Parallels, Windows, Zoomview....
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-04-08 17:55

Nå, så blev Parallels og WinXPPro da endelig installeret... - såvidt, så
godt... MEN.....

- Apple Pro keyboard delvis ikke-fungerende - kun piletaster og numerisk
blok virker.
- Kensington ExpertMouse Pro virker overhovedet ikke i Windows, men vil
formentlig komme til at virke, hvis MouseWorks for Windows installeres
- Windows vil slet ikke reagere, hvis 'Universel Adgang' er aktiv
- Windows reagerer ikke, hvis 'Adgang for hjælpemidler' er slået til
- Forstørrelse med ZoomView blokerer for alle funktioner i Windows

Det vil i praksis sige, at en Paralels+Windows kombination er ubrugeligt
for synshandicappede, der har et tvangsmæssigt behov for at kunne bruge
Windows på en Mac. - Medmindre man har en ældre ikke-Intel baseret Mac,
hvor der er mulighed for at kunne bruge VirtualPC+windows.

Mine tests stemmer meget godt overens med de forsøg, som der er lavet på
Statens Hjælpemiddelcenter.

- Og så er der jo BootCamp+Windows tilbage, men det kræver dels genstart
hver gang, man vil/skal bruge windows, - samt indkøb af speciel
forstørrelsessoftware - fx. Zoomtext - til windows, hvis man som
svagtseende skal/vil bruge Windows.

så min konklussion må indtil videre være, at Parallels+windows på en
IntelMac ikke kan anbefales.

PS. Hvis der er en 'århusianer', der mener han/hun kan lave om på det,
så er han/hun velkommen til at komme her og prøve, om det kan laves
anderledes.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 07-04-08 18:07

Erik Richard Sørensen wrote:

> - Og så er der jo BootCamp+Windows tilbage

Har du prøve VMWare Fusion eller Virtualbox?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-04-08 18:37

Peter Farsinsen wrote:

> Har du prøve VMWare Fusion eller Virtualbox?

Nej, jeg købte Parallels og WinxPPro sammen med computeren, - både
fordi parallels burde kunne køre rimelig godt, men også pga., at
Parallels understøtter Bootcamp installerede windows. - Og det mener jeg
ikke, VMWare Fusion gør, og Virtualbox kender jeg overhovedet ikke...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 07-04-08 18:58

> [...]
> Parallels understøtter Bootcamp installerede windows. - Og det mener jeg
> ikke, VMWare Fusion gør, og Virtualbox kender jeg overhovedet ikke...

Fusion burde også kunne bruge BootCamp partitionen - jeg har dog ikke
selv prøvet.

Virtualbox er et gratis alternativ til Fusion/Parallels. Det virker
rigtig fint og kan et par nørdede ting, der er ret seje.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 08-04-08 07:42

> Fusion burde også kunne bruge BootCamp partitionen - jeg har dog ikke
> selv prøvet.

Har man allerede købt Parallels er der vel /slet/ ingen grund til at
anskaffe sig Fusion ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-04-08 09:32

Per Rønne wrote:

> Har man allerede købt Parallels er der vel /slet/ ingen grund til at
> anskaffe sig Fusion ...

Det kan du selvfølgelig have ret i, men jeg læser ikke Eriks indlæg som
om det blot handler om Parallels og Windows under OS X. I mine øjne
handler det om virtualisering af Windows under OS X for brugere, der har
meget specifikke/specielle behov.

Erik har konkluderet, at Parallels ikke er godt nok til det formål og
det er da derfor naturligt at foreslå alternativer. Hvis den nuværende
løsning ikke virker (og Windows SKAL virtualiseres) nytter det jo ikke
noget, hvis Erik sætter sig i et hjørne og surmuler.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 08-04-08 09:42

> [...]
> løsning ikke virker (og Windows SKAL virtualiseres) nytter det jo ikke
> noget, hvis Erik sætter sig i et hjørne og surmuler.

OK, men så vil jeg være nødt til at citere Erik, og give mine
kommentarer:

> - Apple Pro keyboard delvis ikke-fungerende - kun piletaster og numerisk
> blok virker.

Mit tastatur virker perfekt, også under Windows.

> - Kensington ExpertMouse Pro virker overhovedet ikke i Windows, men vil
> formentlig komme til at virke, hvis MouseWorks for Windows installeres

Jeg har selv en sådan, og erindrer intet besvær.

> - Windows vil slet ikke reagere, hvis 'Universel Adgang' er aktiv

> - Windows reagerer ikke, hvis 'Adgang for hjælpemidler' er slået til

> - Forstørrelse med ZoomView blokerer for alle funktioner i Windows

Det har jeg nu ingen erfaringer med.

> [...]
> Windows på en Mac. - Medmindre man har en ældre ikke-Intel baseret Mac,
> hvor der er mulighed for at kunne bruge VirtualPC+windows.

Til mine kommentarer dog den bemærkning: jeg har netop afleveret min
MacBook til reparation [gummilamellerne til fastholdelse af harddisk sad
ikke fast], og bruger nu min MacMini med Leopard Server. Hvor jeg ikke
har Parallels installeret, og hvor jeg heller ikke skal have det; der er
jo trods alt kun en 80 GB harddisk i maskinen, mens MacBook'en har 320
GB.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-04-08 10:00

Per Rønne wrote:

> OK, men så vil jeg være nødt til at citere Erik, og give mine
> kommentarer:

He he, det har jo den bivirkning, at dit svar begynder at give mening ;)

> Mit tastatur virker perfekt, også under Windows.

Mmmh, jeg synes også, at det lyder underligt, hvis det ikke skulle virke.

> Det har jeg nu ingen erfaringer med.

Jeg kan sagtens forestille mig at det ikke virker og jeg gider ærlig
talt ikke selv teste, da jeg ikke har noget at bruge det til og heller
ikke benytter Parallels. Når vi ikke selv gider teste og (jeg) antager
at Erik har testet grundigt, mener jeg ikke der er noget galt i at
anbefale andre produkter. Det er jo ikke noget stort problem, så længe
de ikke koster penge.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-04-08 15:35

Peter Farsinsen wrote:

> [...]
> at Erik har testet grundigt, mener jeg ikke der er noget galt i at
> anbefale andre produkter. Det er jo ikke noget stort problem, så længe

Nej, Fusion kan testes under demoperioden, men jeg har ikke råd til igen
at skulle ud og købe nye windows licenser. - M$ er jo ikke det billigste
produkt...

mvh. Erik richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-04-08 15:49

> Nej, Fusion kan testes under demoperioden, men jeg har ikke råd til igen
> at skulle ud og købe nye windows licenser. - M$ er jo ikke det billigste
> produkt...

Jeg forstår ikke problemet. Du kan jo sagtens teste uden at skulle købe
en ny licens.

Har du forresten tænkt på, hvad en Vista/XP OEM licens koster i forhold
til Leopard? ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-04-08 16:36

Peter Farsinsen wrote:

> Jeg forstår ikke problemet. Du kan jo sagtens teste uden at skulle købe
> en ny licens.

XPPro Business Edition kræver aktivering for at starte, men ikke
nødvendigvis _registrering_...

> Har du forresten tænkt på, hvad en Vista/XP OEM licens koster i forhold
> til Leopard? ;)

XPPro Business edition koster 2097kr. + moms

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-04-08 19:11

> XPPro Business Edition kræver aktivering for at starte, men ikke
> nødvendigvis _registrering_...

nej

> XPPro Business edition koster 2097kr. + moms

Der er ikke noget der hedder Business Edtion .. der er XP home og XP pro
.... og så 64bit XP Pro ... men det er vel ikke det du har gang i.

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-04-08 19:59

> XPPro Business Edition kræver aktivering for at starte, men ikke
> nødvendigvis _registrering_...

Det har jeg svært ved at tro på, men jeg kan desværre ikke være skråsikker.

> XPPro Business edition koster 2097kr. + moms

Hmm... Du har jo sikkert en eller anden grund til at købe den version.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-04-08 20:28

Peter Farsinsen wrote:

> Det har jeg svært ved at tro på, men jeg kan desværre ikke være skråsikker.

Da 'load skærmen' kom op var der to muligheder - 'Aktiver' og
'Registrer' + en OK knap

> Hmm... Du har jo sikkert en eller anden grund til at købe den version.

Det er fordi, den giver bedre understøttelse af de talesyntese- og
forstørrelsesprogrammer, jeg vil komme til at bruge i en booted xPPro
end i en alm. XPHome. - Og så er der langt bedre netværksunderstøttelse
i XPPro...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-04-08 20:31

> Da 'load skærmen' kom op var der to muligheder - 'Aktiver' og
> 'Registrer' + en OK knap

Der er en mulighed for at springe aktiering over ....

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-04-08 08:09

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> forstørrelsesprogrammer, jeg vil komme til at bruge i en booted xPPro
> end i en alm. XPHome. - Og så er der langt bedre netværksunderstøttelse

Hvem har dog bildt dig det ind?

Forskellen på de forskellige Windows XP versioner ligger om de kan
bruges på Active Directory Domainer, Remote Desktop og om de undretsøtte
multiple CPU'er (Dula Core og Quad Core regnes som én CPU)

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-04-08 08:06

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> XPPro Business Edition kræver aktivering for at starte, men ikke
> nødvendigvis _registrering_...

1) XP Pro "Buisness Edition findes ikke. Der findes XP Professionel, XP Home
og XP Media Center. Der findes denærst en række licensmodeller fra OEM til
Enterprise

2) Ingen XP varianter kræver at du aktivere dem i den første tid. At du
instaster en licensnøgle er ikke det samme som en aktivering.

3) Du kan sagtens genaktivere hvis du ringer til MS

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-08 09:56

> Nej, Fusion kan testes under demoperioden, men jeg har ikke råd til igen
> at skulle ud og købe nye windows licenser. - M$ er jo ikke det billigste
> produkt...

Hvad skal du dog bruge en ny Windows-licens til?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-04-08 15:10

Per Rønne wrote:

> OK, men så vil jeg være nødt til at citere Erik, og give mine
> kommentarer:

> Mit tastatur virker perfekt, også under Windows.

Det gør det også nu, hvor jeg har opg. til nyeste ver. af Parallels.

> Jeg har selv en sådan, og erindrer intet besvær.

Har du sat PD til at benytte 'Mac OS X' eller 'Windows'? - Her står PD
til at agere som Windows hele vejen igennem. - Desuden har jeg nu hentet
Mouseworks 6.22 til windows, og regner derfor ikke med, der vil være
yderligere problemer, når først det bliver installeret.

> Det har jeg nu ingen erfaringer med.

Nok ikke, men det er jo også derfor, jeg/vi afprøver alle muligheder, nu
hvor Mac er kommet ind i varmen som hjælpemidler, der også kan bevilges
som sådanne. - Og det er just ikke smart, at de handicapkompenserende
dele ikke vil virke, når nu det offentlige omsider akcepterer andet end
rene Windows opsætninger.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-08 09:56

> [...]
> som sådanne. - Og det er just ikke smart, at de handicapkompenserende
> dele ikke vil virke, når nu det offentlige omsider akcepterer andet end

Jeg kan på nuværende tidspunkt ikke kontrollere dette, da min MacBook er
til reparation. Det er den eneste jeg kører Parallels fra.

Jeg kører dette fra min MacMini med Leopard Server. Som kun har 80 GB
harddisk mod MacBookens 320 GB.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-04-08 19:03

> [...]
> fordi parallels burde kunne køre rimelig godt, men også pga., at
> Parallels understøtter Bootcamp installerede windows. - Og det mener jeg

det gør den .. og kører mange gange bedre en Parallels ...

/thomas

Fra : Stetter

Dato : 07-04-08 20:17

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> det gør den .. og kører mange gange bedre en Parallels ...
>

> /thomas

Ahh... kAn du ikke uddybe lidt? Står selv og skal til at investere

MVH Stetter

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-04-08 20:38

Stetter <stetter@gmail.com> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> Ahh... kAn du ikke uddybe lidt? Står selv og skal til at investere

ikke nogen videnskabelige tests ... synes bare min maskine er mere
"snappy" under VMware end med Parallels ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-04-08 00:44

Thomas von Hassel wrote:

> ikke nogen videnskabelige tests ... synes bare min maskine er mere
> "snappy" under VMware end med Parallels ...

Hvad hastigheden angår, så har jeg ikke noget at klage på. - Parallels
starter op på under 1 sek. og Windows XP Pro på ca. 11sek. til
'klar-til-brug' lyden kommer. - Og når det er lykkedes for mig at få
musen til at blive aktiv i XP, så reagerer den ved dobbeltklik temmelig
hurtig vil jeg mene.... - Det er så bare temmelig irriterende, at
udviklergruppen åbenbart ikke har testet PD sammen med de
handicapkompenserende ting i OS X..-( - Og det er jo lige så lidt til at
vide, om VMW Fusion vil reagere på samme måde. - Jeg har ihvertfald ikke
lyst til at smide penge efter den, hvis resultatet bliver det samme!

Så du må komme med lidt mere seriøst...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-04-08 07:56

> [...]
> vide, om VMW Fusion vil reagere på samme måde. - Jeg har ihvertfald ikke
> lyst til at smide penge efter den, hvis resultatet bliver det samme!

VMware har en 30 dages demo ... der vil da kunne finde ud af om det
spiller eller ej ... du kan bare ikke nemt overføre dit parallels image.

> Så du må komme med lidt mere seriøst...

seriøst ?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-04-08 14:17

Thomas von Hassel wrote:

> VMware har en 30 dages demo ... der vil da kunne finde ud af om det
> spiller eller ej ... du kan bare ikke nemt overføre dit parallels image.

Nej, og jeg har altså kun _2_ gange XP aktivering tilbage, og jeg agter
ikke at spilde nogen af dem på VMWFusion.

> seriøst ?

Ja! - du lukker en masse fis ud om, at VMWFusion er så og så meget
bedre, - så må du dælme også komme med noget mere håndgribeligt, der kan
påvise det i forhold til Parallels! - Og spørger man, så svarer du med
enkeltord eller en halv sætning, der er lige så intetsigende som et 'nå
og hvad så'!

- Der er lige så mange, der er godt og grundigt trætte af Fusion, som
der er tilhængere. - Hvad med - om du bare fulgte en smule med i de
udenlandske grupper fremfor at koncentrere dig om vores egen lille andedam?

mvh. Erik Richrd

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-04-08 14:37

> Nej, og jeg har altså kun _2_ gange XP aktivering tilbage, og jeg agter
> ikke at spilde nogen af dem på VMWFusion.

du behøver da ikke aktivere for at teste fusion ... derudover kan du
telefon aktivere i al uendeligthed derefter ...

> [...]
> påvise det i forhold til Parallels! - Og spørger man, så svarer du med
> enkeltord eller en halv sætning, der er lige så intetsigende som et 'nå

Fis ? .. jeg fortæller bare om mine oplevelser ? Den starter hurtigere
op ? Den co-eksisterer bedre med OS X når jeg har mange programmer
åbent. parallels på min bruge en fandens masse ram hele tiden, det synes
jeg ikke Fusion er så slem til. Og hvad forventer du ? .. at jeg laver
videnskabelige undersøgelser ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-04-08 16:16

Thomas von Hassel wrote:

> du behøver da ikke aktivere for at teste fusion ... derudover kan du
> telefon aktivere i al uendeligthed derefter ...

Det er ikke en Home Edition, jeg har, men en fuld XP Pro Business
Edition, og iflg. det, der står, kan den kun aktiveres _3_ gange, før
der skal købes ny licens... - og jeg har altså ikke 2999kr. + moms at
hælde i en ny...

Desuden har jeg faktisk kontaktet M$ for at høre, om det var muligt at
få en permanent licens, da det jo primært er til testbrug af netop
handicapkompenserende software, - men uha nej, - det kunne sandelig ikke
lade sig gøre...

> [...]
> op ? Den co-eksisterer bedre med OS X når jeg har mange programmer
> åbent. parallels på min bruge en fandens masse ram hele tiden, det synes

Et enkelt ord eller en halv sætning efterfulgt af et '?' siger faktisk
intet om, hvilke erfaringer, den ene eller anden måtte have med dette
eller hint program.

Mht. forbrug af RAM, så kan jeg se, at PD faktisk kun bruger knap 90mb,
_før_ man starter XPPro, men selvfølgelig stiger det kraftigt, når først
XP er startet op...

> Og hvad forventer du ? .. at jeg laver
> videnskabelige undersøgelser ?

Jeg er vant til, at når man stiller et konkret og præcist spørgsmål, så
får man også et præcist svar - og ikke bare et enkelt ord eller to
efterfulgt af et fritstående spørgsmålstegn! - Og jeg foretrækker klart,
at der ingen svar / kommentarer kommer, hvis man ikke selv har afprøvet
situationen eller har oplevet samme fejl.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-04-08 16:21

> [...]
> Edition, og iflg. det, der står, kan den kun aktiveres _3_ gange, før
> der skal købes ny licens... - og jeg har altså ikke 2999kr. + moms at

du kan altid køre i 30 dage INDEN du aktiverer ....

> Mht. forbrug af RAM, så kan jeg se, at PD faktisk kun bruger knap 90mb,
> _før_ man starter XPPro, men selvfølgelig stiger det kraftigt, når først
> XP er startet op...

det er klart at det først når den virtuelle maskine starter at rammen
ryger. Og jeg har i parallels også forsøgt at lege med hvor meget ram
jeg tildeler, men med kun 2 GB at give af er det lidt kringlet, efter
min ydmyge mening. Der synes jeg Fusion opfører sig bedre .... men igen,
det er jo kun mine 0.02¤

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-04-08 14:58

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_VMware_Fusion_and_Parallels_Desktop

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-04-08 08:06

> Hvad hastigheden angår, så har jeg ikke noget at klage på. - Parallels
> starter op på under 1 sek. og Windows XP Pro på ca. 11sek. til
> 'klar-til-brug' lyden kommer.

lige en anden ting .. der er sikkert også forskel på at køre den på en
MacPro med mere end 2 GB ram og på at køre den på en macbook pro med kun
2GB ... og på min maskine kører VMware _meget_ bedre ...

/thomas

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 08-04-08 08:29

> [...]
> vide, om VMW Fusion vil reagere på samme måde. - Jeg har ihvertfald ikke
> lyst til at smide penge efter den, hvis resultatet bliver det samme!

Du kan hente en 30-dages trial af Fusion, så det er gratis at gøre forsøget.

mvh
Jesper \

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-04-08 14:54

Jesper Hartoft wrote:

> Du kan hente en 30-dages trial af Fusion, så det er gratis at gøre
> forsøget.

Jep, men Fusion kan ikke bruge Parallels image filen, og jeg vil ikke
spilde en XP nøgle på forsøget...

I øvrigt har jeg nu hentet seneste PD opgradering, og det har hjulpet
lidt på det, når man bruger ZoomView, - nu kan jeg forstørre 0,75x og
stadig bruge musen i XP, men såsnart jeg sætter ZoomView til +1x, går
det galt...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-04-08 15:37

Erik Richard Sørensen skrev den 08-04-2008 15:54:

> Jep, men Fusion kan ikke bruge Parallels image filen, og jeg vil ikke
> spilde en XP nøgle på forsøget...

Altså, Erik, der er 30 dages prøvetid på en XP installation inden den
bliver sur og vil registreres. Kan du ikke bare genbruge en af dem fra
før, og så sige nej når den spørger om den må?

Derudover kan nøgler svjv låses op hvis man ringer ind og hælder vand ud
af ørene... Et vist antal gange...

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-04-08 15:50

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Derudover kan nøgler svjv låses op hvis man ringer ind og hælder vand ud
> af ørene... Et vist antal gange...

Er det OEM licenser, der er tale om her? Jeg har nemlig en af slagsen
til Vista, som jeg klovner lidt rundt med fra tid til anden.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-04-08 18:37

Peter Farsinsen skrev:

> Er det OEM licenser, der er tale om her? Jeg har nemlig en af slagsen
> til Vista, som jeg klovner lidt rundt med fra tid til anden.

Kender ikke omstændighederne, men har forstået at det kunne man i
hvertfald til XP at når nøglen blev afvist, så kunne man ringe ind til
en stakkels telefontrisse og fortælle hvad der var sket og så kunne den
blive låst op.

Om det passer ved jeg ikke.

Jeg har valgt at køre Windows 2000 på den slags virtuelle nowet. Der er
ikke noget i XP eller Vista jeg har brug for så det er ikke noget problem.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-04-08 16:33

> [...]
> bliver sur og vil registreres. Kan du ikke bare genbruge en af dem fra
> før, og så sige nej når den spørger om den må?

Hm, det er lidt uklart iflg. licensen...

> Derudover kan nøgler svjv låses op hvis man ringer ind og hælder vand ud
> af ørene... Et vist antal gange...

Kun, hvis det drejer sig om en Home Edition, - min er en Business
Edition, og her klapper fælden efter tredie gang...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-04-08 19:11

> Hm, det er lidt uklart iflg. licensen...

> Kun, hvis det drejer sig om en Home Edition, - min er en Business
> Edition, og her klapper fælden efter tredie gang...

sludder ... telefon aktivering virker for alle versioner.

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-04-08 09:46

> [...]

> vide, om VMW Fusion vil reagere på samme måde. - Jeg har ihvertfald ikke
> lyst til at smide penge efter den, hvis resultatet bliver det samme!

Har du overvejet at kontakte Parallels og evt. VMWare? Det kunne jo rent
faktisk godt være, at de understøtter dine behov allerede eller gerne
vil gøre det i fremtiden (Fusion har eksempelvis mange indstillinger,
der ikke kan ændres i GUI'et). Desuden synes jeg, at nogle af fejlene
lyder som deciderede bugs, som måske blot er misforståelser.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-04-08 15:32

Peter Farsinsen wrote:

> Har du overvejet at kontakte Parallels

Ja, det er klart min mening at kontakte Parallels gruppen, da det jo
netop er af vigtighed for synshandicappede kombi-brugere.

> og evt. VMWare? Det kunne jo rent faktisk godt være, at de understøtter
> dine behov allerede eller gerne vil gøre det i fremtiden (Fusion
> har eksempelvis mange indstillinger, der ikke kan ændres i GUI'et).

Tja, problemet er jo, at jeg jo ikke længere har ubegrænsede muligheder
for indkøb og derved trække det fra som udgifter i den lille virksomhed,
jeg nu har lukket pga. rent fysiske problemer. - Og som pensionist
bliver man just ikke forgyldt

> Desuden synes jeg, at nogle af fejlene lyder som deciderede
> bugs, som måske blot er misforståelser.

bugs, manglende implementation, misforståelser... - det er for såvidt
fuldstændig ligegyldigt. - Det er ihvertfald et faktum, at som det er
nu, er virtuel Windows en umulighed for synshandicappede, der bruger
forstørrelsessystemet på Mac.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-04-08 16:00

> Ja, det er klart min mening at kontakte Parallels gruppen, da det jo
> netop er af vigtighed for synshandicappede kombi-brugere.

Enig. Spændende om Parallels også er det ;)

> [...]
> for indkøb og derved trække det fra som udgifter i den lille virksomhed,
> jeg nu har lukket pga. rent fysiske problemer. - Og som pensionist

En Fusion demo kan hentes gratis. Du har en XP licens, der ikke behøver
at blive aktiveret. Det er skrevet mange gange i denne tråd efterhånden.
Økonomi er absolut ingen hindring for, at du ikke kan prøve Fusion. Hvis
du ikke gider, er det en anden sag, men så burde du skrive det.

> [...]
> fuldstændig ligegyldigt. - Det er ihvertfald et faktum, at som det er
> nu, er virtuel Windows en umulighed for synshandicappede, der bruger

Det er da ikke ligegyldigt. At du ikke kan finde ud af at bruge
softwaren, er da ikke Parallels fejl. Det kan selvfølgelig blive et
problem for dem, hvis du fraråder dine synshandicappede venner at købe
produktet.

Din konklusion er desuden fuldstændig i hegnet, så længe du ikke har
prøvet de åbenlyse alternativer til Parallels og/eller forsøgt at få
løst de problemer du har med Parallels.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-04-08 17:14

Peter Farsinsen wrote:

> Enig. Spændende om Parallels også er det ;)

Det vil jo så vise sig.

> [...]
> Økonomi er absolut ingen hindring for, at du ikke kan prøve Fusion. Hvis
> du ikke gider, er det en anden sag, men så burde du skrive det.

Det er ikke en evt. VWMFusion, der er problemet rent økonomisk, men
derimod en XPPro Business Edition

> Det er da ikke ligegyldigt. At du ikke kan finde ud af at bruge
> softwaren, er da ikke Parallels fejl.

Rent faktisk er Parallels langt mindre besværlig at sætte op end fx.
Softwindows 5 til Os 9.x. - Så det er ikke et problem om, at jeg ikke
kan finde ud af softwaren, men at softwaren ikke kan arbejde sammen med
de synskompenserende dele i OS X.

> Det kan selvfølgelig blive et problem for dem, hvis du fraråder
> dine synshandicappede venner at købe produktet.

Det her drejer sig ikke om, hvad jeg vil til-/fraråde /&mine/ venner,
men det drejer sig om, at Statens Hjælpemiddelcentral nu akcepterer Mac
på lige fod med rene Windows baserede systemeer. - Og det er det
arbejde, jeg er blevet involveret i. SH - og Dansk Blindesamfund -
akcepterer Mac primært pga., at der er mulighed for virteul windows
drift samt direkte dual-boot.

Økonomisk set er der faktisk ret store besparelser ved et system, der
kan køre både virtuelt og dual-boot - især nu,hvor fx. dansk talesyntese
til Mac kun koster ca. 1/10 af, hvad et tilsv. system til Windows
koster. - OG - at Mac'ens talesyntese virker på den virtuelle maskine!

> Din konklusion er desuden fuldstændig i hegnet, så længe du ikke har
> prøvet de åbenlyse alternativer til Parallels og/eller forsøgt at få
> løst de problemer du har med Parallels.

Både og... VWWFusion er ikke godkendt af SH, - det er Parallels derimod.

Faktisk sad jeg til kl. 5:30 i morges og forsøgte stort set alt, hvad
jeg kunne komme i tanker om mht. evt. ændringer i Parallels opsætningen.
Og det var - sjovt nok - en idé fra Softwindows, der gjorde, at jeg fik
den til at køre med en forstørrelse på 0,75x, - nemlig at sætte VRAM
tildelingen og RAM tildeling til selve windows op, - men desværre har PD
en limit på 64mb til VRAM og 1,5gb til selve Windows. - Jeg kan se, at
Fusion har en lidt anden tildeling til selve windows, men det hjælper jo
ikke ret meget, når xPPro kun kan håndtere 3gb.

Så indtil nu kan jeg konstatere 2 ting...
1, Hvis man udelukkende er afhængig af forstørrelsessystem i OS X + en
virtuel windows, vil jeg ikke kunne anbefale, at Mac tildeles som
hjælpemiddel.
2, Hvis man er gl. Mac bruger og er blevet helt blind og dermed
uafhængig af forstørrelse, men 100% afhængig af talesyntese, vil jeg
godt kunne anbefale Mac som hjælpemiddel.

Og det er sådan, jeg ser situationen lige nu, - indtil jeg har fået
respons fra udviklerne bag Parallels.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-04-08 20:08

> Både og... VWWFusion er ikke godkendt af SH, - det er Parallels derimod.

Nu ved jeg ikke hvordan den godkendelsesproces foregår, men hvis en
eller anden har godkendt Parallels specifikt til formålet, må vedkomne
da enten ha' en grund til det eller ha' gjort sit job ret dårligt.

Men det er måske sån' helt generelt - og ikke kun til synshandicappede -
den slags godkendes?!

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-04-08 20:43

Peter Farsinsen wrote:

> [...]
> da enten ha' en grund til det eller ha' gjort sit job ret dårligt.
>
> Men det er måske sån' helt generelt - og ikke kun til synshandicappede -

Ja, det er en gruppe, der sidder og vurderer den software (og hardware),
som senere kan godkendes og dermed også bevilges som hjælpemidler. - Så
brugerne har overhovedet ingen indflydelse hér. - Det kom derfor også
som noget af en overraskelse, at Dansk Blindesamfunds nye
hjælpemiddelkonsulent kontaktede mig og ville have mig med ind i det
testarbejde 'på brugerniveau'...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-04-08 12:17

> [...]

> Fusion har en lidt anden tildeling til selve windows, men det hjælper jo
> ikke ret meget, når xPPro kun kan håndtere 3gb.

Jeg er ikke sikker på, at jeg helt forstår, hvad du gerne vil, men nu
har jeg gjort forsøget.

Når Fusion kører full screen, kan man med ctrl+scroll zoome (er det ikke
det værktøj du snakker om?) lige så tosset man vil. Jeg forsøgte at tage
et screenshot, men selvom jeg har zoomet ind taget Leopard et screen
shot af hele skærmen.

Anyway - jeg kan zoome så langt ind, at den nederste halvdel af et ikon
på mit Windows skrivebord fylder hele skærmen. Menuer, programmer osv.
ser ud til at virke fint, når man har zoomet.

Er det den slags zoom eller en anden du taler om? Denne slags zoom ser i
hvert fald ud til at virke fint med Fusion.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-04-08 12:47

Peter Farsinsen wrote:

> [...]
>
> Når Fusion kører full screen, kan man med ctrl+scroll zoome (er det ikke
> det værktøj du snakker om?) lige så tosset man vil.

Ja, bortset fra, at CRTL+WHEEL ikke virker med en ExpertMouse + Leopard,
så jeg bruger den 'normale' ZoomView funktion med COM+ALT++ (forstørrer)
og COM+ALT+- (formindsker).

> Jeg forsøgte at tage et screenshot, men selvom jeg har zoomet ind
> taget Leopard et screen shot af hele skærmen.

Hvis man vil tage udsnit, skal man bruge COM+SHIFT+4 og bruge den
markør, der kommer frem til at vælge udsnit med.

> Anyway - jeg kan zoome så langt ind, at den nederste halvdel af et ikon
> på mit Windows skrivebord fylder hele skærmen. Menuer, programmer osv.
> ser ud til at virke fint, når man har zoomet.

Jeg kan også sagtens zoome både ud og ind. Men når du klikker i windows
desktop for at 'overtage' Windows, går der fuldstændig ged i den. Og jo
større forstørrelse, jo større problem. Pilen farer hid og did, og du
kan næsten aldrig fx. placere den over ikonet til fx. et kontrolpanel,
så den kan markeres og åbnes.

Det lykkedes mig ved at zoome helt ud til normal og så bruge en kraftig
lup at få åbnet kontrolpanelet 'Mus' og ændre windows pilen til at vises
som en hvid pil på sort baggrund. - Det var på den måde, jeg opdagede,
at uden forstørrelse slået til, kan windows sagtens bruges, men såsnart
du forstørrer mere end de 0,75x, kommer der problemer.

> Er det den slags zoom eller en anden du taler om? Denne slags zoom ser i
> hvert fald ud til at virke fint med Fusion.

Dvs., at problemet ikke er, om man kan forstørre eller ikke, men om man
kan _arbejde_ i et forstørret miljø...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-04-08 14:21

> Ja, bortset fra, at CRTL+WHEEL ikke virker med en ExpertMouse + Leopard,
> så jeg bruger den 'normale' ZoomView funktion med COM+ALT++ (forstørrer)
> og COM+ALT+- (formindsker).

Begge dele virker fint med Fusion.

> Hvis man vil tage udsnit, skal man bruge COM+SHIFT+4 og bruge den
> markør, der kommer frem til at vælge udsnit med.

Nåja; jeg antog egentlig bare, at OS X ville tage et screenshot af det
der visuelt fyldte hele skærmen.

> Dvs., at problemet ikke er, om man kan forstørre eller ikke, men om man
> kan _arbejde_ i et forstørret miljø...

Det vil jeg mene, at man kan. Musen opfører sig ikke anderledes i
Windows under Fusion end den gør i OS X, når der er zoomet.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Lyrik

Dato : 07-04-08 19:19

On Mon, 07 Apr 2008 19:57:33 +0200, Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk>
wrote:

> Fusion burde også kunne bruge BootCamp partitionen - jeg har dog ikke
> selv prøvet.
VMWARE bruger Bootcamp partitionen uden problemer.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 09-04-08 11:48

> [...]
>
> PS. Hvis der er en 'århusianer', der mener han/hun kan lave om på det,
> så er han/hun velkommen til at komme her og prøve, om det kan laves

Du skal lige have øje for 2 ting!

For det første er der et punkt under "Actions"-menuen, der hedder
"Install parallels tools...". Det er vigtigt at du kører den.

For det andet kan du i menuen "Devices" finde og tikoble forskelligt
periferi-udstyr, bl.a. CD-drev o.lign. således at Windows "overtager"
enheden.

Derudover burde du have en velfungerende Windows PC, men bemærk at så
snart du er ovre under Parallels, vil det være Windows eventuelle
handicap-hjælp, der træder i kraft og ikke OSX'.

Jeg har prøvet en del med Parallels + Win XP og er endnu ikke stødt på
seriøse begrænsninger.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk