"Thomas Løjmann Jørgensen"
> Jeg ønsker også som jeg skrev, at lære hvordan man tager billeder i forskellige
> situartioner (racer løb, aften/nat, fyrværkeri, stærk lys etc. etc). Jeg ønsker ikke at
> blive ekspert, men blot få en ide om hvordan jeg laver gode billeder når jeg til sommer
> skal ned at se Le Mans, eller når jeg er ude og kigge på forskellige ting.
> Håber på at ovenstående hjælper lidt.
>
> /Thomas
På trods af jeg har fotograferet længe, så er det som med
sport, man skal holde formen ved lige. Det er udemærket
med bøger, og dem du har fået anbefalet er gietvis glimrende.
Men du kommer ikke uden om, som i en hvilken som helst
sprtsgren, at skulle træne. Jeg træner konstant - eks. kan jeg
tage hundredvis af knallerter og biler der kører forbi, apropos
din Le Mans tur. Jeg har experimenteret med længere og kortere
lukkertider, med at dreje kroppen mens jeg panorerer, holde
kameraet i strakte arme etc etc skal motivet komme imod mig,
når det er ud for mig osv osv, igen og igen og igen. Derefter
går der timer med at analysere billederne, hvorfor kikser det ene
og hvorfor funker et andet. En lysere baggrund eller en mørkere,
skal jeg gi en ekstra blænde. Det er muligt du kan læse om en del
af de elementer der indgår i at lave panorerings billeder, men det
er nok ikke sagen at afprøve teorierne når du står til Le Mans,
uhmm selv om der sikkert er masser af tid til det, du skal jo helst
ku snuppe den ene situation der aldrig kommer igen. Så på med
vanten og ud i sneen.
Jeg ved godt det kan lyde træls at skulle lave lektier, men det
er nu sådan en gang det skal gøres og idag med digital kameraer,
slår det ikke bunden ud af pengetanken at knipse nogle tusinde
trænings billeder. Billeder der ikke skal bruges til andet end at
få teknikken ind på rygsøjlen og skærpe synet for hvad der
fungerer og reflekserne for at ramme et interessant øjeblik.
Skyd billederne analyser dem og smid dem ud - lad for guds
skyld være med at gemme alle dine trænings billeder, det er
en total downer at kigge igennem tusindvis af mislykkede
knips, gør dig klart de er tænkt som træning, lær af dem
og kom videre. Hvis du er en mere pertentlig type, kan du
gemme enkelte billeder sammen med noter og kommentaer.
Jeg kan huske for mange år siden der var nogle bøger hvor
mester fotografer delte deres tanker og teknik på et enkelt
billede eller to, det er altid interessant at få et kig ind i processen
bag fotografier der er gået hen og blevet ikoner, men det mest
læreriger er at se hvor meget arbejde og hvor mange overvejelser,
der er indgået i et billede de fleste nok ikke bruger mere end
få sekunder på at se. Når man ved hvordan gode billeder laves,
kan man ricikere at have lidt eller ingen tålmodighed med det
der kærligt kaldes "knips" her i grupperne.
Det svarer til at tage til Le Mans på en almindelig hverdag
og juble hver gang en Passat eller Fiat Punto kører forbi,
jaa det er biler, og de kommer pænt rundt om hjørnet, men
det er ikke rigtigt det samme, og hvis Phillippe står ud af Mazdaen
og kommer hen og spørger dig, hva syns du, magnifique eh? Blir
du nok lidt træt i rynkerne og siger NO! Phillippe er en stolt ung
mand, og forlanger et svar, et kursus, en konstruktiv afhandling,
så måske siger du meld dig ind i en racer skole, studer de gode
kørere. Phillippe gir dig fingeren og hopper ind i Mazdaen, sikke
en tåbe, og du kan se fingeren ude af vinduet mens han droner
afted og forsvinder i solnedgangens sidste stråler, du fanger lige
din egen reflex i et butiks vindue, din røde Ferrari dragt med
Raikkonen og en langbenet brunette - ting tar tid, det finner
han nok ud af en dag..
-max-