/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Modelkontrakt?
Fra : Søren Friberg


Dato : 18-05-08 20:17

Når jeg nu f.eks. læser Bryan Peterson: Beyond Portraiture gør han meget
ud af at fremhæve nødvendigheden af en "model release form". Hans er på
mange sprog. Er der nogen der har en model for sådan en formular, som
man har lyst til at dele her? Eller nogle gode tips til et indhold. Hvis
den er alt for kringlet formuleret forestiller jeg mig, at det er
umuligt at få nogen til at skrive under. Hvad er Jeres erfaringer her?


--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

 
 
den rigtige fotograf (18-05-2008)
Kommentar
Fra : den rigtige fotograf


Dato : 18-05-08 21:15


"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i en meddelelse
news:48308099$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
> Når jeg nu f.eks. læser Bryan Peterson: Beyond Portraiture gør han meget
> ud af at fremhæve nødvendigheden af en "model release form". Hans er på
> mange sprog. Er der nogen der har en model for sådan en formular, som
> man har lyst til at dele her? Eller nogle gode tips til et indhold. Hvis
> den er alt for kringlet formuleret forestiller jeg mig, at det er
> umuligt at få nogen til at skrive under. Hvad er Jeres erfaringer her?
>
Ham her har en på hans hjemmeside:

http://www.fotofabrik.dk/

Evt kan du ud fra den lave din egen, og husk en ting og nævne, at alle
rettighederne til billeder er dine, i henhold til lov om ophavsret.

Per



Søren Friberg (20-05-2008)
Kommentar
Fra : Søren Friberg


Dato : 20-05-08 17:10

den rigtige fotograf skrev:

> http://www.fotofabrik.dk/
>
> Evt kan du ud fra den lave din egen, og husk en ting og nævne, at alle
> rettighederne til billeder er dine, i henhold til lov om ophavsret.

Hej Per
Tak for dit link. Jeg synes ikke rigtig jeg kunne bruge det. Synes
iøvrigt ikke rigtigt at hans "juristeri" helt svarer til
billedkvaliteten ellers. Men valgte så det sidste. Nu er jeg jo aldeles
uprofessionel som nogen har opdaget, men jeg kunne jo foreløbig godt
tænke mig at have lidt orden på det, hvis noget skulle på nettet e.lign.
Jeg har oversat noget der ligner en standardformular i engelssprogede
lande ud fra devisen at lidt er bedre end ingenting. Forslag til
ændringer modtages gerne uden, at det vil virke alt for skræmmende for
de udsatte

http://friberg-dk.eu/model_aftale.pdf



--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Martin Johansen [600~ (20-05-2008)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 20-05-08 21:53


>http://friberg-dk.eu/model_aftale.pdf

I omtalte bog fornemmer jeg at han får folk til at underskrive sådan
en for at de får lidt gryn ud af det hvis han tjener penge på
billedet.


Søren Friberg (21-05-2008)
Kommentar
Fra : Søren Friberg


Dato : 21-05-08 14:13

Martin Johansen [6000] skrev:
>> http://friberg-dk.eu/model_aftale.pdf
>
> I omtalte bog fornemmer jeg at han får folk til at underskrive sådan
> en for at de får lidt gryn ud af det hvis han tjener penge på
> billedet.
>
Det har jeg ikke helt kunne se, men sagen er jo - som omtalt i en anden
tråd - at man i Danmark såvel som udlandet skal have noget tilladelse,
hvis du lovligt skal bruge et billede til noget, hvis det er af andre
end dig selv - presse undtaget. Sagen er også at søger man efter "model
release form" virker formularerne næsten standardiserede. Men uden at
ane det har jeg lidt en fornemmelse af at de fleste blæser på de regler
eller er det forkert?

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Martin Johansen [600~ (21-05-2008)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 21-05-08 21:42


>Det har jeg ikke helt kunne se, men sagen er jo - som omtalt i en anden
>tråd - at man i Danmark såvel som udlandet skal have noget tilladelse,
>hvis du lovligt skal bruge et billede til noget, hvis det er af andre
>end dig selv - presse undtaget.

Nu vil jeg ikke gøre mig så klog på det da jeg ikke har så meget styr
på det, men er der ikke noget med at hvis man er i offentlig rum så må
man "skyde" alt det man vil?

Søren Friberg (22-05-2008)
Kommentar
Fra : Søren Friberg


Dato : 22-05-08 04:54

Martin Johansen [6000] skrev:

> Nu vil jeg ikke gøre mig så klog på det da jeg ikke har så meget styr
> på det, men er der ikke noget med at hvis man er i offentlig rum så må
> man "skyde" alt det man vil?
Hej Martin!

Jo, men du kan bare næsten ikke bruge det til noget med mindre du er
presse. Du må nemlig ikke offentiggøre vellignende billeder af personer
uden at de har givet en tilladelse. Det være så også en lille udstilling
på døllefjeldemuse bibliotek, men emnet har været oppe flere gange både
her og i jura, så vil ikke skrive så meget her. Søg Goggle.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Martin Johansen [600~ (22-05-2008)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 22-05-08 09:34


>Jo, men du kan bare næsten ikke bruge det til noget med mindre du er
>presse. Du må nemlig ikke offentiggøre vellignende billeder af personer
>uden at de har givet en tilladelse.

Okay jeg havde forstået det som at det måtte man gerne så længe de var
"skudt" i offentlig rum.


Søren Friberg (22-05-2008)
Kommentar
Fra : Søren Friberg


Dato : 22-05-08 15:36

Martin Johansen [6000] skrev:
>> Jo, men du kan bare næsten ikke bruge det til noget med mindre du er
>> presse. Du må nemlig ikke offentiggøre vellignende billeder af personer
>> uden at de har givet en tilladelse.
>
> Okay jeg havde forstået det som at det måtte man gerne så længe de var
> "skudt" i offentlig rum.
>
Næ, man må nøjes med at nyde de smukke damer på stranden hjemme i stuen
med mindre du har noget skriftligt samtykke

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Martin Johansen [600~ (22-05-2008)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 22-05-08 23:37

On Thu, 22 May 2008 16:35:39 +0200, Søren Friberg
<hushovmesterenfjern@msn.com> wrote:

>Martin Johansen [6000] skrev:
>>> Jo, men du kan bare næsten ikke bruge det til noget med mindre du er
>>> presse. Du må nemlig ikke offentiggøre vellignende billeder af personer
>>> uden at de har givet en tilladelse.
>>
>> Okay jeg havde forstået det som at det måtte man gerne så længe de var
>> "skudt" i offentlig rum.
>>
>Næ, man må nøjes med at nyde de smukke damer på stranden hjemme i stuen
>med mindre du har noget skriftligt samtykke

Af hvad jeg kan læse mig frem til i "Fotografering og Privatlivets
fred" så må jeg fotografere lige så tosset jeg vil så længe personen
på billedet og jeg selv har været i "offentlig rum".

Men hvis jeg skal offentliggøre billederne kommercielt (reklame fx.)
så skal jeg have samtykke til at bringe billederne.

Men ingen kan forhindre mig i at fotografere dem.

Søren Friberg (23-05-2008)
Kommentar
Fra : Søren Friberg


Dato : 23-05-08 12:23

Martin Johansen [6000] skrev:

> Af hvad jeg kan læse mig frem til i "Fotografering og Privatlivets
> fred" så må jeg fotografere lige så tosset jeg vil så længe personen
> på billedet og jeg selv har været i "offentlig rum".
>
> Men hvis jeg skal offentliggøre billederne kommercielt (reklame fx.)
> så skal jeg have samtykke til at bringe billederne.
>
> Men ingen kan forhindre mig i at fotografere dem.

Ja, det er også min opfattelse bortset fra at der ikke skelnes mellem
kommercielt eller ej. Du altså ikke fotografere nogen, der kan
genkendes, og efterfølgende offentliggøre billederne uden samtykke. Det
være sig på hjemmeside, en bog, en reklame osv. Men igen gælder der
andre og mere lempelige regler for journalister, som jeg ikke kender til.


--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste