30 vs 45?
Fra : L8RUn

Dato : 20-07-01 09:43

Hejsa!

Jeg overvejer at anskaffe mig en scooter... Den skal ikke tunes vildt, men
ihvertfald have fjernet begrænsningerne. Jeg har kørekort, men er alligevel
i tvivl om jeg skal vælge en 30 eller 45 knallert...?

Jeg har tre spørgsmål:

1. Hvis jeg vælger en 30 knallert, kan jeg ikke miste kørekortet for at -
fotofælderne vil heller ikke kunne røre mig vel?
Modsat kan jeg miste kørekortet på en 45 scooter hvis jeg kører over
(1.70x45)=76,5km/t right?

2. Hvor stærkt kører den gnm. snitlige 30 knallert kun med begrænsningerne
fjernet i forhold til en 45 knallert?

3. Hvilket mærke vil I anbefale mig at kigge nærmere på?

Fra : Mads Jensen

Dato : 20-07-01 12:49

"L8RUn" <l8run@asofthome.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 1. Hvis jeg vælger en 30 knallert, kan jeg ikke miste kørekortet for at -
> fotofælderne vil heller ikke kunne røre mig vel?

Hvis du vælger en 30'er, kan du på ingen måde miste kørekortet til bil. Og
fotoofælgerne kan selvfølgelig heller ikke gøre dig noget !

> [...]

Right =)

> 2. Hvor stærkt kører den gnm. snitlige 30 knallert kun med begrænsningerne

Hastigheden for 30'ere ligger for det meste på omkring 65-70 km/t og 45'ere
render omkring 75 - 80 med begrænsningerne taget.

> 3. Hvilket mærke vil I anbefale mig at kigge nærmere på?

Det kommer an på hvor høj du er !
Hvis du er rimelig høj skal du nok prøve at kigge nærmere på f.eks. Aprilia
Rally eller Yamaha Neo's.

Mads

Fra : L8RUn

Dato : 20-07-01 12:58

Hej!

Tak for det hurtige svar! - Jeg er ca. 180....så jeg ved ikke rigtigt om det
betyder noget?
Alene det med kørekortet og fotofælder er da næsten grund nok til at vælge
en 30'er..
og hvis tophastigheden ikke er mere forskellig en 10-15 km/t kan det jo
næsten osse være lige meget...
- jeg har aldrig kørt på andet tohjulet instrument end en cykel, så for mig
lyder 70km/t osse til at være ret stærkt (?)

Er det rigtigt at det er svært at fjerne begrænsningerne på en 30'er?
Hvad kræver det normalt, og er det noget jeg selv kan gøre... f.eks. på de
mærker der nævnes nedenfor?
- jeg er ikke ekspert, men jeg har da lidt teknisk snilde.. =)

/Christian.

Mads Jensen <mads.g@home1.gvdnet.dk> skrev i en

Fra : news.uunet.dk

Dato : 20-07-01 13:26

Hej!

Man kan ikke få taget kørekortet, medmindre man normalt kører på et køretøj
der kræver kørekort! ... men; der er en klamamse der siger at man skal
opfylde betingelserne for at erhverve kørekort, også for at beholde det!!!
Det er en skummel paragraf der kan tages i anvendelse, hvis man gentagne
gange laver forseelser, der kan rejse tvivl om at man opfylder disse
betingelser!!??

Du kan stadig få en hastighedsbøde på en 30'er, i forhold til
hastighedsbegrænsningen på 30 Km/t. Så det kan rigtig glæde den slunkne
statskasse.

Kører man pænt på en 45'er bliver man ikke stoppet, er min erfaring. Man
overholder hastighedsgrænserne , ligger ikke ude i overhalingsbanen o.s.v.
Jeg har ihvertfald aldrig påkaldt mig deres opmærksomhed så meget at de bare
gad kigge efter mig!!
Det var rigtig munternt forleden dag, ganskevist på min 100cc Speedfight at
ligge lige bag Lede Kaj og Slemme Ejnar, med 80 Km/t!!! De rykkede sig
nervøst i sæderne, indstillede spejlene, og overvejede sikkert hvordan de
skulle overse mig!!! ... indtil jeg lagde mig ud i overhalingsbanen og
viftede med nummerpladen! Så smilede de lettet!

/Brian
www.speedfight.cjb.net
Der har en Peugeot Speedfight AC50til salg på: www.hekto.dk/ac50

Fra : RpR

Dato : 20-07-01 14:33

> Du kan stadig få en hastighedsbøde på en 30'er, i forhold til
> hastighedsbegrænsningen på 30 Km/t. Så det kan rigtig glæde den slunkne
> statskasse.

Da den ikke har plader på, så lyder bøden for hastigheds overtrædelse på
500,- og den er til at leve med.

Jeg har selv skiftet min 30'er Neo's ud med en 45'er Derbi, da jeg synes der
er et pa fordele ved 45'eren:

1. Politiet kan ikke konfiskere din knallert ved en 3. gangs forseelse som
de kan med 30'eren.
2. Politiet lader dig generelet være bare du overholder den skiltede
hastighedsgrænse.
3. Derbi GPR 50 R kunne kun fås som 45'er

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Thomas

Dato : 20-07-01 18:29

Jeg tror når alt kommer til alt så tror jeg at politiet holder lidt mere øje
med 30 knallerter. Hvis man køre pænt på sin 45'er uden at køre ind og ud
imellem bilerne og ikke køre på cykelstierne og over holder den skiltet
hastighed så er chancerne små efter min mening. Har kørt på 45'er i snart 4
år nu uden at blive stoppet en eneste gang. Politiet kan også med lethed se
om der kommer en knallert på en cykelsti med stor fart. Men man skal måske
også tænke lidt på hvilken veje man skal køre på nu bor jeg i Aalborg og
hvis jeg havde arbejde i nørresundby og skulle over broen hver dag så ville
jeg ha en 30 knallert det ville helt klart være det hurtigste.også selv om
den kun kunne køre 30-40 km/t da man jo må tag cykelstierne LOVLIGT.
mvh. Thomas

Fra : RpR

Dato : 20-07-01 20:02

> [...]
> jeg ha en 30 knallert det ville helt klart være det hurtigste.også selv om
> den kun kunne køre 30-40 km/t da man jo må tag cykelstierne LOVLIGT.

Ser tit om morgenen en masse 45'ere der tager cykelstien. Jeg kan også godt
forstå det, alle dem der tager cylkelstien i steder for vejen er lovlige, og
så er 45km/t ikke sjovt ude på vejen.
Efter min mening skulle 45'eren enten af med pladerne og ind på cykelstien,
eller det skulle være lovligt at fjerne spærringerne på dem, men så heller
ikke mere. Så har de da en chance for at følge med i traffikken.

Fra : L8RUn

Dato : 20-07-01 23:24

Tak for alle svarene - I virker jo helt tilforladelige :)

For mig at se, er der følgende fordele & bagdele ved de forskellige:

Fordele ved 30 knallert:
- Jeg kan ikke miste mit kørekort.
- De er lidt billigere i anskaffelse
- De må køre på cykelstien (så man er fri for at være 'ude' i trafikken)
Ulemper ved 30 knallert:
- De er ikke så 'seje' som 45'erne
- De kører lidt langsommere uden tun
- Politiet kigger lidt mere efter 30'ere end 45'ere
Fordele ved 45:
- De er nemmere at afdrosle (rigtigt?)
- Alt det ovenstående med modsat fortegn :)
- Politiet snupper den ikke, hvis jeg skulle blive stoppet 3. gang.

Så altså...
Jeg kan købe en 45'er og afdrosle den, og sørge for ikke at køre over 75
km/t - på den måde skulle jeg være ret sikker på ikke at miste kørekortet,
hvis jeg evt. skulle blive stoppet på den... De kører vel heller ikke meget
over 75, når jeg kun afdrosler den?

Er det den smarteste løsning?

/Christian

RpR <rpr@mopedgallery.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b588021$0$69601$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Mads Jensen

Dato : 21-07-01 13:14

"L8RUn" <l8run@asofthome.net> wrote in message

> Fordele ved 45:
> - De er nemmere at afdrosle (rigtigt?)

Nej, det er det samme som på en 30'er !

Mads

Fra : RpR

Dato : 21-07-01 15:06

> Nej, det er det samme som på en 30'er !

Hov, svar lige på den rigtige!

men nogle 45'ere er nu nemmere at afdrosle end 30'ere.
F.eks Yamaha TZR 50 der blot skal ha' en anden CDI, så smutter den op på ca
90km/t.

Fra : L8RUn

Dato : 21-07-01 17:16

RpR <rpr@mopedgallery.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b598c06$0$69723$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
>
> men nogle 45'ere er nu nemmere at afdrosle end 30'ere.
> F.eks Yamaha TZR 50 der blot skal ha' en anden CDI, så smutter den op på

Er der andre modeller som er enten lige så simple, eller bare næsten lige så
simple at afdrosle?

(Jeg tænker på, hvis man blir stoppet og scooteren blir undersøgt, så må det
da være nemmere at tilbageføre sådan en som TZR 50 til de 45 igen).

Tak for alle svarene ..!

Christian.

Fra : [UC]Rapperand

Dato : 21-07-01 22:13

"Mads Jensen" <mads.g@home1.gvdnet.dk> wrote in message news:Jme67.16$FO2.2378@news.get2net.dk...
> "L8RUn" <l8run@asofthome.net> wrote in message

> Nej, det er det samme som på en 30'er !

Nix, der er som regel flere begrænsninger på 30'er, fx cylindre med 3 skyllekanaler frem for 6.

--
Regards Rasmus a.k.a. [UC]Rapperand
ICQ# 54047619

Proud member of United Cows
http://unitedcows.com

Fra : Mads Jensen

Dato : 22-07-01 01:47

"[UC]Rapperand" <wollah.dont.sp@m.me> skrev i en meddelelse

> "Mads Jensen" <mads.g@home1.gvdnet.dk> wrote in message
> >
> Nix, der er som regel flere begrænsninger på 30'er, fx cylindre med 3
> [...]

Ja, det er rigtigt på nogle maskiner som f.eks. Neo's !
Men på f.eks Pgo og Aprilia er der også 6 skyllekanaler på 30'erne...

Mads

Fra : John Hewalo

Dato : 21-07-01 16:29

On Fri, 20 Jul 2001 15:32:58 +0200, "RpR" <rpr@mopedgallery.com>
wrote:

> [...]
>er et pa fordele ved 45'eren:
>
>1. Politiet kan ikke konfiskere din knallert ved en 3. gangs forseelse som

Heller ikke hvis man gentagne gange standses uden at have
førerbevis?

>2. Politiet lader dig generelet være bare du overholder den skiltede
>hastighedsgrænse.

Men de kan jo godt finde på at ville se førerbevis, eller?

>3. Derbi GPR 50 R kunne kun fås som 45'er

Hvis du bliver stoppet på en øvert, og ikke har førerbevis, så
koster det vist det vide ud af øjnene, jeg mener det drejer sig
om op til 5000 kr, eller tager jeg fejl?
Ud over bøden, så bliver ens mulighed for at tage førerbevis
udsat, eller tager jeg fejl?

--
Intet er umuligt for den som ikke selv skal gøre det.

Fra : RpR

Dato : 21-07-01 17:35

> Heller ikke hvis man gentagne gange standses uden at have
> førerbevis?

John er der med det samme, det er jeg jo efterhånden vandt til..

Så kan jeg hilse og sige at det er begrænset hvad jeg kører på den indtil
mit pap er tager færdigt om ca. 1 måneds tid.
Der bliver kun kørt fra her til Brugsen, altså indenfor i en by på knap 3000
indbyggere...

Fra : John Hewalo

Dato : 21-07-01 21:29

On Sat, 21 Jul 2001 18:35:13 +0200, "RpR" <rpr@mopedgallery.com>
wrote:

>John er der med det samme, det er jeg jo efterhånden vandt til..

Med det samme er vel så meget sagt?

>Så kan jeg hilse og sige at det er begrænset hvad jeg kører på den indtil
>mit pap er tager færdigt om ca. 1 måneds tid.

Yderst fornuftigt.

>Der bliver kun kørt fra her til Brugsen, altså indenfor i en by på knap 3000
>indbyggere...

Men du hopper let og elefant over min påstand.
Jeg påstod det kunne blive pissedyrt at blive stoppet uden
kørekort, og det har du ingen kommentar til?

Selv er jeg blevet stoppet omkring 7 gange på ca 56000 km, hver
gang har jeg nøjedes med at vise kørekort.

Det ville måske være smart ikke at tage det som et angreb på din
person, men istedet opfatte det som det var ment?

John
--
Intet er umuligt for den som ikke selv skal gøre det.

Fra : news.uunet.dk

Dato : 23-07-01 08:47

Hej!

5000 første gang og så ganger de med 2 og så 3 og tilsidst kan man endda få
frihedsstraf.

Det er dog en formildende omstændighed, hvis man har 'modtaget et ikke
uvæsentligt antal køretimer'.
Hvor mange og hvad nedslaget bliver, aner jeg ikke.

/B

Fra : Thomas

Dato : 21-07-01 17:52

ja det er 5000 kr. første gang og 7.500 anden 10000 3. gang. mener jeg og
hvis den gentager sig jeg ved ikke om det også er ved 3. gang så får man
ogst en betinget dom oven i.

mvh. Thomas.B

Fra : Allan Anonym

Dato : 21-07-01 21:08

> ja det er 5000 kr. første gang og 7.500 anden 10000 3. gang. mener jeg og
> hvis den gentager sig jeg ved ikke om det også er ved 3. gang så får man
> ogst en betinget dom oven i.

Man kan også få udsat muligheden for at få kørekort, ikke? Sker det efter
første gang?

Fra : John Hewalo

Dato : 21-07-01 21:29

On Sat, 21 Jul 2001 22:08:14 +0200, "Allan Anonym"
<allan@fantasydomain.fantasyland> wrote:

>Man kan også få udsat muligheden for at få kørekort, ikke? Sker det efter
>første gang?

Jeg ved ikke om det sker første gang, men noget andet er at det
vist kommer på tale at konfiskere køretøjet, hvis føreren/ejeren
gentagne gange skider på færdselsloven, eller tager jeg fejl?

John
--
Intet er umuligt for den som ikke selv skal gøre det.

Fra : RpR

Dato : 21-07-01 22:19

> Jeg ved ikke om det sker første gang, men noget andet er at det
> vist kommer på tale at konfiskere køretøjet, hvis føreren/ejeren
> gentagne gange skider på færdselsloven, eller tager jeg fejl?

Har du selv hørt om nogen der har fået konfiskeret deres bil eller mc
medmindre den har været uforsvarlig at køre på? Ikke her... Ellers har du
sikkert en paragraf i baghånden eller noget...

Fra : John Hewalo

Dato : 22-07-01 11:48

On Sat, 21 Jul 2001 23:18:36 +0200, "RpR" <rpr@mopedgallery.com>
wrote:

>Har du selv hørt om nogen der har fået konfiskeret deres bil eller mc
>medmindre den har været uforsvarlig at køre på? Ikke her... Ellers har du
>sikkert en paragraf i baghånden eller noget...

For nogle år siden var det på tale at man ville konfiskere bilen
fra en kvinde i Jylland.
Hun kørte uden kørekort utallige gange, og da hun blev stoppet
tredie gang den samme dag blev ideen om at konfiskere bilen bragt
frem.

Og så ser jeg stadigvæk ikke du forholder dig til en
bødestørrelse på 5000 kr og udsættelse af muligheden for at tage
kørekort?

I at andet af dine indlæg ser jeg du skriver du kender flere som
er blevet stoppet uden kørekort, men har fået lov til at køre
videre.
Helt ærligt, det tror jeg ikke på.

John
--
Intet er umuligt for den som ikke selv skal gøre det.

Fra : RpR

Dato : 22-07-01 16:03

> Og så ser jeg stadigvæk ikke du forholder dig til en
> bødestørrelse på 5000 kr og udsættelse af muligheden for at tage
> kørekort?

Hvad vil du ha' jeg skal sige?

> I at andet af dine indlæg ser jeg du skriver du kender flere som
> er blevet stoppet uden kørekort, men har fået lov til at køre
> videre.
> Helt ærligt, det tror jeg ikke på.

Helt ærlig: Så lad vær. Jeg er da ret ligeglad med hvad folk tror, jeg ved
bare at det passer.

Fra : John Hewalo

Dato : 22-07-01 16:10

On Sun, 22 Jul 2001 17:02:37 +0200, "RpR" <rpr@mopedgallery.com>
wrote:

>Helt ærlig: Så lad vær. Jeg er da ret ligeglad med hvad folk tror, jeg ved
>bare at det passer.

Helt ærligt, det er jo løgn, og det ved du jo godt selv, ikk?
Var du selv til stede?
Eller er det noget du har hørt?

Ingen politifolk lader nogen slippe de har stoppet uden kørekort,
så enkelt er det.
Det ville også være tjenesteforsømmelse.

Men ok, jeg ved jo godt at du altid kommer ud for mærkelige ting.
Du har de største cykelstier i hele landet.
Du har haft en masse knallerter, og alle har de været noget
ganske særligt.
Du kører stærkt men godt mener du, så dig sker der jo intet.
Du kender en masse folk, som altid kommer ud for mærkelige ting.

Du kører på øvert uden kørekort, selv om der kun er en måned til
du får kortet, og bilder dig åbenbart ind at det sker der skam
ikke noget ved, for du er jo noget ganske specielt.
Ærligt talt, at køre på øvert uden kørekort, er da noget af det
mest idiotiske jeg har læst i denne gruppe.

Tjah unge mand, jeg må sige du skuffer mig.
Jeg troede du var mere moden end du åbenbart er.

John
--
Intet er umuligt for den som ikke selv skal gøre det.

Fra : Simon D. Hansen

Dato : 22-07-01 17:10

John Hewalo wrote:

> Ærligt talt, at køre på øvert uden kørekort, er da noget af det
> mest idiotiske jeg har læst i denne gruppe.

Jeg har da intet kørekort, og kører da oxo øvert, det er der ifølge loven ikke
en hujende fis galt med.

--
Med Venlig Hilsen - Kind Regards
Simon D. Hansen aka Sputte

Fra : RpR

Dato : 22-07-01 18:16

> Jeg har da intet kørekort, og kører da oxo øvert, det er der ifølge loven
ikke
> en hujende fis galt med.

Øvert er en 45'er sputte =)

Fra : Simon D. Hansen

Dato : 22-07-01 20:04

RpR wrote:

> Øvert er en 45'er sputte =)

Ahh....I see

Fra : John Hewalo

Dato : 23-07-01 06:00

On Sun, 22 Jul 2001 21:03:41 +0200, "Simon D. Hansen"
<Sputte@Mail.dk> wrote:

>Ahh....I see

Ja, det er en 45ér.
45 knallerter har som du sikkert ved, et meget dårligt ry.
Det skyldes blandt andet idioter som kører uden kørekort.

John
--
Intet er umuligt for den som ikke selv skal gøre det.

Fra : RpR

Dato : 22-07-01 18:19

<snip>
en masse ligegyldigt bavl
</snip>

Så hvis en politimand ikke giver dig en bøde fordi du ikke har bundet dit
transportmiddel fast når du forlader det, så er det også tjeneste
forsømmelse? Det står i loven at man skal binde ens transportmiddel fast
inden man forlader det. At det så er fra den tid hvor alle havde hest har jo
intet med sagen at gøre...

Godt jeg ikke bruger NG'en her så meget længere, den er alligevel døden nær
efterhånden.

Fra : John Hewalo

Dato : 23-07-01 06:00

On Sun, 22 Jul 2001 19:18:31 +0200, "RpR" <rpr@mopedgallery.com>
wrote:

>Så hvis en politimand ikke giver dig en bøde fordi du ikke har bundet dit
>transportmiddel fast når du forlader det, så er det også tjeneste
>forsømmelse?

Hvad er det du prøver at sige?

> Det står i loven at man skal binde ens transportmiddel fast
>inden man forlader det.

Gør der det?

> At det så er fra den tid hvor alle havde hest har jo
>intet med sagen at gøre...

Det har intet med at gøre at du kører uden kørekort, og derved er
med til at ødelægge rygtet for øvertkørere, vel?

Det har heller intet at gøre med dine løgnehistorier om at man da
bare kan køre uden kørekort, og at du kender flere som er blevet
stoppet og har fået lov til at køre videre.
For det er jo løgn.

>Godt jeg ikke bruger NG'en her så meget længere, den er alligevel døden nær
>efterhånden.

Så så, rolig nu.
Denne ng er skam ikke døden nær.
Og da slet ikke fordi du bliver modsagt.

Hvis du ikke kan tåle at blive kaldt en idiot, så var det måske
en ide at lade være med at opføre dig som en idiot, ikk?

Kun et fjols kan finde på at køre uden kørekort 1 måned før han
kan få pappet, ikk?
Du gør det, altså er du et fjols, eller?

Du må hellere lade være med at fortælle mc gruppen hvilken sej
fyr du er, sådan at køre uden førerbevis.
Det ville bare bekræfte nogle mc piloters opfattelse af
øvertkørere som nogle tåber, som burde køre på cykelstien.

Heldigvis er du ikke representativ for øvertkørere, det ville
være kedeligt hvis du var.

Hvad mener andre om folk som kører uden kørekort, finder I det
helt ok og sejt?

John
--
Intet er umuligt for den som ikke selv skal gøre det.

Fra : RpR

Dato : 24-07-01 15:09

> Det har intet med at gøre at du kører uden kørekort, og derved er
> med til at ødelægge rygtet for øvertkørere, vel?

Jeg kører altså ringere fordi jeg ikke har bilpap til en knallert?

> Det har heller intet at gøre med dine løgnehistorier om at man da
> bare kan køre uden kørekort, og at du kender flere som er blevet
> stoppet og har fået lov til at køre videre.
> For det er jo løgn.

Det aner du jo intet om! Du var der jo ikke!

> Gør der det?

Ja, faktisk.

> Hvad mener andre om folk som kører uden kørekort, finder I det
> helt ok og sejt?

Det er utroligt som du har en evne til at hænge folk ud.
Generelt tror jeg folk er mere trætte af dig herinde end mig, men det er så
igen bare min mening...

Fra : John Hewalo

Dato : 25-07-01 07:29

On Tue, 24 Jul 2001 16:09:18 +0200, "RpR" <rpr@mopedgallery.com>
wrote:

>Jeg kører altså ringere fordi jeg ikke har bilpap til en knallert?

Nej, man kører ikke ringere fordi man ikke har kørekort, men man
er et fjols hvis man gør det.
Her mener jeg ikke bare manglende kørefærdighed, men også bøden
på 5000 kr + udsættelsen af mulighed for at få kortet.

>Det aner du jo intet om! Du var der jo ikke!

Men du var der?
Nej, du var ikke der, og historien er stadigvæk løgn.

klip/

>Det er utroligt som du har en evne til at hænge folk ud.

At spørge i denne gruppe hvad folk syntes om idioter som kører
uden kørekort er _ikke_ at hænge folk ud.

>Generelt tror jeg folk er mere trætte af dig herinde end mig, men det er så
>igen bare min mening...

Ja ja ja, føl du dig bare forfulgt.
Hvorfor hyler du hvis du bliver modsagt?

Og nok en gang:
Hvis du ikke kan lide at blive kaldt et fjols, så lad være med at
opføre dig som et fjols.
John
--
Intet er umuligt for den som ikke selv skal gøre det.

Fra : none

Dato : 24-07-01 21:33

OK - jeg vil ikke forsøge at quote alt det relevante der er sagt - nu får i
bare mit synspunkt på en del af
historien:

-RpR og John:
flaming er ikke en god måde at diskutere på - så vidt jeg kan se er det ved
at udvikle
sig til en pisse-konkurrence mellem jer to - slap nu af folkens

-Kørekort:
Jeg har venner som har mc-kørekort og som kører som tåber - jeg har også
set et par folk uden pap,
som var i stand til at føre en mc fornuftigt. Jeg tror umiddelbart, at
folks væremåde / temperament betyder
langt mere end deres køretekniske evner - det er sgu de færreste "civile"
billister og mc-kører som er i stand
til at redde sig ud af en ulykke fordi de har fået en eftermidddages
glatbanekursus !
Derimod har en persons "modenhed" meget at sig i forhold til deres egnethed
i trafikken.... F.eks. er det
ikke unormalt at unge mennesker har en illusion om udødelighed, fordi de
sjældent eller aldrig har oplevet
livets barskeste realiteter...

Well - bare min tanker i en kæmpe brandert - hvis jeg er usammenhængende,
eller har trådt nogen over
fødderne unskylder jeg på forhånd...

Venlig hilsen

Morten Olsson

Fra : John Hewalo

Dato : 25-07-01 07:28

On Tue, 24 Jul 2001 22:32:35 +0200, "none"
<dsl23906@vip.cybercity.dk> wrote:

>-RpR og John:
> flaming er ikke en god måde at diskutere på - så vidt jeg kan se er det ved
>at udvikle
> sig til en pisse-konkurrence mellem jer to - slap nu af folkens

Jeg konkurrerer nu ikke, men skriver blot min mening

Min mening er altså at det er fuldstændigt idiotisk at køre uden
kørekort, og da især hvis man kun er 17 år.
En 17 årig har altså ikke den livserfaring som trods alt skal til
for at færdes blot nogenlunde i trafikken med de hastigheder som
trafikken afvikles med i dag.
At en 17 årig _selv_ tror han har den erfaring og evne, er en
ganske anden sag..

Men jeg må da indrømme at jeg måske lader min irritation skinne
for meget igennem.
Det irriterer mig altså bare grænseløst når børn spiller så
helvedes alvidende, selv om al statistik og erfaring viser at de
er livsfarlige i trafikken. (For sig selv og deres
medtrafikkanter.)

> [...]
>billister og mc-kører som er i stand
> til at redde sig ud af en ulykke fordi de har fået en eftermidddages

Lige mine ord, jeg kan fuldt tilslutte mig.

> [...]
>i trafikken.... F.eks. er det
> ikke unormalt at unge mennesker har en illusion om udødelighed, fordi de

Igen rigtigt.
Mange store drenge føler at de godt nok kører stærkt, men at de
altså kører pisse godt.
Mange af dem læser vi om i avisen når de har kørt sig selv eller
andre i smadder.

For et stykke tid siden var min Classic brudt ned og jeg blev
transporteret med Falck.
Falckmanden og jeg var jævnaldrende (55 år) og vi fik en lang
snak om især unge menneskers opførsel i trafikken, og hvordan vi
selv havde kørt da vi var unge.
Denne Falckmand fortalte at han gennem sit arbejde ved Falck
siden 1968, mange gange havde været med til at hale unge
mennesker ud af smadrede biler og andre køretøjer, og at det hang
ham ud af halsen.

Hvordan kørte vi selv da vi var unge? (Med "vi" menes unge
mennesker generelt).
Tja, vi kørte sgu også stærkt!
Vi kørte bare på maskiner som var langt mindre i ydelse, og
derved knap så farlige som de moderne, alligevel kørte vi såmænd
også galt og forårsagede ulykker.
Vi kørte på NSU Qvickly, eller måske Puck, og når det gik vildt
til kunne vi måske køre 60 - 70.
I dag kører store børn på voldtunede Jog og kommer nemt over 100,
og det kan de altså ofte ikke styre.
Hvis vi dengang kørte i bil, så var det som regel en Kadett som
var ved at ryste fra sig selv hvis den kom op over 120, idag
kører 18 årige i biler som kan køre næsten 200, og det kan de
altså ofte ikke magte.

Denne Falckmand sagde at han mente at unge menneskers tro på at
_de_ skam aldrig kunne/skulle dø, parret med en grov
overvurdering af egne evner, samt nutidens kraftige køretøjer og
lysten til at blære sig over for vennerne, er en meget farlig
cocktail, som har mange menneskers liv på samvittigheden.

>Well - bare min tanker i en kæmpe brandert - hvis jeg er usammenhængende,
>eller har trådt nogen over
>fødderne unskylder jeg på forhånd...

Du tænker godt.
Og du har bestemt ikke trådt mig over tæerne.

At jeg træder nogle over tæerne ved at skrive her er så bare
ærgerligt, men jeg tror selv at min erfaring med trafikken gennem
mere end 30 år er væsentlig.
Som tidligere skrevet, har jeg kørt personbil, lastbil med og
uden hænger + sættevognstrækker i mange år. (Kørekort til lastbil
i 1971).
Øvert har jeg kørt siden 97´, ca 40000 km på Aprilia Rally50 + ca
17000 km på Aprilia Classic50, så jeg er ikke helt nybegynder.
Denne erfaring får mig dog ikke til at overvurdere egne evner, og
når alt kommer til alt, så er jeg jo heller ikke alene derude, og
selv om jeg jo også skal dø engang, så må det altså godt vente
lidt.

Fra : Simon D. Hansen

Dato : 25-07-01 08:25

John Hewalo wrote:

> Jeg konkurrerer nu ikke, men skriver blot min mening

Din opfattelse af det. Min opfattelse er dog en lidt anden, for det er mere eller
mindre hver gang RpR kommenterer noget ang. kørestil eller noget, at du liiiige
ska blande dig.

> Min mening er altså at det er fuldstændigt idiotisk at køre uden
> kørekort, og da især hvis man kun er 17 år.

Det er ikk det mest knøve, det ka vi være helt enige om. Men jeg vil garantere
dig RpR kører langt bedre på øvert, end tusindtals andre øvert førere i Dk. Det
gør det dog ikke mere rigtigt!

> En 17 årig har altså ikke den livserfaring som trods alt skal til
> for at færdes blot nogenlunde i trafikken med de hastigheder som
> trafikken afvikles med i dag.

Det har en 18 årig så heller ikke jo, og alligevel er det for denne muligt at
ræse derud af.....

> At en 17 årig _selv_ tror han har den erfaring og evne, er en
> ganske anden sag..

Det er langt fra kun den 17 årige der tror dette...... Min farfar på snart 80
magter sq ikke at køre bil, men det afholder ham ikke fra det. Hans læge giver
ham jo bare et nyt stempel, og så ka han køre et nyt antal år...........det er i
mine øjne FULDSTÆNDIG uansvarligt. Ikke kun af min farfar men oxo af lægen, der
ikke er istand til at gi en uvildig vurdering af min farfars evne til at føre
bil.

> Men jeg må da indrømme at jeg måske lader min irritation skinne
> for meget igennem.

Meget!

> Det irriterer mig altså bare grænseløst når børn spiller så
> helvedes alvidende, selv om al statistik og erfaring viser at de
> er livsfarlige i trafikken. (For sig selv og deres
> medtrafikkanter.)

Jeg ved godt du skriver længere nede at du ikke føler dig hævet over andre osv.,
og jeg VED godt du har kørt længere end mange af vi andre herinde. Derfor føler
jeg stadig du åh så gerne vil være politimanden John Hewalo der lige ska rette de
unge ind på den rette vej. Alt sammen er sikkert ment på den bedste måde, det er
bare ikke det hele der bliver opfattet sådan.

> Hvordan kørte vi selv da vi var unge? (Med "vi" menes unge
> mennesker generelt).
> Tja, vi kørte sgu også stærkt!

Som vi andre....

> [...]
> til kunne vi måske køre 60 - 70.
> I dag kører store børn på voldtunede Jog og kommer nemt over 100,

Ehm...så er det lige jeg spørger om du har fulgt med i den såkaldte udvikling
siden da? Hva var max hastigheden på en racerbil dengang.....180/200km/t ? Hva er
den idag? Hva var hastighedsgrænserne dengang kontra idag?

Vi lever i et samfund hvor alting udvikler sig, og bliver nyere....sjovt nok oxo
vores køretøjer og de regelsæt vi lever efter. Dette gør det ikke mere fornuftigt
at føre maskine du ikke er helt istand til at føre. Dog gælder det ikke kun os
fartglade unge, men alle mennesker. Tror næppe Fru Olsen er istand til at lave
undvige manøvre i sin fine Suzuki R Wagon...... Og ihvertfald slet ikke med
110km/t.

/Klip/ Noget med biler - ovenstående besvarer det fint

> [...]
> lysten til at blære sig over for vennerne, er en meget farlig
> cocktail, som har mange menneskers liv på samvittigheden.

Enig, det er ungdommens dumhed....UDEN tvivl er den der, og vil altid være der i
mine øjne. Men jeg kan fortælle dig en hemmelighed. Man lærer af sine
fejltagelser, og når man én gang har spillet smart overfor vennerne, og enten har
været tæt på, eller vitterligt ER kommet galt afsted, så gør man det ikke sådan
uden videre igen. Det vil jeg æde mine gamle sko på *yrk* at du oxo godt selv er
klar over...!

Hvis man ikke ka længere ka lære af sine fejl, eller mener der er mere at læse,
hva fedt er der så ved livet...? Alle vil vi til den dag vi dør, forhåbentlig
stadig have en brændene trang til at lære nyt, lige gyldigt om det er
blomsterbinding eller at køre på baghjul på Puch'en

> Du tænker godt.
> Og du har bestemt ikke trådt mig over tæerne.

Heller ingen skade sket her.

> At jeg træder nogle over tæerne ved at skrive her er så bare
> ærgerligt, men jeg tror selv at min erfaring med trafikken gennem
> mere end 30 år er væsentlig.

Enig, og du ved som sagt mere end mange af os gør, og mere end nogle måske kommer
til. Alligevel synes jeg personligt, det ville være rart om du ku droppe din jagt
på især RpR.

> [...]
> når alt kommer til alt, så er jeg jo heller ikke alene derude, og
> selv om jeg jo også skal dø engang, så må det altså godt vente

Hehe...hvem synes ikk det. Jeg har heller ikke planer om at gå i døden de næste
20 - 30 år, og da slet ikke pga. min knallert ikke gider køre med mig (hvis du
forstår). Jeg vil dog alligevel vove at påstå man ska leve livet mens man har
det, for det kommer næppe igen, eller starter forfra. Dette kan let gøres uden at
sætte andre menneskers liv over styr, bare man bruger sit dertil indrettede
hovede.

For at du ikke skal tro jeg er en gemen lille scooter ræser trold på en alder af
16år, og lige har fået mit knallertpap, må jeg for en god ordens skyld hellere
informere om at jeg er 19 år, og lige færdig med HH. Hva end det ændrer din
opfattelse af mit indlæg/mig, er ikke hovedsagen, ønsker blot ikk at få i hovedet
at min lille hjerne vidst ikke fungerer optimalt pga. min alder.

Det var vidst det, undskyld for indlæggets længde, men følte lige for det.

Ha en go varm dag alle sammen!

Fra : RpR

Dato : 25-07-01 14:25

> [...]
garantere
> dig RpR kører langt bedre på øvert, end tusindtals andre øvert førere i

Tak =)

Og til John: Jeg er ikke 17 men 18 og blir snart 19.

> [...]
lægen, der
> ikke er istand til at gi en uvildig vurdering af min farfars evne til at

Ja tak. Vores genbo der er noget over 80år kan ikke selv trykke på speederen
og har derfor fartpilot.
Da bilen var til service kørte mekanikerne den hjem, da de ikke turde køre
med ham ved rattet!
Folk i dén klasse er vist mere farlig end børn og unge mellem 14 - 19 (som
jo typisk kører knallert).
De unge holder man altid øje med, og børn var der vist noget med særligt
hensyn i trafikken, ikke?
Trods det er det alligevel lykkedes mig at blive kørt ned 2 gange af
bilister der ikke har set sig for samt mig værende for godtroende overfor
dem.
Jeg har da skam selv oplevet at ryge med 110km/t ud over en pløjemark om
vinteren klokken lort om natten, og det var helt overlagt min egen skyld,
det vil jeg ikke lægge skjul på. Men det er dælme også sidste gang jeg har
gjort noget i den stil!

> [...]
Hva er
> den idag? Hva var hastighedsgrænserne dengang kontra idag?

Hm, min far på næsten 70km/t kørte Nimbus MC da han var ung, og dengang var
der ingen hastighedsgrænser her i riget.

> [...]
lave
> undvige manøvre i sin fine Suzuki R Wagon...... Og ihvertfald slet ikke

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan andre har det, men jeg har det på den
måde at jo vildere det køretøj jeg kører i er, jo mere behersket og langsomt
kører jeg faktisk. Det lyder måske lidt underligt, men sådan er det!
F.eks havde jeg en overgang en gammel Maxi der rendte omkring 60 - 70km/t,
og det kørte jeg altid, med bremser der sjældent virkede osv som resten af
flokken.
Nu er jeg så steget om til en Derbi GPR 50R, og den får faktisk kun sjældent
rigtig meget gas, og jeg luller for det meste bare rundt.
Det behøves vel ikke engang nævnes at jeg kørte som en besse mellem 80 og
skinddød da jeg prøvede en Yamaha R6?

> [...]
sådan
> uden videre igen. Det vil jeg æde mine gamle sko på *yrk* at du oxo godt

Det vil jeg faktisk give dig ret i!
En kammerat jeg har haft gennem mange år har _aldrig_ kørt med hjelm
(frisure, forsøg på at se smart ud, osv). Efter en knægt på 20 kørte sig
ihjel på sin Puch Monza, skidefuld, uden hjelm og så lige ud foran en taxa
der kørte 140km/t.
Efter den tid fik han hjelmen på, altid, endda uden han skulle mindes om
det. Bare trist at nogen skulle lade livet før den fes ind på lystavlen.

> [...]
> stadig have en brændene trang til at lære nyt, lige gyldigt om det er
> blomsterbinding eller at køre på baghjul på Puch'en

Ifølge loven må der faktisk ikke køres på baghjul på noget, det er ikke
hensigtsmæssigt ;)
Men der mener jeg så at der er en hel del forskel på hvor det foregår. Hvis
man nu laller rundt et sted hvor der ikke er andre end dig selv, så kan jeg
ikke se problemet. Ligesom jeg heller ikke kan se problemet i at køre 60km/t
på en cykelsti der følger landevejen og er tom for cyklister anyway.

Fra : LaLLe

Dato : 25-07-01 14:45

klip klip klip
> [...]
60km/t
> på en cykelsti der følger landevejen og er tom for cyklister anyway.
jeg håber ikke at du antyder at jeg LaLLer rundt på min scooter for det
gør jeg ikke.
men jeg vil give dig ret i at ny vildere køretøj, nu mere behersket køre man
(det gør jeg ihvertfald men kender et par stykker som ikke gør, tilgængæld
har de temmelig vild kontrol over køretøjet, de har tidligere kørt cross i
mange år!!!!)

LaLLe
som skal køre SNORKER!!!!

Fra : RpR

Dato : 26-07-01 12:13

> jeg håber ikke at du antyder at jeg LaLLer rundt på min scooter for
det
> gør jeg ikke.

lol nej da =)
det er bare min måde at udtrykke mig på !

> [...]
> har de temmelig vild kontrol over køretøjet, de har tidligere kørt cross i

Jeg vil mene at uanset hvem man er, og man så sætter sig for at køre en
model som man ikke har prøvet før (eller en model der er tunet i forhold til
standard), så er man godt dum hvis man bare puster til den.
Der kan altid være ubehagelige overraskelser gemt et sted. F.eks var min far
lige ved at skvatte bagover med min Honda Dax da han skulle prøve den...

> LaLLe
> som skal køre SNORKER!!!!

Nu er det ikke en CBR 1100, men kør ordentligt af dén grund =)

Fra : John Hewalo

Dato : 09-08-01 08:02

On Wed, 25 Jul 2001 15:24:40 +0200, "RpR" <rpr@mopedgallery.com>
wrote:

>Og til John: Jeg er ikke 17 men 18 og blir snart 19.

Har selv en 19 årig i huset.
Tro mig, det varer nogle år endnu inden en 19 årig er
voksen/udviklet.
At sønnen her i huset hårdnakket påstår at hans dumheder sker der
skam ikke noget ved, er en daglig begivenhed.
Men ok, han lærer af sine _egne_ fejltagelser ikke af mine, dem
gider han skam ikke lytte til.
Gamle erfarne folk er jo nogle idioter som du sikkert ved?
Håber bare han overlever!

klip/

>Folk i dén klasse er vist mere farlig end børn og unge mellem 14 - 19 (som
>jo typisk kører knallert).

Der er jo det ved det, at en knallertkører en en såkaldt "blød"
trafikkant.

>De unge holder man altid øje med, og børn var der vist noget med særligt
>hensyn i trafikken, ikke?

Derfor har jeg forsøgt at bibringe børnene her en smule
trafikforståelse.
Problemet med børn er bare at de ofte tror de kan det hele selv.
Til emnet "børn og hensyn" hører også bestemmelserne om hvornår,
på hvilke betingelser og hvor stærkt børn må køre på eksempelvis
knallert.
At børn ikke må køre øvert uden kørekort skyldes ikke bare
hensynet til andre trafikkanter, men sandelig også for børnenes
egen skyld.

>Trods det er det alligevel lykkedes mig at blive kørt ned 2 gange af
>bilister der ikke har set sig for samt mig værende for godtroende overfor
>dem.

Man er ikke alene derude.
Agtpågivenhed og forudseenhed hører med til rutine i trafikken.
Og så hjælper det altså ikke at ligge på asfalten og hyle, at det
var altså ikke min skyld, man må _selv_ passe på.

> [...]
>det vil jeg ikke lægge skjul på. Men det er dælme også sidste gang jeg har

Ikke en "spøg" man ønsker at opleve igen igen, det er
forståeligt.
Men det skulle lige prøves?

klip/

>Efter den tid fik han hjelmen på, altid, endda uden han skulle mindes om
>det. Bare trist at nogen skulle lade livet før den fes ind på lystavlen.

Men sådan er det jo, ikk?
Jeg kunne spilde år af min tid på at dele mine erfaringer med
Jer, her i gruppen.
Tror dog ikke mere på det hjælper en hujende fis.
I _vil_ drage Jeres egne erfaringer, andres kan I ikke bruge til
en skid.
Bare trist at nogen skal lade livet før den fiser ind på
lystavlen.

klip/

> [...]
>man nu laller rundt et sted hvor der ikke er andre end dig selv, så kan jeg

IMHO er problemet at du ikke kan se problemet.

> Ligesom jeg heller ikke kan se problemet i at køre 60km/t
>på en cykelsti der følger landevejen og er tom for cyklister anyway.

IMHO er problemet at du ikke kan se problemet.

Man kan overtræde alle de love man vil, det sker der jo ikke
noget ved, vel?

En lov bør man dog ikke glemme/overtræde, og det er naturloven.
Overtræder man naturlovene er der kontant afregning, og det her
og nu.
Ingen mulighed for at appellere.
Ikke noget med at sige, "jamen jeg troede", eller "undskyld, jeg
vidste det ikke".

John

Fra : RpR

Dato : 09-08-01 14:45

> Har selv en 19 årig i huset.
> Tro mig, det varer nogle år endnu inden en 19 årig er
> voksen/udviklet.

Der er forskel på folk, eller kæmmer du alle 19årige over én kam?

> Men ok, han lærer af sine _egne_ fejltagelser ikke af mine, dem
> gider han skam ikke lytte til.
> Gamle erfarne folk er jo nogle idioter som du sikkert ved?

Næh, de er kun idioter hvis de kører i det samme og det samme men aldrig
kommer nogen vejne. =)

> Håber bare han overlever!

Ditto.

> [...]
> Til emnet "børn og hensyn" hører også bestemmelserne om hvornår,
> på hvilke betingelser og hvor stærkt børn må køre på eksempelvis

Alle jeg kender har før eller senere gjort deres knallert ulovlig, du er
heller ikke undtagelsen på det punkt.
Havde du været 16 - 17år (eller måske endda yngre) havde du nok heller ikke
nollet rundt på en helt lovlig knallert mere end et år eller to.

> At børn ikke må køre øvert uden kørekort skyldes ikke bare
> hensynet til andre trafikkanter, men sandelig også for børnenes
> egen skyld.

Tjah, i Tyskland må du føre en 125cc MC med max 15hk (og ingen begrænsning
på topfart) når du er 16år. Kræver blot du tager "Kleinkraftrad" kørekort,
som kan erhverves for ca. det halve af et bilpap i dk. Sådan en lov mangler
vi her.

> Man er ikke alene derude.
> Agtpågivenhed og forudseenhed hører med til rutine i trafikken.
> Og så hjælper det altså ikke at ligge på asfalten og hyle, at det
> var altså ikke min skyld, man må _selv_ passe på.

Jatak, det har jeg selv fundet ud af da en middelaldrende mand som var
portør på Sønderborg sygehus ikke overholdte sin højrevigepligt og pløjede
ind over cykelstien.
Min mening er at man ikke kan stole på _nogen_ i trafikken.

> Ikke en "spøg" man ønsker at opleve igen igen, det er
> forståeligt.
> Men det skulle lige prøves?

Tjah, jeg har da lært af det =)

> Men sådan er det jo, ikk?
> Jeg kunne spilde år af min tid på at dele mine erfaringer med
> Jer, her i gruppen.

Det har du vist allerede været. Om det så har været rent held at vi altid er
rendt på hinanden i diverse NG'er vil jeg ikke kommentere.

> [...]
> en skid.
> Bare trist at nogen skal lade livet før den fiser ind på

Tjah, man lærer vel bedst på den hårde måde?

> Man kan overtræde alle de love man vil, det sker der jo ikke
> noget ved, vel?

Ikke andet end penge til kaffekassen på politigården.

> [...]
> og nu.
> Ingen mulighed for at appellere.
> Ikke noget med at sige, "jamen jeg troede", eller "undskyld, jeg

ikke alle kører så råddent som du gerne vil have dem til. Mange gør, enig,
specielt 45'erene, men der findes stadigvæk folk der kan finde ud af at begå
sig i trafikken.
Jeg ville aldrig vove mig ud i en situation jeg ved jeg ikke kan klare, og
skal der afprøves grænser har jeg en gocartbane ca. 10km herfra jeg kan leje
en eftermiddag.

Fra : John Hewalo

Dato : 11-08-01 20:36

On Thu, 9 Aug 2001 15:45:06 +0200, "RpR" <rpr@mopedgallery.com>
wrote:

>Der er forskel på folk, eller kæmmer du alle 19årige over én kam?

Naturligvis er der forskel på folk, har da hørt om enkelte
vidunderbørn, der er dog LANGT imellem dem.
Det er MEGET sjældent at 19 årige er fuldt udviklede, kender
faktisk ingen.
At 19 årige TROR de er fuldt udviklede er nok rigtigt, men at de
TROR det, gør det altså IKKE rigtigt.

>Næh, de er kun idioter hvis de kører i det samme og det samme men aldrig
>kommer nogen vejne. =)

Du mener, hvis man ingen vegne kommer med at delagtiggøre ALLE i
sine erfaringer er man idiot?
Da enkelte trods alt kan lære af andres erfaring, er det
alligevel et forsøg værd.
At jeg ikke kan lære dig noget er jeg klar over, du kan nok
allerede det hele.

>Ditto.

Denne unge mand på 19 var overbevist om at han ikke er noget barn
mere.
Men i morgen tidlig påmønstrer han sit første skib. For FØRSTE
gang i hans liv skal han hjemmefra og stå på egne ben.
Han er NERVØS.
Det ville du nok ikke være vel?

>Alle jeg kender har før eller senere gjort deres knallert ulovlig, du er
>heller ikke undtagelsen på det punkt.

At gøre sin knallert ulovlig er ikke det som det handler om.
Det handler om at kunne føre den ulovlige knallert på en
forsvarlig måde, og erfaringen herfra er altså at I/vi ikke er
udviklede hjernemæssigt til større hastigheder før omkring 26
års alderen, det viser statistikkerne ihvertfald.

>Havde du været 16 - 17år (eller måske endda yngre) havde du nok heller ikke
>nollet rundt på en helt lovlig knallert mere end et år eller to.

Heller ikke det der er tale om.
Kører selv på en ulovlig Classic50, har rundet 20000 km på ca 10
måneder.
Regner med at give den et 80cc kit, ikke for at køre hurtiger end
den skiltede hastighed, men for at få den nødvendige trækkraft
uden vilde omdrejninger.

> [...]
>som kan erhverves for ca. det halve af et bilpap i dk. Sådan en lov mangler

Mangler her?
Og få samme ulykkesstatistik som i Tyskland? Vorherrebevares.

>Jatak, det har jeg selv fundet ud af da en middelaldrende mand som var
>portør på Sønderborg sygehus ikke overholdte sin højrevigepligt og pløjede
>ind over cykelstien.

Der findes mange idioter i trafikken, ja.

>Min mening er at man ikke kan stole på _nogen_ i trafikken.

Nemlig!
Og slet ikke på folk som mener at de godt nok kører HURTIGT, men
at de kører GODT, endda selv om de ikke har førerbevis.

>Tjah, jeg har da lært af det =)

Men SKULLE altså på røven SELV først?

>Det har du vist allerede været. Om det så har været rent held at vi altid er
>rendt på hinanden i diverse NG'er vil jeg ikke kommentere.

Jeg har ikke noget imod dig.
Der står stor respekt omkring din viden om tun osv.

Efter min mening er du dog langtfra at være noget geni, når det
handler om trafikforståelse/køreteknik.
Og så er der jo lige det at du altid er så h*lvedes påståelig,
også når det drejer sig om ting du åbenlyst ikke har en hujende
f*s begreb om.

>Tjah, man lærer vel bedst på den hårde måde?

>Ikke andet end penge til kaffekassen på politigården.

Glem nu ikke de mennesker man risikerer at lemlæste eller slå
ihjel!
Men selvfølgelig, hvis men kører GODT, så sker der nok ikke
noget, eller?

>ikke alle kører så råddent som du gerne vil have dem til. Mange gør, enig,
>specielt 45'erene, men der findes stadigvæk folk der kan finde ud af at begå
>sig i trafikken.

At ALLE ikke gør det er rigtigt.
Men ALT for mange gør det desværre.

>Jeg ville aldrig vove mig ud i en situation jeg ved jeg ikke kan klare, og
>skal der afprøves grænser har jeg en gocartbane ca. 10km herfra jeg kan leje
>en eftermiddag.

Naturligvis ville du det.
Har du ikke fortalt at du røg på r*ven med 110?

Så rolig nu, du ER ikke så dygtig som du forestiller dig.
At du TROR det, gør dig så meget desto farligere i trafikken,
både for dig selv og andre.

John
--
Intet er umuligt for den som ikke selv skal gøre det.

Fra : RpR

Dato : 12-08-01 13:40

> [...]
> Men i morgen tidlig påmønstrer han sit første skib. For FØRSTE
> gang i hans liv skal han hjemmefra og stå på egne ben.

Næh, første gang jeg stod på egne ben var da jeg var 15år da jeg rejste til
Spanien selv.

> [...]
> udviklede hjernemæssigt til større hastigheder før omkring 26
> års alderen, det viser statistikkerne ihvertfald.

Hmm, tyskerne har da fin success med at lade 16årige føre 125'ere med 15hk.

> Så rolig nu, du ER ikke så dygtig som du forestiller dig.
> At du TROR det, gør dig så meget desto farligere i trafikken,
> både for dig selv og andre.

Alle de gange der har været ved at ske et uheld hvor jeg har været
involveret har det _ikke_ været min skyld, så noget må jeg jo gøre
rigtigt...

Fra : [UC]Rapperand =\)

Dato : 26-07-01 17:51

> Din opfattelse af det. Min opfattelse er dog en lidt anden, for det er mere eller
> mindre hver gang RpR kommenterer noget ang. kørestil eller noget, at du liiiige
> ska blande dig.

Ja tak!

> Ehm...så er det lige jeg spørger om du har fulgt med i den såkaldte udvikling
> siden da? Hva var max hastigheden på en racerbil dengang.....180/200km/t ? Hva er
> den idag? Hva var hastighedsgrænserne dengang kontra idag?

Her for 20-30 år siden blev min onkel stoppet på sin Suzuki K50 med 90 km/t. Den eneste forskel mellem det og det vi ser i dag er at
bøderne er større.

Fra : John Hewalo

Dato : 09-08-01 08:01

On Wed, 25 Jul 2001 09:25:11 +0200, "Simon D. Hansen"
<Sputte@Mail.dk> wrote:

Ventede lige nogle dage med at skrive her, ville lige tænke over
nogle ting.

>Din opfattelse af det. Min opfattelse er dog en lidt anden, for det er mere eller
>mindre hver gang RpR kommenterer noget ang. kørestil eller noget, at du liiiige
>ska blande dig.

Skal blande mig?
Dette er ikke noget chatforum, men en offentlig nyhedsgruppe.
At kommentere indlæg er ikke "at blande sig".

>Det er ikk det mest knøve, det ka vi være helt enige om. Men jeg vil garantere
>dig RpR kører langt bedre på øvert, end tusindtals andre øvert førere i Dk. Det
>gør det dog ikke mere rigtigt!

Det har ikke en skid med RpR at gøre at det er idiotisk at køre
uden kortet, det er idiotisk lige meget hvem som gør det.
At RpR gør det er sq sørgeligt, mange ser jo op til ham her,
mange betragter ham vist som noget af en ekspert.

>Det har en 18 årig så heller ikke jo, og alligevel er det for denne muligt at
>ræse derud af.....

Eller en 19 årig, 20 årig osv.
Alle statistikker viser at unge mænd er til fare for sig selv og
andre, det skyldes simpelthen manglende udvikling af deres
hjerne, (det kommer med årene).
Hvis man overlever til man er ca 26, er der dog en fair chance.

>Det er langt fra kun den 17 årige der tror dette...... Min farfar på snart 80
>magter sq ikke at køre bil, men det afholder ham ikke fra det.

Det er jo rigtigt.
At en 80 årig er farlig, ophæver bare ikke at unge mennesker også
er det, du forstår?

klip/

> [...]
>unge ind på den rette vej. Alt sammen er sikkert ment på den bedste måde, det er
>bare ikke det hele der bliver opfattet sådan.

Jeg føler mig bestemt ikke hævet over nogensomhelst.
Og ja, jeg er færdes i trafikken i over 30 år, det giver noget
som kaldes erfaring/rutine.

Politimand?
Næh, jeg led såmænd bare af den vrangforestilling at erfarne folk
kunne bidrage positivt til denne gruppe.
Denne grupper bliver åbenbart opfattet som værende for børn
alene, det er den _ikke_.

>Som vi andre....

Som I andre, ja.
Er der noget forkert i at hjælpe Jer med mine erfaringer, eller
er det kun jævnaldrendes erfaring som I regner med?

>Ehm...så er det lige jeg spørger om du har fulgt med i den såkaldte udvikling
>siden da? Hva var max hastigheden på en racerbil dengang.....180/200km/t ? Hva er
>den idag? Hva var hastighedsgrænserne dengang kontra idag?

Udviklingen?
At maskinerne er blevet kraftigere, er ikke det samme som at
menneskets evner også er forbedret, det er de nemlig ikke.

>Vi lever i et samfund hvor alting udvikler sig, og bliver nyere....sjovt nok oxo
>vores køretøjer og de regelsæt vi lever efter.

Det ved jeg faktisk godt.

>Dette gør det ikke mere fornuftigt
>at føre maskine du ikke er helt istand til at føre.

Lige mine ord.
Men unge mennesker overdriver altså helt vildt meget deres tro på
egen formåen.
Kan ældre selvfølgelig også gøre.

> Dog gælder det ikke kun os
>fartglade unge, men alle mennesker.

Næh, men det er jo stort set kun unge mennesker som benytter
denne gruppe.
De fleste erfarne er for længst stået af, gider ikke høre på Jer.

>Tror næppe Fru Olsen er istand til at lave
>undvige manøvre i sin fine Suzuki R Wagon...... Og ihvertfald slet ikke med
>110km/t.

Hvad har det med Fru Olsen at gøre?
Denne gruppe handler om knallerter, og ikke om Fru Olsens
manglende kørefærdighed.
At Fru Olsen ikke kan lave en undvigelsesmanøvre, betyder ikke at
det er ligegyldigt at unge mennesker heller ikke kan.

>/Klip/ Noget med biler - ovenstående besvarer det fint

>Enig, det er ungdommens dumhed....UDEN tvivl er den der, og vil altid være der i
>mine øjne.

Det er ungdommens dumhed, ja.

> Men jeg kan fortælle dig en hemmelighed.

Det er sq ingen hemmelighed.

> Man lærer af sine
>fejltagelser,

Ja, af sine _egne_ fejltagelser, desværre ikke af _andres_.

>og når man én gang har spillet smart overfor vennerne, og enten har
>været tæt på, eller vitterligt ER kommet galt afsted, så gør man det ikke sådan
>uden videre igen.

Men man _skal_ altså _selv_ prøve det?
Ingen skal komme her med erfaringer, vel?

>Det vil jeg æde mine gamle sko på *yrk* at du oxo godt selv er
>klar over...!

Jeg er godt klar over jeg spilder min tid her, ja.
Mine erfaringer kan ikke bruges til en skid, I _vil_ selv drage
jeres egne, det er det du mener, ikk?

> [...]
>stadig have en brændene trang til at lære nyt, lige gyldigt om det er
>blomsterbinding eller at køre på baghjul på Puch'en

Igen, men man _vil_ ikke lære af andre, ihvertfald ikke af gamle
erfarne folk.

klip/

>Enig, og du ved som sagt mere end mange af os gør, og mere end nogle måske kommer
>til. Alligevel synes jeg personligt, det ville være rart om du ku droppe din jagt
>på især RpR

Jeg jager ikke RpR.
RpR er meget vidende om mange ting.
Når han læser op af knallertblade, og kommer med gode råd om
tuning osv, har jeg aldrig "blandet" mig.
Men når han kommer med idiotiske udtalelser om at der ikke sker
noget ved at køre uden pappet, ja så giver jeg min mening
tilkende.

Og er RpR egentlig så dygtig som nogen åbenbart mener?

Han er jo ikke særlig gammel, men skriver han allerede har haft
"en masse" knallerter.
Hvorfor har en ung fyr haft "en masse" knallerter?
Fordi det er noget bras han køber?
Fordi han roder med noget han ikke har forstand på?
Eller blot fordi han ikke kan køre den, så den ikke smadres?
Jeg har ikke svarene på disse spørgsmål.

Selv har jeg ikke haft "en masse knallerter" kun 2.
En Aprilia RallyAC som jeg kørte ca 40000 km på.
Skiftede først cylinder/stempel efter 30000, gav den et 75cc kit.
Min Rally var ikke legetøj, men mit transportmiddel.
Jeg pillede ikke ved ting jeg ikke havde forstand på.
Jeg kørte ikke råddent/ræs, derfor holdt den til de mange km.

En Aprilia Classic50, som jeg har kørt 18000 km på, på ca 10
måneder.
Eneste tuning er en Classic50 potte fra Gianelli, pris kr 1998.
Under gunstige betingelser, (lige vej og ingen modvind) giver det
en tophastighed efter speedo på ca 105kmh, kører dog efter
skiltningen.
Jeg smadrer dog kæden igen igen, 50cc giver så få hk, at det
kræver alt for mange gearskift.
Derfor overvejer jeg at købe et 80cc kit, det giver kræfter nok
til at køre med færre omdrejninger, og derved færre gearskift.

> [...]
>sætte andre menneskers liv over styr, bare man bruger sit dertil indrettede

At bruge sit hovede er en _god_ ting, derved risikerer man at
leve lidt længere.
Skriver du ikke du er 19?
Som 19 årig ville jeg da gerne vente 60 år og ikke som du skriver
20 - 30.

> [...]
>at min lille hjerne vidst ikke fungerer optimalt pga. min alder.

Din hjerne fungerer vist udmærket, i forhold til dine 19 år.
Har selv en 19 årig i huset, så jeg kender udmærket unge
mennesker.

>Det var vidst det, undskyld for indlæggets længde, men følte lige for det.

Jeg føler sq også for det!
Vil meget nødig læse her eller i avisen at I kommer tilskade,
eller påfører andre lidelser.
Er bare ked af at gruppen har udviklet sig til en børnehave og at
der ikke er voksne erfarne folk tilbage.
Selv gider jeg ikke bruge gruppen mere, min erfaring kan/vil I
desværre ikke bruge.
Vist nok noget med man kun lytter til sine jævnaldrende?

>Ha en go varm dag alle sammen!

Ikke for varm tak, ikke for varm.

John

Fra : Simon D. Hansen

Dato : 09-08-01 08:38

John Hewalo wrote:

> Skal blande mig?
> Dette er ikke noget chatforum, men en offentlig nyhedsgruppe.
> At kommentere indlæg er ikke "at blande sig".

Enig, men som oftest er det når RpR går ind i en diskussion du letter. Kanske det bare
er mig der har den opfattelse...i så fald undskylder jeg mange gange.

> [...]
> hjerne, (det kommer med årene).
> Hvis man overlever til man er ca 26, er der dog en fair chance.

Well som du selv siger er erfaring i trafikken er go ting, og med denne er der chance
for at overleve det længere (vi får det til at lyde som en slagteplads).

> Det er jo rigtigt.
> At en 80 årig er farlig, ophæver bare ikke at unge mennesker også
> er det, du forstår?

Nej, men det gør måske at du vil forstå der er flere end os. På den anden side er det
fair nok du hiver fat i os, for der er næppe mange 80 årige der følger med i bil
grupperne.

> Næh, jeg led såmænd bare af den vrangforestilling at erfarne folk
> kunne bidrage positivt til denne gruppe.
> Denne grupper bliver åbenbart opfattet som værende for børn
> alene, det er den _ikke_.

Som du oxo selv skriver vil vi ikke lytte til de voksne (som dig), fordi vi selv vil
gøre vores erfaringer.

Dette er jo oxo ganske rigtigt, jeg har endnu ikke set en der bare har adlydet sine
forældre med det samme. Hvis man nu f.eks. køber en hundehvalp, skal denne og først
lære hvad den må og kan. Godt nok er vi mennesker "lidt" klogere end gennemsnits
hundehvalpen, men grundtrækkene er stadig de samme. At det så desværre kan betyde at
en eller flere dør pga. deres opførsel er selvfølgelig beklageligt, men desværre sådan
det nu engang er.

Men lærer SÅ meget mere af egne fejl imo.

> Som I andre, ja.
> Er der noget forkert i at hjælpe Jer med mine erfaringer, eller
> er det kun jævnaldrendes erfaring som I regner med?

Personligt lytter jeg skam til alle, blot ikke altid jeg formår at føre det ud i
livet.

For ca. seks måneder siden havde vi fem eller seks kørestolsbrugere ude på skolen, og
fortælle om hvordan de var endt i kørestol osv. Det var faktisk spændende at høre på
osv. og man fik lidt at tænke over.

Problemet med det, er bare at vi ikke forstår at føre det ud i livet. Personligt synes
jeg det var fantastisk de tog rundt på skoler, og fortalte om deres ulykker osv.
Ligeledes hvordan det havde påvirket deres hverdag, ja resten af deres liv.

Jeg måtte dog desværre skuffe både kørestolsbrugeren og politimanden med, at jeg nok
selv sq opleve noget i den retning på min egen krop, før jeg for alvor ku skrue lidt
ned. Tror mange unge har det på den måde......man ska lige afprøve grænserne. Det ved
du tydeligvis oxo godt selv, når du har en ung på min alder.Udviklingen?

> At maskinerne er blevet kraftigere, er ikke det samme som at
> menneskets evner også er forbedret, det er de nemlig ikke.

Det er for så vidt rigtigt nok - dog modtager man idag betydelig bedre undervisning i
at føre køretøjet i forhold til tidligere (min teori - hvor vidt det holder stik har
jeg svært ved at vise) - Ligeledes er mekanikken oxo forbedret, og dette må oxo ha
indflydelse.

> At Fru Olsen ikke kan lave en undvigelsesmanøvre, betyder ikke at
> det er ligegyldigt at unge mennesker heller ikke kan.

Enig, det er bare ikke KUN "os" der er de farlige. Føler lidt vi fremstår som Bad Guys
of the Century.

> Det er ungdommens dumhed, ja.

Men er det muligt at fjerne den? Nej vel, den er der og det er derfra vi får meget af
den viden vi personligt kan tage med os videre i vores liv.

> Ja, af sine _egne_ fejltagelser, desværre ikke af _andres_.

Jow, men oftest ska det lige afprøves.

> Jeg er godt klar over jeg spilder min tid her, ja.
> Mine erfaringer kan ikke bruges til en skid, I _vil_ selv drage
> jeres egne, det er det du mener, ikk?

Jeg vil ikke mene du spilder din tid, jeg vil tro der ER folk der læser og lytter til
det du skriver. Jeg ved jeg gør, men som skrevet så har jeg svært ved at leve det ud i
livet. Dette har intet med ung dumhed at gøre, blot at jeg oxo ønsker at gøre mine
egne erfaringer....

> Igen, men man _vil_ ikke lære af andre, ihvertfald ikke af gamle
> erfarne folk.

Som sagt....jo

> At bruge sit hovede er en _god_ ting, derved risikerer man at
> leve lidt længere.

Kommer an på hvad man bruger det til

> Skriver du ikke du er 19?
> Som 19 årig ville jeg da gerne vente 60 år og ikke som du skriver
> 20 - 30.

Sådan er vi så forskellige - med den standard for ældrepleje vi fører i Dk har jeg
ikke interesse i at leve så længe at jeg selv har risiko for at sq blive udsat for
det.

> Vil meget nødig læse her eller i avisen at I kommer tilskade,
> eller påfører andre lidelser.

Heller ikke her, man ønsker jo aldrig at høre om andre folks skade. Dog er det en
realitet her i vores verden at folk kommer til skade, og hvis man er så heldig at
overleve er det langt størstedelen af befolkningen der lærer af det.

> Er bare ked af at gruppen har udviklet sig til en børnehave og at
> der ikke er voksne erfarne folk tilbage.

That's life - gruppen i sig selv er jo dødt mere eller mindre ud indenfor det sidste
halve år. RpR's forum fungere oxo meget bedre, og der er mulighed for at lukke af for
de meningsløse indlæg.

> Selv gider jeg ikke bruge gruppen mere, min erfaring kan/vil I
> desværre ikke bruge.

Som sagt læser jeg hvad du skriver, og må da tilstå det oxo sætter gang i 1. sal til
tider. Tror næppe jeg er den eneste....

> Vist nok noget med man kun lytter til sine jævnaldrende?

Næh...

> Ikke for varm tak, ikke for varm.

Ser det heller ikke ud til sker idag

Fra : John Hewalo

Dato : 11-08-01 14:07

On Thu, 09 Aug 2001 09:37:51 +0200, "Simon D. Hansen"
<Sputte@Mail.dk> wrote:

>Enig, men som oftest er det når RpR går ind i en diskussion du letter. Kanske det bare
>er mig der har den opfattelse...i så fald undskylder jeg mange gange.

Ikke når RpR går ind i en diskussion, men når RpR lukker l*rt ud.
Jeg er ikke efter RpR, men freder ham heller ikke.
Problemet er vel nærmere at RpR er meget skråsikker og
påståelig, også når han udtaler sig om ting han tydeligvis ikke
har et klap forstand på.

>Well som du selv siger er erfaring i trafikken er go ting, og med denne er der chance
>for at overleve det længere (vi får det til at lyde som en slagteplads).

Det er sq en slagteplads, desværre. Hvor mange er det nu der
bliver dræbt i trafikken hvert år?
Og hvem er det statistikken siger er mest udsat?

>Nej, men det gør måske at du vil forstå der er flere end os. På den anden side er det
>fair nok du hiver fat i os, for der er næppe mange 80 årige der følger med i bil
>grupperne.

Næh, her er det knallerister.

klip/

>Som du oxo selv skriver vil vi ikke lytte til de voksne (som dig), fordi vi selv vil
>gøre vores erfaringer.

Det er rigtigt.
Den indstilling forsvinder først når/hvis folk når at blive
ældre.

> [...]
>en eller flere dør pga. deres opførsel er selvfølgelig beklageligt, men desværre sådan

Sådan er det desværre.
Men hvis jeg, (eller andre) med vore indlæg her, kan få bare een
til at tænke sig om, er noget da nået.
Det kræver en hvis form for intilligens at overleve her i
tilværelsen, held spiller dog også en rolle.

klip/

>For ca. seks måneder siden havde vi fem eller seks kørestolsbrugere ude på skolen, og
>fortælle om hvordan de var endt i kørestol osv. Det var faktisk spændende at høre på
>osv. og man fik lidt at tænke over.

Der gøres et _stort_ arbejde for at få folk til at tænke.

> [...]
>Ligeledes hvordan det havde påvirket deres hverdag, ja resten af deres liv.

Og en dag er det dig/mig eller en anden som overvurderede egne
evner, som beretter overfor folk som ikke vil lære af
dine/mine/andres erfaringer.

> [...]
>du tydeligvis oxo godt selv, når du har en ung på min alder.Udviklingen?

Skuffende at du godt VED det, men alligevel ikke er i stand til
at gøre noget ved det.
Udviklingen?
Tja, snarere unge menneskers MANGLENDE udvikling.

> [...]
>jeg svært ved at vise) - Ligeledes er mekanikken oxo forbedret, og dette må oxo ha

Men hvorfor er ulykkesstatistikken så som den er?

>Enig, det er bare ikke KUN "os" der er de farlige. Føler lidt vi fremstår som Bad Guys
>of the Century.

Kørte idag gennem Maribo, der er kun eet trafiklys i den by.
Holder for rødt.
En snottet unge, på en Maxi klemmer sig uden om, kører over for
rødt, og 15 meter længere fremme drejer han til højre uden at
vise af.
Han griner triumferende imens, han har jo lige jordet en
Classic50!
Havde han mon styrthjelm på tror du? Du kender svaret.

>Men er det muligt at fjerne den? Nej vel, den er der og det er derfra vi får meget af
>den viden vi personligt kan tage med os videre i vores liv.

Det ER muligt at påvirke positivt, man kan bare ikke nå alle.
Og igen, hvis bare en enkelt tænker sig bedre om, efter at have
læst mine skriverier, ja så er jeg sq ligeglad med og mange er
træt af at læse hvad jeg skriver.

>Jow, men oftest ska det lige afprøves.

Manglende modenhed = børn.

> [...]
>livet. Dette har intet med ung dumhed at gøre, blot at jeg oxo ønsker at gøre mine

At gøre sine egne erfaringer er for så vidt godt nok.
Bare man så øver på bane/mark, og IKKE på kørebanen/offentlig
vej.

>Som sagt....jo

Ok.

>Kommer an på hvad man bruger det til

Godt set.

klip/

>That's life - gruppen i sig selv er jo dødt mere eller mindre ud indenfor det sidste
>halve år. RpR's forum fungere oxo meget bedre, og der er mulighed for at lukke af for
>de meningsløse indlæg.

Der har været alt for mange barnagtige indlæg.
Dette har skræmt fornuftige folk væk.
Da gruppen blev oprettet, var det ikke meningen den skulle
udvikle sig som den har gjort.
Måske en fejl jeg selv gik ind for at tage 30érne med?

>Som sagt læser jeg hvad du skriver, og må da tilstå det oxo sætter gang i 1. sal til
>tider. Tror næppe jeg er den eneste....

Så er min tid ikke spildt, tak.

John
--
Intet er umuligt for den som ikke selv skal gøre det.

Fra : Kasper

Dato : 03-08-01 10:13

wrote:

> Det står i loven at man skal binde ens transportmiddel fast
>inden man forlader det. At det så er fra den tid hvor alle havde hest har jo
>intet med sagen at gøre...

Hvilkel lov? I færdselsloven står der i § 28 at "man skal træffe
foranstaltinger for at sikre, køretøjet ikke uberettiget kan benyttes
af andre", det er vel ikke det du mener?

Lidt rystende udmelding fra en som snart skal til køreprøve .....

>Godt jeg ikke bruger NG'en her så meget længere, den er alligevel døden nær
>efterhånden.

Der står ihverfald en hel del sludder ..............

Kasper

Fra : RpR

Dato : 03-08-01 10:31

> Hvilkel lov? I færdselsloven står der i § 28 at "man skal træffe
> foranstaltinger for at sikre, køretøjet ikke uberettiget kan benyttes
> af andre", det er vel ikke det du mener?

Næh, jeg ved ikke paragraffen, rendte ind i den engang for længe siden over
nettet.

> Lidt rystende udmelding fra en som snart skal til køreprøve .....

Du læste måske hele færdselsloven igennem fra A-> Z ?

Fra : RpR

Dato : 21-07-01 21:23

> Heller ikke hvis man gentagne gange standses uden at have
> førerbevis?

Samme regel som for Biler og MC'er gælder her, så det mener jeg faktisk
ikke.

> Men de kan jo godt finde på at ville se førerbevis, eller?

Der skal de jo først stoppe dig, og det sker vist ret sjældent for 45'ere.

> Hvis du bliver stoppet på en øvert, og ikke har førerbevis, så
> koster det vist det vide ud af øjnene, jeg mener det drejer sig
> om op til 5000 kr, eller tager jeg fejl?

5000,- ja. Den stiger da heldigvis ikke.
Men de er nu ikke så hurtige med at slynge den ud. Kender flere der er
blevet stoppets mens de var igang med kørekort til bil eller mc, og de har
altid fået lov til at smutte igen.

> Ud over bøden, så bliver ens mulighed for at tage førerbevis
> udsat, eller tager jeg fejl?

I grove tilfælde, ja.

Fra : Kasper

Dato : 03-08-01 10:13

wrote:

>Da den ikke har plader på, så lyder bøden for hastigheds overtrædelse på
>500,- og den er til at leve med.

Korrekt. Samme bøde for 45'er indtil 77 km/t, så stiger bøden til
1.500 kr uanset hvor meget hastigheden er over 77 km/t. Desuden
betinget frakendelse med deraf følgende indkaldelse til orienterende
køreprøve. Ved fornyet overtrædelse af færdselsloven i prøvetiden
(normalt 3 år), der i sig selv ville give betinget frakendelse, sker
der ubetinget frakendelse. Det kunne f.eks. være endnu en overtrædelse
af hastigheden på 77 km/t eller derover, men der sker også
frakendelser pga. vigepligt, spiritus mm.

> [...]
>er et pa fordele ved 45'eren:
>
>1. Politiet kan ikke konfiskere din knallert ved en 3. gangs forseelse som

Ikke korrekt. Retpraksis er, at der ikke gøres forskel mht. til 30'er
og 45'er i forbindelse med 3. gangs konfiskation. For ikke længe siden
konfiskerede retten i Middelfart en 45'er på den konto.

Kaper

Fra : RpR

Dato : 03-08-01 10:20

> [...]
> af hastigheden på 77 km/t eller derover, men der sker også
> frakendelser pga. vigepligt, spiritus mm.

Hvor står det?

> Ikke korrekt. Retpraksis er, at der ikke gøres forskel mht. til 30'er
> og 45'er i forbindelse med 3. gangs konfiskation. For ikke længe siden
> konfiskerede retten i Middelfart en 45'er på den konto.

Ifølge en jeg snakkede med ved Statens Bilinspektion må de ikke:
1. pille i motoren på dem, så man har ikke pligt til at skille den ad på
stedet, og de må ikke slæbe af med den til synshallen, hvis man ikke vil ha'
det. Man vil derimod få en indkaldelse til syn, og alt afhængigt af om det
er en 2.hjuler enten få lov til at trække videre eller få falck til at
fragte den hjem.
2. De må ikke konfiskere den ved 3. gang, der gælder samme regler som for
biler og mc'er.

Det er hvad jeg har fået at vide, og jeg har aldrig hørt om en der har fået
sin 45'er konfiskeret (okay, måske nogle af de papnæser der kører rundt uden
plade og leger 30'er på cykelstien)

Fra : Kasper

Dato : 04-08-01 22:36

On Fri, 3 Aug 2001 11:20:12 +0200, "RpR" <rpr@mopedgallery.com> wrote:

>Hvor står det?

Jeg skal altså dokumentere hvad jeg skriver, medens du frit kan påstå
at man skal binde sit transportmiddel

Bødetaksten kan du f.eks. se på retsinfo
http://147.29.40.91/_MAINRF_B672926690/818, søg på knallert og vælg
dokument 109. Check under overtrædelse af § 43 a. Bødetaksten på kr.
1.500,- må jeg indrømme at der ikke står noget om, så det er
formentlig et rygte.

Reglerne for frakendelse står beskrevet i færdselslovens § 126, og her
fremgår det af stk. 2, nr. 2, at hvis man tidligere har forbrudt sig
mod de paragraffer der er nævnt i stk. 1, nr. 1 til 5,og i prøvetiden
(normalt 3 år) begår nye overtrædelser der også er omfattet af stk. 1,
nr. 1-5, så sker frakendelsen ubetinget. Læg lige mærke til, at § 43a
ER medtaget.
Check det ud på www.retsinfo.dk

> [...]
>
>--
>
>- RpR
>Moped Gallery.com - The World's biggest!

Var det "en" som er ansat hos Bilinspektionen som har bundet dig det
på ærmet? Eller bare "en" der kom forbi?

Ifølge færdselslovens § 77 kan politiet "standse et køretøj og lade
det undersøge for fejl og mangler ......". Selvfølgelig kan politiet
ikke tvinge dig til at skille den ad på stedet, tvangsarbejde er
afskaffet i DK, men de kan indbringe dit køretøj til undersøgelse på
bilinspektionen. Hvis du protesterer bliver køretøjet foreløbigt
beslaglagt, og så skal indbringelsen forelægges en dommer inden 24
timer. Det er detaljeret beskrevet i retsplejelovens § 825. (retsinfo
igen).

Der gælder IKKE samme regler for konfiskation af 45'er og biler/MC'er.
Som du er inde på, så er det i sjældne tilfælde muligt at konfiskere
en bil/MC, f.eks. hvis ejeren bliver taget mange gange uden han har
kørekort, spirituskørsel mm. Men 45'en falder altså ind under reglerne
for alm. 30 knallert, hvilket du bla. vil kunne se af ovenstående
link. Ellers ville 45'ern være særskilt nævnt.

Kasper

Fra : RpR

Dato : 05-08-01 12:48

> Jeg skal altså dokumentere hvad jeg skriver, medens du frit kan påstå
> at man skal binde sit transportmiddel

Jeg er ikke paragraf rytter =)

> Var det "en" som er ansat hos Bilinspektionen som har bundet dig det
> på ærmet? Eller bare "en" der kom forbi?

Det var chefmekanikeren ved bilinspektionen i sønderborg.

> [...]
> beslaglagt, og så skal indbringelsen forelægges en dommer inden 24
> timer. Det er detaljeret beskrevet i retsplejelovens § 825. (retsinfo

Er det ikke motorkøretøjer? Den afdeling hører knallerter jo ikke til,
uanset om det er med plade eller ej.

En anden ting der undrer mig så, er at jeg kender 2 der er blevet stoppet på
deres 45'ere, begge fordi de kørte over 50km/t i en byzone, og de fik begge
at vide at de ville få synsindkaldelse med posten, og så kunne de ellers
trække hjem?

> [...]
> dokument 109. Check under overtrædelse af § 43 a. Bødetaksten på kr.
> 1.500,- må jeg indrømme at der ikke står noget om, så det er

Ifølge den lov skulle min hastighedsbøde da jeg blev stoppet sidste gang på
min Neo's lyde på 4500,- hvilket den nu ikke gjorde. Den lyder på 750,- og
det er incl. bøderne for ændringer på motoren.
Den blev endda nedsat til 500,-

> [...]
> for alm. 30 knallert, hvilket du bla. vil kunne se af ovenstående
> link. Ellers ville 45'ern være særskilt nævnt.

Synes fortsat bare det er sjovt at begge de 2 tilfælde jeg har hørt om har
fået synsindkaldelse. Det samme siger manden fra bilinspektionen.

Fra : Kasper

Dato : 05-08-01 23:46

On Sun, 5 Aug 2001 13:48:28 +0200, "RpR" <rpr@mopedgallery.com> wrote:

>Er det ikke motorkøretøjer? Den afdeling hører knallerter jo ikke til,
>uanset om det er med plade eller ej.

"Køretøj" er defineret i færdselslovens § 2, og omfatter selvfølgelig
også begge knallerttyper.

> [...]
>at vide at de ville få synsindkaldelse med posten, og så kunne de ellers

..... hvilket vel ikke har noget at gøre med diskussionen om hvilke
regler der gælder, men måske mere har at gøre med en nem
administrativ måde at komme om ved sagen på.

> [...]
>min Neo's lyde på 4500,- hvilket den nu ikke gjorde. Den lyder på 750,- og
>det er incl. bøderne for ændringer på motoren.

Nej, du kigger det forkerte sted. Den alm. bødetabel for hastigheder
gælder ikke. For knallerter er der en standardtakst på kr. 500,-,
uanset hvor meget hastigheden har været. Begrundelsen er, som anført
af rigsadvokaten, at der ofte samtidig vil være tale om konfiskation
af de ulovlige dele (med deraf følgende udgifter), samt en bøde for
konstruktive ændringer (normalt 1.000,- 1. og 2. gang, og 1.500,-)
tredje gang).
Hvis man er under 18 år, eller har lav indtægt (under 115.000 /år så
vidt jeg husker), kan man få nedsat bøden til det halve, dog min. kr.
300,- pr. overtrædelse.
Hvis din bøde er fra før 1. september 2000,- gælder der andre regler,
idet bødetakster blev ændret (hævet) fra denne dato.

>Synes fortsat bare det er sjovt at begge de 2 tilfælde jeg har hørt om har
>fået synsindkaldelse. Det samme siger manden fra bilinspektionen.

Politiet kan indkalde alle køretøjer der er indregistrerede til
kontrol, og dermed også syn. Men derfor er der jo ingen garanti for,
at det er det eneste der sker. Selv om politibetjent A mener, at en
gammel bil pga. diverse fejl kan nøjes med en indkaldelse til syn, så
kan det jo godt være politibetjent B mener at fejlene skal medføre
både bøde og indkaldelse, evt. kun bøde - og måske opdager
politibetjent C slet ikke fejlene!

Kasper

Fra : RpR

Dato : 06-08-01 00:51

> [...]
> Hvis din bøde er fra før 1. september 2000,- gælder der andre regler,
> idet bødetakster blev ændret (hævet) fra denne dato.

Sjovt at den kære rigsadvokat så ikke kan se at det er "lettere" tosset af
konfiskere en knallert til en værdi af 15000,- og så give en bøde på 750,-
oveni?

> [...]
> kan det jo godt være politibetjent B mener at fejlene skal medføre
> både bøde og indkaldelse, evt. kun bøde - og måske opdager

Det er så rigtigt nok, men nu er de 2 jeg har snakket med fra forskellige
egne af landet, den samme betjent farter nok ikke rundt over hele DK, så har
han ihvertfald travlt ;)