Som udgangspunkt er det en god ide at starte med at fremlægge sin klage for
opdrætter. Helst skriftligt, fx. via e-mail, så der ikke senere opstår tvivl
om, hvad der er aftalt eller sagt. Føler man sig derefter dårligt behandlet
eller snydt og kan man ikke nå til forlig med opdrætter, bør man indgive en
klage til opdrætterens forening.
Hvis katten er købt hos en rigtig opdrætter og har Felis Danica stamtavle,
så er opdrætteren medlem af een af de 4 hovedklubber - link kan ses her:
http://www.felisdanica.dk/ hvor man kan indgive en klage og få prøvet sin
sag og hvor opdrætter enten kan blive frikendt eller kan blive dømt til at
give et afslag i prisen, lade handlen gå tilbage eller give en
erstatningskilling...
Kontakt den klub opdrætteren er medlem af (det står øverst til venstre på
købskontrakten, hvis der er tale om en standard Felis Danica kontrakt) og
bed dem vejlede om det videre forløb.
Der er også mulighed for at bruge købelovens 2 års reklamationsret og klage
til Forbrugerklagenævnet eller i yderste konsekvens kontakte en advokat og
indgive civilt søgsmål (men det kan absolut ikke betale sig rent økonomisk).
Med venlig hilsen
Gainsbourg