|
| Madolie i dieselbilen og statsbudgettet? Fra : C. H. Engelbrecht |
Dato : 12-04-08 11:01 |
|
Man kan tilsyneladende få lavet sin dieselbil om for små 10.000 dask,
så den uden formindsket ydelse kan køre på ganske almindelig
koldpresset madolie, f.eks. raps fra de danske marker. Med det jeg har
læst mig frem til kan man allerede nu købe rapsolie fra jyske bønder
for 4 kroner literen ... bortset fra at staten forlanger afgifter så
man skal betale otte kroner literen for rapsolie til brændstof (hvis
man altså ønsker at overholde loven!).
Hvorfor? I disse tider hvor alle skændes om global opvarmning er der
ikke andet end økologiske fordele ved at gro brændstoffet på
markerne.
http://www.folkecenter.net/dk/rd/transport/raps/argumenter/
Jeg sidder så selvfølgelig og tænker hvorfor hulen staten ikke er
revnende ligeglad med afgifter for at fremme denne udvikling, jeg
mener, nu, her, i dag, i går!
Med undtagelse af at hele verden skulle være slaver af en
sammensværgelse fra oliebranchen a la Michael Moore, så har jeg kun
fået én anden forklaring af folk jeg har snakket med om emnet:
Statbudgettet. Politikerne forhindrer denne udvikling, fordi staten
pt. tjener så meget på brændstofsafgifterne, at statskassen vil miste
milliarder om året når/hvis vi allesammen begynder at proppe
koldpresset rapsolie i dieselbilen. Og fordi der er et populært
princip pt. i dansk politik der hedder 'skattestop', kan regeringen
ikke bare sætte skatterne op for at korrigere tabet.
Kan det virkelig passe, at en sådan ekstremt miljøgavnende udvikling,
som kan gøres landsdækkende med det samme, bliver holdt tilbage, fordi
staten ellers ikke kan få budgettet til at hænge sammen? Har
regeringen udmeldt en officiel holdning til skidtet?
| |
Jan Rasmussen (12-04-2008)
| Kommentar Fra : Jan Rasmussen |
Dato : 12-04-08 18:42 |
| | |
Jan Rasmussen (12-04-2008)
| Kommentar Fra : Jan Rasmussen |
Dato : 12-04-08 21:46 |
|
"Jan Rasmussen" <1@1.1> skrev i en meddelelse news:4800f3f3$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "C. H. Engelbrecht" <c.h.engelbrecht@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:7e93539e-b4f8-413e-9ebd-c10ccf3bc312@r9g2000prd.googlegroups.com...
>
>>Man kan tilsyneladende få lavet sin dieselbil om for små 10.000 dask,
>>så den uden formindsket ydelse kan køre på ganske almindelig
>>koldpresset madolie, f.eks. raps fra de danske marker.
>
>>Jeg sidder så selvfølgelig og tænker hvorfor hulen staten ikke er
>>revnende ligeglad med afgifter for at fremme denne udvikling, jeg
>>mener, nu, her, i dag, i går!
>
> Sådan er det bare når man bor i Europa's 3. største olie producerende land,
> vi skal også tænke på alle de folk som har aktier i mærsk( ikke Jim )
>
> http://www.ens.dk/graphics/Publikationer/Olie_Gas/Danmarks_olie-_og_gasproduktion_2006/images/image_3-esva_52.jpg
>
> http://www.ens.dk/graphics/Publikationer/Olie_Gas/Danmarks_olie-_og_gasproduktion_2006/images/tablecrop_img_53.jpg
Kommer lige i tanke om at de 2 ovenstående charts
jo ikke har en fis at gøre med brændstofafgifterne, men
kun er indtjeningen fra nordsøen, og skulle det nationale forbrug falde
så er der mere til export.
Nogen der har et bud på hvor meget statens energiafgifter indbringer ?
Jan Rasmussen
| |
Notion (12-04-2008)
| Kommentar Fra : Notion |
Dato : 12-04-08 22:25 |
|
Jan Rasmussen skrev:
> "Jan Rasmussen" <1@1.1> skrev i en meddelelse news:4800f3f3$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> "C. H. Engelbrecht" <c.h.engelbrecht@gmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:7e93539e-b4f8-413e-9ebd-c10ccf3bc312@r9g2000prd.googlegroups.com...
>>
>>> Man kan tilsyneladende få lavet sin dieselbil om for små 10.000 dask,
>>> så den uden formindsket ydelse kan køre på ganske almindelig
>>> koldpresset madolie, f.eks. raps fra de danske marker.
>>> Jeg sidder så selvfølgelig og tænker hvorfor hulen staten ikke er
>>> revnende ligeglad med afgifter for at fremme denne udvikling, jeg
>>> mener, nu, her, i dag, i går!
>> Sådan er det bare når man bor i Europa's 3. største olie producerende land,
>> vi skal også tænke på alle de folk som har aktier i mærsk( ikke Jim )
>>
>> http://www.ens.dk/graphics/Publikationer/Olie_Gas/Danmarks_olie-_og_gasproduktion_2006/images/image_3-esva_52.jpg
>>
>> http://www.ens.dk/graphics/Publikationer/Olie_Gas/Danmarks_olie-_og_gasproduktion_2006/images/tablecrop_img_53.jpg
>
> Kommer lige i tanke om at de 2 ovenstående charts
> jo ikke har en fis at gøre med brændstofafgifterne, men
> kun er indtjeningen fra nordsøen, og skulle det nationale forbrug falde
> så er der mere til export.
>
> Nogen der har et bud på hvor meget statens energiafgifter indbringer ?
http://www.skm.dk/tal_statistik/provenuoversigter/672.html
| |
Jim (13-04-2008)
| Kommentar Fra : Jim |
Dato : 13-04-08 15:26 |
|
"Jan Rasmussen" <1@1.1> skrev i en meddelelse
news:48011f15$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Jan Rasmussen" <1@1.1> skrev i en meddelelse
> news:4800f3f3$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> "C. H. Engelbrecht" <c.h.engelbrecht@gmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:7e93539e-b4f8-413e-9ebd-c10ccf3bc312@r9g2000prd.googlegroups.com...
>>
>>>Man kan tilsyneladende få lavet sin dieselbil om for små 10.000 dask,
>>>så den uden formindsket ydelse kan køre på ganske almindelig
>>>koldpresset madolie, f.eks. raps fra de danske marker.
>>
>>>Jeg sidder så selvfølgelig og tænker hvorfor hulen staten ikke er
>>>revnende ligeglad med afgifter for at fremme denne udvikling, jeg
>>>mener, nu, her, i dag, i går!
>>
>> Sådan er det bare når man bor i Europa's 3. største olie producerende
>> land,
>> vi skal også tænke på alle de folk som har aktier i mærsk( ikke Jim )
>>
>> http://www.ens.dk/graphics/Publikationer/Olie_Gas/Danmarks_olie-_og_gasproduktion_2006/images/image_3-esva_52.jpg
>>
>> http://www.ens.dk/graphics/Publikationer/Olie_Gas/Danmarks_olie-_og_gasproduktion_2006/images/tablecrop_img_53.jpg
>
> Kommer lige i tanke om at de 2 ovenstående charts
> jo ikke har en fis at gøre med brændstofafgifterne, men
> kun er indtjeningen fra nordsøen, og skulle det nationale forbrug falde
> så er der mere til export.
>
> Nogen der har et bud på hvor meget statens energiafgifter indbringer ?
>
> Jan Rasmussen
Jeg skal gerne lede efter tallene i den sidste årsrapport, men den er at
finde her:
http://shareholders.maersk.com/NR/rdonlyres/3A45E8B1-CEAC-49F2-874A-172F848D94DD/0/AnnualReport2007DK.pdf
| |
Jim (13-04-2008)
| Kommentar Fra : Jim |
Dato : 13-04-08 15:29 |
|
"Jan Rasmussen" <1@1.1> skrev i en meddelelse
news:48011f15$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Jan Rasmussen" <1@1.1> skrev i en meddelelse
> news:4800f3f3$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> "C. H. Engelbrecht" <c.h.engelbrecht@gmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:7e93539e-b4f8-413e-9ebd-c10ccf3bc312@r9g2000prd.googlegroups.com...
>>
>>>Man kan tilsyneladende få lavet sin dieselbil om for små 10.000 dask,
>>>så den uden formindsket ydelse kan køre på ganske almindelig
>>>koldpresset madolie, f.eks. raps fra de danske marker.
>>
>>>Jeg sidder så selvfølgelig og tænker hvorfor hulen staten ikke er
>>>revnende ligeglad med afgifter for at fremme denne udvikling, jeg
>>>mener, nu, her, i dag, i går!
>>
>> Sådan er det bare når man bor i Europa's 3. største olie producerende
>> land,
>> vi skal også tænke på alle de folk som har aktier i mærsk( ikke Jim )
>>
>> http://www.ens.dk/graphics/Publikationer/Olie_Gas/Danmarks_olie-_og_gasproduktion_2006/images/image_3-esva_52.jpg
>>
>> http://www.ens.dk/graphics/Publikationer/Olie_Gas/Danmarks_olie-_og_gasproduktion_2006/images/tablecrop_img_53.jpg
>
> Kommer lige i tanke om at de 2 ovenstående charts
> jo ikke har en fis at gøre med brændstofafgifterne, men
> kun er indtjeningen fra nordsøen, og skulle det nationale forbrug falde
> så er der mere til export.
>
> Nogen der har et bud på hvor meget statens energiafgifter indbringer ?
>
Side 28 i årsrapporten står det.
Årsresultatet før skat: 30,4 mia.
Skat af årets resultat: 21,5 mia.
Og heraf kan man udlede, at virksomhedsskatten åbenbart ikke er 28% men
langt højere, når man taler om olie og gas.
| |
Jim (13-04-2008)
| Kommentar Fra : Jim |
Dato : 13-04-08 15:32 |
|
"Jim" <Jim[nospam]@dontyoueventhinkaboutitpal.com> skrev i en meddelelse
news:480218c2$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Jan Rasmussen" <1@1.1> skrev i en meddelelse
> news:48011f15$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> "Jan Rasmussen" <1@1.1> skrev i en meddelelse
>> news:4800f3f3$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>> "C. H. Engelbrecht" <c.h.engelbrecht@gmail.com> skrev i en meddelelse
>>> news:7e93539e-b4f8-413e-9ebd-c10ccf3bc312@r9g2000prd.googlegroups.com...
>>>
>>>>Man kan tilsyneladende få lavet sin dieselbil om for små 10.000 dask,
>>>>så den uden formindsket ydelse kan køre på ganske almindelig
>>>>koldpresset madolie, f.eks. raps fra de danske marker.
>>>
>>>>Jeg sidder så selvfølgelig og tænker hvorfor hulen staten ikke er
>>>>revnende ligeglad med afgifter for at fremme denne udvikling, jeg
>>>>mener, nu, her, i dag, i går!
>>>
>>> Sådan er det bare når man bor i Europa's 3. største olie producerende
>>> land,
>>> vi skal også tænke på alle de folk som har aktier i mærsk( ikke Jim )
>>>
>>>
>>> http://www.ens.dk/graphics/Publikationer/Olie_Gas/Danmarks_olie-_og_gasproduktion_2006/images/image_3-esva_52.jpg
>>>
>>> http://www.ens.dk/graphics/Publikationer/Olie_Gas/Danmarks_olie-_og_gasproduktion_2006/images/tablecrop_img_53.jpg
>>
>> Kommer lige i tanke om at de 2 ovenstående charts
>> jo ikke har en fis at gøre med brændstofafgifterne, men
>> kun er indtjeningen fra nordsøen, og skulle det nationale forbrug falde
>> så er der mere til export.
>>
>> Nogen der har et bud på hvor meget statens energiafgifter indbringer ?
>>
> Side 28 i årsrapporten står det.
> Årsresultatet før skat: 30,4 mia.
> Skat af årets resultat: 21,5 mia.
>
> Og heraf kan man udlede, at virksomhedsskatten åbenbart ikke er 28% men
> langt højere, når man taler om olie og gas.
Og så er det kun fra APM-Mærsk.
Så kommer der alle afgifterne fra den danske forbruger.
| |
Jim (13-04-2008)
| Kommentar Fra : Jim |
Dato : 13-04-08 15:16 |
|
"Jan Rasmussen" <1@1.1> skrev i en meddelelse
news:4800f3f3$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "C. H. Engelbrecht" <c.h.engelbrecht@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:7e93539e-b4f8-413e-9ebd-c10ccf3bc312@r9g2000prd.googlegroups.com...
>
>>Man kan tilsyneladende få lavet sin dieselbil om for små 10.000 dask,
>>så den uden formindsket ydelse kan køre på ganske almindelig
>>koldpresset madolie, f.eks. raps fra de danske marker.
>
>>Jeg sidder så selvfølgelig og tænker hvorfor hulen staten ikke er
>>revnende ligeglad med afgifter for at fremme denne udvikling, jeg
>>mener, nu, her, i dag, i går!
>
> Sådan er det bare når man bor i Europa's 3. største olie producerende
> land,
> vi skal også tænke på alle de folk som har aktier i mærsk( ikke Jim )
>
> http://www.ens.dk/graphics/Publikationer/Olie_Gas/Danmarks_olie-_og_gasproduktion_2006/images/image_3-esva_52.jpg
>
> http://www.ens.dk/graphics/Publikationer/Olie_Gas/Danmarks_olie-_og_gasproduktion_2006/images/tablecrop_img_53.jpg
>
Vi skal være glade for, at Danmark er selvforsynende med olie, og at
APM-Mærsk har investeringskronerne til at søge efter de dyre dråber.
Desuden betaler APM-Mærsk masser af dineros til den danske statskasse. Havde
det ikke været for Arnold, havde den danske olie været på tyske hænder, og
den danske statsgæld været det dobbelte af, hvad Anker pålagde os.
| |
Jesper (12-04-2008)
| Kommentar Fra : Jesper |
Dato : 12-04-08 20:17 |
|
C. H. Engelbrecht <c.h.engelbrecht@gmail.com> wrote:
> Man kan tilsyneladende få lavet sin dieselbil om for små 10.000 dask,
> så den uden formindsket ydelse kan køre på ganske almindelig
> koldpresset madolie, f.eks. raps fra de danske marker. Med det jeg har
> læst mig frem til kan man allerede nu købe rapsolie fra jyske bønder
> for 4 kroner literen ... bortset fra at staten forlanger afgifter så
> man skal betale otte kroner literen for rapsolie til brændstof (hvis
> man altså ønsker at overholde loven!).
>
> Hvorfor? I disse tider hvor alle skændes om global opvarmning er der
> ikke andet end økologiske fordele ved at gro brændstoffet på
> markerne.
> http://www.folkecenter.net/dk/rd/transport/raps/argumenter/
>
> Jeg sidder så selvfølgelig og tænker hvorfor hulen staten ikke er
> revnende ligeglad med afgifter for at fremme denne udvikling, jeg
> mener, nu, her, i dag, i går!
>
> Med undtagelse af at hele verden skulle være slaver af en
> sammensværgelse fra oliebranchen a la Michael Moore, så har jeg kun
> fået én anden forklaring af folk jeg har snakket med om emnet:
> Statbudgettet. Politikerne forhindrer denne udvikling, fordi staten
> pt. tjener så meget på brændstofsafgifterne, at statskassen vil miste
> milliarder om året når/hvis vi allesammen begynder at proppe
> koldpresset rapsolie i dieselbilen. Og fordi der er et populært
> princip pt. i dansk politik der hedder 'skattestop', kan regeringen
> ikke bare sætte skatterne op for at korrigere tabet.
>
> Kan det virkelig passe, at en sådan ekstremt miljøgavnende udvikling,
> som kan gøres landsdækkende med det samme, bliver holdt tilbage, fordi
> staten ellers ikke kan få budgettet til at hænge sammen? Har
> regeringen udmeldt en officiel holdning til skidtet?
Hvorfor ikke bare hælde olie på dieselbilen direkte fra dieseltræet?
http://en.wikipedia.org/wiki/Copaifera_langsdorfii
--
Jesper
On the 7th day, God rested.... Chuck Norris took over.
htp://theextract.blogspot.com/
| |
Frank Leegaard (12-04-2008)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 12-04-08 21:33 |
|
Jesper wrote:
> C. H. Engelbrecht <c.h.engelbrecht@gmail.com> wrote:
>
>> Man kan tilsyneladende få lavet sin dieselbil om for små 10.000 dask,
>> så den uden formindsket ydelse kan køre på ganske almindelig
>> koldpresset madolie, f.eks. raps fra de danske marker. Med det jeg
>> har læst mig frem til kan man allerede nu købe rapsolie fra jyske
>> bønder for 4 kroner literen ... bortset fra at staten forlanger
>> afgifter så man skal betale otte kroner literen for rapsolie til
>> brændstof (hvis man altså ønsker at overholde loven!).
>>
>> Hvorfor? I disse tider hvor alle skændes om global opvarmning er der
>> ikke andet end økologiske fordele ved at gro brændstoffet på
>> markerne.
>> http://www.folkecenter.net/dk/rd/transport/raps/argumenter/
>>
>> Jeg sidder så selvfølgelig og tænker hvorfor hulen staten ikke er
>> revnende ligeglad med afgifter for at fremme denne udvikling, jeg
>> mener, nu, her, i dag, i går!
>>
>> Med undtagelse af at hele verden skulle være slaver af en
>> sammensværgelse fra oliebranchen a la Michael Moore, så har jeg kun
>> fået én anden forklaring af folk jeg har snakket med om emnet:
>> Statbudgettet. Politikerne forhindrer denne udvikling, fordi staten
>> pt. tjener så meget på brændstofsafgifterne, at statskassen vil miste
>> milliarder om året når/hvis vi allesammen begynder at proppe
>> koldpresset rapsolie i dieselbilen. Og fordi der er et populært
>> princip pt. i dansk politik der hedder 'skattestop', kan regeringen
>> ikke bare sætte skatterne op for at korrigere tabet.
>>
>> Kan det virkelig passe, at en sådan ekstremt miljøgavnende udvikling,
>> som kan gøres landsdækkende med det samme, bliver holdt tilbage,
>> fordi staten ellers ikke kan få budgettet til at hænge sammen? Har
>> regeringen udmeldt en officiel holdning til skidtet?
>
> Hvorfor ikke bare hælde olie på dieselbilen direkte fra dieseltræet?
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Copaifera_langsdorfii
Der må vi så vente til den globale opvarming slår mere igennem på vores
breddegrader.
/F
| |
Jim (13-04-2008)
| Kommentar Fra : Jim |
Dato : 13-04-08 15:37 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
news:48011c8d$0$15891$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jesper wrote:
>> C. H. Engelbrecht <c.h.engelbrecht@gmail.com> wrote:
>>
>>> Man kan tilsyneladende få lavet sin dieselbil om for små 10.000 dask,
>>> så den uden formindsket ydelse kan køre på ganske almindelig
>>> koldpresset madolie, f.eks. raps fra de danske marker. Med det jeg
>>> har læst mig frem til kan man allerede nu købe rapsolie fra jyske
>>> bønder for 4 kroner literen ... bortset fra at staten forlanger
>>> afgifter så man skal betale otte kroner literen for rapsolie til
>>> brændstof (hvis man altså ønsker at overholde loven!).
>>>
>>> Hvorfor? I disse tider hvor alle skændes om global opvarmning er der
>>> ikke andet end økologiske fordele ved at gro brændstoffet på
>>> markerne.
>>> http://www.folkecenter.net/dk/rd/transport/raps/argumenter/
>>>
>>> Jeg sidder så selvfølgelig og tænker hvorfor hulen staten ikke er
>>> revnende ligeglad med afgifter for at fremme denne udvikling, jeg
>>> mener, nu, her, i dag, i går!
>>>
>>> Med undtagelse af at hele verden skulle være slaver af en
>>> sammensværgelse fra oliebranchen a la Michael Moore, så har jeg kun
>>> fået én anden forklaring af folk jeg har snakket med om emnet:
>>> Statbudgettet. Politikerne forhindrer denne udvikling, fordi staten
>>> pt. tjener så meget på brændstofsafgifterne, at statskassen vil miste
>>> milliarder om året når/hvis vi allesammen begynder at proppe
>>> koldpresset rapsolie i dieselbilen. Og fordi der er et populært
>>> princip pt. i dansk politik der hedder 'skattestop', kan regeringen
>>> ikke bare sætte skatterne op for at korrigere tabet.
>>>
>>> Kan det virkelig passe, at en sådan ekstremt miljøgavnende udvikling,
>>> som kan gøres landsdækkende med det samme, bliver holdt tilbage,
>>> fordi staten ellers ikke kan få budgettet til at hænge sammen? Har
>>> regeringen udmeldt en officiel holdning til skidtet?
>>
>> Hvorfor ikke bare hælde olie på dieselbilen direkte fra dieseltræet?
>>
>> http://en.wikipedia.org/wiki/Copaifera_langsdorfii
>
> Der må vi så vente til den globale opvarming slår mere igennem på vores
> breddegrader.
>
Jeg ville da foreslå, at man udnytter genteknologien og udvikler denne type
vækster, så de kan gro i vort klima.
Så ville fødevarepriserne falde betydeligt, når vi ikke er afhængige af
konsum-agronomiske (fødevarer fra agerbrug) varer til fremstilling af
biodiesel.
| |
@ (14-04-2008)
| Kommentar Fra : @ |
Dato : 14-04-08 09:39 |
|
On Sat, 12 Apr 2008 10:01:03 -0700 (PDT), "C. H. Engelbrecht"
<c.h.engelbrecht@gmail.com> wrote:
> http://www.folkecenter.net/dk/rd/transport/raps/argumenter/
>
>Jeg sidder så selvfølgelig og tænker hvorfor hulen staten ikke er
>revnende ligeglad med afgifter for at fremme denne udvikling, jeg
>mener, nu, her, i dag, i går!
fordi den nuværende som den forrige regering har den helt klare
opfattelse at miljø er da rigtig godt,
men kroner i statskasen ER altså bedre
--
Det handler ikke for fem øre om den i øvrigt hidsige tone i udlændingedebatten i Danmark
Det handler om, at vi aldrig må acceptere, at hensynet til politiske, kulturelle og
religiøse dogmer lægger begrænsninger på ytringsfriheden. Giver vi køb på det,
giver vi samtidig køb på at være et åbent og demokratisk samfund.
| |
|
|