Alternativ til mail søges
Fra : jagge

Dato : 28-06-08 13:44

Jeg er i stigende grad træt af mail. Nu har jeg opdaget endnu en meget
kantet ting. Hvis man har sendt en mail til afskibning kan den ikke
stoppes igen.

Det kan sgu da ikke passe. Jeg er kommet til at sætte en meget stor mail
til at sende, og nu står den og tygger på den uden at jeg kan afbryde.

Derudover har jeg flere gange været ude for at mail bare ikke kunne
lukkes ned. Eneste måde at komme ud af det på var at tvinge macbooken
til at slukke.

Jeg er også temmelig træt af måden det håndterer atachments på. Fatter
ikke at det ikke er muligt bare at dumpe attachments på maillen uden de
kommer til at figurere i teksten.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : iSteen

Dato : 28-06-08 15:20

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
>
> Jeg er også temmelig træt af måden det håndterer atachments på. Fatter
> ikke at det ikke er muligt bare at dumpe attachments på maillen uden de

Jeg er ganske tilfreds med Mail, men jeg ved der er andre der kan lide
Thunderbird, så prøv du den.

Fra : Jon

Dato : 28-06-08 15:56

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Det kan sgu da ikke passe. Jeg er kommet til at sætte en meget stor mail
> til at sende, og nu står den og tygger på den uden at jeg kan afbryde.

Jo, du kan.

Sørg for å ha "Activity monitor" synlig eller tilgjengelig. (På norsk
heter den bare Aktivitet og fremkalles i Vindu-menyen eller ved Cmd-0
[null]). Når sendeprosessen er i gang, klikker du på det åttekantede
stoppskilt ved siden av vedkommende progress bar.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : jagge

Dato : 28-06-08 18:34

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> [...]
> [null]). Når sendeprosessen er i gang, klikker du på det åttekantede
> stoppskilt ved siden av vedkommende progress bar.

Takker.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : jagge

Dato : 28-06-08 18:34

> [...]
> [null]). Når sendeprosessen er i gang, klikker du på det åttekantede
> stoppskilt ved siden av vedkommende progress bar.

Ok fedt, takker.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Michael Holm

Dato : 29-06-08 00:04

> Ok fedt, takker.
>
> Venlig hilsen
>
> Jakob

og du højreklikker på den vedhæftede fil i mailen og vælger "Vis som
ikon" (eller noget i den stil) så ser du ikke filen -
Mail gør det foriøvrigt selv sådan hvis det er en pdf fil på flere
sider.
Under alle omstændigheder kommer det an på brugerens mailprogram hvordan
mailen ser ud når han åbner den :)

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : jagge

Dato : 29-06-08 10:20

> Under alle omstændigheder kommer det an på brugerens mailprogram hvordan
> mailen ser ud når han åbner den :)

Takker Michal, måske bliver jeg glad for mail alligevel :0)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : jagge

Dato : 29-06-08 15:06

> [...]
> [null]). Når sendeprosessen er i gang, klikker du på det åttekantede
> stoppskilt ved siden av vedkommende progress bar.

Desværre så virker det ikke. Nu har jeg prøvet mere og hvis jeg sender
en stor mail, så kan jeg godt nok vælge aktivitets monitoren, men selvom
jeg abryder alt i listen så kører der stadigvæk noget aktivitet i mail
vinduet hvor der er en "aktivitetsbjælke" nederst til venstre.

Jeg har yderligere nu flere gange været ude for at hvis jeg abryder alle
processor i aktivitetsvinduet, så fryser mail på en måde hvor jeg
hverken kan lukke mail, eller åbne postvinduet i mail. Altså er jeg
fuldstændigt låst. Ydermere sker der så det hvis jeg vil lukke
styresystemet får jeg at vide at der kører noget i mail..... FEDT....

Det virker sgu meget buggy det mail program.

Jakob

Fra : Keera Ann Fox

Dato : 29-06-08 15:22

> [...]
> jeg abryder alt i listen så kører der stadigvæk noget aktivitet i mail
> vinduet hvor der er en "aktivitetsbjælke" nederst til venstre.

Da jeg oppdaget at jeg var i ferd med å sende en altfor stor mail, tvang
jeg programmet til å avslutte. Det stoppet sendingen.

--
Keera in Norway * Think big and then ask for more.
http://home.online.no/~kafox/

Fra : jagge

Dato : 29-06-08 15:40

> Da jeg oppdaget at jeg var i ferd med å sende en altfor stor mail, tvang
> jeg programmet til å avslutte. Det stoppet sendingen.

Det har jeg prøvet, men når jeg starter mail igen så starter aktiviteten
i "mail-aktivitet" vinduet. Det er meget belastende. Endnu en mangel i
det program er at der ingen "udboks" er hvor man kan se de mails der
står for at skulle afsendes. Der er kun bokse til dem der er sendt eller
dem der er modtaget eller dem der er kladder. Men hvis de først er i
processen så er de ikke til at få fat på.

Jeg har nu ledt en del på nettet og kan se at de problemer jeg beskriver
med mail, åbenbart er ret udbredte. Det er åbenbart et program plaget af
en del fejl. Lidt overraskende synes jeg. Min opfattelse af apple
programmer var at de var simple men stabile, det er bestemt ikke den
opfattelse jeg er ved at danne mig af Mail.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-06-08 17:32

> [...]

> dem der er modtaget eller dem der er kladder. Men hvis de først er i
> processen så er de ikke til at få fat på.

Der er da en udboks. Den hedder Udkast. Der ligger e-mail, du er begyndt
at skrive, men endnu ikke har afsendt. Det må være sådan en, du mener.
Den e-mail, du har haft problemer med, var du jo i gang med at sende, og
så ligger den naturligvis i mappen "Sender", hvis man da kan kalde det
en mappe. Det husker Mail, så når du åbner Mail igen, forsøger den
straks at sende e-mailen.

> [...]
> programmer var at de var simple men stabile, det er bestemt ikke den
> opfattelse jeg er ved at danne mig af Mail.

Jeg har også haft lidt småproblemer en overgang, hvor Mail ikke rigtig
ville lukke. Det var ikke fordi det ikke fungerede, men hvis jeg ville
logge ud eller lukke computeren helt, fik jeg at vide, at det kunne ikke
lade sig gøre, fordi Mail ikke ville lukke. Jeg synes nu, det problem er
overstået med de seneste opdateringer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Keera Ann Fox

Dato : 29-06-08 18:51

> [...]
> så ligger den naturligvis i mappen "Sender", hvis man da kan kalde det
> en mappe. Det husker Mail, så når du åbner Mail igen, forsøger den

Det har du rett i. Jeg husket ikke på det, hverken da eller nå, men til
slutt dro jeg ut ethernet-kabelen til modemet.

Fra : Jon

Dato : 29-06-08 19:04

> [...]
> så ligger den naturligvis i mappen "Sender", hvis man da kan kalde det
> en mappe. Det husker Mail, så når du åbner Mail igen, forsøger den

MAil lager en utboks så snart det finnes mails den ikke får sendt. Mail
har såvidt jeg vet ingen manuelt valgbar mekanisme for "Queuing", altså
at meldinger legges på vent til neste forbindelse. Men dersom Mail ikke
finner serveren, forbindelsen er nede, e.l., så opprettes automatisk en
Utboks hvor meldingene ligger frem til de kan sendes. I tillegg er der,
som Henrik sier, en "Utkast"-boks/mappe, hvor meldinger underr arbed
ligger.

> [...]
> logge ud eller lukke computeren helt, fik jeg at vide, at det kunne ikke
> lade sig gøre, fordi Mail ikke ville lukke. Jeg synes nu, det problem er

Jeg har nå brukt Mail i fem-seks år daglig, i perioder også med nokså
store mailvolumer (et varierende tresifret antall meldinger daglig). Jeg
har fem aktive konti samtidig, rundt 50,000 meldinger arkivert
(halvtreds tusen på dansk), det er vanligvis rundt 1000-1500 i
Innboksen, og stabiliten er utmerket.

Jeg var trofast Eudora-bruker tidligere, men ble lei av å oppdatere den
i tillegg til systemet hele tiden, og så ble den etterhvert temmelig
gammelmodig. Nå er den jo på det nærmeste død. Jeg trodde jeg skulle
savne alle mulighetene for spesialtilpasning, meget detaljert filtrering
og regelstyring fra Eudora, men det gjør jeg faktisk ikke. Det oppveies
langt av at Mail "bare er der" og alltid blir oppdatert og holdt i orden
av systemoppdateringene som kommer jevnlig.

Den Mail-funksjon jeg for tiden er mest glad for er "Smart folders", som
jo er permanente søk. Det er en fantastisk metode for å organisere
meldinger uten å måtte flytte dem ut av f.eks. Innboksen/Sendtboksen
slik at de ikke er å finne der de hører hjemme. (Man kan f.ø. gjøre det
nærmest overalt i Mac OS X, da det egentlig er en systemfunksjon som
arbeider sammen med Spotlight, ikke en ren Mail-funksjon.)

Fra : Morten Lind

Dato : 06-07-08 17:55

> [...]
> nærmest overalt i Mac OS X, da det egentlig er en systemfunksjon som
> arbeider sammen med Spotlight, ikke en ren Mail-funksjon.)

Hæ, hæ........Mail fungerer fremragende og har gjort det siden
2000/2001, men det kan du ikke forklare et ungt, utålmodigt menneske,
der har set sig sur på produktet

M., der undskylder drilleriet, bukker & takker

Fra : jagge

Dato : 06-07-08 18:06

> Hæ, hæ........Mail fungerer fremragende og har gjort det siden
> 2000/2001, men det kan du ikke forklare et ungt, utålmodigt menneske,
> der har set sig sur på produktet

Jeg håber dæleme ikke det er mig du hentyder til :0). Der ER problemer
med mail hos nogle, masser af beretninger på www om dette så det er
altså ikke et bug frit produkt.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Morten Lind

Dato : 06-07-08 18:29

> [...]

> Jeg håber dæleme ikke det er mig du hentyder til :0). Der ER problemer
> med mail hos nogle, masser af beretninger på www om dette så det er

Ja, det kan jeg jo læse mig til - men jeg kan ikke genkende problemerne.
Jeg har brugt Mail i otte år, og der har aldrig været bøvl.

Jeg har en IMAP-konto og fem POP-konti, og der er "desværre" ikke nogen
problemer.

Jeg har valgt ikke at opgradere til Mac OS X, 10.5.x endnu, men jeg kan
ikke forestille mig, at det er dét, der er problemet.

Og dog.

Masser af "bugs" er rapporteret i forbindelse med Mac OS X, 10.5.x,
specielt i forbindelse med brugen af Adobes grafiske suite, men det kan
du selvfølgelig ikke bruge til noget.

Jeg ville gerne hjælpe, men jeg kender altså ikke problemet. Jeg håber
dog, du får det løst.

M.

Fra : jagge

Dato : 30-06-08 00:51

> [...]
> logge ud eller lukke computeren helt, fik jeg at vide, at det kunne ikke
> lade sig gøre, fordi Mail ikke ville lukke. Jeg synes nu, det problem er

well ikke for mig. kan ikke lige finde ud af om det hjalp at køre Onyx
det var der nogle rapporter om. Men jeg har hos apple fundet et temmelig
omfattende forum/tråd men bruger der har problemer med mail. Og det er
friske tråde fra marts til maj i år. Rigtig mange af dem beskriver
problemer som dem jeg har.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-06-08 21:18

Keera Ann Fox <thinkbig.shrinktofit@online.no> wrote:

> Da jeg oppdaget at jeg var i ferd med å sende en altfor stor mail, tvang
> jeg programmet til å avslutte. Det stoppet sendingen.

Hvordan kan en mail være for stor?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Jon

Dato : 30-06-08 21:24

> Hvordan kan en mail være for stor?

Den kan vel være for stor for den som sender eller den som mottar, eller
bare ikke sakssvarende. Hvis mottager skal ha et bilde i 1024*768 og du
sender ett i 2048*1536, så er det fire ganger større fil enn det som
trengs, ergo = for stor.

Fra : Jon

Dato : 29-06-08 16:50

> [...]
> jeg abryder alt i listen så kører der stadigvæk noget aktivitet i mail
> vinduet hvor der er en "aktivitetsbjælke" nederst til venstre.

Jeg forsøkte det nettopp med et 20MB vedlegg. Jeg kjører IMAP (har ikke
forsøkt POP), og ventet til den sa at den var ferdig med å kopiere
meldingen til Utboks og var i gang med å overføre data (10-15% på vei
eller noe slikt). Den stoppet umiddelbart. Mailen ble så liggende i
"Utboks", hvor jeg kunne slette den. Jeg ser også bjelken, men den
sender altså ikke noe (der er ingen nettverkstrafikk).

> [...]
> processor i aktivitetsvinduet, så fryser mail på en måde hvor jeg
> hverken kan lukke mail, eller åbne postvinduet i mail. Altså er jeg

Det er da ingen som har sagt at du skal lukke alle prosesser i vinduet?

> Ydermere sker der så det hvis jeg vil lukke
> styresystemet får jeg at vide at der kører noget i mail..... FEDT....

Du mener at du vil logge ut? Det stemmer - hvis et program ikke kan
avsluttes, får du ikke logget ut. Eventuelt kan du tvangsavslutte Mail.

> Det virker sgu meget buggy det mail program.

Spesielt buggy er det neppe. Det bare virker ikke slik du ønsker. Den
"bug" jeg muligens ser, er at "bjelken" nede til venstre ikke slutter å
spinne selv om mailen er stoppet. Da jeg helt vennligsinnet avsluttet
Mail på normal måte og åpnet det igjen, var den ikke der mer.

Fra : jagge

Dato : 30-06-08 00:54

> [...]

> spinne selv om mailen er stoppet. Da jeg helt vennligsinnet avsluttet
> Mail på normal måte og åpnet det igjen, var den ikke der mer.

Ja det er jo pænt forvirrende at der er en aktivitetsbjælke hvis der
ingen trafik er. Hos mig angiver den oven i købet "trafik" i form af
angivelse af hastigheden for afsendelse......

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jon

Dato : 30-06-08 09:32

> [...]

> ingen trafik er. Hos mig angiver den oven i købet "trafik" i form af
> angivelse af hastigheden for afsendelse......

Det er helt klart forvirrende og bør ikke være slik. Men hvis du har
mulighet for å kontrollere nettverksaktiviteten samtidigg (bruk f.eks.
Aktivitetsmonitor i /Applications/Utilities), så vil du altså se at det
ikke går noe på nettverket.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-06-08 20:09

> [...]

> Jeg er også temmelig træt af måden det håndterer atachments på. Fatter
> ikke at det ikke er muligt bare at dumpe attachments på maillen uden de

Det lyder lidt som du ikke ved hvordan programmet fungerer. Ingen af de
episoder du nævner er et problem.

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-06-08 20:55

> Det lyder lidt som du ikke ved hvordan programmet fungerer. Ingen af de
> episoder du nævner er et problem.

Jeg har nu også jævnligt været ude for, at Mail ikke ville lukke, selv
om programmet fungerede fint. Det skete faktisk her i aften, da jeg
netop havde skrevet i et andet indlæg, at det var længe siden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jagge

Dato : 30-06-08 00:51

> Det lyder lidt som du ikke ved hvordan programmet fungerer. Ingen af de
> episoder du nævner er et problem.

Det var dog en latterlig bemærkning.

Hvis det ikke var et problem skrev jeg ok ikk om det. Er det ikke et
problem når et program ikke kan lukkes ned ? Er det ikke et problem at
styresystemet efterfølgende ikke kan lukkes ned pga mail ?

De virker som om du er en af de blåøjede der nægter at tro der kan være
problemer med noget der bærer apple stemplet.

Jeg synes du skal kigge lidt på denne tråd:

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1382146&tstart=0

Jakob

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-06-08 17:54

> [...]
> problemer med noget der bærer apple stemplet.
>
> Jeg synes du skal kigge lidt på denne tråd:

hvordan kører du din mail? Hvor er den hosted? Hvor stor er din mailbox?
Hvormange konti har du sat op?

Fra : jagge

Dato : 30-06-08 20:31

> hvordan kører du din mail? Hvor er den hosted? Hvor stor er din mailbox?
> Hvormange konti har du sat op?

Jeg har to imap konti jeg checker. Den ene hosted af one.com, mit eget
domæne, den anden er en arbejdsexhange server jeg checker som alm imap
server.

Mailboksen er vel temmelig stor, er ikke lige klar over hvordan jeg ser
hvor mange mb, men det er vel en 4-500 stykker.

Det ser dog ud til at være bedre nu efter jeg har kørt onyx hænger det
ikek på sammen måde så det kan være det var det der skulle til.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 30-06-08 20:45

> [...]
>
> Det ser dog ud til at være bedre nu efter jeg har kørt onyx hænger det
> ikek på sammen måde så det kan være det var det der skulle til.

Jeg har over 7000 mails med attachments på een konto og det hænger ikke
overhovedet.

one.com er ikke min kop te - noget klams

hvorfor kører du ikke Exchange gennem Mail - det virker udemærket.

Fra : Jon

Dato : 30-06-08 21:24

> Jeg har over 7000 mails med attachments på een konto og det hænger ikke
> overhovedet.

Jeg har 1500+ fordelt på fire konti samtidig live (IMAP), og det er
heller ikke noe problem. Har ofte flere, men forsøker for egen oversikt
å holde det under 500 per konto... Har i tillegg, som nevnt annetsteds,
ca. 50.000 i arkivmapper.

Fra : Palle Jensen

Dato : 30-06-08 21:42

On 2008-06-30 21:45:12 +0200, jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) said:

> one.com er ikke min kop te - noget klams

Lyder som om du ikke kan finde ud af at bruge webhotellet.

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : jagge

Dato : 01-07-08 06:51

> Jeg har over 7000 mails med attachments på een konto og det hænger ikke
> overhovedet.

Altså det er jo fint at vide, men det hjælper jo så ikke mig. Det virker
lidt som om du antyder at fordi du ikke har problemer med mail, så er
der ikke problemer med det program ?

> one.com er ikke min kop te - noget klams

Det har egentlig altid fungeret, har du haft problemer med dem som
hoster ?

> hvorfor kører du ikke Exchange gennem Mail - det virker udemærket.

Fordi mail er lavet så irreterende at hvis jeg kører mail som fuld
exchange så vil den synce kalender og det hele også. Jeg bruger ikke
kalenderen på mit arbejde. Derimod har jeg alle mine aftaler privat og
arbejde på mac kalenderen og jeg er ikke interesseret i at de alle
bliver syncet ned på min arbejdsplads.

Derfor valgte jeg at køre det som imap.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-07-08 14:06

> [...]
> der ikke problemer med det program ?

> Det har egentlig altid fungeret, har du haft problemer med dem som

Ja problemer med at få sendte mails til at være i sync mellem flere mail
klienter og webmail.

> [...]
> kalenderen på mit arbejde. Derimod har jeg alle mine aftaler privat og
> arbejde på mac kalenderen og jeg er ikke interesseret i at de alle

OK det er også en fin løsning så.

Fra : PeterBP

Dato : 29-06-08 21:59

> [...]

> Jeg er også temmelig træt af måden det håndterer atachments på. Fatter
> ikke at det ikke er muligt bare at dumpe attachments på maillen uden de

Thunderbird.

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog/
"Don't go around saying the world owes you a living. The world owes