Faskine og ler
Fra : Christian Stidsen

Dato : 17-05-08 18:19

Planen var at lave en faskine, det er nu engang nemmere end autoriseret
kloakmester o.s.v. blot for at få vandet ledt væk fra carport m/redskabsrum

Men, men, men - en "prøveboring" for at se på forholdene viser at fra
60cm dybde og nedefter består jorden af tykt ler.
- og ler er vist ikke det bedste til at optage vand fra en faskine har
jeg læst noget om.

Så derfor - er "projekt faskine" dødfødt eller er der en mulighed for at
få det til at virke - uden at omkostningerne klart overstiger den
autoriserede kloakmester ?

M.v.h.

Christian

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-05-08 19:20

> Så derfor - er "projekt faskine" dødfødt eller er der en mulighed for at
> få det til at virke - uden at omkostningerne klart overstiger den
> autoriserede kloakmester ?

Lav den rigelig stor - f.eks til dobbelt så meget vand, som du regner dig
frem til at den skal kunne tage.

Mvh Maria

Fra : Gamle

Dato : 17-05-08 20:37

Christian Stidsen wrote:

> Så derfor - er "projekt faskine" dødfødt eller er der en mulighed for
> at få det til at virke - uden at omkostningerne klart overstiger den
> autoriserede kloakmester ?

Hej.

Kobl faskinen til et f.eks. 10 m langt drænrør som graves så langt ned som
muligt uden at blive begravet i ler. Og som Maria skriver, lav faskinen
meget større end du havde regnet med.
Du kan ligeledes lægge rør i jorden som forbindes med faskinen og kører ud
flere steder.
Det har jeg gjort ifb. med afløb fra ca. 40 m2 tag. Og alt bliver "ædt". Jeg
har to 3 m rør 1½" som leder vandet væk fra toppen af faskinen. Sådan bare
for en sikkerheds skyld.

Mvh.
Torben

Fra : Mureren

Dato : 17-05-08 22:01

> [...]
>
> Så derfor - er "projekt faskine" dødfødt eller er der en mulighed for at
> få det til at virke - uden at omkostningerne klart overstiger den

Nederst på denne side er der et regneark til at bestemme størrelsen af din
faskine, også i lerjord!
http://www.expo-net.dk/sw393.asp

Mvh.
Mureren

Fra : Benny Andersen

Dato : 18-05-08 08:55

On Sat, 17 May 2008 19:19:09 +0200, Christian Stidsen wrote:

> [...]
> 60cm dybde og nedefter består jorden af tykt ler.
> - og ler er vist ikke det bedste til at optage vand fra en faskine har
Næh - ser man på det regneark som der henvises til i andet indlæg, er der
en faktor 1000 i forskel på fint sand og siltet ler.
Hvad dit lerjord er for noget må komme an på en prøve. Jeg ville gøre
følgende.
1. Bestemme præcis hvor dybt, bestemt af
a. min dybde ved afløbstilslutning
b. fald til sandfangsbrønd (20%%)
c. nødvendig nivauforskel til afløb i sandfangsbrønd
d. fald til regnvandskasetter (10%%)
e. Højde på regnvandskasetter.

Det kan ikke være raketvidenskab at beregne hvad en overflade løbende kan
suge. Grav en fiberdugomspændt ølkasse ned og register
vandspejlssænkningenhastigheden vha flyder
Resultat gælder under visse forhold - jordens 'mæthed' er måske afhængigt
af årstiden.
Så er bare at opstille nogen senarier ud fra nedløbsmængder taget fra dmi -
måske er forholdene så der tillades overløb ved de værste skrybrud.

--
Benny Andersen

Fra : Kasper

Dato : 18-05-08 10:49

> Så er bare at opstille nogen senarier ud fra nedløbsmængder taget fra
> dmi -
> måske er forholdene så der tillades overløb ved de værste skrybrud.

Hej,

Selvom det er koblet til kloak anlæg kan der kommer overløb ved skybrud....

Dengang det regnede viildt i gråsten, der stod det ovenud af alt der kunne
komme vand ud af...

Kasper