"Lars Poulsen" <buzzemand@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:488110c9$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> På Luthersk Netværks (
http://www.luthersk-netvaerk.dk) hjemmeside, kan man
> downloade et dokument, kaldet "Odense-erklæringen"
> (
http://www.luthersk-netvaerk.dk/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=1&Itemid=31)
(SNIP!)
> "Det sker grundlæggende gennem Ordet, dåben og nadveren i menighedens
> fællesskab."
>
> - A-hva'?!?
>
> Hvor i Bibelen står det, at Helligånden grundlæggende udruster os til
> tjeneste og mission gennem Ordet, _dåben_ og _nadveren_?
>
> Dåb og nadver er godt og bibelsk - misforstå mig ikke, men at det skulle
> være gennem disse (og Ordet) at Han udruster os, har jeg godt nok ikke
> lige hørt før.
>
> Hvad mener I om det?
Skud fra hoften (jeg har nemlig endnu ikke læst pågældende link igennem!):
Hèr kommer det specifikt /lutherske/ aspekt ind, for så vidt Dåben og
Nadveren jo lige præcis er de to eneste tilbageværende, egentligt
Bibelsk-funderede "sakramenter" i dèn protestantisme, Luther mere eller
mindre frivilligt er kommer til at lægge navn til i kraft af sin ret så
ellers imponerende reformatorvirksomhed...
Luther var jo netop en på mange måder yderst samtidskritisk (men dog ganske
uvilkårligt også ret idiosynkratisk i visse henseender, måske lidt ligesom
visse vilkårlige moderne naturvidenskabsprofessorer vel i princippet kan
være ligeledes noget så ærekært ærkestædig om DERES specifikke, fortolkende
teorier som "udlægning af samme empiriske datagrundlag") teologi-doktor ved
Wittenberg Universitet, hvor han immervæk overhovedet besad sin
daværendestilling i kraft af at han altså var fuldgyldigt edssvoren katolsk
augustinermunk...
Da han så endelig - i forbindelse med sin egen, givetvis helt basalt
personlige, grundliggende søgen efter svar på, hvad der egentlig teologisk
RETFÆRDDIGGØR et menneske - ryger uklar med katolske dogmer og så at sige
"går hele systemet efter i sømmene", finder han som sagt at der ud af de syv
katolske sakramenter egentlig kun er NT-belæg for to:
Hvis man læser NTs Evangelieberetninger som de nu engang står skrevet, så
synes det da umiddelbart også ganske klart at Jesus helt konkret påbyder
sine disciple lige netop disse to handlinger adskillige steder:
1) At man døber folk "I Faderens, Sønnens og Helligåndens Navn"
(Missionsbefalingen fra Matthæusevangeliet, blandt andet...)
2) At man - i hvert fald i Nadverens stærkt ladede rituelle
Offerlamssymbolik - "indtager" Ham.
(Johannes - for så vidt man vitterligt som kristen ellers måtte tillade sig
at tro på at vi virkelig taler om een og samme i Jesu jordefærd ret unge
discipel, som måtte have lagt originalpen til både eet Evangelieskrift, to
kanoniserede Apostelbreve og endda angiveligvis en i sin alderdom afgørende
Apokalypse - synes især om nogen at lægge vægt på denne "Agnus Dei"/Guds
Lam"-mytologi: Den optræder nemlig for mig at se som bærende hovedmotiv -
eller "rød tråd", om man vil - i alle disse Johannes-benævnte skrifter, der
dog af mange moderne teologer afvises som værende "skyggeskrevet" uafhængigt
af indtil flere anonyme forfattere op til adskillige århundreder efter
Kristi Fødsel.)
Og jo, det virker måske lidt fjollet ekskluderende at tale om Dåb og Nadver
som en slags "forudgående betingelse" for een eller anden slags farligt
gerningsretfærdiggørelsesafsmagende "Sand Kristentro", men det er dog
immervæk også IMO ret vigtigt at man da i det mindste tager sin Kristendom
seriøst nok til faktisk at "turde" gå til alters:
Jeg har faktisk oplevet en pæn del ellers ret "observante", eller i hvert
fald stærkt "søgende", døbte kristne, for hvem Nadveren åbenbart alligevel
synes "så'n liiiiiiige /lidt/ FOR grænseoverskridende", til at de rent
faktisk tør MODTAGE denne egentlige /vedkendelse/ fra Kristi side (da Han jo
ifølge NTs Nadvertekster direkte foreskriver Sit Offer til os derigennem?)
--
Mvh
Anders Peter Johnsen