Hvilke programmer til Mac...
Fra : Magnus

Dato : 10-05-08 21:52

Jeg er hel ny og skal tage springet til Mac da jeg fotografere meget og skal
bearbejde mine billeder let og sikkert. Derudover vil jeg gerne kunne
redigere video og lave dvd'er.

Til det havde jeg tænkt mig en MacBook Pro med 17" skærm i høj opløsning.

Men hvilke programmer skal jeg putte i den.

Hvis det var en PC (som den jeg har idag) ville jeg sige:
XP/Vista-styresystem
Photoshop CS3 - Til billeder som idag
Et program til hurtigt at gennemse/udvælge billeder som f.ek.s Photo
Mechanic.
Word/Excel - Til lidt tekstskrivning
Video og dvd ville det være Adobe's programmer.
Email
FTP-program
og lidt andre små programmer der er rare at have.

Men hvad skal jeg ligge på min nye Mac for at kunne det samme bedst muligt,
jeg kunne foreslå:

Mac OS X 10.5 Leopard-styresystem
Photoshop CS3
Aperture 2
Photo Mechanic
Final Cut Studio 2

Er det noget derhen af?
Findes der ellers nogle gode programmer til Mac som jeg måske kunne bruge?

/Magnus

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 10-05-08 23:09

On 2008-05-10 22:52:06 +0200, "Magnus" <magnusFJERN@arnason.dk> said:

> [...]
> redigere video og lave dvd'er.
>
> Til det havde jeg tænkt mig en MacBook Pro med 17" skærm i høj opløsning.

Godt valg, dejlig maskine...

> [...]
> og lidt andre små programmer der er rare at have.
>

> Men hvad skal jeg ligge på min nye Mac for at kunne det samme bedst muligt,

Aperture behøver du ikke med mindre du er professionel fotograf, det
medfølgende iPhoto vil med garanti kunne opfylde de fleste behov.

Jeg kastet penge efter iWork 08, det indeholder Pages (tekst
behandling) Numbers (regneark) Keynote (præsentations program) det
virker fint. Har også prøvet Office 08, men iWork syntes jeg er
perfekt. Keep It Simpel.

God fornøjelse..

Hilsen Henrik

Fra : jagge

Dato : 11-05-08 15:28

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> Aperture behøver du ikke med mindre du er professionel fotograf, det
> medfølgende iPhoto vil med garanti kunne opfylde de fleste behov.

Jeg har bidt mærke i at han har photoshop nu. Det signalerer til mig at
han bruger noget tid på fotoarbejde.

Det er bestemt ikke kun proff fotografer der har brug for aperture eller
lignende. Hvis man arbejder med raw filer er et avanceret
billedredigerings program et must. Til det formål vil jeg anbefale adobe
lightroom i kombination med photoshop.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jesper

Dato : 11-05-08 00:09

Magnus <magnusFJERN@arnason.dk> wrote:

> [...]
>
> Men hvilke programmer skal jeg putte i den.
>
> Hvis det var en PC (som den jeg har idag) ville jeg sige:

Photoshop CS3 virker skam fint i mac

> Et program til hurtigt at gennemse/udvælge billeder som f.ek.s Photo
> Mechanic.

iPhoto medfølger i iLife pakken til nye macer.

> Word/Excel - Til lidt tekstskrivning
> Video og dvd ville det være Adobe's programmer.
> Email
> FTP-program
> og lidt andre små programmer der er rare at have.

Du kan få Office 2008 til mac som er dyr eller du kan bruge OpenOffice
3.0 som er ganske gratis, Alternativ: Apples iWork pakke, ca. 600 kr.
Til videoredigering sparker Apples Final Cut røv på Adobes programmer,
der findes også en FinalCut express. Er dine redigeringsbehov mindre kan
Apples iMovie, der er en del af iLife pakken, glimrende bruges. Bedste
brænderprogram til Mac er Toast.
Apples Email er fremragende, kan det meste, har endda Exchange Server
understøttelse. Ellers medfølger Entourage med Office 2008, den ligner
Outlook en del.
Til FTP vil jeg anbefale Transmit, den koster lidt men den er god. Skal
det være gratis er der Cyberduck.

> Men hvad skal jeg ligge på min nye Mac for at kunne det samme bedst muligt,
> [...]

Dyrt professionelt program, de fleste kan klare sig med iPhoto.

> Photo Mechanic
> Final Cut Studio 2

Jeps, men hvis du kan klare dig med FC Express, så er den noget
billigere.

> Er det noget derhen af?
> Findes der ellers nogle gode programmer til Mac som jeg måske kunne bruge?
>

> /Magnus

Jeg har meget glæde af GraphicConverter. Til mindre billedekonverterings
og redigeringsopgaver er den uovertruffen.

Disk Inventory X, til at se rent grafisk hvad der ligger på din harddisk
når der skal laves forårsrengøring.

FfmpegX, til konvertering af video på mac, gratis.

MacTheRipper til ripning af DVDer
FairMount (kræver VLC installeret) mounter DVDer ukrypteret
HandBrake, encoder der laver DVD film om til MP4, AVI, MKV, OGG. Gratis.
Max, til at rippe CDer i ogg, FLAC og andre sære formater.
Flip4Mac WMV Player, Quicktime plugin til at afspille Windows Media.
Perian, Quicktime plugin til at afspille ufatteligt mange codecs, bl.a.
AC3, DivX/Xvid, avanceret H.264, ogg, mkv.
MacSOUP, bedste newsreader til mac
Snapz Pro eller IshowU til at tage skærmbilleder
UnrarX til at udpakke RAR filer.
Stuffit Expander til at udpakke næsten alt fra nettet.
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 11-05-08 07:35

Magnus <magnusFJERN@arnason.dk> wrote:

> [...]

Udover det de to andre glimrende svar nævner:
Undlad Final Cut - begynd med iMovie + iDVD, som følger med i købet (del
af iLife-pakken)
Jeg begyndte med iPhoto, men da jeg gik over til RAW-formatet købte jeg
Aperture. Det nye iPhoto kan sagtens håndtere RAW-formater (bl.a. Nikons
..NEF) og har gode muligheder for justeringer. Aperture kan en del mere.

Mit råd: Køb mac'en med den software, der følger med, og se, om ikke
dine behov skulle dækkes. F.eks. kan man sagtens ftp'e med det
medfølgende, men en mere elegant løsning er f.eks. "Transmit", som ikke
koster en bondegård.
Og så er http://www.versiontracker.com er godt sted at søge software.

god fornøjelse - glæd dig
--
MA @ 55.01.46N/11.50.38E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 11-05-08 08:41

Magnus wrote:
> [...]
>

> Er det noget derhen af?
> Findes der ellers nogle gode programmer til Mac som jeg måske kunne bruge?

Hej Magnus

Følgende er freeware og nogle er open source. De virker med 10.4 og de
fleste virker ifølge siderne også med 10.5:

Af gode ftp-programmer er der filezilla. Den kan downloade filer på mere
end 2GB (f.eks. Debian DVD-billeder - fås til Mac, PC, Linux):
http://filezilla-project.org/

Af scp/sftp GUI frontend til MacOSX egne klienter er der Fugu:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15693

-

Har ingen erfaring med Cyberduck (ftp,sftp,webdav...):
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14426

-

Mailprogrammet Eudora er svært at sætte op, men er yderst stabilt
(bruger light mode, freeware) og sikkert, hvis diverse indlejrede
objekter slås fra i modtagne mails:
http://www.eudora.com/download/
http://en.wikipedia.org/wiki/Eudora_(e-mail_client)

Muligvis indflettes noget Eudora-kode i:
http://wiki.mozilla.org/Penelope

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Mac_OS_X_e-mail_clients

Seamonkeys indbyggede mail klient har jeg kun lidt erfaring med, men den
virkede fint. Til gengæld virker news-klienten med samme grænseflade
rigtig god i sammenligning med andre news-klienter.

-

Følgende AP Grapher GUI anvendes til at finde en "ledig" (mindst støjet)
kanal og hjælpe til at finde en god AP placering. Den skanner fint selv
når man er forbundet til en basisstation:

An AirPort Wireless Stumbler and Grapher for Mac OS X:
http://www.chimoosoft.com/products/apgrapher/
Citat: "...
AP Grapher is a freeware program for Mac OS X which searches for and
displays nearby wireless (AirPort/WiFi) access points along with
information about their percent availability, maximum signal strength,
and last contact time. The grapher window allows you to graph multiple
signal strength parameters for the base station you are currently
connected to and optionally display them in the dock icon.
AP Grapher is intended to help you find the best wireless access point
to connect to and optimally position your base station and or computer
to achieve the best possible signal strength.
...."
http://www.apple.com/downloads/macosx/internet_utilities/apgrapher.html
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/19621

-

Underholdende programmer (som også kan være nyttige):

http://www.stellarium.org/
Citat: "...Stellarium is a free open source planetarium for your
computer. It shows a realistic sky in 3D, just like what you see with
the naked eye, binoculars or a telescope..."

http://earth.google.com/download-earth.html

Viser bl.a. jordskælv, skyer og vulkanudbrud på jorden:
http://en.wikipedia.org/wiki/OSXplanet

VLC klarer det som Quicktime ikke klarer:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14738

-

Installer venligst X11, da du bl.a. så kan anvende:
http://da.openoffice.org/

Openoffice 3.0 bliver dog native - er idag beta:
http://download.openoffice.org/3.0beta/

-

Linux under MacOS X?

Med X11, Apple developer tools og hvis du gerne vil køre linux
programmer via terminal eller X11-GUI, kan du installere Fink eller
MacPorts:

Bruger Debian lignende pakkestyring:
http://www.finkproject.org/
Citat: "...The Fink project wants to bring the full world of Unix Open
Source software to Darwin and Mac OS X..."
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12077
GUI pakkestyring: FinkCommander:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15256

http://www.macports.org/
Citat: "...The MacPorts Project is an open-source community initiative
to design an easy-to-use system for compiling, installing, and upgrading
either command-line, X11 or Aqua based open-source software on the Mac
OS X operating system..."
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/26679

hilsen

Glenn

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-05-08 13:56

Glenn Møller-Holst <nomail@xx.dk> wrote:

> [...]
> virkede fint. Til gengæld virker news-klienten med samme grænseflade
> rigtig god i sammenligning med andre news-klienter.

Jeg vil nu anbefale en begynder at prøve det indbyggede program Mail til
e-mail først. Det er trods alt bedre integreret med Adressebog osv. Jeg
brugte selv i mange år Eudora, men udviklingen foregår vist ikke stabilt
mere, og det er overgået til open source. Selv folkene bag TidBITS, som
i årevis var glødende tilhængere af Eudora, er gået over til Mail.
TidBITS er i øvrigt et godt sted at læse nyheder anmeldelser. De
udsender et nyhedsbrev hver uge og har nu også fået en RSS-feed.

<http://tidbits.com>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Esben

Dato : 12-05-08 09:57

> [...]
> TidBITS er i øvrigt et godt sted at læse nyheder anmeldelser. De
> udsender et nyhedsbrev hver uge og har nu også fået en RSS-feed.

Der er indtil videre ingen gode grunde til ikke at bruge Eudora.
(medmindre man vl have integration med adressebog, får mig er det ikke
et problem) Det er vildt stabilt og har aldrig lavet noget bøvl i de 10+
år jeg har brugt det. Det er hurtigt og kan tilpasses enormt meget.
Dette kræver så mere kendskab til programmet.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-05-08 21:52

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> [...]
> år jeg har brugt det. Det er hurtigt og kan tilpasses enormt meget.
> Dette kræver så mere kendskab til programmet.

Jeg vil vende det om og sige, at der heller ikke er nogen gode grunde
til at lade en begynder bruge et andet e-mailprogram end Mail, der er
standard-programmet, som er perfekt integreret med Adressebog og andre
dele af Mac OS X. Selvfølgelig kan der være grunde til ikke at bruge
Mail, men dem har vi ikke hørt om. I så fald synes jeg ikke, man bør
gøre skiftet til Mac mere kompliceret, end det er nødvendigt. Når man
har vænnet sig til sin Mac, vil det være nemmere at skifte til et andet
e-mailprogram. Folkene bag TidBITS har længe foretrukket Eudora, men er
begyndt at gå fra det igen. Det er dog ikke uden overvejelser:

<http://db.tidbits.com/article/8710>
<http://db.tidbits.com/article/9564>

Hvilken version af Eudora bruger du egentlig, som er så god? Er det den
sidste af Qualcomms egen, eller er det en beta fra Penelope-projektet?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Esben

Dato : 14-05-08 19:43

> [...]
>
> Hvilken version af Eudora bruger du egentlig, som er så god? Er det den
> sidste af Qualcomms egen, eller er det en beta fra Penelope-projektet?

Qualcomms, den anden er ikke brugbar.

Der er vidst flere folk der har mistet alle mails i Mail og slige sager?

Når jeg ikke finder integrationen med iCal vigtig, er det nok også fordi
jeg ikke finder dette program særligt brugbart og intuitivt. Det er en
ommer...

Der hvor jeg nok har gjort Eudora mere brugbar er at lave nogle genveje
via Quickeys for at gøre nogle ting lettere, men det ville jeg nok også
gøre i mail.

Håber programmet bliver ved at virke i lang tid endnu, ville nødigt til
at skifte det ud...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Palle Jensen

Dato : 14-05-08 23:00

On 2008-05-14 20:42:41 +0200, esha@nospamget2net.dk (Esben) said:

> Qualcomms, den anden er ikke brugbar.

Nogle andre har jo taget stafetten videre fra Qualcomm, netop fordi de
savnede Eudoras funktionaliter:

http://www.infinitydatasystems.com/odysseus/index.html

Spændende. Jeg har da tænkt mig at teste det

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Esben

Dato : 15-05-08 04:43

Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> Nogle andre har jo taget stafetten videre fra Qualcomm, netop fordi de
> savnede Eudoras funktionaliter:
>
> http://www.infinitydatasystems.com/odysseus/index.html
>
> Spændende. Jeg har da tænkt mig at teste det

Folkene i Eudora gruppen, siger at hverken Odysseus eller Penelope er
flyveklar. Ej heller i nærmeste fremtid...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Palle Jensen

Dato : 15-05-08 19:39

On 2008-05-15 05:42:50 +0200, esha@nospamget2net.dk (Esben) said:

> Folkene i Eudora gruppen, siger at hverken Odysseus eller Penelope er
> flyveklar. Ej heller i nærmeste fremtid...

Som gammel Eudora bruger må jeg nok sige at Penlope aldrig nogensinde
bliver andet end et skin til Thunderbird.

Odysseus er i beta allerede og forventes da som final i "nærmeste
fremtid" (R). De har faktisk holdt deres køreplan riiimelig OK indtil
nu, hvilket er lovende i forhold til Qualcomm som som hovedregel var 6
måneder bagud konstant. Isæt med Windows versioner.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-05-08 23:44

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Når jeg ikke finder integrationen med iCal vigtig, er det nok også fordi
> jeg ikke finder dette program særligt brugbart og intuitivt. Det er en
> ommer...

Hvad i himlens navn er der nu galt med iCal?(!) Hele vores liv ligger da
i iCal, og det fungerer da fint.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Esben

Dato : 15-05-08 04:43

> Hvad i himlens navn er der nu galt med iCal?(!) Hele vores liv ligger da
> i iCal, og det fungerer da fint.

Dumper IMO totalt ved siden af Palm Desktop, som jo er en overbygning på
Apples gamle Claris Organizer. Jeg håber, jeg endelig kunne blive
overhalet, så iCal faktisk er bedre end Palm DT. Tør dårligt håbe på det
med Mail, men så kommer der måske en ægte stabil Eudora-klon...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Magnus

Dato : 11-05-08 09:06

Tak for de mange gode bud men helt amatørfotograf er jeg ikke når jeg tager
ca. 2000 billeder i RAW om ugen så der skal jeg have det bedste og det må
hedde Photoshop CS3, Aperture 2 og Photo Mechanic hvor de to af dem bruger
jeg idag til PC.
Så det er vigtigere det er godt end prisen for det er bare en investering.

Men alle de små hjælpe programmer jeg har der er især et jeg er meget glad
for til PC (laves desværre ikke til Mac) er et som hedder "Downloader Pro"
og det tager og kopiere alle billederne fra en kortlæser og automatisk
fordeler billederne i mapper efter f.eks. dato, kameratype, filformat eller
hvad man ønsker. Alt det man skal sidde om gøre manuelt og let kan lave fejl
når det skal gå stærkt med at levere billederne.

Findes der et sådan program til Mac, jeg mener der er noget i Adobe pakken
men jeg har ikke brugt det men det kan jo være jeg bliver nød til at lære
det?

Hvordan er det med sprog på de mange programmer. Er de på dansk eller
engelsk her tænker ikke på Photoshop, Aperture men især på Mac OS X og er
det som til PC hvor de store pakker fåes på dansk?

Hvis/når jeg køber en MacBook Pro med 17" skærm i høj opløsning så skal der
rigeligt med RAM i min. 4 GB. Men jeg læste at RAM'ene var meget dyre at få
dem sat i så det bedre kunne svare sig at få med minimum ram også på
edbpriser.dk købe RAM'en der.

Hvor mange sokler er der til RAM?
Er det denne type når jeg søger på edbpriser.dk PC2-5300, 200-pin, DDR2,
667 MHz
Er der en maks grænse for RAM?

/Magnus

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-05-08 10:00

> [...]

> jeg idag til PC.
> Så det er vigtigere det er godt end prisen for det er bare en investering.

Så skal evt. kigge på Lightroom fra Adobe ...

<http://www.adobe.com/products/photoshoplightroom/>

Photo Mechanic tror jeg ikke du får brug for når du har enten Aperture
eller Lightroom

/thomas

Fra : apollo14

Dato : 11-05-08 10:41

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
>
> <http://www.adobe.com/products/photoshoplightroom/>
>
> Photo Mechanic tror jeg ikke du får brug for når du har enten Aperture

Aperture kan sagtens importerer billeder fra ens mem-kort, og smide dem
i den mappe man gerne vil have, bruger det selv meget nemlig, og det er
så dejligt, at de er lagt de rigtige steder.

Fra : apollo14

Dato : 11-05-08 10:39

Magnus skrev:
-klipper lidt-

Hej Magnus, du kan fange mig en dag, jeg har mac nu, og har aperture,
Adobe photoshop installeret, da jeg stadigvæk tager billeder fra fodbold
og bowling. Så kan du prøve det, og se hvordan det fungere.
Aperture 2 kan sagtens overfører alle billeder fra dit CF-kort, og smide
dem i den mappe du gerne vil have dem i.

Vi kan jo evt. mødes en dag ude i Brøndby ;)

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-05-08 13:56

> [...]

> men jeg har ikke brugt det men det kan jo være jeg bliver nød til at lære

Jeg har selv lige fået et program, der hedder Hazel, hvor man kan lave
regler for anbringelse af filer etc. Jeg har ikke nået at arbejde med
det, så jeg ved ikke, om det opfylder dine behov præcist. Du kan jo evt.
prøve at se på det. Jeg anvender selv iPhoto som fotoalbum. Så bliver
alle billeder automatisk lagt ind i det efter dato og begivenhed, og man
kan selv arrangere dem i begivenheder og sætte nøgleord på.

<http://www.macupdate.com/info.php/id/22694>

> Hvordan er det med sprog på de mange programmer. Er de på dansk eller
> engelsk her tænker ikke på Photoshop, Aperture men især på Mac OS X og er
> det som til PC hvor de store pakker fåes på dansk?

Programmer til Mac OS X er så smarte, at man bare kan ændre sprog. Når
du køber Mac OS X, køber du det således ikke i et bestemt sprog. Alle de
gængse sprog følger med, og du kan selv vælge, om du vil have dansk,
engelsk, tysk eller andet som systemsprog. Det kræver blot en genstart.
Programmerne er på samme måde. De følger det sprog, som du har valgt til
dit styresystem. Der er naturligvis programmer, der ikke findes på
dansk. Så vælger de næste prioritet, på en liste, du selv kan lave. De
fleste har nok engelsk som nr. 2 efter dansk.

> [...]
> rigeligt med RAM i min. 4 GB. Men jeg læste at RAM'ene var meget dyre at få
> dem sat i så det bedre kunne svare sig at få med minimum ram også på

Det stemmer. Jeg mener, Kingston kvalitets-RAM er nede på kr. 600,- for
2x2 GB.

> Hvor mange sokler er der til RAM?

To.

> Er det denne type når jeg søger på edbpriser.dk PC2-5300, 200-pin, DDR2,
> 667 MHz

Det lyder rigtigt, men gå dog ind på Kingstons hjemmeside, find typen og
søg derefter på den på de danske webshops. Du kan både se på EDB-priser
og lave en Google-søgning på danske sider. Så dukker der flere web-shops
op, end du finder på EDB-priser. RAM'en hedder KTA-MB667K2/4G. Det
sidste betegner bare, at det er en samlet pakke med to klodser på hver 2
GB. Du kan også købe to KTA-MB667K2, som er pakken med en enkelt klods.
Søg på det i Google og vælg kun at se danske sider.

> Er der en maks grænse for RAM?

Fire gigabytes. 2x2 GB.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-05-08 09:01

On 2008-05-11 10:05:38 +0200, "Magnus" <magnusFJERN@arnason.dk> said:

> Hvor mange sokler er der til RAM?
> Er det denne type når jeg søger på edbpriser.dk PC2-5300, 200-pin, DDR2,
> 667 MHz
> Er der en maks grænse for RAM?

2 slots, i alt 4GB. Photoshosp kan ikke håndtere mere end 3GB til Max
OS X og 32bit Windows. 2x2GB ram fra Kingston koster 500-700kr.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 12-05-08 09:51

> [...]

> jeg idag til PC.
> Så det er vigtigere det er godt end prisen for det er bare en investering

Anbefaling: Podcast "This week in Photography" (TWIP)
<http://twipphoto.com/>. Bla. en del programanbefalinger og reviews både
til PC og Mac.

--
Mvh Martin

Fra : Steen Jensen

Dato : 11-05-08 21:21

Magnus <magnusFJERN@arnason.dk> wrote:

> Men hvilke programmer skal jeg putte i den.

Hvis ingen andre har foreslået det: Til grafik, prøv Gimp!
Har du erfaring med photoshop, er springet ikke så stort.
Det er et ret avanceret program...og det er gratis
http://www.gimp.org/

Fra : jagge

Dato : 11-05-08 21:55

> Hvis ingen andre har foreslået det: Til grafik, prøv Gimp!
> Har du erfaring med photoshop, er springet ikke så stort.

Der er dog også elementer i gimp der er meget irreterende når man har
arbejdet med photoshop. Jeg kunne bare ikke vende mig til Gimp.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-05-08 23:18

On Sun, 11 May 2008 22:55:18 +0200, jagge@noname.invalid (jagge)
wrote:

>Der er dog også elementer i gimp der er meget irreterende når man har
>arbejdet med photoshop. Jeg kunne bare ikke vende mig til Gimp.

Heller ikke jeg umiddelbart.

Jeg har svært ved at vende mig til den RAW conveter den bruger.

Jeg arbejder dog på sagen - som den "frihedskæmper" jeg er huer det
mig ikke at bruge Vista bare pga. Photoshop Elements når jeg hellere
vil bruge Linux men savner PSE... :-/

Fra : Steen Jensen

Dato : 12-05-08 08:47

Martin Johansen [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> Heller ikke jeg umiddelbart.

Det kunne jeg faktisk heller ikke.
Jeg troede bare det var let at gå til, når man kendte Photoshop.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-05-08 08:53

Steen Jensen skrev:

> Det kunne jeg faktisk heller ikke.
> Jeg troede bare det var let at gå til, når man kendte Photoshop.

Der er en der har rettet til så det ligner Photoshop mere. Hedder det
GimpShop måske?

Jeg kan heller ikke hitte rundt i Gimp, og jeg synes Illustrator var ret
nem at gå til.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-05-08 08:58

On 2008-05-10 22:52:06 +0200, "Magnus" <magnusFJERN@arnason.dk> said:

> [...]
> og lidt andre små programmer der er rare at have.
>

> Men hvad skal jeg ligge på min nye Mac for at kunne det samme bedst muligt,

Det lyder meget dyrt. Hvis du allerede har Office licens til din PC
software ville jeg forsætte med en windows PC.