Batteri - skal vi tage den igen
Fra : Steen Jensen

Dato : 15-05-08 09:27

Jeg tror den har været oppe flere gange - men dog ikke så sent så jeg
kan finde den i min MacSOUP!
Nu er der sikkert flere konfirmerede nye Mac-ejere.
Hvordan er det de skal bære sig ad, for at optimere batteriet på deres
bærbare computer?

Og jo, min datter skulle jo også have en computer - det blev naturligvis
en MacBook

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-05-08 09:40

Steen Jensen <isteen@gmail.com> wrote:

> [...]
> bærbare computer?
>
> Og jo, min datter skulle jo også have en computer - det blev naturligvis

det er meget simpelt ... lad den være sluttet til strøm så meget som
muligt ... og lad den køre en fuld afladning + genopladning hver månded.
Alle andre mærkelige metoder er ammestue snak ...

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 15-05-08 14:28

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> skrev:

> det er meget simpelt ... lad den være sluttet til strøm så meget som
> muligt ... og lad den køre en fuld afladning + genopladning hver månded.

"Apple anbefaler ikke, at du lader din bærbare computer være sluttet
til en stikkontakt konstant. Den ideelle bruger er en person, der rejser
frem og tilbage til sit arbejde, bruger sin MacBook Pro i toget og
slutter den til en stikkontakt på kontoret for at oplade den. Det holder
batteriet i gang."
http://www.apple.com/dk/batteries/notebooks.html

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-05-08 14:37

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> [...]
> til en stikkontakt på kontoret for at oplade den. Det holder batteriet i

jeg sagde heller ikke "konstant" ... men derimod så meget som muligt.
Jeg skrev også at det skal igennem en fuld afladgning + recharge mindst
en gang om mdr.

/thomas

Fra : Esben

Dato : 15-05-08 15:26

> det er meget simpelt ... lad den være sluttet til strøm så meget som
> muligt ... og lad den køre en fuld afladning + genopladning hver månded.
> Alle andre mærkelige metoder er ammestue snak ...

Ja, det er en god tommelfingerregel. Jeg har så selv mest fidus til at
kører det fladt en 2-3 gange den allerførste måned for at optimere
batteriet.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-05-08 15:33

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Ja, det er en god tommelfingerregel. Jeg har så selv mest fidus til at
> kører det fladt en 2-3 gange den allerførste måned for at optimere
> batteriet.

ja, den har jeg også kørt med, men er holdt op igen ... jeg kan ikke
mærke nogen forskel ...

/thomas

Fra : Steen Jensen

Dato : 15-05-08 17:11

> ja, den har jeg også kørt med, men er holdt op igen ... jeg kan ikke
> mærke nogen forskel ...
>
> /thomas

Nå I siger aflades én gang om måneden - mener I så computeren skal køres
helt i bund, så den slukker af sig selv.....eller bare køres ned på
5-10% strøm?

Fra : Esben

Dato : 15-05-08 17:15

> Nå I siger aflades én gang om måneden - mener I så computeren skal køres
> helt i bund, så den slukker af sig selv.....eller bare køres ned på 5-10%
> strøm?

Helt i bund!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Steen Jensen

Dato : 15-05-08 17:18

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Helt i bund!

Fino - den sætning har jeg osse hørt før ;-/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-08 22:53

Steen Jensen wrote:

> Nå I siger aflades én gang om måneden - mener I så computeren skal køres
> helt i bund, så den slukker af sig selv.....eller bare køres ned på
> 5-10% strøm?

Helt ned til, hvor du får meddelelse om, at computeren luker ned inden
for de næste ca. 1 min.. så har du tid til at gemme åbne dokumenter.

Og læs også mit direkte svar på dit spørgsmål...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-08 22:36

Steen Jensen wrote:
> [...]
> bærbare computer?
>
> Og jo, min datter skulle jo også have en computer - det blev naturligvis

Fra et indlæg d. 29.01.08 kl. 17:16 klipper jeg igen-igen den procedure,
der giver de bedste og mest holdbare batterier. - Og det er altså mere
end 40 års erfaring med genopladelige batterier af alle slags...

Citat begynd:
Den bedste metode at optimere både NiMH og LiION batterier på er...
1 - Oplad batteriet ca. 6-8 timer
2 - Tag ladestikket ud og brug batterikapaciteten helt.
3 - Sæt opladeren til og lad den lade i 24 timer uden at bruge enheden.
4 - Gentag trin 2.
5 - Gentag trin 3.
6 - Oplad batteriet til fuld styrke, og nu kan du bruge enheden på
normal vis.
7 - Det er altid en god idé at lade en genopladelig enhed med NiMH/LiION
batterier stå ved oplader, når man ikke bruger enheden, så der altid vil
være fuldt optimeret spænding/kapacitet på batteriet.

Jeg har altid gjort det på den måde, og det forænger batteriernes
levetid betydeligt. - Fx. havde jeg en Siemens mobil gennem 5 år med
samme batteri. Den stod altid ved lader, når jeg ikke var ude. En måling
viste, at der stadig var godt 80% levetid tilbage efter 5 år! - Samme nu
med min SE Z660i. - den har stadig godt 95% levetid tilbage trods en
alder på nu godt og vel 3½ år...
Citat slut.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-05-08 22:59

> Citat slut.

Og i min ringe erfaring vil ovenstående metode ikke gøre hverken fra
eller til hvis man ellers følger de alm. retningsliner for LiIon
batterier ...

/thomas

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-05-08 14:30

>Den bedste metode at optimere både NiMH og LiION batterier på er...

Det kan du ikke generalisere om.

Nikkelmetal og Lithium-ion batteri skal ikke behandles på samme måde.

Jeg vil mene det du skriver er gældende for Lio primært - jeg er af
den overbevisning (dog kun med "sølle" 15 års erfaring med skidtet) at
Nikkelmetal absolut ikke har godt af den slags sjatladninger.