det på den måde.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Allan Willems Joerge~ (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Allan Willems Joerge~


Dato : 25-08-08 07:32

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Nej, _kun_ 'Delete'. Som oftest filhåndterer jeg via gnome-commander og
> der sletter man filer med Delete. En gang imellem filhåndterer jeg via
> Nautilus og der skal tingene fungere på samme måde. Alt andet er
> ineffektivt.

Det er så din mening. Tilsyneladende er GNOME-folkene af en anden
mening. Men jeg er da helt sikker på at en patch vil blive analyseret.

> Windows kan gøre det på den måde.

Heldigt for dem.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Bother", said Pooh as he put right what once went wrong.

Jesper Poulsen (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 25-08-08 08:17

Allan Willems Joergensen wrote:

> Det er så din mening. Tilsyneladende er GNOME-folkene af en anden
> mening. Men jeg er da helt sikker på at en patch vil blive analyseret.

Og det kan ikke ændres?

>> Windows kan gøre det på den måde.
> Heldigt for dem.

Overvejer lidt at gå tilbage til Windows. Det her er til at få lange løg
af...


--
Mvh
Jesper Poulsen

Asbjorn Hojmark (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 25-08-08 08:57

On Mon, 25 Aug 2008 09:17:05 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Overvejer lidt at gå tilbage til Windows.

På grund af, hvordan man sletter filer? Wee.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Jesper Poulsen (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 25-08-08 11:45

Asbjorn Hojmark wrote:

>> Overvejer lidt at gå tilbage til Windows.
> På grund af, hvordan man sletter filer? Wee.

Ja. Windows er i det mindste konsistent på det område. Fjerner man
support for trash can og det gør man ét sted, så forsvinder filer når de
slettes med Delete. Det kan ikke lade sig gøre i Ubuntu og det pisser
mig virkeligt af. Gider ikke det lort!


--
Mvh
Jesper Poulsen

Allan Willems Joerge~ (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Allan Willems Joerge~


Dato : 25-08-08 11:14

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Ja. Windows er i det mindste konsistent på det område. Fjerner man
> support for trash can og det gør man ét sted, så forsvinder filer når de
> slettes med Delete. Det kan ikke lade sig gøre i Ubuntu og det pisser
> mig virkeligt af. Gider ikke det lort!

Så snup en kiks og hop tilbage i Windows. Uanset hvor meget du hidser
dig op, så er det nu engang sådan tingene er. Åben et bug eller skriv en
patch, du får ikke ændret noget ved at pive her.

I øvrigt. Det er længe siden jeg har brugt Windows i større stil, men
jeg mener ikke at Windows Commander bekymrer sig om hvad Explorer er
konfigureret til.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"You got a real nice face, you know." Ernest Borgnine

Jesper Poulsen (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 25-08-08 12:07

Allan Willems Joergensen wrote:

> jeg mener ikke at Windows Commander bekymrer sig om hvad Explorer er
> konfigureret til.

??


--
Mvh
Jesper Poulsen

Allan Willems Joerge~ (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Allan Willems Joerge~


Dato : 25-08-08 16:50

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

>> jeg mener ikke at Windows Commander bekymrer sig om hvad Explorer er
>> konfigureret til.
> ??

Er det fordi du ikke vil forstå det?Er det fordi du ikke vil forstå det?

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Bother," said Pooh, as he sunk his twelfth Guinness.

Jesper Poulsen (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 25-08-08 23:16

Allan Willems Joergensen wrote:

> Er det fordi du ikke vil forstå det?Er det fordi du ikke vil forstå det?

??


--
Mvh
Jesper Poulsen

Kent Friis (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 25-08-08 19:33

Den Mon, 25 Aug 2008 13:06:59 +0200 skrev Jesper Poulsen:
> Allan Willems Joergensen wrote:
>
>> jeg mener ikke at Windows Commander bekymrer sig om hvad Explorer er
>> konfigureret til.
>
> ??

Windows commander er et 3.-parts program, som nogen er meget glade
for at bruge. Hvis du ikke bruger det, er det komplet irrelevant.

Mvh
Kent
--
Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke

.... for katten.

Kent Friis (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 25-08-08 19:32

Den Mon, 25 Aug 2008 09:57:23 +0200 skrev Asbjorn Hojmark:
> On Mon, 25 Aug 2008 09:17:05 +0200, Jesper Poulsen
> <nospam@ingensteder.dk> wrote:
>
>> Overvejer lidt at gå tilbage til Windows.
>
> På grund af, hvordan man sletter filer? Wee.

Jeg kan sg* godt forstå ham... Det er jo en fordobling af antallet
af tastetryk, eller en halvering af effektiviteten.

Mvh
Kent
--
Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke

.... for katten.

Brian Alexandersen (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Brian Alexandersen


Dato : 25-08-08 19:40

Kent Friis wrote:
> Den Mon, 25 Aug 2008 09:57:23 +0200 skrev Asbjorn Hojmark:
>> På grund af, hvordan man sletter filer? Wee.
>
> Jeg kan sg* godt forstå ham... Det er jo en fordobling af antallet
> af tastetryk, eller en halvering af effektiviteten.
>
> Mvh
> Kent

Hvor mange filer skal man slette førend at effektiviteten falder ???

--
Mvh Brian (6430)
---
Take hold now, the Future will not remember, the past does not forget.

Kent Friis (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 25-08-08 19:42

Den Mon, 25 Aug 2008 20:40:01 +0200 skrev Brian Alexandersen:
> Kent Friis wrote:
>> Den Mon, 25 Aug 2008 09:57:23 +0200 skrev Asbjorn Hojmark:
>>> På grund af, hvordan man sletter filer? Wee.
>>
>> Jeg kan sg* godt forstå ham... Det er jo en fordobling af antallet
>> af tastetryk, eller en halvering af effektiviteten.
>
> Hvor mange filer skal man slette førend at effektiviteten falder ???

Det er ligegyldigt. En halvering er en halvering.

Mvh
Kent
--
Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke

.... for katten.

Brian Alexandersen (26-08-2008)
Kommentar
Fra : Brian Alexandersen


Dato : 26-08-08 10:18

Kent Friis wrote:
>> Kent Friis wrote:
> Det er ligegyldigt. En halvering er en halvering.
>
> Mvh
> Kent

rm -r * fra / må være det mest effektive.

7 tast på tastaturet og tusindvis af filer forsvinder.

--
Mvh Brian (6430)
---
Take hold now, the Future will not remember, the past does not forget.

Jesper Poulsen (26-08-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 26-08-08 12:02

Brian Alexandersen wrote:

> rm -r * fra / må være det mest effektive.
> 7 tast på tastaturet og tusindvis af filer forsvinder.



Hvem var tumlingen der gjorde det på EUC Syd's VAX?


--
Mvh
Jesper Poulsen

Brian Alexandersen (26-08-2008)
Kommentar
Fra : Brian Alexandersen


Dato : 26-08-08 12:18

Jesper Poulsen wrote:
>> 7 tast på tastaturet og tusindvis af filer forsvinder.
>
>
>
> Hvem var tumlingen der gjorde det på EUC Syd's VAX?

Det husker jeg ikke mere.

Det var en DM'er, men det siger vel næsten sig selv.

BC var vidst ikke besynderlig begejstret for at skulle ominstallere den vax.

Men hvad. De havde en mere at prøve på.
--
Mvh Brian (6430)
---
Take hold now, the Future will not remember, the past does not forget.

Brian Alexandersen (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Brian Alexandersen


Dato : 25-08-08 11:14

Jesper Poulsen wrote:
>
> Nej, _kun_ 'Delete'. Som oftest filhåndterer jeg via gnome-commander og
> der sletter man filer med Delete.

Ja men ikke som default !

--
Mvh Brian (6430)
---
Take hold now, the Future will not remember, the past does not forget.

Jesper Poulsen (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 25-08-08 11:46

Brian Alexandersen wrote:

>> Nej, _kun_ 'Delete'. Som oftest filhåndterer jeg via gnome-commander og
>> der sletter man filer med Delete.
> Ja men ikke som default !

Jeg har ikke ændret gnome-commander. Jeg har ikke ændret det mindste.
'Delete' sletter en fil så den forsvinder _helt_.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Brian Alexandersen (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Brian Alexandersen


Dato : 25-08-08 11:54

Jesper Poulsen wrote:
> Jeg har ikke ændret gnome-commander. Jeg har ikke ændret det mindste.
> 'Delete' sletter en fil så den forsvinder _helt_.

I Settings>Options og fanebladet Confirmation var der ved "Confirm
before delete" sat kryds.
Hvis der er kryds spørger den om den skal slette filen.

Men det kan da være at der er andre defaults tilbage i 7.10.

Men det er sådan i 8.04.

--
Mvh Brian (6430)
---
Take hold now, the Future will not remember, the past does not forget.

Jesper Poulsen (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 25-08-08 12:08

Brian Alexandersen wrote:
> I Settings>Options og fanebladet Confirmation var der ved "Confirm
> before delete" sat kryds.
> Hvis der er kryds spørger den om den skal slette filen.

Men den slettes. Den overføres ikke til en pensionisttilværelse et andet
sted på harddisken.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Brian Alexandersen (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Brian Alexandersen


Dato : 25-08-08 12:18

Jesper Poulsen wrote:
> Men den slettes. Den overføres ikke til en pensionisttilværelse et andet
> sted på harddisken.

Ja.

Men det er også en seperat aplikation og ikke Nautilus.
Ellers må du se om der er andre alternativer til Nutilus.

Ellers må du jo selv igang med at lave en fix til det.

--
Mvh Brian (6430)
---
Take hold now, the Future will not remember, the past does not forget.

Jesper Poulsen (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 25-08-08 12:28

Brian Alexandersen wrote:

> Ellers må du se om der er andre alternativer til Nutilus.

Nu er Nautilus jo standardfilhåndteringen i Gnome.

> Ellers må du jo selv igang med at lave en fix til det.

Jeg har overtalt én til at kigge på det. Der er dog ingen garantier, men
han er ret fiks til fejlretninger i GUI's


--
Mvh
Jesper Poulsen

Thorbjørn Ravn Ander~ (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 25-08-08 20:19

Jesper Poulsen skrev den 25-08-2008 12:45:
> Brian Alexandersen wrote:
>
>>> Nej, _kun_ 'Delete'. Som oftest filhåndterer jeg via gnome-commander og
>>> der sletter man filer med Delete.
>> Ja men ikke som default !
>
> Jeg har ikke ændret gnome-commander. Jeg har ikke ændret det mindste.
> 'Delete' sletter en fil så den forsvinder _helt_.

Hvad er så problemet? Brug gnome-commander.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Jesper Poulsen (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 25-08-08 23:18

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvad er så problemet? Brug gnome-commander.

Det er ikke altid jeg er i stand til at benytte gnome-commander.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Thorbjørn Ravn Ander~ (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 25-08-08 23:45

Jesper Poulsen skrev den 26-08-2008 00:17:
> Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
>
>> Hvad er så problemet? Brug gnome-commander.
>
> Det er ikke altid jeg er i stand til at benytte gnome-commander.

Jeg kan forstå at forhindringerne er uoverstigelige. Du må tilbage til
Windows.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Thorbjørn Ravn Ander~ (24-08-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 24-08-08 22:04

Jesper Poulsen skrev den 24-08-2008 22:03:

> Bemærk. Jeg sletter ikke med musen. Jeg sletter med tastaturet. Det
> andet er for ineffektivt.

Shift-Delete?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Jesper Poulsen (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 25-08-08 08:02

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Shift-Delete?

Nej!!! DELETE!


--
Mvh
Jesper Poulsen

Thorbjørn Ravn Ander~ (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 25-08-08 08:16

Jesper Poulsen skrev den 25-08-2008 09:02:
> Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
>
>> Shift-Delete?
>
> Nej!!! DELETE!

Det kan den nok ikke. Du må enten skifte til KDE eller Windows.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Jesper Poulsen (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 25-08-08 08:18

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det kan den nok ikke. Du må enten skifte til KDE eller Windows.

Det bliver Windows, så. Kan ikke klare KDE.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Brian Alexandersen (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Brian Alexandersen


Dato : 25-08-08 11:15

Jesper Poulsen wrote:
> Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
>
>> Det kan den nok ikke. Du må enten skifte til KDE eller Windows.
>
> Det bliver Windows, så. Kan ikke klare KDE.

Hvorfor så ikke tage skridtet tilbage til OS/2 hvis du savner
shredder'en sådan..

Jeg er skuffet over din udmelding om at du måske vil emigrere tilbage
til Windows pga. hvad jeg personligt anser som en bagatel.

Du er trods alt medvirkende til at jeg nu kører Ubuntu næsten fuld tid.

Men verden er ikke at lave.
--
Mvh Brian (6430)
---
Take hold now, the Future will not remember, the past does not forget.

Jesper Poulsen (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 25-08-08 11:48

Brian Alexandersen wrote:

> Jeg er skuffet over din udmelding om at du måske vil emigrere tilbage
> til Windows pga. hvad jeg personligt anser som en bagatel.

Jeg anser det ingenlunde for at være en bagatel. Jeg kan ikke arbejde
med en brugerflade der ikke er konsistent.

> Du er trods alt medvirkende til at jeg nu kører Ubuntu næsten fuld tid.

Jeg glæder mig da over at du ikke har problemer med ting der ikke
opfører sig konsistent.

Og jo, jeg kunne skam godt finde på at udskifte Linux med OS/2. OS/2 er
mere konsistent end noget andet OS der nogensinde har fundet vej til
PC-platformen.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Kent Friis (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 25-08-08 19:35

Den Mon, 25 Aug 2008 12:48:28 +0200 skrev Jesper Poulsen:
>
> Og jo, jeg kunne skam godt finde på at udskifte Linux med OS/2. OS/2 er
> mere konsistent end noget andet OS der nogensinde har fundet vej til
> PC-platformen.

OSX? Macs er faktisk PC'er i forklædning nutildags.

Mvh
Kent
--
Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke

.... for katten.

Jørgen Heesche (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen Heesche


Dato : 25-08-08 10:38

Jesper Poulsen wrote:
> Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
>
>> De få gange jeg har brug for at fiske noget op af skraldespanden
>> retfærdiggører de 9999 tilfælde hvor jeg ikke har. Jeg synes det er
>
> Jeg har ikke brug for at fiske noget som helst. Når jeg sletter skal det
> forsvinde _helt_ - savner faktisk shredder'en i OS/2.
>
>
Der er en effektiv måde til at slette totalt med det samme: brug
linuxkommandoen 'rm' fra en kommandolinie (xterm). Jeg sletter aldrig
fra diverse GUI'er. Jeg er heller ikke tilhænger trash-systemet. Trash
er en sikker metode til at fylde disken op bag ens ryg.

--
Med venlig hilsen

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Jesper Poulsen (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 25-08-08 11:57

Jørgen Heesche wrote:

> Der er en effektiv måde til at slette totalt med det samme: brug
> linuxkommandoen 'rm' fra en kommandolinie (xterm). Jeg sletter aldrig

Hvordan plukker du forskellige filer til sletning med rm?

Jeg plukker filer til sletning via gnome-commander og nogle gange via
Nautilus. I gnome-commander forsvinder filerne som de skal. I Nautilus
skal man gøre krumspring for at opnå det samme. Hvorfor?

Hvorfor er det ikke muligt at slette filer _effektivt_ i Nautilus.
Hvorfor???

> fra diverse GUI'er. Jeg er heller ikke tilhænger trash-systemet. Trash
> er en sikker metode til at fylde disken op bag ens ryg.

Præcis. Og derfor er Trash Can også slået fra i Configuration Editor. I
virkeligheden ender alt stadig i .Trash (fra Desktop'en ender det i
/home/userid/.Trash)


--
Mvh
Jesper Poulsen

Kent Friis (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 25-08-08 19:40

Den Mon, 25 Aug 2008 12:57:22 +0200 skrev Jesper Poulsen:
>
> Jeg plukker filer til sletning via gnome-commander og nogle gange via
> Nautilus. I gnome-commander forsvinder filerne som de skal. I Nautilus
> skal man gøre krumspring for at opnå det samme. Hvorfor?
>
> Hvorfor er det ikke muligt at slette filer _effektivt_ i Nautilus.
> Hvorfor???

Fordi Nautilus var et separat projekt, der blev inkluderet i Gnome
længe før der var sådanne standarder for hvordan man sætter tingene
op, og de oprindelige udviklere har man vist ikke hørt fra i årevis.

Mvh
Kent
--
Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke

.... for katten.

Adam Sjøgren (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 25-08-08 19:18

On Mon, 25 Aug 2008 12:14:38 +0200, Brian wrote:

> Jeg er skuffet over din udmelding om at du måske vil emigrere tilbage
> til Windows pga. hvad jeg personligt anser som en bagatel.

Hvad snakker du om?! Det er super vigtigt!! Så vigtigt at folk spytter
patches ud i spandevis for at få det ændret!!!


Mvh.

--
"This is where the JSON (or YAML) folks are really Adam Sjøgren
missing the point by proudly pointing to the asjo@koldfront.dk
technical advantages of their format: any damn fool
could produce a better data format than XML."

Adam Sjøgren (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 25-08-08 19:20

On Mon, 25 Aug 2008 12:57:22 +0200, Jesper wrote:

> I gnome-commander forsvinder filerne som de skal. I Nautilus skal man
> gøre krumspring for at opnå det samme. Hvorfor?

For at genere dig. Personligt. Hvorfor skulle det ellers være?

> Hvorfor er det ikke muligt at slette filer _effektivt_ i Nautilus.
> Hvorfor???

For at holde folk der bruger Delete-tasten til at slette filer væk fra
Linux, naturligvis.


Mvh.

--
"I gotta go right now; someone is videotaping me in Adam Sjøgren
my spaceship" asjo@koldfront.dk

Adam Sjøgren (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Adam Sjøgren


Dato : 25-08-08 20:17

On Mon, 25 Aug 2008 20:57:11 +0200, Brian wrote:

> Kent Friis wrote:

>> Det var en genial funktion, jeg fatter ikke at de har lavet det om
>> i nyere versioner af Gimp.

Det har de da heller ikke...

"Keyboard Shortcuts

[...]

GIMP can give you the ability to create keyboard shortcuts (key
combinations that activate a menu entry) dynamically, by pressing the
keys while the pointer hovers over the desired menu entry. However,
this capability is disabled by default, because it might lead novice
users to accidentally overwrite the standard keyboard shortcuts. If
you want to enable it, check “Use dynamics keyboard shortcuts” here."

- <http://docs.gimp.org/en/gimp-pimping.html#gimp-prefs-dialog>


Mvh.

--
"I gotta go right now; someone is videotaping me in Adam Sjøgren
my spaceship" asjo@koldfront.dk

Kent Friis (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 25-08-08 20:34

Den Mon, 25 Aug 2008 21:16:30 +0200 skrev Adam Sjøgren:
> On Mon, 25 Aug 2008 20:57:11 +0200, Brian wrote:
>
>> Kent Friis wrote:
>
>>> Det var en genial funktion, jeg fatter ikke at de har lavet det om
>>> i nyere versioner af Gimp.
>
> Det har de da heller ikke...
>
> "Keyboard Shortcuts
>
> [...]
>
> GIMP can give you the ability to create keyboard shortcuts (key
> combinations that activate a menu entry) dynamically, by pressing the
> keys while the pointer hovers over the desired menu entry. However,
> this capability is disabled by default, because it might lead novice
> users to accidentally overwrite the standard keyboard shortcuts. If
> you want to enable it, check ?Use dynamics keyboard shortcuts? here."
>
> - <http://docs.gimp.org/en/gimp-pimping.html#gimp-prefs-dialog>

Det virker bare kun halvt, for de taster der allerede har en funktion
når menuen er åben (og det er der mange der har) aktiverer bare denne
funktion i stedet.

Men ok, det er nok svært at få begge dele Det var bare meget nemmere
i gamle dage, manglede man tastekombination, fandt man funktionen i
menuen og trykke på tasten, og så var det det. Nutildags skal man for
de fleste taster ind i preferences, og finde listen, og så rette den
tast til. Trykke <ok> hele vejen ud, og ti sekunder senere opdager
man at man mangler endnu en tastekombination.

Mvh
Kent
--
Hvis en sort kat går over vejen foran en bil, betyder det ulykke

.... for katten.

Jesper Poulsen (25-08-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Poulsen


Dato : 25-08-08 23:33

Jesper Poulsen wrote:

> Hvordan undgår jeg én gang for alle at slettede filer ender i .Trash på
> diverse drev?

Det har vist sig at der er tale om en bug i Nautilus.

Som det kan læses nedenunder, så har jeg disablet Trash Can for 9
måneder siden.
http://www.archivum.info/dk.edb.system.unix/2007-11/msg00577.html

At filer så alligevel ender i Trash Can skyldes en fejl i Nautilus. Den
setting bliver ikke behandlet i Nautilus.

Jeg har sat en mand på sagen (min fætter). Han er ganske vist
Enlightenment-mand, men han har erfaring med små fejlrettelser i GUI's.

Hvis der skulle sidde en med noget viden omkring Gnome/Nautilus som
ville være til nytte for en softwaremand der ikke er kendt i Gnome, så
træd endeligt frem.


--
Mvh
Jesper Poulsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409081
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste