VVS-Spg. Proppe et radiatorrør under gulv.
Fra : Niels Munk

Dato : 29-05-08 19:35

Hej.

I forbindelse med en mindre ombygning, fjerner jeg et par radiatorer i mit
hus fra 1969. Det er min plan at hugge betongulvet op, omkring selve
til/fra-rørene, og derefter få dem proppet af en VVS'er. Derefter skal der
fyldes beton i hullet, og ligges trægulv ovenpå.

Vil dette give mig en vandskade senere hen? Jeg tænker på at vandet vil nok
komme til at stå stille i rørstumpen under gulvet, evt. endda med en
luftboble opad, hvor røret er skåret og proppet. Ruster der ikke hul i løbet
af et par år?

/Niels Munk

Fra : Gilbert....\(5750\)

Dato : 29-05-08 20:52

"Niels Munk" <spam*sletdette*@sejeniels.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nok komme til at stå stille i rørstumpen under gulvet, evt. endda med en
> luftboble opad, hvor røret er skåret og proppet. Ruster der ikke hul i

så vidt jeg ved må man ikke lave samlinger i gulv og dette må anses som en
samling, er det ikke muligt at finde hvor røret forgremer sig og så proppe
det det i stedet

--
Hilsen Christel & Gilbert Rønhave
( . ) ( . )

Fra : CC

Dato : 29-05-08 21:51

"Gilbert....(5750)" skrev i en meddelelse

> så vidt jeg ved må man ikke lave samlinger i gulv og dette må anses som en
> samling, er det ikke muligt at finde hvor røret forgremer sig og så proppe
> det det i stedet

Det er radiatorrør - Sorte rør - til dem er der ingen krav om, at de ikke må
samles indstøbe i beton.
Endvidere er der ingen krav til, at det skal være en VVS'er der laver
installationen.

Hug betonnen løs og følge røret ned til det bliver røret løber vandret. Skær
røret over og klem røret fladt. Luk rørenden med en svejsning.
Sæt vand på anlægget og check tætheden oge 1 - 2 dage. Støb det hele ind i
beton og glem det.
1. Når rørene er indstøbt i beton, sørger betonnen for (så længe den ikke er
våd) at passivere rørene således, at de ikke ruster udvendigt.
2. Indvendig korrosion finder kun sted så længe der er ilt i vandet. En evt
luftlommen vil hurtig forsvinde, da den opsuges af vandet.