Metaldetektor
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-06-08 14:57

Hej

I morges holdt der en minigraver ude ved vejen, som var ved at grave en
stikledning til fiberbredbånd ned til mig. Helt uventet, men dog
bestilt.

Nu skal jeg så selv have gravet et rør ned som går ud til vejen - godt
100 meter. Det er i sig selv ikke noget problem, men der er jo nok både
telefon og vandledning derude.

Så vidt jeg ved er vandledningen noget dybere i jorden end
telefonledningen er. Så vandet er jeg ikke så bekymret for at ramme i.

Men telefonen.... kan man spore sådan en ledning med en metaldetektor?
Jeg har TDC's planer for hvordan min telefonlednign ligger - men jeg ved
også at de ikke nødvendigvis passer .......

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Kasper

Dato : 17-06-08 15:40

> Men telefonen.... kan man spore sådan en ledning med en metaldetektor?
> Jeg har TDC's planer for hvordan min telefonlednign ligger - men jeg ved
> også at de ikke nødvendigvis passer .......

Kan du ikke få dem til at komme ud og mærke det op ?

Har jeg da set de kan gøre, samme med el-selskabet

Kasper

Fra : Holst

Dato : 17-06-08 18:06

Kasper wrote:

> Kan du ikke få dem til at komme ud og mærke det op ?

Tror du ikke, de tager sig pænt betalt for det?

Men TDC har i hvert fald en afdeling, der kan være behjælpelig, når man
skal grave i sin jord. Det er vist også den, der kan sende en kort over
det - man kan faktisk få det online, hvis man vil det.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-06-08 22:03

On Tue, 17 Jun 2008 19:06:15 +0200, Holst <newsfeb08@shelter.dk> wrote:

>Tror du ikke, de tager sig pænt betalt for det?

Det kunne bedst ligne dem ......

>Men TDC har i hvert fald en afdeling, der kan være behjælpelig, når man
>skal grave i sin jord. Det er vist også den, der kan sende en kort over
>det - man kan faktisk få det online, hvis man vil det.

Jeg har før fået ledningsoplysninger fra dem, ganske gratis. Dog via
almindelig brev, dog bestilg online. Og så stod der noget om at
oplysnignerne kun var gældende i 14 dage, en måned eller noget i den
dur.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Holst

Dato : 17-06-08 22:38

Mads Lie Jensen wrote:

> Det kunne bedst ligne dem ......

Skal de have folk ud, så koster det.

> [...]
> almindelig brev, dog bestilg online. Og så stod der noget om at
> oplysnignerne kun var gældende i 14 dage, en måned eller noget i den

Der var en eller anden side, hvor man vist ved at taste telefonnummer og
kontonummer ind kunne få mailet en PDF med tegning.

Og at den kun er gældende i 14 dage har næppe den store betydning i de
fleste parcelhuskvarterer. Men det er nok bare TDCs måde at sikre sig,
at oplysninger "udløber", så man ved, at man bør arbejder med nye
oplysninger, inden man begynder at grave.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 17-06-08 15:42

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Jeg har TDC's planer for hvordan min telefonlednign ligger - men jeg ved
> også at de ikke nødvendigvis passer .......

Du kunne jo ringe til TDC´s ledningsoplysning på 70150715 og spørge om du
ikke kan få dit kabel påvist, så er du på den sikre side.

Steen.

Fra : Ivan

Dato : 17-06-08 17:21

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Du kunne jo ringe til TDC´s ledningsoplysning på 70150715 og spørge om du
> ikke kan få dit kabel påvist, så er du på den sikre side.

Det vil de sikkert have penge for.
Hvis du har en tegning over hvor din ledning går, så grav da ned til
den(forsigtigt). Den ligger jo nik ikke særlig dybt.

Fra : Mureren

Dato : 17-06-08 17:49

> [...]
> Jeg har TDC's planer for hvordan min telefonlednign ligger - men jeg ved
> også at de ikke nødvendigvis passer .......

Hvis du har rekvireret TDC's plantegning, så er det kun dit ansvar hvis du
graver i ledningen hvor de har markeret den ligger. Ligger den andetsteds,
må de selv komme og reparere den.
(jaja, det er da rarest at undgå at grave den over
Jeg tvivler på der er metal nok i den til du kan finde den med en
metaldetektor, men har ingen erfaring med det!

Men HUSK...at lægge et ekstra kabelrør med træktråd når du har fået gravet
renden, helst af denne type:
http://www.nyrupplast.dk/prislister/Kabelbeskyttelses/Side1_2.htm
Kabuflex R, og i den største diameter du har råd til!
(det er vigtigt at det er korrugeret udvendigt og glat indvendigt...og
træktråden siger næsten sig selv..bare husk at første gang der er en der
skal trække noget ind i røret skal de trække endnu en tråd med!)

Fiberbredbåndet har sit eget kabelrør, det lægger du bare ved siden af det
store rør.

Og husk afmærkning med det tykke markeringsbånd for stærkstrøm!

Mvh.
Mureren

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-06-08 20:15

On Tue, 17 Jun 2008 18:49:08 +0200, "Mureren"
<mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>må de selv komme og reparere den.
>(jaja, det er da rarest at undgå at grave den over

Ok. Så er det bare med at få fat i den tegning igen.
Jeg har den sådan set fra sidst jeg skulle grave noget, men de gjorde
klart dengang at den kun gjaldt i 14 dage.

>Jeg tvivler på der er metal nok i den til du kan finde den med en
>metaldetektor, men har ingen erfaring med det!

Det var faktisk også min tanke - men jeg har aldrig leget med en
metaldetektor.

> [...]
>træktråden siger næsten sig selv..bare husk at første gang der er en der
>skal trække noget ind i røret skal de trække endnu en tråd med!)

Hvorfor lige præcis sådan et rør? Er der nogle specielle krav til rør
til kabler?
Jeg kan jo f.eks få et almindeligt PEL-rør til en noget billigere penge
end de kabelrør. PEL-rørene er også glatte indvendigt.

Men godt du nævner det - jeg kunne muligvis godt tænke mig at få nogle
lamper langs indkørslen, og det vil da være smartest at få noget strøm
ned til dem når der nu skal graves.

>Fiberbredbåndet har sit eget kabelrør, det lægger du bare ved siden af det
>store rør.

Ja, jeg har ikke fået hentet fiberrøret endnu. Det er i øvrigt også lidt
halvpebret i pris - 10 kr/meteren, dog er de første 50 meter gratis.

>Og husk afmærkning med det tykke markeringsbånd for stærkstrøm!

Vel kun hvis jeg smider strømkabel i røret på et tidspunkt?

Elselskabet har pløjet 7 rør i jorden ude ved vejen - men der er kun et
tyndt plastmarkeringsbånd over disse rør.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mureren

Dato : 18-06-08 00:10

> [...]
> Jeg kan jo f.eks få et almindeligt PEL-rør til en noget billigere penge
> end de kabelrør. PEL-rørene er også glatte indvendigt.

Næh, andet kan også bruges, bare du sørger for at sikre dig at elektrikeren
ikke får problemer med at trække kabler senere. Korrugeringen er for at
sikre mod tryk fra oven (og andre sider i princippet
Træktråden siger sig selv..synes jeg da

> Vel kun hvis jeg smider strømkabel i røret på et tidspunkt?

Netop...ved du om det sker? I så fald er din krystalkugle meget klarere end
min...og jeg skal låne den omgående
Mérudgiften er ubetydelig, og du sikrer dig at der ikke sker "fejl" på din
bekostning. Hvis du evt. sælger hus/ejendom engang, og der sker en "fejl"
hvor der ikke er mærket korrekt af, er det dig der får regningen!

> Elselskabet har pløjet 7 rør i jorden ude ved vejen - men der er kun et
> tyndt plastmarkeringsbånd over disse rør.

Det er også lovligt, hvis rørene er gravet langt nok ned i jorden. Så vidt
jeg lige husker (jeg er murer, ikke elektriker , så er det 70 cm under
terræn for at bruge det tynde bånd (ca. 20 cm over selve røret), og du kan
nøjes med 35 cm under terræn hvis du bruger det tykke bånd (det kaldes også
beskyttelsesplade og kabeldæk). Alene udgiften ved at grave dybere
overstiger langt prisdifferencen mellem det tynde og det tykke bånd!
http://www.aev.dk/shop/kabeldaek-til-staerkstroem-1904p.html

Mvh.
Mureren
(der håber Mads endelig kan bruge lidt hjælp....vi andre nyder jo godt af
din

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-06-08 17:18

On Wed, 18 Jun 2008 01:10:18 +0200, "Mureren"

>Næh, andet kan også bruges, bare du sørger for at sikre dig at elektrikeren
>ikke får problemer med at trække kabler senere. Korrugeringen er for at
>sikre mod tryk fra oven (og andre sider i princippet

Jeg smed et PEL-rør i jorden da jeg gravede elkabel ned til drivhuset
for et par måneder siden. Røret var tiltænkt et evt. netkabel. Jeg kan
jo lige prøve om det er muligt at stikke en ledning gennem.
Det koster i forvejen at få installeret fiberbredbånd, så kan der spares
lidt på ekstraudgifterne vil det være godt.

>Træktråden siger sig selv..synes jeg da

Bestemt

>Netop...ved du om det sker? I så fald er din krystalkugle meget klarere end
>min...og jeg skal låne den omgående

Hvis jeg smider et rør i, så bliver det kun tiltænkt strøm, så dækpladen
skal til. Og vi er helt derude langs indkørslen hvor det eneste der
nogensinde kunne blive aktuelt er en flok lamper.

> [...]
>beskyttelsesplade og kabeldæk). Alene udgiften ved at grave dybere
>overstiger langt prisdifferencen mellem det tynde og det tykke bånd!

Tror nok at elselskabets kabelplov smed dækbåndet, det tynde, ca. 40 cm
under jorden. Jeg vil nu også gå mindst 50 cm ned med dækpladen.

>Mvh.
>Mureren
>(der håber Mads endelig kan bruge lidt hjælp....vi andre nyder jo godt af
>din

Tak
Jo, hvis ikke du havde sagt det med et ekstra rør, så havde jeg
formentlig helt glemt det.
Nåja, så er der også et spørgsmål om noget støbt gulv i en stald under
opsejling .... men det må hellere få en tråd for sig selv, når jeg
kommer dertil

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Optimus Prime

Dato : 18-06-08 08:36

Mureren skrev:
> Jeg tvivler på der er metal nok i den til du kan finde den med en
> metaldetektor, men har ingen erfaring med det!

Jeg har leget med metaldetektor da jeg var dreng (ca. 15år siden) og med
mindre der er sket noget revolutionerende med metaldetektorer i den
mellemliggende periode vil jeg give mureren ret...

Der er meget lidt metal i telefonkabler, så jeg vil gætte på du skal
være max 10-15 fra kablet og ramme ret præcist for at opdage det... og
da det er mindre end et spadestik, så kan det let gå galt..

Men der bør ligge en plasticstrimmel umiddelbart over kablet, så i
kombination med oplysninger fra TDC - bør der være en god chance for at
grave uden om hvis man er forsigtig

Fra : Max

Dato : 18-06-08 10:46

Hej Optimus Prime

> Men der bør ligge en plasticstrimmel umiddelbart over kablet, så i
> kombination med oplysninger fra TDC - bør der være en god chance for
> at grave uden om hvis man er forsigtig

Og skulle man nu gå hen oge grave den over, ja så samler man den
bare igen. Jeg havde hele haven gravet op, det medførte 2 gange
at kablet blev gravet over (et sted lå det kun 10 cm nede), men det
blev jo bare samlet igen.

--
Mvh Max

Fra : Keld Nygaard

Dato : 18-06-08 12:23

> [...]
> bare igen. Jeg havde hele haven gravet op, det medførte 2 gange
> at kablet blev gravet over (et sted lå det kun 10 cm nede), men det

Jeg skulle lave indkørsel for et par år siden, og viste at der gik en
telefonledning på tværs, og indhentede derfor ledningsoplysninger fra TDC.
Jeg håndgravede derfor til jeg fandt strimlen med "Jydsk Telefon", og
gravede forsigtigt ledningen fri. Nøjsomt blev den lagt så dybt som muligt,
og stampet godt til med sand, så vi kunne køre over det med maskiner. Da jeg
havde brugt nogle timer på det, kunne vi komme videre med maskinen. Første
skovlfuld blev taget ca 1 m. fra min fine udgravning, og mens jeg 10 sek.
senere stod og kiggede på den ledningsstump der strittede op fra grabben,
kom fruen ud og spurgte hvorfor Internettet ikke virkede længere...

Det viste sig at mit nøjsomme arbejde var gået med at blotlægge en gammel
ledning, der ikke var i brug længere

Jeg forsøgte mig med at samle det overrevne kabel. Først loddet sammen, så
forseglet med krympeflex, og til sidst dyppet i noget epoxy værk, der
lukkede det ganske godt til... Men ikke godt nok, for ca. ½ år senere var
der alligevel løbet vand i samlingen, og linien døede... TDC kom og skiftede
kablet mellem hus og vejen uden beregning, mod at jeg gravede det ned...

Min konklusion til en anden gang er derfor: Hvis jeg får gravet et kabel
over, så henvender jeg mig til TDC med det samme...

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Armand

Dato : 17-06-08 23:42

Mads Lie Jensen skrev:
> [...]
> Jeg har TDC's planer for hvordan min telefonlednign ligger - men jeg ved
> også at de ikke nødvendigvis passer .......

TDC's gravehold er ligeså dovne som alle andre: De graver sjældent
længere render end nødvendigt!
Hvis din tegning viser en lige linie mellem det punkt på huset hvor
telefonledningen kommer ind og nærmeste "skab", så holder dét nok vand!
Andre visninger á f.eks. vinkelret på husmuren, skulle også være til at
regne med!

--
Armand.
(der engang lånte en metal-detektor og derved fik bekræftet sin ide om

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-08 13:15

Hejsa.
I dag er den meget enkel.
Entreprenøren (dig) skal spørge diverse ledningsejere, inden arbejdet
påbegyndes,
d.v.s. du skal ringe til telefon, antenne, el, vand, varme, gas, kloak og
hvem der nu måtte tænkes at have en ledning der hvor du vil grave.

Ledningsejeren SKAL fortælle hvor deres ledning ligger, placering og dybde.

Nu kan du grave løs og kapper du noget, er det ledningsejerns problem både
at repararere og grave - altså hvis ledningen ligger anderledes end sagt.
Få et brev eller andet på skrift, især antenner og telefoner ligger ofte
ikke der hvor de tror, og det kan være dyrt at lave.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Max

Dato : 18-06-08 13:20

Hej Ole

> end sagt. Få et brev eller andet på skrift, især antenner og
> telefoner ligger ofte ikke der hvor de tror, og det kan være dyrt at
> lave.

Problemet kan så være at man mange steder selv ejer det kabel
der ligge i ens jord, det gælder bl.a. antenner og telefoner hvis
skillepunktet ligger i ens skel.

--
Mvh Max

Fra : Ivan

Dato : 18-06-08 17:31

"Ole "Toggal" Juhl" <olepunktumjuhlsnabelAtoggalpunktumdk> skrev i en
meddelelse news:4858fc34$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> Få et brev eller andet på skrift, især antenner og telefoner ligger ofte
> ikke der hvor de tror, og det kan være dyrt at lave.

Dav
Det er ikke helt gælende på privat grund. Og der er lige en
sikkerhedsafstand på, for Telekabler, 0,5 m til alle sider. Det vil sige at
inden for 1m2, set i lodret profil, ligger kablet. Ligger det ikke inden for
denne afstand kommer TDC og laver rep. på deres engen regning. FJV har også
en afstand på 0,5m, de forebeholder sig ret til at komme og kikke på rør
inden det dækkes til igen(Odense)

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-08 18:38

Min detektor kan finde en 25 øre i en meters dybde, så mon ikke den osse
kunne finde et kabel.

Michael, Fyn

Bogense