"American Beauty"&"Flamme+Citron"
Dette er to store film. Den amerikanske pga årtiets største talenter over
det hele, Den danske pga et skatteyderbetalt rekord-budget og fordi massiv
biografopsætninger og anden markedsføring betyder at hundredtusinder af
danskere, der kun sjældent ser en film med deres kæreste/afkom, vælger at se
netop dette kedsommelige helaftens skuddrama-for-galeriet., fordi den unfair
er gjort til "Årets film" og dermed pligt-film, så bedre film a la "To
verdener" sættes i skyggen.
Det danske historiske drama har brugt enorme resourcer på historiske
petitesser som er som i min barndom - så perfektionistisk som renligheden i
American Beauty-hjemmet hos Kevin Spacey og hystaden Annette Bening, hvor
mordet sker.
At stikkerlikvidering ofte var en fejltagelse nævntes ikke i min barndom, da
Flammen=Bent Faurschou Hviid og Citronen= Jørgen Hagen Smith blev mine
idoler , som jeg ønskede af efterligne ved at blive ulandsarbejder.
Citronen havde enorme personlige problemer og social deroute, men det
undskylder ikke at blive skadelig friheskæmper, der ikke forkorter krigen,
men på en måde hvor uskyldige, lykkelige liv myrdes.
Flammen var skydeliderlig som morede sig med at bruge nedkastede britiske
RAF-våben til at skyde ænder i HC Ørstedsparken (læs HolgerDanske lederen
Gunnar Dyrbergs bog)..
De satte store resourcer ind på ligegyldig sabotage mod tyskernes biler og
andre ligegyldigheder, drillede Schalburgkorpset med en unyttig hævn-aktion,
der helt fjollet kostede en modstandsmand livet
Om nogen stikker-likvidering har gavnet modstandsbevægelsens arbejde er
tvivlsomt - myten om at de bandt tropper her i landet, modsiges af at
tyskere ØNSKEDE at være bundet på den ufarlige "Flødeskumsfront",
og flaskehals for hvor mange hundredtusinder, der lukrerede i Silkeborg var
slet ikke antal dansk udførte mord..
Ved jødeaktionen okt 43 sås at der hentedes masser af ny tyske
politisoldater til landet - selvom under 1% af dem Best havde allerede havde
her i landet, gad man bruge til den useriøse pjat-aktion
Overfor forsøget på at opreklamere de to ulykkesfugle står det langt større
kunstværk, American Beauty, årets film på kvalitet i 1999, om at søge
skønheden i trivielt forstadsliv, frigøre sig fra en strigle af en hustru,
og den dybt filosofiske og æstetiske film er livsbekræftende og dyb som
ingen dansk film nogensinde, fordi markedet er sat ud af kraft vedr danske
film.
|