Blåbærmuffins!
Fra : Stinne

Dato : 19-07-01 14:58

Hej
Jeg bager muffins hele tiden for at opnå den helt rigtige form og
konsistens. De skal vokse, eller nærmest eksplodere indefra, og så må de
endelig ikke være tøre, men nærmest klæge.
Begge dele kan lade sig gøre MEN IKKE SAMTIDIG, tilsyneladende.
Hvem kender hemmeligheden?
Jeg bager i metalforme med papir, bruger høj varme, masser af bagepulver,
pisker meget eller vender dejen. Gode råd udover disse ønskes.
Stinne

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 20-07-01 05:00

"Stinne" <stinne.b@get2net.dk> skrev i meddelandet...
> [...]
> Jeg bager i metalforme med papir, bruger høj varme, masser af
> bagepulver, pisker meget eller vender dejen. Gode råd udover

Nu kender jeg ikke din opskrift, - men muffins almindeligvis fremstilles
ved med let hånd at blande de våde ingredienser: fx æg, mælk, saft,
honning og marmelade/syltetøj osv. med de tørre ingredienser: fx mel,
bagepulver, salt, sukker osv. Hvis man nøjes med at blande indtil de
tørre ingredienser lige netop er blevet fugtet (bortset fra nogle
klumper) sikre man sig muffins af en let, sprød, ensartet konsistens og
et ordentligt bid.

*Altså, bland de tørre ingredienser. Bland de våde ingredienser. Fold
hurtigt tørre og våde ingredienser, indtil melet netop er fugtet. Kom i
smurt bolleform med ske og bag ved ca. 210° i omkring 20 minutter.

PS: Jeg tror ikke du skal piske og rode for længe med dejen, bare blande
el. røre godt sammen. - færdig arbejde!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

-Kærlighed er ikke alene den vigtigste ingrediens:
det er den eneste ingrediens, som virkelig betyder noget.