Rensning af støbeje
Fra : ASKF

Dato : 04-04-08 04:43

Jeg har fået en støbejernspande af en ven.

Jeg brugte nogle timer med renslet, derefter fik den fuldt blus på
elkomfur med salt i et par timer, ca. hvert kvarter skrabede jeg fladen
og rystede rundt på saltet så det igen var jævnt fordelt.

Der var stadig en lille flade som ikke var gjort fuldt ren, og jeg så
det først efter at panden havde fået olie igen.

En halv times arbejde med renslet var ikke nok til at fjerne den plet
(oval på 5x10cm), og jeg har siden brugt panden to gange, så nu er
pletten dobbelt så stor, så jeg frygter at jeg skal bruge et par timer
mere på at få den fjernet (køkkenbordet er for lavt og jeg har ikke
nogle egnede arbejdsborde, så det vil give mig problemer med ryggen).

Vil det gøre for meget skade hvis jeg bruger en excentersliber?

Hvis nogen har erfaring med dette, hvilket korn sandpapir kan da
anbefales (jeg har selv kun erfaring med kornstørrelser til grundet træ
og metal fra nogle år hos en industrilakering).
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Padre

Dato : 04-04-08 05:57

ASKF skrev:

> [...]
>
> Der var stadig en lille flade som ikke var gjort fuldt ren, og jeg så
> det først efter at panden havde fået olie igen.

Det kan formentlig fjernes med salmiakspiritus. Hvis panden har
træskaft, så tag det af. Put panden i en sort plasticsæk (en af dem uden
huller i) hæld sådan ca. en spiseskefuld salmiakspiritus op i panden, og
bind posen stramt til.

Efter 24 timer åbner du posen, og mens du holder hovedet så langt væk
fra åbningen som muligt, og i øvrigt holder vejret, tager du panden ud.
Derefter skrubber du den med en almindelig køkkensvamp. Det burde tage
pletten.

--
padre

Fra : ASKF

Dato : 04-04-08 06:39

Padre ytrede sig i <47f5b500$0$90264$14726298@news.sunsite.dk> med
dette:

> [...]
>fra åbningen som muligt, og i øvrigt holder vejret, tager du panden ud.
>Derefter skrubber du den med en almindelig køkkensvamp. Det burde tage

Jeg har en maske med aktivt kulfilter, så jeg tror jeg bruger den

Bør jeg ikke give den en tur med salt efter den behandling?

Kom også til at tænke på at brun sæbe måske var nok, så jeg slipper for
at købe en flaske salmiakspiritus og nogle kalksten.

Fra : Linde

Dato : 06-04-08 12:59

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i meddelelsen

> Kom også til at tænke på at brun sæbe måske var nok, så jeg slipper for
> at købe en flaske salmiakspiritus og nogle kalksten.

Hvis du har noget almindeligt afløbsrens stående kan det også anvendes. Det
er en stærk base som brun sæbe og salmiakspiritus, men noget mere
koncentreret. Og så stinker det ikke, og kan hældes i en spand vand og
derefter i toilettet bagefter. Er det en helt vanvittig plet ville jeg prøve
med ætsnatron eller kaustisk soda, så bliver det ikke vildere til
husholdningsbrug. Hæld det i panden og lad det stå natten over eller mere,
skyl og gnid med en grøn svamp. Husk briller og handsker

Mvh
Linde

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 04-04-08 06:38

spirito_santo@nospam.yahoo.com on fredag 4. april 2008 at 6:56 +0100 wrote:

> [...]
>fra åbningen som muligt, og i øvrigt holder vejret, tager du panden ud.
>Derefter skrubber du den med en almindelig køkkensvamp. Det burde tage

En effektiv fremgangsmåde.
Man kan styrke behandlingen ved først at smøre panden ind i brun sæbe.
Kombinationen af sæben og salmiakspiritussen er særdeles effektiv.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Padre

Dato : 04-04-08 08:46

Frank Løkkegaard skrev:

> En effektiv fremgangsmåde.
> Man kan styrke behandlingen ved først at smøre panden ind i brun sæbe.
> Kombinationen af sæben og salmiakspiritussen er særdeles effektiv.

Wow

Hvis det er mere effektivt end bare salmiakspiritus er det lige før
jeg bliver bekymret for, om der er noget pande til overs. Selv har jeg
kun brugt det på metal med overfalde - forniklede grillriste og
almindelige stålbageplader.

--
padre

Fra : Max

Dato : 04-04-08 10:10

Hej Padre

> Hvis det er mere effektivt end bare salmiakspiritus er det lige før

Salmiakspiritus og lidt grundrens tager det grønne og grå på
hårdttræs havemøbler og gør dem som nye :)

--
Mvh Max

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 04-04-08 07:03

nospam@askf.dk on fredag 4. april 2008 at 7:38 +0100 wrote:
>Kom også til at tænke på at brun sæbe måske var nok, så jeg slipper for
>at købe en flaske salmiakspiritus og nogle kalkste

Det er det næppe - men kombinationen af salmiakspirirus og brun sæbe er
eminent. Nu er salmiakspirirus heldigvis billigt at købe.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : ASKF

Dato : 04-04-08 08:34

Frank Løkkegaard ytrede sig i
<fc.0073fb6b084633033b9aca005b4b7da6.8463308@net.dialog.dk> med dette:

>Det er det næppe - men kombinationen af salmiakspirirus og brun sæbe er
>eminent. Nu er salmiakspirirus heldigvis billigt at købe.

Det er ikke prisen, men der er jo ikke egnet til at hælde direkte i
afløbet, derfor jeg nævnte køb af kalksten

Kan selvfølgelig også bare hælde det på en dunk og aflevere det på
genbrugsstationens kemmikalieskur, som jeg også gør med fritureolie (den
ene gang/uge om året jeg gider friturestege noget).

Fra : Padre

Dato : 04-04-08 08:44

ASKF skrev:
> Kan selvfølgelig også bare hælde det på en dunk og aflevere det på
> genbrugsstationens kemmikalieskur, som jeg også gør med fritureolie (den
> ene gang/uge om året jeg gider friturestege noget).

Du skal jo kun bruge *en spiseskefuld* til at rense panden, og den er
fordampet, når du åbner posen, deraf rådet om at holde ansigtet væk, når
du åbner posen. Dampene er ret så ubehagelige.

--
padre

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-04-08 11:58

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke prisen, men der er jo ikke egnet til at hælde direkte i
> afløbet, derfor jeg nævnte køb af kalksten

Hvorfor er det ikke egnet til det?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-04-08 15:39

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke prisen, men der er jo ikke egnet til at hælde direkte i
> afløbet, derfor jeg nævnte køb af kalksten

Det er aldeles uproblematisk at hælde i afløbet. Et renseanlæg tager ingen
skade med mindre det handler om hele tankvognfulde. Og så er det primært
pga. den høje pH - ikke fordi det er giftigt. Der dannes masser af ammoniak
ved biologisk nedbrydning. I nitrifikation/denitrifikationsprocessen på
renseanlægget omdannes ammoniakken til vand og ufarligt kvælstof (som udgør
80% af luften i forvejen).

> Kan selvfølgelig også bare hælde det på en dunk og aflevere det på
> genbrugsstationens kemmikalieskur,

Det kan du, men du gavner ingen ved at gøre det. Måske udleder du lidt
overflødigt CO2 ved at køre turen til genbrugsstationen.

vh
jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : ASKF

Dato : 19-04-08 10:05

Jan Boegh ytrede sig i <47fa31dc$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>
med dette:

> [...]
>renseanlægget omdannes ammoniakken til vand og ufarligt kvælstof (som udgør

Ja efter køb af salmiakspiritus læste jeg lidt på flasken, og det er
reelt amoniak, så med den mængde urin vi alligevel leverer til
rensningsanlæget gør det ingen forskel.

>Det kan du, men du gavner ingen ved at gøre det. Måske udleder du lidt
>overflødigt CO2 ved at køre turen til genbrugsstationen.

Jeg tager aldrig afsted blot for at aflevere en lille dunk, når jeg
tager på genbrugspladsen er det normalt med så meget at jeg skal låne en
trailer, og oftest sammen med en nabo eller to.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 04-04-08 09:55

spirito_santo@nospam.yahoo.com writes:
> [...]
>jeg bliver bekymret for, om der er noget pande til overs. Selv har jeg
>kun brugt det på metal med overfalde - forniklede grillriste og

Det fungerer ganske som det skal og der er køkkentøj tlbage. Jeg husker
ikke længere den kemiske forklaring på hvorfor det er effektivt, men den
stammer fra min mor, der i mange år lavede fødevareanalyser mv. på
Bioteknologisk Institut i Kolding - dengang det var selvstændigt.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 04-04-08 15:18

> [...]
> "When you try to change a mans paradigm, you must keep in mind that he
> can hear you only through the filter of the paradigm he holds."

Rengjorte støbejerns gryder/pander skal ikke se ud som aldeles nye
rustfri/emaljerede dito.
En god gammel støbejerns gryde er uforlignelig til gammeldags stegning såvel
på gas og på induktion.
Undlad for guds skyld at mishandle den med hårde, agressive kemikalier. Gør
den ren med sulfosæbe og en skraber/grydesvamp og lad dog gryden beholde den
patina, som den har erhvervet efter års brug.
Vi har samlet flere af slagsen, og har delt ud til venner og bekendte, som
er blevet meget glade for dem.
Der er ikke noget som en god støbejernsgryd/pande.
Mvh
Aksel

Fra : ASKF

Dato : 06-04-08 13:27

Aksel Pedersen ytrede sig i
<98e8c$47f63879$551828fc$1558@news.arrownet.dk> med dette:

> [...]
>er blevet meget glade for dem.
>Der er ikke noget som en god støbejernsgryd/pande.

Her er ikke tale om patina, men om en plet som fedtstof brænder fast i
kanten af, og som lugter brændt når panden varmes op.

Træskaftet, fik kun en tur med en grydesvamp og lidt sæbe inden jeg
smurte det i olie, så det har stadig patina, selvom det havde været let
og hurtigt at have givet det en tur med sandpapir. Jeg har nemlig som du
intet mod at ting ser brugte ud.

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 06-04-08 16:02

> [...]
>
> Her er ikke tale om patina, men om en plet som fedtstof brænder fast i
> kanten af, og som lugter brændt når panden varmes op.

Jeg gad nok vidst, hvad det er for en "plet" , som fedstof brænder fast i
kanten af.
Jeg ville tænde for udsugningen på højeste niveau og så varme panden op til
den næsten gløder. Så skulle den forbistrede plet da være væk og panden være
ren - uden at pandens funktionsdygtighed led skade.
Mvh
Aksel

Fra : fix

Dato : 08-04-08 14:22

> [...]
> til den næsten gløder. Så skulle den forbistrede plet da være væk og
> panden være ren - uden at pandens funktionsdygtighed led skade.
enig!

Men det undrer mig, jeg ikke endnu har set det gamle husråd om at smøre den
ind i alm. tyk brun sæbe, og stå natten over??

men måske den bare er smuttet for mig?
finn

Fra : Max

Dato : 08-04-08 14:42

Hej fix

> Men det undrer mig, jeg ikke endnu har set det gamle husråd om at
> smøre den ind i alm. tyk brun sæbe, og stå natten over??

Har du læst hvad Frank skriver ?

--
Mvh Max

Fra : TA

Dato : 04-04-08 22:55

"ASKF" <nospam@askf.dk> wrote in message
> [...]
> mere på at få den fjernet (køkkenbordet er for lavt og jeg har ikke
> nogle egnede arbejdsborde, så det vil give mig problemer med ryggen).

Du kunne evt sætte panden i blød natten over i en opløsning af
maskinopvaskemiddel eller kaustisk soda. Alternativt anvende ovnrens.

--
TA