Isolering med blå isoleringsplader og gips~
Fra : Morten

Dato : 21-03-08 17:48

Hej!

Jeg har købt et ældre hus, hvor den forige ejer er gået i gang med at
isolere alle ydervæge - der mangler dog lidt, så min plan var at færdiggøre
arbejdet.

Han har til syneladende sat nogle blå isoleringsplader op, og så gips uden
på - jeg kan dog ikke rigtig finde noget information om de blå
isoleringsplader nogen steder på nettet, så jeg er ikke helt klar over hvad
de hedder, eller om man kan få dem i alm. byggemarkeder? - derudover ved jeg
ikke om det er alm. gipsplader, eller fibergips han har brugt - og jeg ved
ikke hvordan jeg kan undersøge dette?

Her er et par billeder af vægene ...

http://img394.imageshack.us/img394/6043/dsc00109to5.jpg

http://img504.imageshack.us/img504/2139/dsc00110kd9.jpg

http://img394.imageshack.us/img394/8533/dsc00111yp0.jpg

Fra : Martin Petersen

Dato : 21-03-08 17:51

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved jeg ikke om det er alm. gipsplader, eller fibergips han har brugt - og
> jeg ved ikke hvordan jeg kan undersøge dette?

Det ligner umiddelbart Litex... Men jeg har dog aldrig set dem anvendt på
den måde, så jeg er ikke sikker.

Gipspladerne er mærket med en tekst. Hvad siger den?

- Martin

Fra : Martin Bak

Dato : 21-03-08 18:11

"Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> "Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det ligner umiddelbart Litex... Men jeg har dog aldrig set dem anvendt på
> den måde, så jeg er ikke sikker.

Jeg er enig. Det ligner Litex. Jeg kan heller ikke helt regne ud hvorfor han
har valgt at gøre sådan, det er jo en ret dyr løsning. Man sparer
selvfølgelig dampspærren hvis man tætner samlingerne mellem Litexpladerne.
Er der overhovedet opgivet u-værdi for Litexplader?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Morten

Dato : 21-03-08 20:26

> Gipspladerne er mærket med en tekst. Hvad siger den?

Jeg tror det ikke - som du kan se på billede 1, er de umiddelbart smallere
end alm 122 x 244 plader - og så har de buede ender (så der hvor pladerne
møder hinanden buer de ind og skal spartles) - og jeg mener bestemt ikke der
var nogen tekst på dem (checker igen i morgen)

> Jeg er enig. Det ligner Litex. Jeg kan heller ikke helt regne ud hvorfor
> han har valgt at gøre sådan, det er jo en ret dyr løsning.

Well, han har stort set færdiggjort det, så jeg er vel blot nød til at køre
videre med den løsning ..

> Man sparer selvfølgelig dampspærren hvis man tætner samlingerne mellem
> Litexpladerne.

De blå plader er samlet med isoleringssøjler (metal-skinnerne) og så er
gipspladerne skruet ind i skinnerne med sådan nogen selv-skærende skruer.

Jeg ved ikke nøjagtig hvad han har gjort under gipspladerne - altså om han
har fuget eller lignende, men er der noget jeg skal være opmærksom på?

Fra : Martin Bak

Dato : 21-03-08 22:46

> [...]
> møder hinanden buer de ind og skal spartles) - og jeg mener bestemt ikke
> der var nogen tekst på dem (checker igen i morgen)

Gipsplader er normalt 120x240 cm. Spartelkant er der på dem alle.

> [...]
>
> Jeg ved ikke nøjagtig hvad han har gjort under gipspladerne - altså om han
> har fuget eller lignende, men er der noget jeg skal være opmærksom på?

Optimalt skal der være dampspærre der er helt tæt på den vame side af
isoleringen. Hvis han har isoleret med Litex-plader burde disse være tapet
eller på anden måde forseglet i samlingerne. Litexpladen i sig selv kan gøre
det ud for dampspærre, men samlingerne skal tætnes. Jeg har, som Martin
Petersen, aldrig set Litex brugt som isolering. Det er noget man normalt
bruger til badeværelser.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Morten

Dato : 21-03-08 23:10

> [...]
> gøre det ud for dampspærre, men samlingerne skal tætnes. Jeg har, som
> Martin Petersen, aldrig set Litex brugt som isolering. Det er noget man

Ok - men når det nu ikke er til badeværelser, er dampspærren så stadig
nødvendig, eller kunne jeg f.eks. nøjes med at give pladesamlingerne en gang
gaffa?

Fra : S. Poulsen

Dato : 22-03-08 11:42

> [...]
>
> Det ligner umiddelbart Litex... Men jeg har dog aldrig set dem anvendt på den måde, så

Det kan også være DOW-plader, men det giver jo heller ikke mening at
bruge dem, da de normalt er meget trykfaste og dyre.

Fra : Leonard

Dato : 22-03-08 12:12

On Sat, 22 Mar 2008 11:42:03 +0100, S. Poulsen wrote:

> Det kan også være DOW-plader, men det giver jo heller ikke mening at
> bruge dem, da de normalt er meget trykfaste og dyre.

Det kan jo være at den forrige ejer har haft adgang til den slags
byggematerialer og ikke har skullet tænke på prisen.

--
Leonard
Fejltagelser er indgangen til opdagelser.

Fra : Henrik Bonde

Dato : 22-03-08 14:09

On Fri, 21 Mar 2008 17:48:05 +0100, "Morten"
<FJERN_post@simonsen.mail.dk> wrote:

> [...]
>ikke om det er alm. gipsplader, eller fibergips han har brugt - og jeg ved

Hej.
Jeg vil gætte på at den forrige ejer har været en tur i tyskland og
handle.
Det ligner tyske gipsplader, og de blå plader tror jeg, jeg har set i
Max Bahr i Flensburg.

mvh
Henrik Bonde

Reply adresse virker ikke. Udskift INVALID med dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-08 19:07

> [...]
> ved jeg ikke om det er alm. gipsplader, eller fibergips han har brugt - og
> jeg ved ikke hvordan jeg kan undersøge dette?

Kunne godt line Ecoprim Gips Varmvæg
--
DR 650 4180 Sorø

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 23-03-08 12:56

"Morten" skrev i meddelelsen news:47e3e6c7$0$90273$14726298@news.sunsite.dk

-SNIP-

> Her er et par billeder af vægene ...
>
> http://img394.imageshack.us/img394/6043/dsc00109to5.jpg
>
> http://img504.imageshack.us/img504/2139/dsc00110kd9.jpg
>
> http://img394.imageshack.us/img394/8533/dsc00111yp0.jpg

Knauf/Danogips kalder den varmvæg. Mon ikke de øvrige producenter kalder den
det samme. Det er ikke den billigste måde at isolere på. Men det er nemt.

Du kan se en brochure om den her. Ca 400 KB pdf fil.
http://byggesystemer.knaufdanogips.dk/xpdf/varmvaeg_web.pdf

De har vist gennem tiden haft forskellige farver på isoleringsmaterialet.

Kenn H. Jensen

Fra : Morten

Dato : 23-03-08 15:50

"Kenn H. Jensen" <find_mailadressen_paa@www.multi-max.dk> skrev i en
meddelelse news:8fffb$47e6456b$55181a70$27833@news.arrownet.dk...

> Knauf/Danogips kalder den varmvæg. Mon ikke de øvrige producenter kalder
> den det samme. Det er ikke den billigste måde at isolere på. Men det er
> nemt.

Jeg tror du har ret, for jeg opdagede i går, at de blå isoleringsplader
sidder fast på gipsen fra producentens side, og de er sat op nøjagtig som
vist her, med isoleringsstolper.

Men er der noget at spare ved at hente resten i tyskland? (skal vel bruge
ca. 15 plader yderligere) - og er der nogen der ved med sikkerhed om man kan
få dem der nede, inden jeg drøner afsted?

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 23-03-08 20:35

"Morten" skrev i meddelelsen news:47e66e18$0$90263$14726298@news.sunsite.dk

> Jeg tror du har ret, for jeg opdagede i går, at de blå
> isoleringsplader sidder fast på gipsen fra producentens side, og de
> er sat op nøjagtig som vist her, med isoleringsstolper.

Jeg er slet ikke i tvivl. Prøv at måle om ikke bredden passer med de 60 cm.

> Men er der noget at spare ved at hente resten i tyskland? (skal vel
> bruge ca. 15 plader yderligere) - og er der nogen der ved med
> sikkerhed om man kan få dem der nede, inden jeg drøner afsted?

Prøv at ringe rundt til et par trælaster herhjemme inden du drøner sydover.
Jeg er selv ansat i en af de større kæder, og vi har haft dem med i vores
sommerpris/kampagnepris sidste år. Grundet orlov kan jeg ikke svare på om
det stadig er tilfældet.

Alternativt er der netbutikkerne. F.eks.
http://www.byggestore.dk/pi/DANO_VARMV%c3%86G_43_MM_30_13_60x250_cm_63174_919.aspx

Kenn H. Jensen

Fra : Morten

Dato : 24-03-08 11:05

"Kenn H. Jensen" <find_mailadressen_paa@www.multi-max.dk> skrev i en
meddelelse news:cb306$47e6b0e2$55181a70$12238@news.arrownet.dk...

> Alternativt er der netbutikkerne. F.eks.
> http://www.byggestore.dk/pi/DANO_VARMV%c3%86G_43_MM_30_13_60x250_cm_63174_919.aspx

Ja, dette var umiddelbart også det billigeste sted jeg kunne finde dem - og
en del billigere end mange af de andre steder, så jeg tror det bliver her.
Stolperne er så dyrere her end andre steder men det kan man jo så undlade at
bestille ...

Fra : Steen Andersen

Dato : 23-03-08 21:56

> [...]
> ved jeg ikke om det er alm. gipsplader, eller fibergips han har brugt - og
> jeg ved ikke hvordan jeg kan undersøge dette?

Som andre har skrevet: Det er varmvægsplader fra Danogips. Jeg har selv
brugt dem, mine var samme farve som dine, har senere set dem med hvid og grå
skum.

Det er nemt, men dyrt! Pladerne koster i omegnen af 200,- og søjlerne koster
50,-. (Sidst jeg kiggde efter)

-Steen

Fra : Morten

Dato : 25-03-08 18:34

Jeg har nu bestilt pladerne, men har et ekstra spørgsmål - de skal f.eks.
være i mit køkken, hvor der skal hænges køkkenskabe op, samt sansynligvis
andre steder hvor der skal hænges billede eller elelr fladskærme op.

Min plan var at finde nogen skruer der kunne nå igennem isoleringen og tage
fat i gasbetonnen bagved hvis det skal holde ordentligt, men har det nogen
betydning at jeg så laver hul i dampspærren?