Arghh data ud på oldmac, hvordan ??
Fra : jagge

Dato : 21-05-08 19:59

Jeg har pludselig fået brug for at få et word dokument ud af en meget
gammel imac, den med det meget kulørte kabinet.

Den har usb, men genkender ikke en usb nøgle som vel ikke var opfundet
på det tidspunkt :0). Der er system 9 på den.

Hvad gør man. Det zip drev vi havde til den er væk. Jeg tænkte det
smarteste var at få den på nettet og så sende det via noget webmail. Så
må vi se om IE 4 kan klare min nuværende webmail.

MEN hvordan er det man får sådan en fætter på nettet. Jeg har prøvet at
smide et netværkskabel i den og rodet lidt rundt men jeg kan sgu ikke få
det til at funge... så hvis nogen har et råd er jeg lutter øren.

Jeg har en ny macbook også, er der noget man kan bruge den til iforhold
til at få filen ud ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-05-08 20:01

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
> det til at funge... så hvis nogen har et råd er jeg lutter øren.
>
> Jeg har en ny macbook også, er der noget man kan bruge den til iforhold

prøv at se om du kan formatere din usb dims som hfs+ incl. OS 9 drivere

/thomas

Fra : jagge

Dato : 21-05-08 20:07

> prøv at se om du kan formatere din usb dims som hfs+ incl. OS 9 drivere

Ahh god ide. Det er via macbooken ikke ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-05-08 20:29

Thomas von Hassel wrote:

> prøv at se om du kan formatere din usb dims som hfs+ incl. OS 9 drivere

Foreslår jeg også, men det kan ikke gøres på hans MacBook. Det skal
gøres på 'den farvede'...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-05-08 20:27

jagge wrote:
> [...]
>
> Den har usb, men genkender ikke en usb nøgle som vel ikke var opfundet
> på det tidspunkt :0). Der er system 9 på den.

Problemet er, at de modeller kun har USB 1.1, og det er ikke alle USB
nøgler, der kan klare at køre USB 1.1.

Hvis det er et OS 9.1 eller 9.2.x, så kan du prøve at sætte din USB
nøgle i, finde programmet Diskværktøj - ligger i mappen
'Hjælpefunktioner' i mappen 'Applications (Mac OS 9)'. Start programmet
og se, om DV kan genkende og formattere nøglen. - Hvis DV kan genkende
den, så kan den også formatteres/slettes. Vælg først bare 'Slet' og
derefter igen 'Partitioner' og formater den evt. i FAT32. - De gamle
iMacs og B&W G3 kan læse/skrive til FAT32.

Grunden til, at du formentlig ikke kan bruge din nøgle direkte, er, at
du har formatteret den på din MacBook. - Den kan nemlig ikke lægge OS 9
drivere ind på formateringen.

> [...]
> det til at funge... så hvis nogen har et råd er jeg lutter øren.
>
> Jeg har en ny macbook også, er der noget man kan bruge den til iforhold

Har du en lille switch, kan du blot smide den 'farvede' på netværket med
et ganske alm. ethernetkabel. I OS 9.x åbner du kontrolpanelet TCP/IP og
sætter den til DHCP. Åbn 'Arkivdeling' og slå deling til. Husk at
'AppleTalk' skal være slået til også, men det må IKKE stå til ethernet,
- sæt det til 'Remote Only'. I TCP/IP kan du se den 'farvedes' IP
nummer... På din MB vælger du 'Tilslut og indtaster IP nummeret og
klikker 'Tilslut', så finder den selv den 'farvede'. - Det er også
muligt, du kan få din MB til at finde den anden maskine selv ved at
dobbeltklikke på 'Netværk' i sidebaren og 'Opret forbindelse'. - Jeg har
sluttet en gl. PM 9600 med OS 9.2.2 til på den måde uden problem og
overført vigtige data til både min MacPro og en anden QuickSilver.

Hvis alt det ovenfor glipper, og du nu boede i Århus, kunne du komme
forbi mig og låne et USB zip drev. - ...Hm, jeg har da forresten også
et USB 2.0/1.1 flash stick liggende. Det virker ihvertfald helt ned til
OS 8.6, - det er afprøvet...

mvh. Erik Richard

Fra : jagge

Dato : 21-05-08 21:53

> [...]
> forbi mig og låne et USB zip drev. - ...Hm, jeg har da forresten også
> et USB 2.0/1.1 flash stick liggende. Det virker ihvertfald helt ned til

Ok jeg er lidt langt fra Århus :0), men jeg prøver jeres forslag af
imorgen.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 22-05-08 06:36

Hvis du har et FireWire-kabel, kan du bruge det.

Du starter din iMac mens du holder T-tasten nedtrykket. Den vil nu
vise et FW-symbol på skærmen.

Din MacBook lader du bare være tændt (eller tænder den helt normalt).

Så slutter du kablet til.

Disken fra din iMac burde nu dukke op på skrivebordet på den bærbare.

Metoden er især god, hvis der skal flyttes store datamængder.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-05-08 14:28

Jens Rasmussen <fimano@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Disken fra din iMac burde nu dukke op på skrivebordet på den bærbare.
>
> Metoden er især god, hvis der skal flyttes store datamængder.

De første iMac'er havde ikke FireWire. Først med DV udgaven kom det i.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Morten Lind

Dato : 22-05-08 14:30

> [...]

> Disken fra din iMac burde nu dukke op på skrivebordet på den bærbare.
>
> Metoden er især god, hvis der skal flyttes store datamængder.

God metode, hvis iMac´en havde en FW-port, hvilket den jo ikke har, da
den er fra før/tidlig 1999, men man kan bruge et krydset netværkskabel
(RJ45) og forbinde, som andre har sagt, med AppleTalk.

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-05-08 16:50

Jens Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Disken fra din iMac burde nu dukke op på skrivebordet på den bærbare.
>
> Metoden er især god, hvis der skal flyttes store datamængder.

Det er rigtig jens, men det kræver, at det er en iMac4o0DVSE eller
nyere. - Hverken de øvrige ældre iMacs eller Blue&White G3 kan starte i
target mode.

Jeg foreslog ikke den metode, da Jacob bare skrev 'en af de farvede
Mac', så det kan jo være både iMac og B&W.

mvh. Erik Richard

Fra : jagge

Dato : 22-05-08 18:29

> Jeg foreslog ikke den metode, da Jacob bare skrev 'en af de farvede
> Mac', så det kan jo være både iMac og B&W.

Af nysgerrighed kan jeg flytte data mellem en nyere ibook/powermac G4
ved at slutte et firewirekabel til min macbook, det er sgu da smart.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-05-08 20:50

jagge wrote:

> Af nysgerrighed kan jeg flytte data mellem en nyere ibook/powermac G4
> ved at slutte et firewirekabel til min macbook, det er sgu da smart.

Sagtens. - sæt et FW kabel mellem de to, mens ibook'en er slukket. Hold
'T' tasten nede og tænd iBook'en, - så dukker den op på skrivebordet som
en ekstern disk....

Du kan også gøre det omvendt. - Sluk din MaCBook og sæt et FW kabel
mellem de to, tænd iBook'en og når den er startet op, tænder du
MacBook'en, mens du holder 'T' nede, og så dukker din MB disk op på
iBook'ens skrivebord som ekstern disk....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-05-08 20:54

> [...]
> MacBook'en, mens du holder 'T' nede, og så dukker din MB disk op på
> iBook'ens skrivebord som ekstern disk....

det kommer lidt an på hvad system den kører ... alt under 10.4.x kan
ikke læse macbook'en filsystem ... den anden vej er nok bedre ...

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-05-08 14:26

> [...]

> det til at funge... så hvis nogen har et råd er jeg lutter øren.
>
> Jeg har en ny macbook også, er der noget man kan bruge den til iforhold

Pil disken ud af den og smide den i et eksternt kabinet. Har gjort det
mange gange. Det tager måske 10 minutter at pille den ud og så kan du
rippe den for AL data. Alternativt kan du bruge halve timer med at prøve
at få noget USB dim til at virke.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-05-08 18:38

Jesper Haaber Gylling skrev den 22-05-2008 15:26:

> mange gange. Det tager måske 10 minutter at pille den ud og så kan du
> rippe den for AL data. Alternativt kan du bruge halve timer med at prøve
> at få noget USB dim til at virke.

Jeg har prøvet at opgradere disken i sådan en børge - der er dæleme
langt ind.

Hvis du kan klare manøvren på 2 x 10 minutter er du rå :)

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-05-08 20:51

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Jeg har prøvet at opgradere disken i sådan en børge - der er dæleme
> langt ind.
>
> Hvis du kan klare manøvren på 2 x 10 minutter er du rå :)

Hvem siger at resten skal virke bagefter.........

Fra : jagge

Dato : 23-05-08 08:58

> Hvem siger at resten skal virke bagefter.........

Det skal den :0), Og så det kabinet ser ud gider jeg ikek lige som det
første bokse med det. Jeg prøver usb versionen først :0)

Hygge

Jakob