Regnvandstønde
Fra : F.Kold

Dato : 28-06-08 06:47

Hej

Hvor mange liter regnvand, kaster hver kvadratmeter tagflade af sig pr. år?
Jeg er godt klar over, at taghældningen spiller ind på resultatet.

Fkold

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 28-06-08 07:27

"F.Kold" <FJARENfkold@DETTEmail.dk> wrote in message
> Hej
>
> Hvor mange liter regnvand, kaster hver kvadratmeter tagflade af sig pr.
> år? Jeg er godt klar over, at taghældningen spiller ind på resultatet.
>
> Fkold

En kvadratmeter giver 1 litet pr. milimeter regn der falder.

JJ

Fra : Benny Andersen

Dato : 28-06-08 08:32

On Sat, 28 Jun 2008 07:46:35 +0200, F.Kold wrote:

> Hej
>
> Hvor mange liter regnvand, kaster hver kvadratmeter tagflade af sig pr. år?
> Jeg er godt klar over, at taghældningen spiller ind på resultatet.

Afhænger af hvor du bor og hvornår:
http://www.dmi.dk/dmi/index/nyheder/nyheder-2/regional-_og_lokalvejret_i_2007.htm
Regn med den vandrette projektion af taget - multiplicer med cosinus til
taghældningen.

--
Benny Andersen

Fra : Ivan

Dato : 28-06-08 09:10

"F.Kold" <FJARENfkold@DETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvor mange liter regnvand, kaster hver kvadratmeter tagflade af sig pr.
> år? Jeg er godt klar over, at taghældningen spiller ind på resultatet.
>
> Fkold

Dav

Når der skal dimensioneres regnvandsledninger er der nogle regler der er
ganske klare, det regnmodtagene areal i m2 beregnes som summen af: de
indgående vandrette arealer+den vandrette projektion af de skrå flader +1/3
af de lodrette flader der rammes af den størsteslagregnsmængde o.s.v.
Det vil sige at du måler dit tag i vandret projektion og har derved
tagareal, derefter tager du fat i kommunen og hører om De har nogle tal for
hvormeget regn der flader i din kommune.

Fra : Armand

Dato : 28-06-08 13:50

Ivan skrev:

> [...]
> tagareal, derefter tager du fat i kommunen og hører om De har nogle tal for
> hvormeget regn der flader i din kommune.

I grunden falder der vel samme mængde vand på et fladt tag, som på den
samlede flade af en tagrejsning :-/
Eneste forskel skulle vel være i hvilken grad at regnen "falder vandret"
p.g.a. vindhastigheden, men i så fald burde der et eller andet sted være
taget højde for om tagretningen er nord/syd eller øst/vest hvilket der
ikke er.

Hvis man vil estimere hvor stor en regntøndes kapacitet skal være, går
man nok ikke fejl af at gå ud fra bygningens grund-areal og beregne
v.h.a. 1mm pr. m² = én liter!

--
Armand.