FileMaker Pro. Størrelse på vindue.
Fra : Per Rønne

Dato : 10-05-08 04:49

Jeg har to databaser, jeg bruger meget. Den ene har jeg forlængst fået
lavet sådan, at den starter i et passende lille vindue; den viser kun en
enkelt post [master-detail] ad gangen.

Den anden database er lavet senere, men viser normalt posterne i en
liste, som kører fra skærmens top til bund, men kun i en trediedel af
skærmens bredde. Også her er der tale om en master-detail. Men her vil
FileMaker absolut altid give den fuld skærmbredde, så det fylder hele
skærmen, selv om det meste er tomt. Det er naturligvis upraktisk, når
man også gerne vil have andre vinduer synlige, så jeg må hver gang
manuelt gøre vinduet mindre.

Men hvordan er det nu man gør det?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Esben

Dato : 10-05-08 07:52

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> skærmen, selv om det meste er tomt. Det er naturligvis upraktisk, når
> man også gerne vil have andre vinduer synlige, så jeg må hver gang

Der må være noget i dit layout der går langt ud til højre. Gå i layout
mode og find ud af hvad det er og skrump det til den bredde du ønsker.
Vær opmærksom på at der kan være flere ting...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Per Rønne

Dato : 10-05-08 09:08

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Der må være noget i dit layout der går langt ud til højre. Gå i layout
> mode og find ud af hvad det er og skrump det til den bredde du ønsker.
> Vær opmærksom på at der kan være flere ting...

Det var der ikke. Men så gik jeg ind i den gamle, velfungerende
database, hvor jeg opdagede, at de to var sat forskelligt op i
File->File Options.

script«. Da jeg fjernede de to hakker virkede det som det skulle.

Og da jeg så satte »Switch to layout« ind, så virkede det stadigvæk. Så
fejlen må have ligget i et script, som automatisk startedes op.

Det gør det så ikke mere. Og nu virker det som det skal.

Til gengæld forlanger den så nu indtastning af userid/passwd ved
opstart, hvilket dog sikkert kan være meget fornuftigt når den kommer
til at ligge på min MacBook.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-05-08 13:19

Per Rønne wrote:
> [...]
> skærmen, selv om det meste er tomt. Det er naturligvis upraktisk, når
> man også gerne vil have andre vinduer synlige, så jeg må hver gang

I mine ver. til OS X (7.x, 8.x og 8.5 Adv.). Åbn den pågældende base, gå
til menulinien -> View -> Layout Mode - eller tryk 'COM+L'.

Kontrollér at basens sidelinier, top- og bundlinier er sat, så ikke
noget af basen går ud over disse linier. Træk så i zoomfeltet nederste
højre hjørne indtil du har den str. på vinduet, du vil have. - Gåigen
til View og sæt den i Browse Mode eller tryk 'Com+B'.

Det tog også mig lidt tid at finde ud af det trick. Modsat de ældre ver.
til Os 9.x, hvor det er nok at lave det i Browse Mode, skal det i OS X
ver. laves i Layout Mode...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 19-05-08 12:09

> Det tog også mig lidt tid at finde ud af det trick. Modsat de ældre ver.
> til Os 9.x, hvor det er nok at lave det i Browse Mode, skal det i OS X
> ver. laves i Layout Mode...

Det var hvad jeg fra starten havde gjort, men som nævnt andetsteds i
tråden, startedes automatisk et script op - når det fjernedes, så
virkede det som det skulle.

Jeg fandt i øvrigt også ud af hvordan man fjernede kravet om
userid/passwd.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 11-05-08 15:21

> [...]

> skærmen, selv om det meste er tomt. Det er naturligvis upraktisk, når
> man også gerne vil have andre vinduer synlige, så jeg må hver gang

Prøv at kigge i scripts kommandoerne "Adjust window [rezise to fit]"
eller "Move/Rezise Window [Current Window].

Og kombiner det med File->File options, hvor du kan bede databasen om at
afvikle et bestemt script ved åbning.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 19-05-08 12:09

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Prøv at kigge i scripts kommandoerne "Adjust window [rezise to fit]"
> eller "Move/Rezise Window [Current Window].

Jeg fik ikke noteret hvilket script det drejede sig om.

> Og kombiner det med File->File options, hvor du kan bede databasen om at
> afvikle et bestemt script ved åbning.

Og det var netop ved at fjerne hakket her, at det virkede.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk