WiFI forbindelsen er blevet meget ustabil
Fra : J.K.Arning

Dato : 04-04-08 02:50

Af en eller anden årsag er det gået galt med min WiFi forbindelse.
MacBook 2.1, osx 10.5.2 til D-Link router.

Tidligere kunne jeg opleve at MacBooken tabte / afbrød forbindelsen i
perioder uden net aktivitet, men nu kan jeg oftes slet ikke forbinde.
Mit SID vises på listen over tilgængelige netværk, men maskinen
forbinder ikke selv til det. Når jeg vælger det på listen bliver jeg
bedt om at indtaste kodeord selvom den allerede har det. Jeg indtaster
koden og får umiddlebart atvide at der var en timeout.

Jeg har slettet adgangspunkter oprettet det igen, jeg har prøvet DHCP
og manuel opsætning, intet virker.
En sjælden gang hopper den på lige når jeg starter op men mister
derefter snart kontakten igen.
Det trådløse netværk virker ellers som altid, andre maskiner (windows)
har ingen problemr med det.

Kablet netværk fungerer 100%. USB modem fungerer 100%

Har i nogle forslag til hvor jeg skal starte med at fejlsøge?

Jesper

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 04-04-08 13:11

J.K.Arning <jesper.arning@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Kablet netværk fungerer 100%. USB modem fungerer 100%
>
> Har i nogle forslag til hvor jeg skal starte med at fejlsøge?

Du er meget præcis i dine iagtagelser og de fører relativt entydigt frem
til at fejlsøge i MacBook'en.
Der er så vidt jeg kan se tre muligheder:

1. Fejl i opsætning
2. Softwarefejl
3. Hardwarefejl

Og de skal nok behandles i den rækkefølge. Prøv at tjekke dine
indstillinger i "Systemindstillinger"->Netværk(Airport)->Avanceret.

Prøv også at lægge mærke til om der er fuld knald på forbindelsen.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-04-08 14:11

> [...]

> Kablet netværk fungerer 100%. USB modem fungerer 100%
>
> Har i nogle forslag til hvor jeg skal starte med at fejlsøge?

Jeg har oplevet mange WIFI problemer efter opgradering til 10.5 og alle
opgraderinger deromkring.

Jeg tror ligefrem at Apple har skruet ned på effekten af WIFI-kortet.
Starteffekten er stor, kort tid efter falder den.

Problemet bliver værre jo længere udstyret har kørt.
Normalt ville jeg tilskrive dette mønster ophobning af statisk
elektricitet eller lignende.

Men faktum for mig er, at nu skal jeg stå lige ved siden af min router
for at få fuldt udslag.

Ingen problemer overhovedet med mit Windows udstyr.

(1,2 GHz iBook, Linksys WRT54G)

Flemming Rubini

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 04-04-08 14:18

Flemming Rubini wrote:

> Jeg har oplevet mange WIFI problemer efter opgradering til 10.5 og alle
> opgraderinger deromkring.

10.5.0 var rigtig slem, 10.5.1 var knap så slem, men siden 10.5.2 har
jeg slet ikke haft problemer.

> Jeg tror ligefrem at Apple har skruet ned på effekten af WIFI-kortet.

Det har jeg ikke oplevet. Her var driverne 'bare' ustabile i .0 og .1.

> Men faktum for mig er, at nu skal jeg stå lige ved siden af min router
> for at få fuldt udslag.

Jeg er på mange forskellige netværk i løbet af ugen - ingen problemer
dér overhovedet.

Hvilken Mac har du?
--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-04-08 14:32

> Jeg er på mange forskellige netværk i løbet af ugen - ingen problemer
> dér overhovedet.
>
> Hvilken Mac har du?

Tak.

Bemærk jeg har begrænset min beskrivelse til kombinationen af iBook 1,2
GHz og Linksys WRT54G router.

Flemming Rubini

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 04-04-08 14:48

Flemming Rubini wrote:

> Bemærk jeg har begrænset min beskrivelse til kombinationen af iBook 1,2
> GHz og Linksys WRT54G router.

Arh, min fejl - det var jo lille fredag i går ;)

Jeg har selv rigtig gode erfaringer med WRT54G og WRT54GL, med
forskellige OSS firware dimser.

Oplever du problemet på andre netværk, eller er det kun derhjemme? Hvis
problemet kun findes derhjemme, kunne du prøve at skrue lidt på
signalstyrken - det forudsætter godt nok, at routeren er flashet med
DD-WRT, Tomato eller lign.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 04-04-08 15:45

> [...]

> hvis problemet kun findes derhjemme, kunne du prøve at skrue lidt på
> signalstyrken - det forudsætter godt nok, at routeren er flashet med

Min erfaring er, at jo højrere jeg skruer op desto mere støj får jeg.
Men jeg bruger tester faktisk 54 nu, men jeg vender nok tilbage til 28.

Flemming Rubini

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 04-04-08 17:51

On 2008-04-04 10:49:49 +0200, "J.K.Arning" <jesper.arning@gmail.com> said:

> [...]
>
> Kablet netværk fungerer 100%. USB modem fungerer 100%
>
> Har i nogle forslag til hvor jeg skal starte med at fejlsøge?

Ved ikke om du kan bruge det til noget, men i starten med min MacMini
Solo Core 1,5 med 10.4.9 (på det tidspunkt) røg den tit af typisk efter
standby. Jeg oprettet så en manuel indstilling frem for automatisk
under Airport indstillingerne, side opdateringen til 10.4.10 ophørte
problemet og nu er det helt væk. Har aldrig haft problemer med min
iBook eller nu på min MacBook Pro håber det lykkes for dig også.

Hilsen Henrik

Fra : J.K.Arning

Dato : 04-04-08 11:41

On 4 Apr., 14:11, stigleerb...@nypost.dk (Stig Leerbeck) wrote:

> 1. Fejl i opsætning
101% ikke, det er krydstjekket mange gange.

> 2. Softwarefejl
Måske men, og det glemte jeg i første omgang at fortælle, MacBook`en
virker på andre trådløse net.

> 3. Hardwarefejl
Som før nævnt den virker på andre net.

Fra : Jesper Arning

Dato : 05-04-08 10:09

On 2008-04-04 10:49:49 +0200, "J.K.Arning" <jesper.arning@gmail.com> said:

> Af en eller anden årsag er det gået galt med min WiFi forbindelse.
> MacBook 2.1, osx 10.5.2 til D-Link router.

Efter en uge med en reelt ubrugelig wifi forbindelse på MacBooken er
problemet pist forsvundet, ca. lige så pist som det opstod.

og så sidder man her og liger et "?"

Jesper

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 05-04-08 20:52

Jesper Arning <spam@arning.dk> wrote:

> Efter en uge med en reelt ubrugelig wifi forbindelse på MacBooken er
> problemet pist forsvundet, ca. lige så pist som det opstod.
>
> og så sidder man her og liger et "?"

Tja, jeg havde et problem hvor min iMac G5 ikke ville falde i søvn af
sig selv når Hardware Monitor kørte. Det er nu forsvundet igen, det
eneste jeg kan komme i tanke om at jeg har pillet ved, er at jeg har
repareret tilladelser. En længere ude mulighed er at et af de
ugentlige/månedlige etc. scripts har gjort en forskel.

Fra : J.K.Arning

Dato : 07-04-08 17:58

On 2008-04-05 11:09:18 +0200, Jesper Arning <spam@arning.dk> said:

> Efter en uge med en reelt ubrugelig wifi forbindelse på MacBooken er
> problemet pist forsvundet, ca. lige så pist som det opstod.
>
> og så sidder man her og liger et "?"

Så kom jeg det lidt nærmere, desværre blev forvirringen bare større.
Det er formentligt afstanden til D-Link routeren der gør det. Befinder
jeg mig i samme rum som routeren kan jeg ikke forbinde til den, jo
længere væk jeg kommer jo bedre går det (indtil en hvis grænse
selvfølgeligt)

Det er simplethen underligt det her.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-04-08 19:01

J.K.Arning skrev den 07-04-2008 18:57:

> [...]
> mig i samme rum som routeren kan jeg ikke forbinde til den, jo længere
> væk jeg kommer jo bedre går det (indtil en hvis grænse selvfølgeligt)

Et ukvalificeret bud kunne være reflektioner af en eller anden slags der
giver ekkostøj på signalet.

Er der flyttet rundt på inventaret for nyligt i det lille hjem? (Bemærk
at det godt kan indbefatte omkringliggende lejligheder).

Fra : J.K.Arning

Dato : 07-04-08 19:19

On 2008-04-07 20:01:16 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<thunderaxiom@gmail.com> said:

> [...]
>
> Er der flyttet rundt på inventaret for nyligt i det lille hjem?
> (Bemærk at det godt kan indbefatte omkringliggende lejligheder).

Jeg skal ikke kunne sige hvad noboerne har flyttet rundt på, jeg har
kun flyttet rundt på støv.

Jeg forstår simpelthen ikke forstå hvorfor OSX kan påstå ikke at kunne
finde nogle "foretrukne" netværk når mit netværks SID tydeligt fremgår
af listen. forlader jeg rummet med routeren er selvsamme SID pludseligt
et foretrukket netværk som Airport kortet glædeligt hopper på.

Det må være skjult kamera det her .. nu skal jeg bare finde filmholdet!

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-04-08 19:45

J.K.Arning skrev:

> [...]
> af listen. forlader jeg rummet med routeren er selvsamme SID pludseligt
> et foretrukket netværk som Airport kortet glædeligt hopper på.

Jeg _tror_ at informationen om at en router er tilgængelig udsendes
jævnligt uden at forvente svar. I det øjeblik hvor router og MacBook
skal snakke _sammen_ kan det være at de råber i munden på hinanden
således at svaret bliver forstyrret og ikke er godt nok.

Det er som sagt rent gæt :)

> Det må være skjult kamera det her .. nu skal jeg bare finde filmholdet!

Hvorfor tror du der er et iSight kamera monteret i skærmen?

Fra : J.K.Arning

Dato : 07-04-08 20:55

On 2008-04-07 20:44:45 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0000@gmail.com> said:

> Hvorfor tror du der er et iSight kamera monteret i skærmen?

Du mener jeg har overset en licens agrement hvor der står Apple har
retten til at broadcaste min liv? Det ville ikke undre mig oven på den
der Adobe Photoshop online udgave historie.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-04-08 20:56

> [...]

> retten til at broadcaste min liv? Det ville ikke undre mig oven på den
> der Adobe Photoshop online udgave historie.

det er det man har en klump tyggegummi til for .... ;)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-04-08 21:28

J.K.Arning skrev:

> Du mener jeg har overset en licens agrement hvor der står Apple har
> retten til at broadcaste min liv? Det ville ikke undre mig oven på den
> der Adobe Photoshop online udgave historie.

Kan være det er deres nye installationsoplevelsestilbagemeldingsværktøj
du har sagt ja til at installere?

Ikke så meget pjat, direkte på YouTube....

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-04-08 06:29

Jesper Arning <spam@arning.dk> wrote:

> Efter en uge med en reelt ubrugelig wifi forbindelse på MacBooken er
> problemet pist forsvundet, ca. lige så pist som det opstod.
>
> og så sidder man her og liger et "?"

støj?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen