tips om hvidløg
Fra : Anja Christensen

Dato : 22-07-01 19:58

Hejsa....
Vi er to unge mennesker, som har fået lavet os en køkkenhave, hvor vi bl.a
har plantet hvidløg.
Da vi ikke har haft køkkenhave før, er vi lidt på vildspor, med hvordan vi
kan se hvornår vores hvidløg er "modne" til at komme op af jorden.
Er der nogen, som har erfaring med det ?

mvh
Anja

Fra : Jakob Bock

Dato : 22-07-01 20:57

> Da vi ikke har haft køkkenhave før, er vi lidt på vildspor, med hvordan vi
> kan se hvornår vores hvidløg er "modne" til at komme op af jorden.
> Er der nogen, som har erfaring med det ?

Dette er også mit første år med køkkenhave og hvidløg, så jeg har ikke
ligefrem den helt store erfaring med hensyn til høst. Vi er dog begyndt at
tage løg op til den daglige madlavning, og vi regner med at høste resten
inden længe.

Det er noget med at hvis man høster for tidligt, er de lag der skal beskytte
fedene ikke udviklet tilstrækkeligt til at løgene kan opbevares i længere
tid. Høstet de for sent løsnes fedene med samme problem til følge.

Du kan læse lidt om det rette høsttidspunkt på:

http://www.praktiskoekologi.dk/nyheder/nyhavetip2.htm#uge28

Her står der bl.a.:

"Hvidløg lægger sig dog ikke ned, inden de er høstklare, men stænglen
bliver tyndere og er ikke længere så saftspændt."

Det kan dog godt svare sig at høste løgene inden de er for visne, da man så
også har glæden af at kunne spise løgtoppen, der gør sig godt i salater mm.

I tidsskriftet Praktisk Økologi var der i september/oktober-nummeret sidste
år en længere artikel om emnet. De har sikkert bladet på jeres lokale
bibliotek.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : @ndersen

Dato : 23-07-01 08:03

Anja Christensen <snuskebamse@fjern.dette.yahoo.dk> skrev i en

> med hvordan vi kan se hvornår vores hvidløg er "modne" til at komme op
af jorden.

Man kan se, at løgene er klar til at blive taget op, når over halvdelen af
toppene lægger sig ned langs jorden.

Mvh
@ndersen

Fra : Egholm

Dato : 24-07-01 13:42

Anja Christensen skrev i meddelelsen ...
>Da vi ikke har haft køkkenhave før, er vi lidt på vildspor, med hvordan vi
>kan se hvornår vores hvidløg er "modne" til at komme op af jorden.

Hej Anja,
Når stænglerne er næsten visnet ned - så graver I løgene op - binder
stænglerne sammen og lader dem hænge til tørre i en garage, udhus eller
tilsvarende - vinteren igennem kan I så hente velsmagende hvidløg !
Iøvrigt kan det være en stor fordel at plante rigtig mange hvidløg -
sommeren igennem er de grønne stængler - samt naturligvis løgne - yderst
delikate i sommersalater og tilsvarende. I kan også forsøge Jer med at
plante hvidløg i sensommeren/efteråret - de overvintrer og så kan der komme
hvidløg i maden tidligere næste år.
Med venlig hilsen
Klaus Egholm
http://home6.inet.tele.dk/troeholm/