Mac til virtuelle systemer
Fra : Mogens V.

Dato : 24-03-08 19:53

Det her er en to-part post..
Jeg overvejer at have een enkelt fysisk maskine til det hele.
Pga musik/studie (Logic 8), skal Mac/OSX være fundamentet.

Udover musik applikationer har jeg brug for at køre:

1. Linux server, dvs. core services som bind/dhcp/apache/samba..
2. MS W2K3/W2K8 server og XP (Vista)

1) Jeg kunne sikkert køre bind/dhcp/apache/samba.. direkte på OSX; jeg
har dog brug for at vedligeholde Linux viden, så jeg vil foretrække at
køre disse services i et virtuelt miljø, som Parallels eller VirtualBox
(nu købt af Sun).

2) I hvertfald Linux og nogle MS systemer kører fint i Parallels; jeg
er ikke sikker på W2K3/8 og Vista (Vista pt. mindre vigtig).
Jeg er heller ikke sikker på hvordan ting og sager kører i VirtualBox på
OSX (fik at vide ovenstående kører fint i VirtualBox på OpenSolaris,
forhåbentlig det samme på OSX).

Jeg snakker ikke om at køre Xserve og/eller køre OSX virtualiseret, men
om at køre andre systemer virtualiseret på Leopard.
Server delen handler om mine behov for at køre omtalte services, som
altså ikke skal håndtere egentlig tung server trafik, bare 'være der'.

Kommentarer til mine virtuelle behov?

--
Kind regards,
Mogens V.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-03-08 20:46

Mogens V. skrev:
> Det her er en to-part post..
> Jeg overvejer at have een enkelt fysisk maskine til det hele.
> Pga musik/studie (Logic 8), skal Mac/OSX være fundamentet.

Du kan sagtens få en PC der kan klare alt ikke-Mac'tingene. Kan du så
ikke leve med at have en Mac der klarer din musik/studie?

Fra : Mogens V.

Dato : 24-03-08 23:21

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Du kan sagtens få en PC der kan klare alt ikke-Mac'tingene. Kan du så
> ikke leve med at have en Mac der klarer din musik/studie?

Selvfølgelig ja til begge. Mine årsager:
.. Det irriterer mig at skulle have en hel maskine til at køre services
der det meste af tiden kun bestiller meget lidt.
.. MS servere (5x W2K3/8) skal bruges til selvuddannelse. Når de kører,
kræver de en del ressourcer.
.. Musik applikationer kræver ligeledes en del ressourcer.

MAO vil det være praktisk at dele ressourcer, siden de forskellige
delsystemer alligevel ikke bruges samtidig.

--
Kind regards,
Mogens V.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-03-08 23:43

Mogens V. skrev:

> MAO vil det være praktisk at dele ressourcer, siden de forskellige
> delsystemer alligevel ikke bruges samtidig.

Tjah, men det hardware der opfylder dine betingelser kan OS X ikke køre
lovligt på.

Klag til Apple :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-03-08 21:54

Mogens V. <mogensv@noyoudontvip.cybercity.dk> wrote:
> [...]
> Server delen handler om mine behov for at køre omtalte services, som
> altså ikke skal håndtere egentlig tung server trafik, bare 'være der'.

vmware fusion... eller vent på at vmware og parallels releaser
serverproduker.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 24-03-08 23:09

Mogens V. skrev:
> [...]
> Server delen handler om mine behov for at køre omtalte services, som
> altså ikke skal håndtere egentlig tung server trafik, bare 'være der'.

Din Linux-server services kan køres fra Mac OS, så den er der ikke den
store grund til at virtualisere. Win2k3, XP og Vista kan i hvert fald
Vmware Fusion køre og Parallels mener jeg også kan. 2K8 har jeg ikke
haft tid til at teste endnu.

Du burde seriøst overveje dig en MacPro til formålet.

Fra : Mogens V.

Dato : 24-03-08 23:35

Frank E. N. Stein wrote:

> Din Linux-server services kan køres fra Mac OS, så den er der ikke den
> store grund til at virtualisere.

Enig, bortset fra at jeg under alle omstændigheder skal vedligeholde
Linux viden på et-eller-andet, så jeg alligevel ligesågodt kan køre
disse services i en virtualiseret Linux..

> Win2k3, XP og Vista kan i hvert fald
> Vmware Fusion køre og Parallels mener jeg også kan. 2K8 har jeg ikke
> haft tid til at teste endnu.

Ahh fint, tak! Havdet regnet med W2K3 ikke ville give problemer, og at
Vista nok heller ikke ville. W2K8 vil nok også fungere, eller vil i
værste fald kunne (lidt) senere.
W2K3 og XP er for en tid de vigtigste MS for mig.

> Du burde seriøst overveje dig en MacPro til formålet.

Kan også blive resultatet ;) Nogen erfaringer med rack montering? Den
er vel alt for stor? Hvis bare Apple solgte løse bundkort..

--
Kind regards,
Mogens V.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-03-08 00:21

Mogens V. skrev:

> Enig, bortset fra at jeg under alle omstændigheder skal vedligeholde
> Linux viden på et-eller-andet, så jeg alligevel ligesågodt kan køre
> disse services i en virtualiseret Linux..

Om du kører servicene fra en BSD eller en Linux burde være ligegyldigt
for dit vidensniveau. Du kommer jo stort set aldrig til at pille ved
opsætningen af dem alligevel.

> Ahh fint, tak! Havdet regnet med W2K3 ikke ville give problemer, og at
> Vista nok heller ikke ville. W2K8 vil nok også fungere, eller vil i
> værste fald kunne (lidt) senere.

W2k8 ligner Vista så meget at der ikke skulle være problemer med den
sålænge Vista fungerer. Driverne burde i hvert fald fungere fra Vista
til 2k8.

> W2K3 og XP er for en tid de vigtigste MS for mig.

> Kan også blive resultatet ;) Nogen erfaringer med rack montering? Den
> er vel alt for stor?

Læg den på en hylde. Har du et helt eller et halvt skab?
De rackskabe til AV-udstyr jeg har småpillet ved har ikke været dybe nok
til servere, men en MacPro burde sådan cirka kunne ligge der.

Man kan for øvrigt sagtens køre 3 stk W2k3, 1 stk Vista og 1 stk XP på
en 2,66GHz MacPro med 3 Gb RAM. Man skal bare ikke forvente at de skal
arbejde med noget seriøst imens.

> Hvis bare Apple solgte løse bundkort..

Det gør de da. Det hedder en reservedel. En MacPro er dog ikke billig i
løsdele. Blæsere i et 2U-kabinet er stadigvæk ret små, så de har det med
at larme. En MacPro har store blæsere, der ikke siger meget selv når den
bliver belastet.

Fra : Mogens V.

Dato : 25-03-08 07:22

Frank E. N. Stein wrote:
> Mogens V. skrev:
>
> Man kan for øvrigt sagtens køre 3 stk W2k3, 1 stk Vista og 1 stk XP på
> en 2,66GHz MacPro med 3 Gb RAM. Man skal bare ikke forvente at de skal
> arbejde med noget seriøst imens.

Det er til at arbejde med MS AD/domain.., men serverne skal ikke udføre
ret meget egentlig arbejde.

> [...]
> løsdele. Blæsere i et 2U-kabinet er stadigvæk ret små, så de har det med
> at larme. En MacPro har store blæsere, der ikke siger meget selv når den

Jeg havde troet man kun kunne få reservedele til noget der er i stykker,
ikke at dele kunne købes som løse reservedele. Må checke det.. selvom
det er relativt dyrt, vil det klart være en noget bedre ide.

--
Kind regards,
Mogens V.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-03-08 09:20

> Jeg havde troet man kun kunne få reservedele til noget der er i stykker,
> ikke at dele kunne købes som løse reservedele. Må checke det.. selvom
> det er relativt dyrt, vil det klart være en noget bedre ide.

Du kan få ret svært ved at skaffe reservedele på den måde, Apple kører
en stram poltik på det område ...

/thomas

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-03-08 22:14

Thomas von Hassel skrev:

> Du kan få ret svært ved at skaffe reservedele på den måde, Apple kører
> en stram poltik på det område ...

Der findes forhandlere ude på indernedded der sælger nærmest hvilken som
helst dimmer til Mac'er. Eller, det påstår de i hvert fald de gør. Det
er heldigvis ved at være mange år siden jeg sidst havde brug for
reservedele til Apple-hardware, så jeg kan ikke så inde for nogen
bestemt forhandler.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-03-08 22:28

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> [...]
> er heldigvis ved at være mange år siden jeg sidst havde brug for
> reservedele til Apple-hardware, så jeg kan ikke så inde for nogen

Det gør de sikkert. Ofte er det "refurbished" stumper fra maskiner som
er totalskadet .. et logicboard f.eks. fra en maskine hvor kabinettet er
smadret osv.

Derudover er der et gråt marked for org. apple reservedele ...

/thomas