Kæmpe prisstigning på fjernvarme
Fra : Tico

Dato : 30-06-08 12:02

Hej,

Jeg har lige modtaget fjernvarme budget på mit hus for 2008/2009 og sidste
periode betalte jeg 12.600 og nu er der budgetteret med en udgiftt på
17.800. Er der andre, der har oplevet det samme?

Mvh.

Bosco

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 30-06-08 12:43

Tico skrev

> Jeg har lige modtaget fjernvarme budget på mit hus for 2008/2009 og sidste
> periode betalte jeg 12.600 og nu er der budgetteret med en udgiftt på
> 17.800. Er der andre, der har oplevet det samme?

Alle brugere af de små værker er løbet ind i massive problemer
Heldigvis er vi koblet på Trefor og har en pris på 575,- pr MWh

- Peter

Fra : Max

Dato : 30-06-08 13:09

Hej Tico

> 17.800. Er der andre, der har oplevet det samme?

Der kommer vidst stigninger til alle, af forskellig størrelse,
men fjernvarmeprisen følger jo oliepriserne, så derfor.

--
Mvh Max

Fra : Lars

Dato : 30-06-08 19:08

"Tico" <ticho@vesanet.de> skrev i en meddelelse
> [...]
> periode betalte jeg 12.600 og nu er der budgetteret med en udgiftt på
> 17.800. Er der andre, der har oplevet det samme?

Hvad er dit forbrug i kwh? og er det steget i forhold til sidste år?

Vores fjernvarme falder pt 5øre pr kwh om året..

Der nævnes at fjernvarme følger olieprisen? øhh, hvorfor det, det er da de
færreste fjernvarme værker der benytter olie..

Fra : Max

Dato : 30-06-08 19:23

Hej Lars

> Der nævnes at fjernvarme følger olieprisen? øhh, hvorfor det, det er
> da de færreste fjernvarme værker der benytter olie..

Er gaspriserne ikke låst til oliepriserne ?

--
Mvh Max

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-07-08 00:47

"Lars" skrev

> Der nævnes at fjernvarme følger olieprisen? øhh, hvorfor det, det er da de
> færreste fjernvarme værker der benytter olie..

De små værker bliver ramt hårdt af de stigende oliepriser

- Peter

Fra : Kim Christensen

Dato : 30-06-08 14:19

On 30 Jun., 20:23, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Lars

> Er gaspriserne ikke låst til oliepriserne ?

Jo, de plejer at følges ad. Men mange fjernvarmeværker supplerer op
med varme fra affaldsforbrænding. Her i byen eksperimenterer de med
geotermisk varme, men alligevel stiger prisen lidt, fordi de også
aftager naturgas - de er vist forpligtet til at aftage en vis volumen
naturgas. Men fjernvarmen stiger ikke helt så meget som olien.

Hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-08 08:26

Fjernvarmeprisen følger ikke oliepriser.

Fjernvarmepriser følger de faktiske udgifter på/ved fjernvarmeværket,
blanding af faste og variable udgifter - intet fjernvarmeværk i DK må lave
et overskud.
Fjernvarmeværker i DK bruger mange forskellige typer brændsel f.eks. flis,
halm, træpiller, biogas, solvarme, affaldsvarme, gas, frøskaller bare for at
nævne nogle.
Prisen på fjernvarmen følger altså prisen på brænslet.
Mange kraftvarmeværker har også en indtægt fra salg af strøm til
elselskaberne.

Problemet med de (ekstremt) stigende fjernvarmepriser skal primært findes i
3 faktorer.
Gasprisen (der føler olieprisen) er steget voldsomt her på det seneste.
Elprisen er faldet drastisk, på nogle tidspunkter har elprisen været kr.
0,00 !! (ikke noget vi mærker som private)
Værker der bruger gas er låst til gassen (teknik og lov) - kan ikke skifte
til andet brændsel. (hvilket også gælder for de fleste private gaskunder)
En sidste ting er antallet af forbrugere tilsluttet værket, mange værker med
gas som brændsel, er for små og derfor er der for få forbrugere til at dele
de faste udgifter - husleje, lønninger, forsikringer, gæld, afskrivninger på
bygninger, produktionsanlæg og ledningsnet.

Værker der bruger andet brændsel (halm, flis o.s.v.) oplever ikke den samme
stigning, enkelte steder falder prisen.
Der findes mange værker i DK, hvor prisen er under kr. 10.000,- for et alm.
hus på 140m².
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Kim Christensen

Dato : 01-07-08 03:27

On 1 Jul., 09:25, "Ole \"Toggal\" Juhl"
<olepunktumjuhlsnabelAtoggalpunktumdk> wrote:
> Fjernvarmeprisen følger ikke oliepriser.
>
> Fjernvarmepriser følger de faktiske udgifter på/ved fjernvarmeværket,

Det var også det jeg mente, men ikke fik skrevet særligt tydeligt.

> [...]
> stigning, enkelte steder falder prisen.
> Der findes mange værker i DK, hvor prisen er under kr. 10.000,- for et alm.

Jeg kan holde et hus på 120 kvm med fjernvarme for ca 5-6000 pr år.
Her er priserne er steget, bl.a. fordi fjernvarmen supplerer op med
naturgas på et kraftvarmeværk, og så vidt jeg husker fra et åbent hus
arrangement skal de aftage en vis mængde gas pr år.

Sjovt nok ville konkurrencestyrelsen blande sig hvis to
bensinselskaber altid tog samme pris for bensin. Men når et gasselskab
konsekvent tager samme pris som olie, uden at gasprisen følger de
naturlige markedsmekanismer er det åbenbart helt i orden!

Hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-08 11:39

> [...]
>konsekvent tager samme pris som olie, uden at gasprisen følger de
>naturlige markedsmekanismer er det åbenbart helt i orden!

Jeps,
Det handler om at staten (os) har indtægter på gassen (DONG og skatter)
Samtidig er det en lov, at gassen skal følge olien - på det hollandske
spotmarked, altså et virkeligt følsomt marked.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : BJLeeming@gmail.com

Dato : 11-07-08 06:51

On Jun 30, 1:02 pm, "Tico" <ti...@vesanet.de> wrote:
> [...]
> periode betalte jeg 12.600 og nu er der budgetteret med en udgiftt på
> 17.800. Er der andre,  der har oplevet det samme?

1/7/2008

Ellidshøj forsynet af Ferslev Kraftvarmeværk har sat priser op v.

Barry