PC program i MAC?
Fra : Amager

Dato : 15-06-08 12:51

jeg bruger PC over 20 år. jeg har lyst til at skifte fra PC til iMac
jeg vil snart købe ny iMac.
Jeg har Mircosoft Office for PC bruger og Sony Vegas pro 8 (
videoredegering ) for PC bruger.

jeg vil vide om jeg installerer de to program til iMac, som kører i iMac?

hils
Søren

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 15-06-08 13:40

Svar på forrige indlæg:
"Amager" <apde@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
> jeg vil vide om jeg installerer de to program til iMac, som kører i
> iMac?
>
> hils
> Søren
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
En iMac kører "Leopard", den kører ikke noget der hedder "iMac."
Hvis du har en Windowsversion kan du installere den som alternativt
styresystem på din kommende iMac. Derefter kan du på denne "Windows-på-Mac"
installere din Office og din Sony Vegas Pro 8.

Men så kunne man spørge hvad du vil med et "Leopard" styresystem.
Hvis du går over til Mac, så vil jeg foreslå dig at bruge Maccens
styresystem, som er den stabile fordel du får ud af skiftet.(Ingen
systemfejl som windowsfejl i registreringsdatabasen)
Du får to nye videoredigeringsprogrammer med i købet. iMovie '08 og gratis
download af iMovie '06. '06-eren har mange muligheder. ´08-eren kan redigere
en film i en ruf! Skal du op og matche de komplicerede muligheder du har i
Sony Vegas pro 8 skal du tilkøbe "Final Cut Express" eller high end
programmet "Final Cut Pro" som bruges til at lave professionelle spillefilm
med.
De fleste almindelige familievideofolk kan klare sig med iMovie. Først når
flere videoklip skal vises samtidig på splitscreen eller man skal til at
lave cromascreeneffekter (grøn/blå skærmeffekter) skal man udskifte
programmet.

Office kan du få som Neo-Office eller Open Office gratis til Mac. MS Office
skal tilkøbes.
Så teoretisk kan du bruge dine programmer på en windows på mac. I praksis
skal du bruge de muligheder det nye styresystem giver dig.
Hilsen
Jens

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-06-08 14:28

Hej Søren

Amager wrote:
> [...]
> videoredegering ) for PC bruger.
>
> jeg vil vide om jeg installerer de to program til iMac, som kører i iMac?

Du skal have enten en Windows emulator ala Parallels desktop eller
VMWare Fusion + WinXP/Vista, så kan du køre alle Windows programmer i
emuleret tilstand under OS X.

Eller du kan direkte installere Windows på en Intel baseret Mac vha.
programmet Bootcamp, der følger med OS X, og du får så samtidig mulighed
for at kunne boote i enten Mac OS X eller Windows.

De programmer, du nu har, vil så kunne afvikles under enten emuleret
Windows eller i booted Windows på en iMac.

I øvrigt følger både iDVD og iMovie videoredigering med en ny iMac, men
hvis du skal have noget, der matcher Vegas pro, skal du op i FinalCut
Pro til OS X.

Det samme gælder for MSOffice. - Den, du nu har, vil du kunne bruge i
både emuleret og booted windows, og ellers findes der - som til Windows
- også OpenOffice til Mac, og den er jo gratis. - Og elelrs kan man jo
også købe en MSO2008 til Mac...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-06-08 14:43

> De programmer, du nu har, vil så kunne afvikles under enten emuleret
> Windows eller i booted Windows på en iMac.

jeg vil nu ikke køre video redigering under en virtualiseret windows ..
der er performance for ringe ... imho ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-08 16:23

Der er ikke tale om emulering, hvor der emuleres en anden processor end
den faktiske, men om virtualisering, hvor der kører et andet
operativsystem, på samme maskine, som regner med samme processortype.

> jeg vil nu ikke køre video redigering under en virtualiseret windows ..
> der er performance for ringe ... imho ..

Den skulle vist køre med 90% af hastigheden uden virtualisering, men det
kan da godt være at den vil trække ekstra faciliteter.

Men man kan altså også køre Parallels på en Windows-partition [Boot
Camp], som man efter behov kan boote direkte ind i. Det samme med andre
virtualiseringsværktøjer.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-06-08 16:28

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Den skulle vist køre med 90% af hastigheden uden virtualisering, men det
> kan da godt være at den vil trække ekstra faciliteter.

måske rå cpu speed ja, men video trækker gerne masser af data igennem
hardisk, og er også glad for rå adgang til gpu ...

For ikke at snakke om at du hurtigt kommer i ram underskud når du kører
virtuelt.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-08 16:41

> [...]
> hardisk, og er også glad for rå adgang til gpu ...
>
> For ikke at snakke om at du hurtigt kommer i ram underskud når du kører

Det første har jeg ingen erfaringer med, det andet kan jeg levende
forestille mig. Det var netop derfor jeg nævnte muligheden for at boote
direkte ind i Windows, når der var behov for det.

Så venter vi bare på en Windows-virtualisator til MacOS X, der kører på
en Mac .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-06-08 17:09

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Så venter vi bare på en Windows-virtualisator til MacOS X, der kører på
> en Mac .

øh ? Mener du at køre Mac OS X virtualiseret ? ... det kan du i Paralles
Server 3 som er ved at være på vej ... men kun Server

/thomas

Fra : Jon

Dato : 15-06-08 18:03

> øh ? Mener du at køre Mac OS X virtualiseret ? ... det kan du i Paralles
> Server 3 som er ved at være på vej ... men kun Server

Jepp - under BootCamp, så har man altså en Mac som kjører Windows og
virtualiserer Mac OS X - under Win. Interessant scenario...
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-08 18:33

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Jepp - under BootCamp, så har man altså en Mac som kjører Windows og
> virtualiserer Mac OS X - under Win. Interessant scenario...

For dem der har brug for i hvert fald lejlighedsvis at køre Windows på
deres Mac, ved fuld hastighed, og samtidig ikke kan undvære
Mac-programmerne .

Det ville jo ikke engang overtræde Apples licensbetingelser ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon

Dato : 15-06-08 18:38

> [...]

> Mac-programmerne .
>
> Det ville jo ikke engang overtræde Apples licensbetingelser ...

Nei. Som sagt, interessant. Jeg husker jeg en gang kjørte Timbuktu mot
en Mac under Windows i VirtualPC... Da hadde jeg Mac "ytterst", deretter
Windows (98, tror jeg) virtualisert og så Mac remote i Timbuktu, alle
synlig på skjermen samtidig. Det var faktisk spennende. Det gikk ikke
hurtig, men det var mulig å gjøre ting også i Timbuktu, faktisk. (I alle
fall ikke dårligere enn en gang jeg måtte fjerndiagnostisere en
PowerBook 5300 - yuk! - via Timbuktu på et 14.400 bps modem fra Oslo til
et sted i Nigeria. DET gikk altså SENT!)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-06-08 19:05

> [...]

> Mac-programmerne .
>
> Det ville jo ikke engang overtræde Apples licensbetingelser ...

faktisk er der i klient udgaven en klausul som forhindrer virtualisering
.... den er lavet om i serverudgaven.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-08 19:40

> faktisk er der i klient udgaven en klausul som forhindrer virtualisering

Også på en Mac? Den Mac man har fået Leoparden til?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-06-08 19:47

> Også på en Mac? Den Mac man har fået Leoparden til?

<http://arstechnica.com/news.ars/post/20071104-apples-leopard-server-eul
a-moves-closer-to-microsofts-virtual-abilities.html>

Nu har jeg ikke lige en klient EULA i nærheden, men der står ca. som i
artiklen:

"the end-user license agreements for Mac OS X were very specific: one
Macintosh, one copy of the OS."

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 16-06-08 06:41

> [...]
> artiklen:
>
> "the end-user license agreements for Mac OS X were very specific: one

»One Macintosh« - overholdt.
»One copy of the OS« - så er det jo forbudt at have samme system på mere
end en harddisk på computeren, er det det du mener?

Under alle omstændigheder kan virtualisering sagtens finde sted, uden at
der bruges en containerfil til at indeholde installationen. Parallels
indeholder da også in option der muliggør at Windows kan køres fra den
af BootCamp genererede partition. Virtualiseringsprogrammet, kørende i
Windows der lod MacOS X køre samtidig, kunne på tilsvarende måde boote
fra den eksisterende Mac-partition ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-06-08 07:35

> »One Macintosh« - overholdt.
> »One copy of the OS« - så er det jo forbudt at have samme system på mere
> end en harddisk på computeren, er det det du mener?

Det er ikke noget jeg mener, det er noget folk har tolket ud fra EULA'en
... folk som er meget klogere end mig, som f.eks. dem fra ars technica

> [...]
> af BootCamp genererede partition. Virtualiseringsprogrammet, kørende i
> Windows der lod MacOS X køre samtidig, kunne på tilsvarende måde boote

Klart, men der er en grund til at dem som har udviklet virtualsinergs
software ikke har slået det bit til, nemllig at de frygte at apple skal
sendes deres hær af trændede advokater efter dem. Først da OS X 10.5
server kom ud og der udtrykkeligt blev skrevet ind i EULA'en at det var
tilland kom Parallels og nu VMware på banen med virtualiserede OS X
løsninger ...

Tro mig, for sådan nogen som mig vil en virtualiseret OS X Klient være
guld værd ... f.eks. med mulighed for at lave et snapshot inden man
opdatere system, programmer etc.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-06-08 16:31

Thomas von Hassel skrev den 15-06-2008 15:42:

> jeg vil nu ikke køre video redigering under en virtualiseret windows ..
> der er performance for ringe ... imho ..

Det er et grafikdriverproblem, og med det pres der er på
virtualiseringssoftware skal det nok komme at der er hul HELT ud til det
omgivende operativsystem. Det ville være ret fikst :)

Fra : Bruno

Dato : 17-06-08 22:35

Amager wrote:
> [...]
> videoredegering ) for PC bruger.
>
> jeg vil vide om jeg installerer de to program til iMac, som kører i iMac?

Her er vist brug for et enkelt svar på et enkelt spørgsmål.

Du kan ikke kører PC programmer på en Mac, medmindre du bruger en masse
krudt på og bilde Mac'en ind den er en PC. En bedre løsning er at
anskaffe Mac udgaver af de pågældende programmer.

Næsten alle programmerne i Office pakken findes i en Mac udgave, der
endda er let foran PC udgaven. Mht. Sony Vegas Pro så ved jeg det ikke,
men videoredigering er et af de store specialer på Mac så der er helt
sikkert noget du kan bruge (måske endda noget der følger med fra start).

Mvh
Bruno