<none> skrev i en meddelelse
news:48523a8b$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>I skabelsesberetningen siges der, at at "vi vil gøre mennesket i vores
>billede" - altså en brug af flertalsformer. Efterfølgende skabes så
>mennesket af Gud.
Bibelen forklarer straks efter hvad der så skete: "Gud gik i gang med at
skabe mennesket i sit billede, i Guds billede skabte han det". At
ovenstående samtale om at "vi vil gøre mennesket i vores billede", kan man
altså blot konstatere at der var andre til stede inkl. den Gud der så nævnes
at gå "i gang med at skabe mennesket i sit billede", der havde nogle
tilsvarende egenskaber. Så hvordan man forstår dette må vel i høj grad
afhænge af hvad man forstår ved hvad "billedet" indebærer. Af det Hebræiske
grundord finder man tanken om at det betegner noget der er en skygge af
noget, noget der har en lighed med, eller blot er en repræsentation af
noget, lige som når mennesker (som beskrevet i bibelen) laver sig billeder
eller figurer af tumorer, mus eller hedenske guder, hvor det også er det
samme grundord der er brugt.
Altså blev mennesket i modsætning til dyrene ifølge bibelen skabt men noget
der havde lighed med, og var en skygge af noget der fandtes hos Gud og den
han talte med. Da Gud (igen ifølge bibelen) er en ånd, er der intet
fornuftigt grundlag for at mene at det skulle være menneskets fysiske
karaktertræk der er tale om, men snarere at der var tale om nogle af de
åndelige egenskaber der allerede fandtes hos Gud og vedkommende han talte
med. Og nu var mennesket ifølge Bibelen altså langt fra det første
fornuftsbegavede væsen der eksisterede ud over Gud. Så det er svært, om ikke
umuligt at konkludere hvem Gud talte til. Det ligger fuldstændigt åbent for
tolkning. ...Men måske finder man et oplagt clue i skriftsteder som f.eks.
Kolossenserbrevet 1:15-16 og Johannes 1:3
Kolossenserbrevet 1:15-16 siger:
"Han er den usynlige Guds billede, al skabnings førstefødte. I ham blev
alting skabt i himlene og på jorden, det synlige og det usynlige, troner og
herskere, magter og myndigheder. Ved ham og til ham er alting skabt."
Johannes 1:3: "Alt er blevet til gennem ham, og uden ham er end ikke én ting
blevet til"
Disse udtalelser passer i hvert fald ganske godt til forholdene i
skabelsesberetningen.
> Denne brug af flertalsfom - har den som forudsætning, at der rent faktisk
> var flere guder eller er der tale om en slags ophøjet flertal?
'e?lo^hi^ym bruges ofte i bibelen som majestætisk flertal, ikke blot om
bibelens sande Gud, men også om falske Guder som f.eks Dagon og Marduk.
e?lo^hi^ym bruges i bibelen for den sags skyld også om engle og mennesker
der, hvad enten de er for eller i mod Gud, indtager en høj position eller
administration.
Entalsformen ('e?lo^ahh) forekommer 56 gange i bibelen (primært i Job's
bog), mens flertalsformen ('e?lo^hi^ym) forekommer hele 2605 gange
TBC